hoeveel vermogen ondersteuning

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

hoeveel vermogen ondersteuning

#1 Bericht door fcapri »

ik rijd nu al een aantal maand met een achterwiel hub motor. heeft zijn voordelen, maar in mijn geval best veel nadelen.

één van de voordelen, als de ketting breekt, en je blijft gewoon meedraaien met de pedalen, blijft de motor gaan en geraak je thuis :mrgreen:
nadelen: ik moet bij derailleur blijven, ketting die vuil wordt, beperkte range tussen de versnellingen...

ik wil dus overstappen naar een 36V bafang motor aan de pedalen zodat ik mijn naafversnelling kan terug steken.
maar nu.... welke motor.

bicky heeft een 250W op zijn longtail zitten, maar kort na de aankoop liet die al weten dat 350W beter was geweest. hoe zit het nu met een velomobiel. zou 250W voldoende zijn, of kan ik beter naar 350 of 500W gaan om wat reserve te hebben.
ook misschien in het achterhoofd houden dat ze de wetgeving in de toekomst misschien nog aanpassen? ik zag wel al dat je de controllermodule op de motor kan vervangen. dus zou eventueel voor 70€ wel van 350W kunnen downtunen naar 250W.

mijn alleweder is nu niet echt de performance fiets, maar ook rekening houdend dat die bafang later misschien wel in een betere VM terecht zal komen.
nu rijd ik 30km naar het werk en heb ik een 230-260Wh aan energie nodig voor die afstand (45-50min). er zit daar op het traject een venijnige bergop tussen dat ENORM veel energie kost.
doordat mijn hub motor in het achterwiel zit, moet die op halve toeren meer kracht leveren, en dat kost energie.
met een bafang zou ik schakelen, en kan die gemakkelijker bergop gaan, dus vermoed toch minder energie verbruik.

2de vraag, voor mensen die met bafang rijden. is er verschil tussen een volle accu op 42V en een bijna lege accu op 35V? bij mijn huidige hub motor kan ik makkelijk 40km/h halen op 42V, maar doet de motor nog maar weinig als de spanning inzakt. reken op 28km/h met goed meetrappen en wind achter bij 35V (accu leeg op 30V). als workaround heb ik daar nu een DC/DC converter inzitten die de spanning ALTIJD op 45V houd. deze zou eruit gaan op bafang.

het nieuwe werkttraject is 65km enkele rit dat ik in een 2uur wil afleggen. ik heb een 760Wh accu en kan er een 330Wh bijsteken indien nodig.
ik kan dus 350W of 500W voeden gedurende die tijd :mrgreen:

k had het ook al gevraagd op de grote ligfiets groep op facebook, maar daar worden blijkbaar ondersteunde rijwielen enkel voorbehouden voor mensen met een beperking. van discriminatie gesproken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#2 Bericht door Helen »

Ik heb een Bafang 250W in mijn oude WAW en een 500W in de nieuwe WAW, en kan dus vergelijken. Ik gebruik ze beide nog regelmatig.
Met de 250W duurt het iets langer om op kruissnelheid te komen, maar is eigenlijk nog ruim voldoende.
De 500W slurpt wel veel meer batterij als ik niet oplet (of lui ben).

Jullie, mannen zijn veel sterker, dus - my 2 cents: de 250W is genoeg voor jou denk ik.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#3 Bericht door Helen »

fcapri schreef: za 04 jul 2020, 19:282de vraag, voor mensen die met bafang rijden. is er verschil tussen een volle accu op 42V en een bijna lege accu op 35V? bij mijn huidige hub motor kan ik makkelijk 40km/h halen op 42V, maar doet de motor nog maar weinig als de spanning inzakt. reken op 28km/h met goed meetrappen en wind achter bij 35V (accu leeg op 30V). als workaround heb ik daar nu een DC/DC converter inzitten die de spanning ALTIJD op 45V houd. deze zou eruit gaan op bafang.
Dat hangt van het type batterij af.
Aan mijn 250W Bafang hangt een LiFePO4 batterij, die héél lang zijn voltage houdt, en dan op een paar km ineens van "vol" op "leeg" valt. Voordeel is dat je steeds dezelfde ondersteuning krijgt, nadeel is dat het ineens onverwacht gedaan is.
Aan mijn 500W Bafang hangt een Li-ion batterij waarvan het voltage lineair afneemt van 42 naar 32 V (dan valt ie uit).
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#4 Bericht door fcapri »

en merk je dat dan aan de bafang?
voel je het verschil als je met 42V vertrekt, en wanneer je met 34V thuiskomt?
mijn oude hub motor is namelijk een PMDC (magneet motor). die zijn toerental is direct afhankelijk van de spanning.
om het eenvoudig uit te leggen:
als die op 30V aan 250rpm draait (25km/h), dan zal die op 42V aan 350rpm draaien (35km/h). dus smorgens vol ondersteuning tot 35-40km/h, tegen dat ik op het werk kom mag ik blij zijn met 26km/h op de teller.

nu zijn er fietsen die dat vermogen zelf regelen. bv een 350W motor op 36V trekt 10A en levert 360W. maar op 42V zou die dan vlotjes 12A trekken en 500W leveren. dan zal de controller ingrijpen en de motor ook begrenzen op 350W.
dat wil dan zeggen dat je van 42 tot 35V altijd 350W krijgt, en bij lagere accuspanning pas vermogenverlies hebt.

bij mij is het optrekken niet zozeer van belang, ik begrens de mijne nu ook al om nog trager op te trekken, zodat ik meer energie spaar voor hogere snelheden.
in het begin ging de mijne in 18sec van 10 naar 45km/h, nadeel is dat op 15min mijn accu leeg was.
nu trekt die heeeeeel langzaam op tot 25km/h en laat dan meer en meer vermogen los. waarbij ik dus ondersteuning krijg van 25 naar 38km/h (waar je het bij een alleweder echt nodig hebt :mrgreen: )
het is jammer dat er bij ondersteuning niet echt verschillende setups bestaan. de ene persoon wil misschien een beest dat van 0-20 accelereert, de andere heeft dat niet nodig, en wil enkel ondersteuning tussen 20 en 25km/h. de eerste fiets zal energie vreten en geen autonomie halen, de 2de versie zal een tamme fiets zijn, maar wel ver geraken met 1 lading.

en het is het 2de dat ik nodig heb. op het speed pedelec forum klagen er ook veel dat hun oude fiets 50km ver geraakte, en hun nieuwe fiets, die veel sneller is, sneller optrekt, grotere accu heeft en toch maar 40km ver ondersteund

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#5 Bericht door Helen »

De Bafang kan je zelf programmeren. Dat heb ik ook gedaan (de originele instelling was voor mijn smaak te schokkerig, maar er zijn mensen die die wel goed vinden).
Ik stel zelf voor elke stand de kracht (percentage van max. ingesteld wattage) en de max. ondersteuningssnelheid in.
Onderweg switch ik wel eens, als ik niet naar de batterij moet kijken zet ik hem op max, als ik aan het cruisen ben, of zuinig moet zijn, weer minder. Als ik een langere toch wil doen en zuiniger moet zijn, stel ik de max. ondersteuningssnelheid lager in.
Dat is het voordeel van de Bafang, die kan je helemaal zelf instellen naar je smaak.

Om op je vraag te antwoorden of ik het verschil voel: een beetje denk ik. Laten we zeggen dat ik in het begin eerder op stand 3 rij, en tegen het einde de stand wat hoger zet naar 4 of 5 als ik voel dat hij minder ondersteunt. Maar dit is niet erg wetenschappelijk, pin me niet vast op getallen. Ik heb de watt-meter nog niet zo in het oog gehouden.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#6 Bericht door Helen »

Of, bergop zet ik hem op 5, en als het wat bergaf gaat op 0, en als ik toch wat wil bijpeddelen op 1.

Er zijn mensen die altijd op dezelfde stand rijden, maar ik switch heel de tijd, naargelang het verkeer, de situatie van de weg, mijn haast, bergop, bergaf, mijn batterijrange, ...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#7 Bericht door Samural »

Het nadeel van een Bafang motor, is dat je eigen trapfrequentie afgestemd moet zijn op de nominale trapfrequentie van de motor.

Ik ken iemand die een Bafang BBS01 36V op zijn Strada heeft. Wanneer de batterij geladen is, stopt de motor met assisteren als zijn trapfrequentie hoger is dan ongeveer 75 tpm, wanneer de batterij bijna leeg is, zakt het dan naar 60 tpm, wat echt traag is voor iemand die graag spint. :?

Een BBS02 blijkt een hogere nominale trapfrequentie (ong. 80 tpm) te hebben.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#8 Bericht door CapoJan »

Elektrische achtergrond: voor een bepaald vermogen loopt er minder stroom als de spanning hoger is. Als de accuspanning zakt, is er dus meer stroom nodig om hetzelfde vermogen te leveren. Hoeveel stroom naar de motor kan gaan, wordt o.a. bepaald door de controller.
Op mijn Thorax Tangens trike zit een 350 W Bafang naafmotor gecombineerd met een 36 V accu (van Enerpro in Duitsland). De controller kan 15 A aan. Het is duidelijk te voelen dat de motor minder enthousiast reageert als de spanning daalt.
Als je het anders bekijkt: de 500 Wh LiFePo4 accu (Flevobike E-Orca) levert in de praktijk bijna hetzelfde als de 750 Wh accu met 18650 Samsung E35 cellen (maar kost wel ruim het dubbele van die laatste).
Een ander iets: op mijn pedelec zit nu een Tongsheng TSDZ2 350 W motor. Die heeft tegenover de gekende Bafang BBS01 het voordeel dat er een krachtsensor in zit. Dat rijdt - volgens mij toch - veel aangenamer. En speciaal voor FCAPRI: mits aanschaffen van een ander display kan je bij deze motor met openbronsoftware werken :D Je moet maar eens zoeken op het internet: er is een hele community hierrond.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#9 Bericht door bicky »

Samural schreef: wo 08 jul 2020, 11:03 Het nadeel van een Bafang motor, is dat je eigen trapfrequentie afgestemd moet zijn op de nominale trapfrequentie van de motor.

Ik ken iemand die een Bafang BBS01 36V op zijn Strada heeft. Wanneer de batterij geladen is, stopt de motor met assisteren als zijn trapfrequentie hoger is dan ongeveer 75 tpm, wanneer de batterij bijna leeg is, zakt het dan naar 60 tpm, wat echt traag is voor iemand die graag spint. :?

Een BBS02 blijkt een hogere nominale trapfrequentie (ong. 80 tpm) te hebben.
ik heb hetzelfde probleem met mijn yuba cargobike. bij lekkere cadans ondersteund de motor niet meer.
als ik veel ondersteuning wil moet ik terugschakelen en trager trappen.
maar dat is volgens mij wel aan te passen met de programmatie.

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#10 Bericht door Samural »

Ik vrees dat het niet aan te passen is want het zou zuiver van de spanning en van de motorconstructie afhangen :(

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#11 Bericht door fcapri »

de motor komt op zijn maximum toerental bij een bepaalde spanning.
daarna zakt het vermogen fel in.

ik heb dat nu ook bij mijn hub motor. als ik die zo loslaat zonder begrenzing, zit die op 1100W op 0rpm, dat zakt naar een 500-700W van 10 naar 35km/h en dan ineens begint het toerental te zakken.
als ik dan zelf harder blijf meeduwen, zal die nog ongeveer 190W leveren als ik aan 42km/h rijd. daarna zakt het vermogen verder in waardoor ik niet harder meer kan.
bergaf aan 47km/h doet de motor nog iets van 110Watt (zelf niet genoeg om die snelheid aan te houden zonder dat je zelf meeduwt op de pedalen).

dat wou ik dus weten van die bafang motoren. zijn ze intern bv gebouwd op 35V dan kan die software matig het vermogen begrenzen bij hogere spanning.
350W bij 35V, is een 10A controller.
als die dan 42V heeft zou die met 10A als op 420W zitten. als je die dan software matig begrensd op 350W, zal die dan maar 8.3A trekken en je accu nog wat meer sparen :mrgreen:

maken ze de motor op 42V en 350W, dan is die controller op 8.3A ingesteld, en dan levert de motor maar 290W als de accu zakt naar 35V.
dan ben ik met een 350W motor altijd zeker dat ik minstens 250W beschikbaar heb. want een 250W motor (6A op 42V) zou dan maar 200W meer leveren op 35V

daarom loopt mijn 36V motor nu op 45V en begrens ik softwarematig met een arduino hoeveel vermogen er mag lopen. voluit zou die dan 1200W kunnen leveren, maar je kan maar tot 50% gasgeven waardoor die maar op 350-400W blijft. bij het optrekken uit stilstand trekt die dan geen 1200W meer maar vertrekt op het gemak met 200W, op 25km/h trekt die dan ook geen 500-700W meer maar 250-350W afhankelijk van niveau ondersteuning. k vind dat systeem nu fantastiscg en vrees dat bafang wat gaat tegenvallen als ik niet meer die hele vermogenscurve kan 'kiezen' in de software, zoals bicky ook wil
Samural schreef: wo 08 jul 2020, 11:03 Het nadeel van een Bafang motor, is dat je eigen trapfrequentie afgestemd moet zijn op de nominale trapfrequentie van de motor.

Ik ken iemand die een Bafang BBS01 36V op zijn Strada heeft. Wanneer de batterij geladen is, stopt de motor met assisteren als zijn trapfrequentie hoger is dan ongeveer 75 tpm, wanneer de batterij bijna leeg is, zakt het dan naar 60 tpm, wat echt traag is voor iemand die graag spint. :?

Een BBS02 blijkt een hogere nominale trapfrequentie (ong. 80 tpm) te hebben.
bicky schreef: wo 08 jul 2020, 17:03

ik heb hetzelfde probleem met mijn yuba cargobike. bij lekkere cadans ondersteund de motor niet meer.
als ik veel ondersteuning wil moet ik terugschakelen en trager trappen.
maar dat is volgens mij wel aan te passen met de programmatie.
ik zie nu op cadans 90-110 (35-45km/h), cadans van 75 is veel te laag.
zit de motor echt op cadans te kijken, of op snelheid? want als het dat laatste is, kan je compenseren met ander tandwiel op de bafang motor

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#12 Bericht door Samural »

fcapri schreef:ik zie nu op cadans 90-110 (35-45km/h), cadans van 75 is veel te laag.
zit de motor echt op cadans te kijken, of op snelheid? want als het dat laatste is, kan je compenseren met ander tandwiel op de bafang motor
Een naaf motor heeft een maximum toerental dat afhankelijk is van de spanning en van zijn constructie. Voor een trapasmotor is het net hetzelfde, er is een toerental waar deze geen vermogen meer levert en dat is dus die cadans. Je kan het dus niet compenseren.

Dit is wat ik gevonden heb:
BBS01 36V => 2.31 Rpm/v - 83 t/m
BBS01 48V => 2.31 Rpm/v - 112 t/m

BBS02 36V => 3.33 Rpm/v - 120 t/m
BBS02 48V => 2.64 Rpm/v - 127 t/m

Afbeelding

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#13 Bericht door fcapri »

intressant, alleen raar dat die curves niet verder gaan. een 36V accu is opgeladen rond de 42V. begrensd die controller dan alles boven de 36V of niet.
anders zou ik gewoon mijn DC/DC converter instellen op 43V, dan maakt het niet uit of mijn accu op 42 of 34V zit. ik ga altijd hetzelfde vermogen hebben. en ik zou dan een cadans van 99 kunnen draaien.
dat lijkt ideaal, en met het tandwiel vooraan kan ik dan spelen zodat ik op maximum snelheid zit dan.

of zou ik beter een 48V 500W motor nemen, en die op mijn 36V accu met DC/DC converter op 43V gebruiken. de motor zal dan vanzelf minder presteren dan 500W omdat die op een lagere spanning loopt, hetgeen mijn accu dan wat spaart

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=94022
hier steken ze een grotere accu, en om de overvoltage weg te werken, een diode tussen motor en display. het is dus blijkbaar het display dat de accuspanning 'meet'

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#14 Bericht door Mugtango »

@ fcapri : net zoals Jan bezit ook ik een TSDZ2 op de WAW en een Bafang op de trike.
Zelf heb ik mij gewaagd aan het herprogrammeren van de TSDZ2 met de custom firmware, nu versie 20. Het grote voordeel is idd dat je één en ander kan aanpassen, maar een groot deel blijft afhankelijk van de beschikbare stroom bij een bepaald voltage (Ampere maal Volt, je kent het beter dan mij ;-) )
Wat mij wel kan bekoren is dat ik nog ondersteuning krijg tot een cadans van 97 tpm. Op die manier kan ik toch een hogere cadans aanhouden en toch nog genieten van ondersteuning. Let wel: de meeste ondersteuning krijg je ook wel op de lagere cadans, naar mijn gevoel tussen de 80 en 85 tpm. Daarna neemt de ondersteuning af tot ze uitvalt aan 98 à 100 tpm.
Positief aan de torque gestuurde ondersteuning: hoe harder je trapt, hoe meer ondersteuning je krijgt. Dit voelt dus heel natuurlijk aan. Nadeel van de Bafang is: wil je meer ondersteuning dan moet je een versnelling hoger schakelen en de cadans verlagen.
Omgekeerd: met de bafang (PAS) kan je rustig de beentjes draaien en de motor het werk laten doen, met de TSDZ2 (torque) moet je altijd zelf kracht leveren (en dat laatste kan na de 7de nacht op rij wat tegenvallen om weer thuis te geraken).
Eén van de grootste gevaren van het tweaken van de motoren is dat je ze 'opblaast' of eerder letterlijk 'verbrandt'. Boven temperaturen van 90°C zou je het magnetisme in je electromotor verliezen (heb ik van horen zeggen). Bij de TSDZ2 kan je zelf een temperatuursensor inbouwen die er voor zorgt dat je vermogen automatisch wordt teruggeschroefd als je motor te warm krijgt (terug in combinatie met de custom firmware)

@Helen : heb jij het typische fietser schermpje op je Bafang? Maw het KM5S display met de metalen schroefconnectoren? En zo ja: waar haalde jij je programmeerkabel? Bij Brecht? Want ik kan enkel de programmeerkabel met de HIGO (groene plastiek) connectoren terugvinden. Ik zou graag de programmatie van mijn trike vergelijken met die van mijn vrouw, er zit blijkbaar een verschil op.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#15 Bericht door fcapri »

ondertussen al een motor besteld, de 350W versie en volgens de verkoper zouden daar de upgrade fets in zitten. we zullen wel zien.
technisch zijn de 250W en 350W gewoon dezelfde motoren alleen is de controller geprogrammeerd voor hogere stroom, programmeerkabel ga ik proberen om zelf te maken.

ik heb uiteindelijk de zwaardere versie gekozen en ga die software matig wat begrenzen. dat cadans gedoe zou idd een probleem kunnen zijn, maar volgens mij bepaald door de spanning. hoe meer spanning je een motor geeft, hoe sneller die kan draaien. de motoren met hogere cadans (BBS02 en BBSHD) zijn de 500-750 en 1000W motoren. die wou ik niet steken.

een 250W motor zou in principe op 42V en 15A piek 630W leveren. dat is ongeveer ook wat mijn huidige achterwiel begrensd doen. de 350W versie heeft 18A en op 42V zit die dan rond de 750W. meer vermogen dan hetgeen ik nu heb.
vroeger reed ik altijd lage cadans (60-70) en dan reed ik nogal schade. kettingen die breken, trapashouders die plooien..., nu met die hubmotor ga ik vanzelf naar 90-100 cadans.
voor de langere afstanden zou het kunnen dat ik weer naar lagere cadans ga, en ook minder hard duwen :mrgreen: want de motor werkt mee.

energie heb ik genoeg zitten nu, heb ongeveer 1100Wh gebouwd. theoretisch kan ik het hele traject op motorkracht rijden en hoef ik enkel rond te gaan met de pedalen.
heb ooit zo eens naar huis gereden al, ketting breuk. met de pedalen gewoon in de lucht ronddraaien en de hub motor deed het werk. gaat helaas niet lukken met de bafang

Plaats reactie