hoeveel vermogen ondersteuning

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
chauffeur
Berichten: 1124
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#16 Bericht door fcapri » di 28 jul 2020, 9:26

welk tandwiel hebben jullie vooraan op de bafang zitten in combinatie met een 20" achterwiel?
ik heb een 46T bij de bafang gekregen, en heb ook een adapter om naar BCD130 te gaan. dus kan mijn 52T, 56T, 60T of 70T monteren

Gebruikersavatar
Bart86
Belofte
Berichten: 140
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Velomobiel: WAW430
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#17 Bericht door Bart86 » di 28 jul 2020, 12:24

Bij mijn WAW werd er een 60T gemonteerd in combinatie met een 250 W Bafang.

Het staat op de volgende manier vermeld mijn bestelbon: "60 tands custom CNC alu voorblad (vr eWAW met Rohloff)"

fcapri
chauffeur
Berichten: 1124
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#18 Bericht door fcapri » ma 03 aug 2020, 9:06

ondertussen al een update.
ik heb dus de 350W versie ingebouwd met 850C display erop.
de eerste rit ging die fantastisch, 400-450W ondersteuning, ging als een raket naar 25km/h en dan valt vermogen weg naar 100W.

thuis moeten gaan zoeken naar de code voor de advance settings, en de begrenzer van 25 naar 50km/h gezet. fiets gaat fantastisch, doordat mijn trappers niet goed waren, heb ik met duimgas getest. fiets haalt zonder trappen 42-43km/h. alles goed dus.

dit wekeend alles afgewerkt en vandaag de eerste rit naar oostende met de bafang motor. en iets viel me op.
vanuit stilstand geeft die veel vermogen, en boven de 25km/h valt die terug.
onderweg naar het werk zelf eens een foto genomen. die 350W motor geeft op stand 9 (hoogste) maar 190-230W ondersteuning
Afbeelding
nu weet ik niet of dat een software fout is? normaal geeft die 350W tot aan 25km/h en valt dan weg.
door de begrenzer te verhogen naar 50, gaat die wel verder boven de 25km/h, maar blijkbaar maar aan 250W (nog niet uitvoerig kunnen testen hoeveel die precies levert).
echter boven de 45km/H doet die NIKS meer, vermogen valt naar 10W terug. ook al staat de begrenzer op 50.

2de detail dat me opviel. als ik het duimgas weer inplug, levert die gewoon 600W vermogen volgas. maakt niet uit of ik 10 of 30km/h rijd. de ondersteuningsbeperking is dus ergens ingebouwd aangezien de duimgas daar geen probleem mee heeft wel wel meer vermogen levert.

ik heb het ook nagerekent, en op 37km/h met een 60T vooraan, een 18T achteraan, nexus8 naafversnelling in hoogste versnelling en 44/406 banden op mijn 20" wiel, zou de cadans dan 72 zijn. dusik zit nog niet aan max cadans

Gebruikersavatar
Bart86
Belofte
Berichten: 140
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Velomobiel: WAW430
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#19 Bericht door Bart86 » ma 03 aug 2020, 11:09

fcapri schreef: ma 03 aug 2020, 9:06 ... fiets gaat fantastisch, doordat mijn trappers niet goed waren, heb ik met duimgas getest. fiets haalt zonder trappen 42-43km/h. alles goed dus...
Ik weet het off-topic... maar als ik even mag muggenziften en wéér de wetgeving ter sprake brengen...
Opletten met dat duimgas naar wettelijkheid van de VM. Ondersteuning boven 25 valt voor 90% (of meer) in de 'grijze zone' van de wetgeving. Veel wettelijke verplichtingen vallen weg (inschrijving, verzekering en rijbewijs). Met duimgas wordt het meer een motorvoertuig dan rijwiel en is het een ander verhaal. Dan denk ik aan de WAW die enkele jaren terug in beslag genomen werd.

Wil zeker geen afbreuk doen! Knap staaltje DIY! :D

fcapri
chauffeur
Berichten: 1124
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#20 Bericht door fcapri » ma 03 aug 2020, 11:39

ik ben er me van bewust. de duimgas zat er niet in, maar had het mee in de rugzak om te testen. (was vergeten dat de politie hier meeleest :lol: )
ik heb die nu dus ingeplugged en los in de hand moeten houden (want kan mijn handvaten er niet afkrijgen). zodoende, zouden ze me tegenhouden, was het niet op stuur gemonteerd.

bedoeling is wel dat er een gashendel aan het stuur komt (zoals een motorvoertuig), maar wel met een arduino ertussen die de boel pas vrijgeeft als er met de trappers getrapt wordt, net zoals ik bij mijn hub motor had (max 6km/h zonder trappen, en eens je cadans 30 hebt, dat was ongeveer 10km/h kan je met gashendel het vermogen kiezen)

Gebruikersavatar
Bart86
Belofte
Berichten: 140
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Velomobiel: WAW430
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#21 Bericht door Bart86 » ma 03 aug 2020, 12:10

fcapri schreef: ma 03 aug 2020, 11:39 ik ben er me van bewust. de duimgas zat er niet in, maar had het mee in de rugzak om te testen. (was vergeten dat de politie hier meeleest :lol: )
:lol: :lol: :lol:
fcapri schreef: ma 03 aug 2020, 11:39 ik heb die nu dus ingeplugged en los in de hand moeten houden (want kan mijn handvaten er niet afkrijgen). zodoende, zouden ze me tegenhouden, was het niet op stuur gemonteerd.

bedoeling is wel dat er een gashendel aan het stuur komt (zoals een motorvoertuig), maar wel met een arduino ertussen die de boel pas vrijgeeft als er met de trappers getrapt wordt, net zoals ik bij mijn hub motor had (max 6km/h zonder trappen, en eens je cadans 30 hebt, dat was ongeveer 10km/h kan je met gashendel het vermogen kiezen)
Goed dat jij je er van bewust bent! Op die manier zou het bij een controle niet zichtbaar zijn. :-$
Nog veel succes ermee! :)

fcapri
chauffeur
Berichten: 1124
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#22 Bericht door fcapri » di 04 aug 2020, 7:53

testrit 2: voor als iemand twijfelt welke bafang motor te kopen, zou ik aanraden om zelf naar 500W te gaan.

de 350W schiet wat te kort.
van 0-25km/h doet die met gemak 500-600W en valt dan terug. met wat knutselwerk een systeem gemaakt waarbij de duimgas dus enkel werkt als je trapt. dat doet het goed, hiermee kon ik dus tot 40km/h het vermogen wat regelen ipv voluit te gaan
daarboven valt het vermogen weg, boven de 42 doet die niks meer (vermoedelijk cadans te hoog voor de BBS01B). MAAR, op mijn route heb ik een paar keer bergop, en daar ga je omhoog aan 36-38km/H met 500-600W ondersteuning. en hier warmt de motor wel fel van op. t is een 350W nominaal, dus die kan 500-600W leveren voor 10min en dan 20min aan 200-250W (bergaf en vlakke baan). nominaal dan 350W.
bij een velomobiel zit die motor echter binnenin en ontbreekt die luchtkoeling. de motor wordt nogal warm en ik merk precies dat de controller zijn vermogen dan terug schroeft.
na ongeveer 1uur rijden (30-32km) kan ik voluit maar aan 400W meer gaan. en als je dat blijft doen, zxaxkt zit zelf naar 250 (dacht even dat de accu leeg was). in de winter zal het een voordeel zijn, voetverwarming :mrgreen:

een 500W versie zou in theorie heel de baan 500W kunnen leveren en zou wat reserve hebben tegen het opwarmen. bergop aan 500W en bergaf aan 300W zou die continue aankunnen. terwijl de 250-350W versie (buiten de software dezelfde motor) heeft dit niet.

tot nu toe toch dik tevreden.
mijn 200W achterwiel motor verbruikte ongeveer 18-19Ah (600-630Wh) over het traject om het in 1h55 af te leggen
deze 350W bafang verbruikt 12-14Ah (420-500Wh) voor datzelfde traject in 1h53.

vooral bij bergop is hier winst te halen. met schakelen heeft de motor minder moeite en gaat die met 500W vlot naar boven. de hub motor zit vast in het wiel, dus die moet 600W leveren op de helft van het toerental en die geraakt niet omhoog. de bafang doet met gemak 36-38km/h ergop terwijl mijn hub motor dat maar aan 33km/h doet. tragere snelheid en hoger verbruik uit de accu

blackarmor
Public Relations
Berichten: 959
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#23 Bericht door blackarmor » di 04 aug 2020, 15:56

het toerental van de motor zal daar te hoog komen te liggen ( daarmee dat crystalyte bv bij hun direct drive motoren een hoog koppen en een hoge snelheid versie heeft ) . als je nog steeds een torque of pas sensor gebruikt en dus moet trappen om de motor te laten werken moet je de duimgas kunnen uitleggen als een continu variabele instelling van de power settings [-o< .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
chauffeur
Berichten: 1124
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#24 Bericht door fcapri » di 04 aug 2020, 16:59

ik heb nog een 70T tandwiel liggen dat ik kan monteren ipv de 60T die er nu op zit. ik zal dan iets lichter moeten schakelen
heeft ook voordeel, want de 8e versnelling heeft een slechter rendement dan 5-6 en 7. ideaal zou ik op de 5 willen zitten rond 35km/h zodat ik dan toch altijd de beste efficienty heb. dat ik fel bergaf aan 60km/h dan wat efficienty moet prijsgeven, vind ik niet zo erg

Afbeelding

fcapri
chauffeur
Berichten: 1124
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#25 Bericht door fcapri » do 06 aug 2020, 12:25

gisteren de 70T gestoken en vandaag de proefrit gedaan.
cadans ligt nu beduidend lager dan gisteren, wel 4min sneller op het werk.
fiets vertrekt met ongeveer 500-600W, en eens boven de 25km/h neemt dit af:
430W op 26km/h,
400W op 27km/h,
370W op 28km/h,
350W op 29km/h,
330w op 30km/h.
boven de 30km/h krijg ik maar 270W meer dat blijft tot 45km/h als ge zelf hard genoeg blijft meetrappen (normaal geraakt ge vlakke baan maar tot 42-43). cadans rond de 60.

Als ge de gashendel dan induwt, krijgt ge weer 500-600W, dus die trapbegrenzing zit er ergens in geprogrammeerd.

Plaats reactie