levensduur achterdemper quest

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

levensduur achterdemper quest

#1 Bericht door fcapri »

hoelang gaat zo een achterdemper mee?
toen ik mijn alleweder het eerste jaar had, deed de achterdemper niet veel meer, het wiel stuitterde veel van de baan. daar was niks aan te doen want een alleweder achterdemper kan niet open.
die demper is toen vervangen door een quest achterdemper die wel zou open kunnen.
mijn FAW heeft nu in totaal 19900km gereden en de rit gisteren naar huis was met veel gepiep en gebonk. de achterdemper is zo lek als iets. met de hand duw ik de fiets achteraan gewoon tegen de grond, demper komt helemaal tot het einde.

heb geprobeerd die open te doen en de vijzen breken gewoon af. k had toch verwacht dat het langer mee zou gaan dan 2jaar.
iemand tips voor betere dempers anders ga ik zelf iets maken uit brommer onderdelen

de originele faw demper was 37cm lang, die van quest is iets van 32cm

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: levensduur achterdemper quest

#2 Bericht door blackarmor »

ik denk dat die ook iets harder afziet bij uwe faw als in een quest . nu bij mijn weten kan die niet "lek" gaan verwits dat gewoone een veer is met een frictie demper . dus waarschijnlijk is de veer gebroken . je kan die eventueel wel vervangen door bv een risse of mits wat reken en mod werk een lucht of olie demper van een mtb ( deze zijn meestal gemaakt om via een link systeem te werken en werken niet als voorzien voor 1 op 1 veerweg . dus dat vraagt wate experimenteren kwa plaatsing en afstelling van de demperpoorten . of je doet wat de meeste nieeuwe hebben en gewoon een blok elastomeer erin .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: levensduur achterdemper quest

#3 Bericht door fcapri »

ik heb nu weer mijn oude demper genomen, en rond het open stuk een halve veer gemonteerd van een honda camino vorkveer. t stuitert wat maar ik geraak niet tot het einde.
nu met die hub motor is het onafgeveerde gewicht een pak hoger en dat beukt wel in op de demper natuurlijk. ik had al gedacht om 2 dempers te gaan steken.

hopelijk dit weekend vind ik tijd om naar de motowinkel te gaan. heb een paar intressante veren gevonden en als het gewicht wat meevalt....
de quest achterdemper weegt iets boven de 300gr (2stuks komt op 600gr dan).
mijn chroom honda amigo veer weegt iets boven de 700gr (30cm lang)

33cm lang en 4cm diameter
Afbeelding

30cm lang en 4cm diameter
Afbeelding

2 quest dempers wegen haast evenveel als 1 brommer demper, en ik denk dat die 2de wel beter zal presteren

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: levensduur achterdemper quest

#4 Bericht door bicky »

mijn mango achterdemper gaat al +90.000km mee. nog nooit problemen mee gehad.
die zit wel volledig binnen en er komt geen vuil aan.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: levensduur achterdemper quest

#5 Bericht door fcapri »

de mijne is in sep 2016 vervangen en heeft er nu 17074km op zitten.
de demper heeft zo een afdekkapje zodat er geen vuil in kan, maar de demper staat quasi helemaal ingeduwd. er is bijna geen vrije slag meer aan (veer zal idd gebroken zijn).

ik krijg hem ook niet open aangezien de boutjes onderaan afbreken bij uitdraaien.
vanmorgen de rit met de 'oude demper' en een extra veer van een camino poot. daar is geen rijden aan. op vlakke baan rijd het goed en hem ik nog wat doorvering, maar op slecht wegdek stuittert het wiel en ga ik dwars.

misschien vanavond nog snel een wissel doen en de camino veer rond de quest demper monteren. de demper doet het nog, alleen het verende deel is weg.
mijn FAW is natuurlijk korter dan een quest, dus krijg de veer meer gewicht te verwerken. de faw is opzich ook al stukken zwaarder, dus nog meer gewicht. vandaar het plan om naar een brommer poot te gaan. ga de band sffs wat lucht uit laten voor de naar huis rit

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: levensduur achterdemper quest

#6 Bericht door fcapri »

brommerveer passend gemaakt.
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... -51-24.jpg[/img]

valt op zich wel mee, aangezien die wat korter is, heb ik aan 1kant (links op foto) een adapterplaat gemaakt met een schroef erdoor waar het origineel kopje van de allewederdemper op paste.
de rest was plug and play dan. ook is die daarmee dan net even lang als de quest demper.
had ik het geweten, die blokken om te 'verhogen' bestaan gewoon, 20€ voor een setje. en dan nog in alu, roest niet. t zal voor de volgende upgrade zijn dan
Afbeelding

veerweg is een stuk beter nu en met al mijn gewicht op het staartstuk van de FAW krijg ik hem met veel moeite volledig ingedrukt. k hoop dat de baanvastheid ook goed is, want echt veel doen die 'dempers' niet in de veer. als je de veer eraf pakt, is de dempende werking maar zwakjes.

natuurlijk, eens dit werkt, is de weg ook vrij voor gasdempers te monteren.
Afbeelding

Plaats reactie