midden motoren vrij te gebruiken

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

midden motoren vrij te gebruiken

#1 Bericht door fcapri »

zijn er hier mensen die weten welke middenmotoren vrij te gebruiken zijn op universele controllers, of zijn deze allemaal dichtgetimmerd door de fabrikant.
ik weet op dit moment een shimano steps motor liggen, een batavus ego, en ook een sram sparc (hub motor + naafversnelling in 1 wiel) trok mijn aandacht

papageno
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 20:58
Postcode: 2200
Fiets: santos 18 pinion versnellingen
Locatie: 2200
Velomobiel: mango sport red edit
Contacteer:

Re: midden motoren vrij te gebruiken

#2 Bericht door papageno »

Ik vrees inderdaad dat die allemaal dichtgetimmerd zijn. Logisch ook want welke fabrikant laat graag aan zijn spullen knutselen??? (garantie enz..) Ook al zijn die knutselaars soms beter dan de eigen ontwikkelaars. Is de pendix motor iets om in te bouwen in een velomobiel??
Moeilijk is iets gemakkelijk wat niet gemakkelijk is. =D>

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: midden motoren vrij te gebruiken

#3 Bericht door fcapri »

pendix zal ook wel kunnen. kan je ook een gewone bafang kopen.

maar er worden zoveel ebikes weggegooid waarvan de accu kapot is, terwijl die motoren het nog doen.
ik heb nu ook een gebruikt ebike wiel in mijn VM zitten (achterwielmotor), die hangt aan een universeel e-scooter controller op een zelfbouw accu pack. en als 'begrenzer' om wettelijk onder fiets te vallen en niet als scooter, heb ik een eigen controller gemaakt met arduino.
laatst ook weer een ebike op het containerpark zien staan (zonder accu), maar je krijgt die mannen daar niet overhaalt om dat te mogen meenemen.

als je nu kijkt dat bionx geen batterijen meer maakt, en die fietsen expliciet een originele accu moeten zien om te werken, gaan er zo weer hopen op de vuilbak. t wordt tijd dat er ook een universeel protocol onder de ebikes komt zodat controllers, motoren en accu's uitwisselbaar worden

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: midden motoren vrij te gebruiken

#4 Bericht door CapoJan »

Bij mijn weten kan je daarvoor terecht bij Bafang (enkel trapsensor) en Tongsheng (krachtsensor). Voor allebei zou openbronsoftware beschikbaar moeten zijn. Daarmee kan je tweaken zoveel je wil.
Voor zover ik weet zijn alle andere gesloten ecosystemen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: midden motoren vrij te gebruiken

#5 Bericht door blackarmor »

eigenlijk zijn de meeste vrij te gebruiken zolang je de controller vervangt door een eigen , als je aan de 3 draden kan naar de motor . als je dan nog de kabels voor de hal sensoren kan aansluiten is het nog iets interesanter . ik heb hier een yamaha waar ik dat mee van plan was vermits deze een bepaalt signaal verwacht van de batterij voor hij werkt . dit is door een duitser al grotendeels opgelost door een arduino het bat ok signaal te laten emuleren .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: midden motoren vrij te gebruiken

#6 Bericht door fcapri »

dat had ik ook al aan gedacht, maar je moet eraan geraken dan.
als je zo een complete fiets hebt, moet het toch te doen zijn om de boel te hacken zodat hij éénder welke accu aanvaard. voor inbouw in een ligfiets, zijn er natuurlijk wel een paar details. je moet het snelheidssignaal kunnen aanpassen van 28" naar 20". de motor is eigenlijk het belangrijkste, want een universele controller met display kost bijna niks in china.

https://www.aliexpress.com/item/32809270465.html

en als ik dan een frame + motor kan recupereren ergens....
nu maar eens iemand vinden die zijn fiets wil weggooien en onderscheppen voor die op het containerpark terecht komt

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: midden motoren vrij te gebruiken

#7 Bericht door blackarmor »

die controllers zijn ingegoten in epoxy en de reverse engineering om die te "hacken is me wat te veel moeite om de display en de controller te kunnen hergebruiken en gewoon de batterij emuleren zit je nog altijd vast aan de specs van de fabrikant . dus ging er gewoon een duitse of een grin programeerbare controller en cycle analyst 3 erop zetten . ik heb een redelijke hekel gekregen aan die goedkope chinese controllers . heb er zo eentje gehad die 4 verschillende specs mosfets had op 1 rail :s ge moogt is raden hoe lang dat overleeft, laat staan dat die doorslaan en een van de spoelen van de motor verbranden .

yamaha en bionix kan ik al zeker zeggen dat die een actief signaal nodig hebben van de bat voor te werken . :evil:

mischien eens horen bij de lokale fietshandelaars maar vrees dat die dat zelden gratis gaan doen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: midden motoren vrij te gebruiken

#8 Bericht door fcapri »

ik heb hier 3 van die controllers liggen, en heb nergens last van.
de huidige van 36V 350W staat momenteel op 47V zomaar ff 750-800W te pompen.

buiten wat gesmolten connectoren van de hogere stroom, blijft alles het wel doen. al moet je soms wel eens overbemeten werken. een zware controller op een licht motortje :mrgreen:

de eerste controller waar ik mee reed, kon 800W aan, normaal werkt die op 36V lood. door die op 42V li-ion te hangen ging die vlot boven de 1100W.
het jammer is dat ze ENKEL aan stroombeperking doen. een 500W 24V motor kan dus 20A aan, op 48V doet die nog altijd 20A

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: midden motoren vrij te gebruiken

#9 Bericht door Pauvre Mouton »

fcapri schreef: za 07 dec 2019, 11:25 en als ik dan een frame + motor kan recupereren ergens....
nu maar eens iemand vinden die zijn fiets wil weggooien en onderscheppen voor die op het containerpark terecht komt
Een mailtje naar je schepencollege kan misschien helpen om toch wat los te krijgen van het containerpark?
My smile is always in shape!

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: midden motoren vrij te gebruiken

#10 Bericht door blackarmor »

meeste containerparken zijn niet meer afhankelijk van de gemeentes maar zijn bedrijven en hebben niet graag dat je met hetgene waar ze het meeste winst op hebben gaat lopen .
de gebruikte mosfets hebben meestal genoeg speling kwa voltage . de limiet ligt meetal bij de condensatoren .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: midden motoren vrij te gebruiken

#11 Bericht door fcapri »

ik ben toch de grenzen aan het opzoeken met de controllers.
intern zitten er 2 regelaars (78L15 en 78L05) voor de IC spanningen. die takken af van de accuspanning en zo een regelaar kan ongeveer 35-40V verdragen.
voor de 24V versie zitten die er rechtstreeks op, bij de 36 en 48V versie zit er een weerstand in serie.
48V loodaccu gaat met moeite boven de 50V uitkomen. 48V li-ion is volgeladen al 56V. veel hoger durf ik toch al niet meer te gaan zonder de controller intern te gaan veranderen. en dat laatste zal nog komen. ik wil zeker eens richting 60-70V gaan.
op hogere spanning kan de motor VEEEL meer vermogen leveren.

een 250W motor gaat op vlakke baan wel vlot richting 35-40km/h geraken als die unlocked is, maar bergop zal 22-25 echt wel limiet worden.
als je die op 50V zet, kan die met gemak 1500W leveren bij acceleratie (op topsnelheid zakt het vermogen vanzelf weer richting 400-500W, dus daar is het de kunst om de motor serieus te knijpen bij het accelereren van stilstand en daarna te beperken in topsnelheid (bv 30km/h).
ipv op 80% van het vermogen te werken, zit je dan aan 30-40% met 1 groot voordeel: als het goed stijl bergop gaat, of zwaar beladen of zware tegenwind, dan heb je nog steeds genoeg reserve om de 30km/h nog altijd te halen.

dat maakt dat stromers en dergelijke (1300-1400W in het achterwiel) met gemak de 45km/h kunnen aanhouden, en de middenmotor varianten met 350-550W in ideale omstandigheden de 45km/h kunnen aantikken maar gemiddeld aan 38km/h rijden.
die stromer met achterwielmotor moet aan 20km/h bergop enorm veel kracht leveren want die hangt rechtstreeks aan het wiel, terwijl die middenmotor gevallen nog altijd op hun ideale toerental draaien omdat er geschakeld werd met de versnellingen.
de 1300W hubmotor heeft als voordeel dat die krachtig is, maar er staat dan tegenover dat die ook een grote accu nodig heeft.
een middenmotor is beperkt in vermogen, gaat trager in bergop/tegenwind, maar komt met de helft van de accu toe

Plaats reactie