330° verlichting

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

330° verlichting

#1 Bericht door Pauvre Mouton »

Even een situatieschets:
Momenteel gebruik ik het achterlicht Knog Blinder Road R70 voor op de kleine lichtmast te zetten.
Het ingebouwd achterlicht van de WAW brandt constant, en de Knog Blinder Road doet dienst als knipperlicht. Een prima huwelijk.
Het knipperlicht om op te vallen, de WAW verlichting om de afstand door andere verkeersdeelnemers beter in te kunnen schatten.
Het knipperlicht geeft ook een klein (verwaarloosbaar) streepje zijlicht.

Knog Cobber:
Iemand toevallig al ervaring met het rode achterlicht Knog Cobber, dewelke beweert een 330° lichtbundel te geven?
Mijn interesse gaat niet uit naar gebruik als rijlicht. De waw is goed genoeg voorzien van rijlicht.
Wel gaat het mij erom om beter en actiever gezien te worden van de zijkant. Enkel teren op de reflecterende sticker op de flank van de WAW is me te passief geworden.

Bedenkingen:
Ik ben benieuwd of het wat zou zijn zo'n 330° licht op de WAW 360 :mrgreen:
Op een racefiets lijkt het achterlicht wat naar de grond te schijnen wat een prima idee is. De mast op de WAW staat volgens mij kaarsrecht dus schijnt mss te hard in de ogen van achterliggers?
Geen idee of het witte voorlicht van de Cobber samen met de rode Cobber past op de mast van de WAW. Ook lijkt het witte licht (in knipperstand) hinderlijke schaduw te geven tijdens het rijden :?:
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#2 Bericht door Pauvre Mouton »

of mss ook beter een eigen lichtmast bouwen.
Even mijn 2 linkerhanden zoeken #-o
My smile is always in shape!

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#3 Bericht door blackarmor »

330 wil zeggen dat je het rode licht ook goed van voor te zien krijgt dit kan verwarrend zijn voor de al zeer verstrooide automobilisten . ( van de week nog zo ene tegen gekomen die een rode led vooraan en niks achteraan heeft . die kwam ook ineens veel sneller dichterbij dan ik verwachte )
ik heb op mijn fietsen meestal een set lichten in het midden van de fiets welke ineens de breedte aangeven en de flank verlichten
fotos van de verlichting staan onderaan dit album
https://www.amazon.fr/photos/share/Dzq9 ... qAwL0foA2s
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#4 Bericht door Pauvre Mouton »

jep, dat klopt, ik was ook al niet meer overtuigd van dit 330° licht.

Wel was ik even mijn lichtjes in mijn achteruitkijkspiegels vergeten die de flank verlichten, dus dat zit al goed #-o
Enkel bovenop ga ik op de één of andere manier me zo'n lichtmast plaatsen om misschien nog iets meer op te vallen (zonder te overdrijven)
Eventjes uitzoeken hoe je zo'n antenne kan monteren op de smurfenmuts
My smile is always in shape!

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#5 Bericht door Ludwigdesmet »

ik heb op de antenne die ik van Brecht kreeg (waar zo een flikkerlichtje op staat) twee rijen leds gemonteerd uit een ikea sfeer-licht kit. (de kindjes zijn groter geworden) Met het weghalen van enkele pinnetjes op de stekkers kon ik de achterste enkel rood doen branden, de voorste wit. Ze worden gevoed door een eigen gemaakt battery pack'je met 3 3,7 volt batterijtjes en een chinees BMC bordje. Ook van op zij redelijk zichtbaar en ik heb er zelf geen hinder van als ik rij. Ik zie alleen een lichte schijn op de spiegelbehuizing waardoor ik weet dat ze nog branden. :)
De strips zaten in een transparante behuizing die ik goed heb dicht getaped, en met colson bandjes aan de mast vastgemaakt. Staat er nu een goeie twee maanden op en het werkt nog altijd :D
De batterij-tjes hebben het meest gekost, de rest was beetje denkwerk en puzzelen.

Afbeelding

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#6 Bericht door Lex »

Ge kunt natuurlijk nog altijd stroom aftakken aan de stekker van de achterkant. Met de juiste weerstand ertussen moet dat geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#7 Bericht door Pauvre Mouton »

Lex schreef: do 12 dec 2019, 19:03 Ge kunt natuurlijk nog altijd stroom aftakken aan de stekker van de achterkant. Met de juiste weerstand ertussen moet dat geen probleem zijn.
Euhm tuurlijk ja :oops:

Ik dacht er eerder aan een 2de batterij voor de waw aan te schaffen. Altijd handig als backup indien de andere batterij gebruikt voor boordverlichting het laat afweten) en deze met een splitterkabel in te zetten voor stroomvoorziening voor zowel:
  • de Garmin Virb 360 (het is echt wel nodig mijn ritjes beginnen te filmen want je komt wat tegen onderweg!)
  • een lichtmast à la Ludwig de Smet.
Uitvoering is nog wat anders :oops: :-)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#8 Bericht door CapoJan »

Als ik het goed heb, is Brechtix bezig met een WAW-variant van de 3D geprinte lichtvin van Flevobike. Daarin zou hij centraal zo'n mastje verwerken, zodat een camera er bovenop kan geplaatst worden en zodat het geheel stevig genoeg is hiervoor. De zuignappen zullen in dat geval zeker niet volstaan.
Voordeel van die lichtvin is dat er een groot verlicht oppervlak is. Dat is heel goed zichtbaar en niet fel.
Bijlagen
driekwart bij duister.jpg
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#9 Bericht door Thomas D »

Contacteer anders eens WaveWinder op dit forum. Hij heeft zijn WAW voorzien van geprogrammeerde LED's op de zijkant en heeft dit slim en degelijk uitgevoerd. Op zijn avatar op dit forum zie je het resultaat anders al. Meer opvallen kun je niet denk ik.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#10 Bericht door CapoJan »

Thomas D schreef: wo 22 jan 2020, 14:12 Contacteer anders eens WaveWinder op dit forum. Hij heeft zijn WAW voorzien van geprogrammeerde LED's op de zijkant en heeft dit slim en degelijk uitgevoerd. Op zijn avatar op dit forum zie je het resultaat anders al. Meer opvallen kun je niet denk ik.
Gezien en knap gedaan, maar geen oplossing voor een camera.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#11 Bericht door Pauvre Mouton »

CapoJan schreef: di 21 jan 2020, 16:17 Als ik het goed heb, is Brechtix bezig met een WAW-variant van de 3D geprinte lichtvin van Flevobike. Daarin zou hij centraal zo'n mastje verwerken, zodat een camera er bovenop kan geplaatst worden en zodat het geheel stevig genoeg is hiervoor. De zuignappen zullen in dat geval zeker niet volstaan.
Voordeel van die lichtvin is dat er een groot verlicht oppervlak is. Dat is heel goed zichtbaar en niet fel.
De lichtvin van Flevobike heb ik eens in zijn toonzaal :-) zien staan, de zuignappen leken me te robuust en de lichtvin zweefde een aantal cm boven de fiets.
De "zware" camera Virb 360 erboven plaatsen lijkt me niet te doen.
Mocht hij het beter kunnen laten aansluiten op de smurfenmuts dan de zuignappen, lijkt het me een accessoire met toegevoegde waarde voor op de WAW.
De zuignappen zijn eenvoudig in gebruik maar ik heb het liever "vaster" op de velomobiel hangen en tegen de body:
Euhm iets in deze trend maar dan hoger zoals de vin van Flevobike: Afbeelding

Jij hebt goede connecties met Brechtix dacht ik, toevallig iets van de vorderingen vernomen?
Dat bespaart mij een led vlaggenstok met vlag, ugh die vlag :-)
correctie: ik heb fietser.be een mail gestuurd om te informeren naar de ontwikkelingen en/of een vin die aansluit op de body nog tot de mogelijkheden behoort. Ik hou jullie op de hoogte.

correctie: voor de volledigheid een link naar de blog van de lichtvin voor de waw
https://blog.fietser.be/2019/03/waw-lic ... sting.html
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op wo 22 jan 2020, 17:16, 4 keer totaal gewijzigd.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#12 Bericht door Pauvre Mouton »

Thomas D schreef: wo 22 jan 2020, 14:12 Contacteer anders eens WaveWinder op dit forum. Hij heeft zijn WAW voorzien van geprogrammeerde LED's op de zijkant en heeft dit slim en degelijk uitgevoerd. Op zijn avatar op dit forum zie je het resultaat anders al. Meer opvallen kun je niet denk ik.
Knap, maar dat is me iets te heftig :-)
wavefinder: Afbeelding
My smile is always in shape!

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: 330° verlichting

#13 Bericht door jantje »

Ares hier op het forum zocht iets gelijkaardigs oa via een facebookgroep.
Ik heb niet meer opgevolgd wat de status daarvan is.

Misschien eens samenkomen om te bekijken wat nodig is, en hoe dat kan verwezenlijkt worden?
Ik heb van de reparatie van de Milan nog wat glasvezel en epoxy over en knutselen is altijd leuk :D
Ik was de voorbije Jaren ook al aan het denken aan iets beweegbaar: ingeklapt voor hoge snelheid op kanaaldijken, omhoog geklapt/uitgeschoven voor extra zichtbaarheid in druk verkeer.

Plaats reactie