de volgende eFAW

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

de volgende eFAW

#1 Bericht door fcapri »

knutselsmurf is weer bezig geweest, de boel is nu rijklaar en zo wettelijk als ik het maar kan krijgen, vandaar een verslagje nu.

ik had al een tijd geleden een hub motor gekocht om in de snuit van de FAW in te bouwen, door tijdgebrek en het missen van onderdelen, kwam dit er nooit van.
die motor had ik ergens rondslingeren, dus het werd tijd om eens te kijken in welk wiel ik deze zou kunnen steken. want de afmetingen wijken af met die van een gewone hub motor.
250W 36V motor uit een chinese riksha, die kan langs 2 kanten tandwielen hebben:
Afbeelding
Afbeelding

ingespaakt in een 17" velgrand van een honda amigo, want zo een dun alu velgrandje van een fietswiel paste toch niet echt op die motor. links het originele FAW achterwiel, rechts het nieuwe wiel in de achterbrug van een honda brommer
Afbeelding

zelfbouw accu, 2 makita boormachine accu's werden gesloopt, resultaat: een 36V 4,5Ah accu die 90A kan leveren
Afbeelding
Afbeelding

maar deze worden vervangen door hobbyking RC batterijen (van autos en drones), 2x 18,5V (5S) 3Ah 20C batterijen, die zijn dan samen 36V 3Ah en kunnen 60A leveren. meer dan genoeg
Afbeelding

en toen begon de ellende, het is een DC motor, dus ik kan geen normale ebike controller gebruiken. ik heb hiervoor een chinese Escooter controller genomen
een 350W 36V YK31C controller:
Afbeelding

dit is een scooter controller, die dus werkt met gashendel en kan rijden zonder te trappen. op 36V rijd dat ding een goeie 33km/h op volle accu (42V) en op 37V accuspanning rijd die rond de 29-30 zonder te trappen. mijn accu is dan op 9min leeg (niet zo handig als je woon-werk traject 1uur rijden is).
doseren was dus noodzaak en ik gebruikte die enkel bij bergop en bij het vertrekken aan een rood licht.

nu heb ik mijn eigen bestuureenheid gemaakt met een arduino (prototype nog maar, moet nog inbouwen in behuizing).
deze geeft in 5 stappen beperkte ondersteuning en geeft de ondersteuning pas vrij als je 3x de pedalen rondtrapt. stop je 2sec met trappen, dan valt de ondersteuning direct weer weg.
Afbeelding
Afbeelding
kostprijs: 1,6€ voor die kleine computer en een 2€ voor het display.

Weergave op het scherm: cadans (CAD), snelheid (deze demo heeft het nog niet), ondersteuningsniveau (60-70-80-90 of 100%) en ON/OFF van de ondersteuning. in de toekomst ga ik ook nog programmeren dat je een vaste snelheid kan ingeven en dat de motor zelf bijgeeft om die snelheid vast te houden.

voor mensen die met hetzelfde sukkelen dat je een DC motor hebt en niet via trappen kan bedienen, ik kan de code wel doorsturen
Laatst gewijzigd door fcapri op vr 23 feb 2024, 12:59, 6 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#2 Bericht door fcapri »

filmpje in actie
https://www.youtube.com/watch?v=948KB_c ... e=youtu.be

natuurlijk bij het samenknopen van die RC batterijen en mijn originele accu, een foutje gemaakt ik de laad connector en hierbij de batterijen omgepoold aan elkaar gezet. connector smelt instant weg met een grote knal en lichtflits
Afbeelding
Afbeelding

BBQ geur....
Laatst gewijzigd door fcapri op ma 17 feb 2020, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#3 Bericht door blackarmor »

pas met die batterijen te mengen he . ( en ni alleen met het aansluiten ) de belasting die erop komt gaan die oneven ontladen en kan een van de 2 zijn voltage onder de drempel zakken .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#4 Bericht door fcapri »

elke batterij heeft een eigen BMS met charge en load aansluiting.
dus ze hangen met 36V wel aan elkaar, elke cel hangt met zijn eigen broertjes in serie op een BMS.
de batterijen kunnen mekaars cel spanning niet beïnvloeden.

1 batterij heeft een connector naar de lader, en ik wou de andere batterij er bij aansluiten. niet op de + en - aansluiting, maar via die 'Charge' aansluiting op de BMS.
dus ik soldeer een draad aan de ene BMS en hang die aan de + van de andere ipv de charge aansluiting.
toen ik de 2 batterijen dan parallel zetten met de + en - aansluiting connector, werd de ene batterij zijn plus aan de massa gehangen (kortsluiting, dus vol +90A door die klem), en tegelijk werd de andere zijn +pool aan zijn eigen Charge aansluiting gehaden (die een massa verbinding is), dus daar ook maximale stroom.
de connector zijn pennen zijn gewoon deels gesmolten, deels verdampt, vandaar de gouden schijn aan mijn vingernagels.

het is de bedoeling dat er nog een 4 tot 6tal van die RC batterijen bijkomen zodat ik op een 9-12Ah zit en mijn accu half wordt leeggetrokken per rit (huidig woon-werk).
dan wordt de snelheid licht opgevoerd om te zien of de FAW genoeg energie heeft om naar oostende te geraken (ik schat dat ik tegen de 20Ah moet hebben op 36V om de faw aan dergelijke snelheden om 2uur ginder te krijgen). hier moet nog getest worden of de motor zuiniger blijft op hoge snelheden. een speed pedelec krijgt veel luchtweerstand, dus de faw zou eigenlijk zuiniger zijn door de aerodynamica.

vandaag heb ik de vermogenstanden in het programma nog aangepast. vanmorgen stond die nog op 40-60-80 en 100% ondersteuning.
40% gaf me 50W, 60% gaf me 110W (18km/h), 80% gaf me 350W en dan ging die aan 33km/h.
daarnet heb ik die 60-70-80-90 en 100% gegeven, ik ben op stand 70 naar huis gereden en heel de baan ondersteuning gebruikt. accu was 4,5Ah leeggetrokken en was op 1h05 thuis. ik rijd dan een 28-30km/H

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#5 Bericht door bicky »

Ipv knutselsmurf was het lolsmurf met zijn ontploffende cadeaus

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#6 Bericht door blackarmor »

je hebt 2 bronnen met een andere capaciteit . je gaat mischien de cellen niet beschadigen maar eens halfvol onder lastgaat een van de bms in beveiliging gaan en je hebt ineens maar 18v meer . last gaat eraf cellen stijgen iets gaat terug , last komt erop bms gaat weer uit enz .
ik zou niet te veel geld inzetten op die rc batterijen en al zeker niet als je in de winter wil blijven rijden . dus tenzij je gratis krijgt zou ik nieuwe cellen aanschaffen je kan die dan nog in kleinere packs verdelen om die bv in de bodem in te werken .
https://www.batterijservice.nl/nl/samsu ... ected.html
100 stuks geeft in 10s 10p 100A 35 ah voor 300 € .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#7 Bericht door fcapri »

fout.
cellen die half leeg zijn, krijgen een hogere interne weerstand. zolang je ze parallel zet kan het geen kwaad.
ik mag die 2 packs niet in serie schakelen.
voorbeeld, ik heb 7Ah, 3Ah van de RC batterijen, 4Ah van de 18650 cellen.
in serie kan ik er max 3Ah uittrekken, want dan zijn de RC accu's leeg en heeft de andere nog 1Ah zitten. ga ik dan verder gebruiken, trekt ik de RC accu onder hun min spanning.

Afbeelding

parallel kan absoluut geen kwaad
ik trek er 3Ah uit. 2Ah is gekomen uit de RC batterij, en 1Ah uit de 18650 cellen. dat is wat jij nu zegt.
dan staat de RC batterij op 35V (33% capaciteit resterend), en staat de 18650 pack op 37V (75% vol).
dan gaat er stroom van het 37V pack vloeien naar het 35V pack. die komen samen weer op dezelfde capaciteit van 71%.
maar zover kan het helemaal niet komen (tenzij je HEEEL afwijkende cellen hebt).

ik ga de accu nu belasten, het volle 18650 pack heeft een interne weerstand van 0,01ohm, het legere RC pack heeft 0,015ohm interne weerstand.
het vollere pack zal de hoogste stroom leveren omdat zijn interne weerstand lager is. zodoende zal dat pack sneller leeg geraken tot ze samen weer dezelfde capaciteit hebben

nemen we nu dat voorbeeld. 1 accu op 35V, 1 op 37V.
ik hang daar een 1,2ohm load aan en wil daar 30A uit trekken. De totale accuspanning zakt naar 34,5V.
over de interne weerstand van de 35V accu staat nu 0,5V (0,015 Ri per cel of 0,15ohm op het pack). de accu levert 3,33A
over de interne weerstand van de 37V accu staat nu 2,5V (0,01 Ri per cel of 0,1ohm samen), deze accu levert 25A
34,5V / 1,2ohm = 28,75ohm. doordat de accuspanning is gezakt, kreeg ik ook mijn 30A niet.

alweer gaan die mekaar vereffenen, want de meest volle accu, zal de meeste stroom leveren bij belasting.
het is niet mogelijk dat je 2 accu's parallel zet, waarbij de ene leeg is, en de andere vol

ik betaal nu 22€ voor 3Ah 5S. 44€ voor 36V 3Ah. kost misschien iets meer, maar hoef geen 100 batterijen aan elkaar te solderen. ik plug de balance connector op de bms en koppen de 2 accu aan elkaar
Laatst gewijzigd door fcapri op di 26 nov 2019, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#8 Bericht door fcapri »

nog eens een update.

controller versie 2 gemaakt, toch al iets deftiger dan het prototype dat vanmorgen met karton werd gemonteerd (die grote plastic doos raakte mijn been)
Afbeelding

ook in een doosje gemonteerd (connector aan de zijkant links is nog open, dat wordt pas gelijmt als alles 100% zeker is. magneet aan de achterkant zodat ik die in de fiets kan 'vastplakken' waar ik wil (ik weet dat alu niet magnetisch is, daarom heb ik aan de 'dashboardzijde' staalplaten geplakt
Afbeelding
testrit vanmorgen ging perfect, topsnelheid 28km/h met ondersteuning op niveau 70% en dan duwt die 110W bij.

normaal werkt een pas sensor als volgt: hoe meer je zelf trapt, hoe meer de motor meeduwt. de mijne werkt invers :mrgreen:

ik trap een bepaalde kracht en ik rijd 25, motor duwt 150W mee. ik ben wat moet en duw iets minder hard, de snelheid zakt naar 24, de motor begint meer bij te duwen tot 180W.
voel ik mij ineens goed fit, trap ik weer harder door en we geraken tot 26, dan neemt de motor gas terug tot 130W.
zodoende rijden we samen altijd tussen de 23 en 27km/h, hoe meer ik trap, hoe minder de motor werkt

nieuwe look tijdens de middag gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
cadans van 110
28km/h
en onderstaan staat het niveau van ondersteuning, hier dus 90%

had het geen demo prototype geweest, ik zou er nog een touch screen op monteren
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op vr 23 feb 2024, 12:59, 3 keer totaal gewijzigd.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#9 Bericht door blackarmor »

weet dat het geval is. ik wist niet dat dit voor verschillende chemie en interne weerstanden ook perfect zonder enig probleem werkt . wat gebruik je als torque sensor ?
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#10 Bericht door fcapri »

geen torque sensor, enkel een reed contact met magneet die 'ziet' dat je trapt. op je nu voorruit trapt of achteruit, maakt niks uit.

mijn ondersteunde plooifiets destijds werkte ook zo. 3 x rondtrappen en de motor sprong aan.
je kon aan 20km/h rijden en heeel langzaam trappen met een cadans van 20 ofzo, dan bleef de motor aan en reed je 100% electrisch :mrgreen:

ik vind het een voordeel. aan een rood licht kan ik dan achterwaarts trappen zodat de ondersteuning actief blijft, springt het op groen, trek ik de gashendel open en trap ik voorwaarts.

vanmorgen wel een bug gevonden in mijn software. de km teller gaat tot 26 in de fiets, en springt dan naar 13. en vanaf dan, hoe hard je ook rijd, die geeft exact de helft van de gereden snelheid
voor wie een poging wil nemen, het probleem te lokaliseren, t heeft me ff tijd gekost om die te vinden. had al alle integers veranderd naar floats, tussenvariabelen beginnen nemen, meer serials prints... t probleem bleef

Code: Selecteer alles

void speedkm() {
  int wielomtrek = 1540;
  if (millis() - lastspeed > 200) {	    //debouncing switch
    Serial.print("wheelspin detected ");
    timetaken = millis() - lastspeed; 	//time in millisec for two rotations
    bikespeed =  (3600 / timetaken) * (wielomtrek / 1000);
    lastspeed = millis();
  }
}
werking:
tijd meten tussen 2 omwentelingen, per toer = 1,54 meter.
1.54meter / tijd => m/s => km/h
km/h = (3600 / timetaken) * (wielomtrek / 1000)
voorbeeld: 1 toer in 300ms, wielomtrek 1540mm (1.54meter).
3600/300 * 1540/1000 = 18km/h
*/

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#11 Bericht door jantje »

Staat de accolade juist?
Of verwachtte jij een Else If door die accolade opening?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#12 Bericht door bicky »

if (millis() - lastspeed > 200) zal wel probleem wezen.
Dan kan je snelheid niet meer zijn dan 27,72 km/u volgens mij anders is het interval te kort
dus hij reageert pas om de 2 triggers en krijg je de helft van de snelheid

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#13 Bericht door fcapri »

bicky heeft het.

ik heb deze code reeds gebruikt voor debouncing van de schakelaar, en van de trapsensor.
dus dacht eens slim te zijn en het stuk code te hergebruiken.
echter aan 28km/h komt de volgende puls reeds op 198ms, en wordt dus genegeerd.
de volgende komt dan op 396 en dat komt overeen met 14km/h
:mrgreen:

ik had eerst met integers gewerkt, omdat mijn snelheid niet boeit na de komma.
23km/h of 23,3km/h, dat maakt niks uit. dus eerst dacht ik met afrondingsfouten te zitten.


nu heb ik ingrijpende veranderingen gedaan om het vermogen te beperken als die vertrekt.
als je nu van stilstand vertrekt op 60% ondersteuning, trekt de motor +400W van 0-5km/H, 350-400W van 5-10km/H, 300W van 10 tot 15km/h... tot alles terugvalt naar 150-180W als je +25km/h rijd.
totaal niet efficient, want het intresseert niemand dat je van 0-20 in 15sec hebt gedaan ipv 20sec. echter de batterij is wel serieus leeggetrokken.

door nu het stuursignaal te vermenigvuldigen met (65+bikespeed)/100 krijg ik
5km/h: stuursignaal x 70%
10km/h: stuursignaal x 75%
15km/h: stuursignaal x 80%
....
tot aan 30km/h dat de ondersteuning 95% doorkomt. hoop dat het beter is, maar denk erover om de laptop mee te nemen onderweg, zodat ik kan 'chiptunen'

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#14 Bericht door fcapri »

brommer achterwiel eruit en herspaakt in een fietsvelg. t vroeg wel wat foefelwerk om de spaken erin te krijgen. de gaatjes in de velg waren te klein en recht geboord. ik moest ze schuin uitboren, en allemaal naar een andere richting :mrgreen:

op 1 avond hermaakt, dit weekend proefrit, neem geen risico om ermee naar het werk te gaan
Afbeelding

Afbeelding

van 188mm spaken naar 132mm. fietsenmaker trok ogen toen ik hem vroeg achter 132mm 13G spaken. dat had hij niet en kon er ook niet direct aan geraken. dan maar weer in NL besteld (ik wil de lokale handel wel iets gunnen, maar als ze er nooit kunnen aangeraken... dan begin ik meer en meer online te bestellen)

hoop vooral dat het lichter rijd dan zo een brommerband, want in de winter merk je wel dat er 'iets' tegenwerkt.
het wiel zelf is al dik 700gr lichter (van 6,7kg naar 6kg). de band zelf zal ook een pak lichter zijn. zo een brommerband is echt dik rubber.
nu moet de accuspanning weer omhoog om het kleinere wiel te compenseren.
een normaal ebike 28" wiel draait maar aan 190rpm om 25km/h te gaan. mijn wiel rijd dan maar 16km/h. die brommerband was veel groter, dus ging ook richting 20km/h aan 190rpm

huidige setup:
- 10S li-ion RC batterij van 36V 3Ah (42->33V),
- DC converter die de spanning optrekt naar 47V (durf niet hoger met een 36V controller, ik zit al dik 10% boven de spanning van een normale volgeladen accu),
- 350W 36V controller (max 10A, maar door de 47V nu gaat die richting 500W, bij volle accu van 42v gaat de fiets ook sneller dan wanner de accu bijna leeg is)
- 250W 36V hun motor,
- begrensd bij acceleratie van 40% (0km/h) tot 68% bij 20km/h. pas bij 42km/h krijgt de motor het volle vermogen, maar aangezien die dan bijna op zijn topsnelheid draait, zakt zijn leverbaar vermogen richting 200W. probleem hier is dat die in bergop veel zakt in snelheid, en bergaf blijft accelereren.

onbegrensd zou de motor bij 0km/h richting 700W trekken, 500w bij 30km/h en 200w als die boven de 40km/h gaat. en dat soort acceleratie is nutteloos + energieverslindend uit de accu

volgende setup
-10S li-ion RC batterij van 36V 9Ah
- DC converter naar 50V (doordat de spanning niet zakt als de accu leeg geraakt, blijft de motor hetzelfde presteren)
- 500W 48v controller (alweer max 10A)
- 250W 36V motor
- volledig begrensd door de arduino
max 200W bij acceleratie van 0, 250W rond 25-30km/h en dan weer afnemend naar 200W als je boven de 40 gaat. hierdoor zou de controller veel meer op laag vermogen werken en zou de fiets altijd gelijk blijven rijden. bergop, bergaf zal je niks meer van merken.
door de hogere spanning kan ik dan ook de controller bij hogere snelheid beperken ipv dat alles voluit gaat. hierdoor kan ik het vermogen volledig regelen in bergop of bergaf
Laatst gewijzigd door fcapri op vr 23 feb 2024, 13:00, 3 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: de volgende eFAW

#15 Bericht door fcapri »

OPGELET, HOOG GOBELIJN gehalte...
Afbeelding
vanmorgen is het me gelukt om in de maximale efficientie te kunnen gaan rijden.

ik heb nu 6 niveaustanden van ondersteuning.
niv 1 is bitter weinig, iets van 60W, voel je haast niet (zal misschien een goeie zijn voor in de zomer).
niv 2 is al beter, je vertrekt met 80W en het vermogen gaat omhoog tot 150W aan 25-30km/h, daar blijft die dan steken.
niv 3 is snel, die geeft je al een 110W bij vertrek en loopt op tot 350W, hiermee ga je vlot richting 35km/h.
niv4-5-6 loopt quasi tot topsnelheid en trek heel snel op, meer dan nodig is. ik ga die stappen waarschijnlijk nog verwijderen want het kost teveel energie uit de accu. de acceleratie is veel sneller (sneller dan je kan schakelen), maar het verbruik ligt 3x zo hoog.

paar filmpjes gemaakt.
bovenaan een power meter van de accu (36v li-ion)
daaronder een power meter na de DC/DC converter (47V)
daaronder de arduino nano met links in het scherm de 6 niveau standen (balkjes), rechtsboven het scherm de cadans, en het grootste cijfer rechts onder is de snelheid.

ondersteuning niv 2, 29km/h met een goeie 150W (23sec van 10km/h tot 25km/h in zwaarste versnelling)
https://www.youtube.com/watch?v=Uv00Hyv ... e=youtu.be

ondersteuning niv 3, 40km/h. vermogen begrensd tot een 300W tot 35km/h, daarna springt die even naar 600W (onbeperkt boven 35km/h) om te eindigen op 400W aan 40km/h (13sec van 10 tot 25km/h en in 32sec tot 40km/h)
https://www.youtube.com/watch?v=dmlbhxA ... e=youtu.be

full power, quasi no limit enkel de acceleratie begrenzer tot 35km/h, 600-700W verbruik bij acceleratie dat terugvalt naar 420W aan 46km/h. in 18sec zonder schakelen van 10 naar 45km/h (6sec van 10 naar 25km/h)
https://www.youtube.com/watch?v=18syOlR ... e=youtu.be

resultaat, de motor knijpen in de lagere toeren spaart energie, energie die ik beter gebruik boven de 30km/h om voor lange afstand zuiniger te kunnen rijden

nu vanmorgen reed ik op stand 2 en ging bergaf zo aan 28-29km/h. ik trapte eens wat harder door tot 35km/h en toen sprong de motor richting 200W (de optrekbeperking stopt op 35km/h).
de fiets accelereerde tot 43km/h en bleef daar dan hangen, aan 190W. ik ben de hele baan van kruishoutem tot op het werk (12km) aan 38-43km/h kunnen blijven gaan en het vermogen bleef onder de 220W.
resultaat: terwijl ik normaal 7.5Ah verbruik uit de accu om het hele traject af te leggen met ondersteuning tot 30km/h, heb ik het vanmorgen gedaan met 4.5Ah terwijl ik een half traject aan 40km/h deed met als gevolg: 20min te vroeg op het werk :mrgreen:
dat zou betekenen dat ik boven de 30km/h in het gebied kom van die roze cirkel. hogere snelheid en toch lager verbruik, met een piek van efficientie rond de 38km/h. SUPER !!!
Afbeelding
en op deze grafiek zie je dan direct waar mijn arduino begrenzer werkt. ipv energie weg te gooien van 0-60% (heeel hoog verbruik, weinig snelheid, verschrikkelijk slecht rendement) beperkt ik die van 0-35km/h om die dan geleidelijk aan meer stroom te laten trekken, en eens op die kruising van power (rood) en efficiency (groen) laat ik hem onbeperkt los (ik schat het deel 60-80% op die grafiek)

het ding rijd gewoon zalig. nu gaan we alles in 1 box inbouwen, eigen kabelboom maken, en enkel de knoppen + scherm naar buiten brengen.
de motorcontroller, DC converter, accu regelingen, arduino begrenzer... komen allemaal in 1 afgesloten doos.

de volgende stap is ervoor te zorgen dat ik nog sneller in die efficientere toerentallen zit door met de DC converter spanning te gaan spelen.
ik vermoed dat ik in het deel efficientie van +80% geraak op 39-43km/h.
het zou beter gaan als ik hem daar krijg van 30-38km/h om dan een ideale cruise snelheid te kunnen gebruiken van 34km/h (de stukken waar ik vrij 45km/h kan gaan zijn beperkt).
en nog idealer als ik de DC spanning kan laten varieren.
bv 42V die een hoge efficientie geeft van 30-35km/h,
45V die dat doet op 35-40km/h,
en misschien 50V om dat te realizeren tot 45km/h als ik eens grote rechte banen heb.
hoe hogere de bronspanning, des te hogere wordt mijn max snelheidspunt en dan verschuift ook die maximale efficientie naar hogere snelheid
Laatst gewijzigd door fcapri op vr 23 feb 2024, 13:01, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie