Verlichting WAW

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#16 Bericht door Samural »

CapoJan schreef: vr 08 nov 2019, 20:54 Getwijfeld over de IQ-X E, maar dat extra licht was nergens voor nodig. Bij bike24 kost die 55 euro. Die IQ- X E is flink wat duurder.
Om een idee te geven; dit was de lichtbundel van mijn Philips Saferide Pedelec 80 lux:
Afbeelding
Afbeelding

Te vergelijken met de veel bredere lichtbundel van de IQ-XE:
Afbeelding
Let op, de zone vlak voor de neus is hier verlicht door mijn DRL.

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#17 Bericht door halepole »

Ik ben blijkbaar de enige gek die met een dynamo rijd op een velomobiel.
Maar ik ben er wel tevreden over. Geen gedoe met het opladen van batterijen. En beter voor het milieu :)
IMG_20191114_112424.jpg
Natuurlijk was het niet zo eenvoudig om een afbeelding te maken aangezien ik moet rijden om een volledige lichtbundel te hebben.
De son edelux had ik tijdelijk op de neus geplaatst met het idee om deze later in te bouwen. Maar dan zou de lamp lager zitten en meer omhoog moeten schijnen om dezelfde afstand te verlichten. Esthetisch is het nu niet maar het zicht is wel prima.
Mijn achterlicht is er ook op aangesloten dus ik kan blijven gaan in de duisternis.

papageno
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 20:58
Postcode: 2200
Fiets: santos 18 pinion versnellingen
Locatie: 2200
Velomobiel: mango sport red edit
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#18 Bericht door papageno »

Nee, nee jij bent niet de enige met een dynamo. Ik ben voorlopig super content met de mijne. Gemakkelijk en nooit opladen. Een achterlicht heb ik nog niet gevonden, maar is voorlopig nog niet aan de orde. Ik heb een oplaadbaar.
Moeilijk is iets gemakkelijk wat niet gemakkelijk is. =D>

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#19 Bericht door fujin »

bicky schreef: wo 13 nov 2019, 14:37 maar AA batterijen erin?
Nee, aan mijn Mango 6Volt boordstroom.
Zowel links als rechts zitten in mijn Mango extra lichtaansluitingen + Sinner lampsteunen.
Veelal zet ik de lamp op low power. Het breedtelicht is wat je nodig hebt.
Daarmee bespaar ik veel energie en gaat de acculading 8 uurtjes mee.
Natuurlijk heb ik in de winterperiode altijd een reserve accupack bij me.
Rustige recreatieve rijder uit Merksem. Heb af en toe in het weekend eens tijd om een paar uurtjes te ontspannen om mijn Fujin.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#20 Bericht door fcapri »

halepole schreef: do 14 nov 2019, 12:32 Ik ben blijkbaar de enige gek die met een dynamo rijd op een velomobiel.

Natuurlijk was het niet zo eenvoudig om een afbeelding te maken aangezien ik moet rijden om een volledige lichtbundel te hebben.
en je haalt net de reden aan waarom ik het niet doe. je moet blijven rijden om licht te hebben.
ik vind het wel handig als ik op een donker veldbaantje moet stoppen, dat de verlichting het blijft doen. ook handig als je een lekke band hebt, kan je de verlichting aanhouden.
heb ook veel meer verlichting dan wat een dynamo kan genereren.
heb 4 ledstrips achteraan die 75mA op 12V doen (samen 4W)
vooraan 2 witte ledstrips (2W), 2witte ronde ledstrips (1W) en 2 grootlichten (10W). dan nog de knipperlichten (4W). dat wil je niet bij elkaar trappen.
heb ook 3 zonnepanelen vooraan zitten, dus die accu wordt toch bijgeladen als ik overdag rijd of de fiets in de fietsstalling staat

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#21 Bericht door blackarmor »

ben ook geen fan van dynamo om dezelfde reden . voor het milieu moet ik het niet laten vermits ik gerecupereerde cellen uit een defect pack gebruik ( enige die daar over kunnen zagen zijn de aandeelhouders van bebat die een paar jaar extra moeten wachten ) . gewicht valt ook mee en idd de kerstboom verlichten waar ik mee rij met een dynamo gaat krap worden :) . een reserve batterijpack meenemen is ook makkelijker dan een extra dynamo . ( ik heb meestal een groot pack met 2 a 3 cellen in parrallel en dan nog 1 reserve met maar 1 cell maar voldoende voor min 1.5 a 2uur licht ) . kan je ook een deftige binnenverlichting plaatsen en een " werklamp " als je op een jaagpad om 5u s'morgens een band moet wisselen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#22 Bericht door Ludwigdesmet »

ik heb zelf de B&M IQ X E laten monteren bij de aankoop, en ben hier best tevreden over, hoewel hij voor mij wel wat hoger zou mogen staan.
Verder heb ik het mogelijk gemaakt om de display van de motor te verduisteren, en dat helpt enorm. De display geeft relatief veel licht als het buiten helemaal donker is, en hij weerkaatst ook nog eens op de binnenkant van het visier. Door hem te verduisteren krijg ik met hetzelfde licht buiten toch een veel beter zicht. Ik zou ook nooit een licht monteren dat de neus verlicht, zoals eerder gezegd vermindert dat eveneens het zicht op de weg. De lage positie van de standaard verlichting helpt wel om oneffenheden in de weg beter op te merken, je creëert een schaduw achter elke ribbel, waardoor je die wel zeer goed ziet.
ik gebruik op smallere paden ook wel eens de spiegel-leds om beter zijzicht te krijgen. die zijn krachtig genoeg om een algemeen beeld te geven van de omgeving, als het voor het overige pikdonker is.
Hetgeen mij nu nog stoort is de verlichting van achterop komende auto's, dat verblindend is in de spiegels, daar zal wel niet veel aan te doen zijn vrees ik.
voor de eigen zichtbaarheid heb ik een antennestaafje vooraan en achteraan voorzien van led-strip, gevoed door een aparte batterij. Daarbij staat er nog een onregelmatig flikker-fietslampje.

Afbeelding

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#23 Bericht door fcapri »

die autos, heb ik ook last van, alleen de tegenliggers. ik heb een heel groot stuk waar het fietspad LINKS naast de rijweg ligt, met een strook gras tussen.
autos die me tegemoet komen, hun lichten schijnen omhoog om de berm te zien.
de straatverlichting staat de andere kant, waardoor het fietspad totaal donker is. met elke auto die passeert, ben ik het nachtzicht kwijt, en rijd ik blind. de enige manier is zelf NOG MEER licht te produceren.

ben nu aan het overwegen om spiegelfolie op mijn visier te hangen. die helpt hopelijk bij laagliggende zon, en tegenliggers.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#24 Bericht door bicky »

fcapri schreef:die autos, heb ik ook last van, alleen de tegenliggers. ik heb een heel groot stuk waar het fietspad LINKS naast de rijweg ligt, met een strook gras tussen.
autos die me tegemoet komen, hun lichten schijnen omhoog om de berm te zien.
de straatverlichting staat de andere kant, waardoor het fietspad totaal donker is. met elke auto die passeert, ben ik het nachtzicht kwijt, en rijd ik blind. de enige manier is zelf NOG MEER licht te produceren.

ben nu aan het overwegen om spiegelfolie op mijn visier te hangen. die helpt hopelijk bij laagliggende zon, en tegenliggers.
Je kan ook een gele bril proberen. Schijnt ook goed te helpen..

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#25 Bericht door fcapri »

heb ik al, maar zie ik net iets minder mee op die donkere banen. ik ben nachtblind, dus zie zowieso al bijna niks in het donker

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#26 Bericht door Pauvre Mouton »

Ludwigdesmet schreef: wo 27 nov 2019, 16:28 voor de eigen zichtbaarheid heb ik een antennestaafje vooraan en achteraan voorzien van led-strip, gevoed door een aparte batterij. Daarbij staat er nog een onregelmatig flikker-fietslampje.
mooie oplossing die antennestaaf, heb je hiervan een DIY-handleiding? :-)
My smile is always in shape!

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Verlichting WAW

#27 Bericht door Ludwigdesmet »

zie je andere post.

Plaats reactie