Kettingpons

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Kettingpons

#1 Bericht door Pauvre Mouton »

De schroefjes van mijn WAW velomobiel kan ik al los- en vastdraaien. Tijd dus om mijn technische capaciteiten eens uit te breiden. :mrgreen:

Gelukkig heb ik nog nooit een ketting gebroken of moeten verlengen/inkorten. Wel wil ik zelf nog eens mijn ligpositie veranderen om te testen of ik nog beter kan liggen in mijn velomobiel (wat meer vooruit schuiven met de stoel zodat mijn hoofd wat beter uitkomt achteraan en ik de hoofdsteun van mijn zitje kan gebruiken want die valt eigenlijk net onder de smurfenmuts. #-o
Stoeltje vooruit plaatsen betekend wellicht ook de ketting wat verlengen. Bij aflevering van de waw werd de ketting wat ingekort door de verkoper, dus met dat stukje kan ik al wat spelen. Moet wel nog kijken of het verplaatsen van de trappers uitkomt op de trapboom van de velomobiel want het kan zijn dat er net wat anders in de weg zit.

Een tool die ik dus nog mis in mijn assortiment is een kettingpons. Zonet even rondgegeken op internet en ik vind een heel assortiment verschillende kettingponsen terug.
En ik die dacht dat dit een universeel tooltje was.

Op wat moet je letten voor de aanschaf voor een kettingpons, zodat ik de juiste kan aanschaffen?
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Kettingpons

#2 Bericht door CapoJan »

Tot vorig jaar werkte ik met een goedkope kettingpons. Niet goed: de stift die de pen uit de ketting moet drukken, schoof vaak opzij, plooide... Enfin, die deed alles behalve wat moest. Dan werkte die ook nog enkel met bepaalde kettingbreedtes.
Dit jaar schafte ik me een nieuwe aan van Park Tools. Een stuk duurder, maar universeel en vooral: deze werkt altijd. Past zich automatisch aan de ketting aan, je moet veel minder kracht gebruiken en de ergonomie is ook veel beter.
CT-3.2.jpg
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Kettingpons

#3 Bericht door Thomas D »

In principe is het ook zo dat eens je de pin eruit hebt geperst er een nieuwe/verse in moet. Die nieuwe heeft vaak een verlening die je na het ponsen er kan afbreken. Diezelfde verlenging is smaller in het begin en verbreed waardoor de 2 delen van de ketting optimaal uitlijnen zodat de uiteindelijk pin er goed inperst.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Kettingpons

#4 Bericht door CapoJan »

Thomas D schreef: wo 18 sep 2019, 11:53 In principe is het ook zo dat eens je de pin eruit hebt geperst er een nieuwe/verse in moet. Die nieuwe heeft vaak een verlening die je na het ponsen er kan afbreken. Diezelfde verlenging is smaller in het begin en verbreed waardoor de 2 delen van de ketting optimaal uitlijnen zodat de uiteindelijk pin er goed inperst.
Dat hangt van het merk van de ketting af, als het over een nieuwe gaat. Shimano werkt inderdaad met een te persen schakel, terwijl bijvoorbeeld KMC met een 'missing link' werkt. Die kan je ook los kopen en in een Shimanoketting gebruiken. Dan heb je de pons enkel nodig om de ketting open te breken of in te korten.
Voor de volledigheid: een missing link maak je makkelijkst los met een speciale tang. Kan ook op andere manieren, maar dat is het makkelijkst.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Kettingpons

#5 Bericht door Thomas D »

Het kettingslotje of missing link ken ik. Sram werkt hier ook mee. Is idd handig om de ketting snel "open" te maken. Maar in het geval dat je de ketting terug wil verlengen ga je er 2 moeten steken. Lijkt mij gek gezien dit ook vaak de zwakste schakel is. Als je dus een stukje ketting terug wil aanzetten zoals de topic starter van plan is, voorzie je best een nieuwe pen waarmee dat gebeurt.

Afbeelding

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Kettingpons

#6 Bericht door Lex »

Wanneer mogen we langs komen met popcorn en een strandstoel? :lol:

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Kettingpons

#7 Bericht door Helen »

Ik weet weer helemaal waarom ik er zelf niet aan begin :D
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Kettingpons

#8 Bericht door Pauvre Mouton »

Lex schreef: wo 18 sep 2019, 18:30 Wanneer mogen we langs komen met popcorn en een strandstoel? :lol:
Morgen, ik zal aangenaam toekijken als je dit komt fiksen lol
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Kettingpons

#9 Bericht door Pauvre Mouton »

Helen schreef: wo 18 sep 2019, 20:52 Ik weet weer helemaal waarom ik er zelf niet aan begin :D
Idd, ik ga morgen eens kijken of ik het merk of type op mijn ketting kan terugvinden :lol:
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Kettingpons

#10 Bericht door CapoJan »

Merk is van geen belang. Belangrijkste is dat de breedte verschilt naargelang het aantal tandwielen op de cassette. Als je er een stukje tussen zet, moet dat natuurlijk even breed zijn. Als je dat wil vastmaken aan de ketting, moet je pen of missing link ook de juiste breedte hebben.
Enfin: die Park Tools kettingpons is handig, precies omdat die zich automatisch aanpast aan de ketting. Of het nu om een single speed of 11-speed ketting gaat. De rest is ervaring en die doe je maar op door ermee bezig te zijn :D
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie