Schroefdraad pedaal / kettinglijn / foute lichaamsverhoudingen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Schroefdraad pedaal / kettinglijn / foute lichaamsverhoudingen

#1 Bericht door Kimmeke »

Vandaag eindelijk een oude setje cranks van 175mm ingekort tot ± 145 mm.

Reden: te korte benen of te grote voeten, wie zal het zeggen, maar ik zat met de hiel tegen de brug van de Quest XS met cranks van 155 mm.

De voetgaten had ik al groter gemaakt maar een stukje uit de brug slijpen leek me geen goed idee. Als ik i.p.v. het dunne ventisitje dat in de Quest ligt vervang door het dikkere dat op met Nazca cruizer ligt dan zou het wel gaan betreft mijn voeten en heb ik opmerkelijk minder last van mijn achterwerk maar dan kom ik met mijn schouders te fel tegen de randen. Ook aan de opening om erin te kruipen had ik ter hoogte van de schouders al wat weggeslepen maar na tal van pogingen van aanpassing van de stoelpositie bleef het toch te pijnlijk aan de schouders. Nu heb ik voor enkele maanden een crankstel mogen lenen van 145 mm en hierover was ik bijna uitsluitend positief enkel was het geen triple.

Na wat opzoeken (Google) was ik te weten gekomen dat de pedalen een schroefdraad 9/16" hebben. Blijkbaar is het ook nog eens een fijne spoed dus meer exact 9/16"-20. Voor de linkse pedaal linkse draad en voor de rechts pedaal rechtse draad (maar dat zullen de meeste wel weten die al eens pedaal gemonteerd hebben)

Verder nog wat zitten sukkelen met de gripshift S-Ram X9 om de kabel te vervangen (op Youtube vond ik niet mijn type terug) uiteindelijk heb ik meer opzoekwerk gehad over hoe ik het moest doen want kabeltje vervangen was bij wijze van spreken in 2 minuten geklaard. 1. plaats op kleinste blad (= kabel zo ver mogelijk uit de gripshift) 2. Zwart rubber lipje eraf trekken (dan zie je het uiteinde van de kabel al zitten 3. met schroevendraaier het kunststof locklipje wegduwen en gelijktijdig de kabel eruit duwen. 4. vervolgens kabel erin steken en doortrekken totdat je het locklipje hoort klikken.

De instelling van de triple verliep wat moeilijk. Ik had/heb de indruk dat de looplengte van de S-Ram X9 gripshift niet aangepast is aan de opstelling van de Shimano voorderailleur. Verder heb ik een vermoeden dat het loopwiel onder de zitting 180° om gemonteerd is/was want de kettinglijn loopt precies niet zo recht. Kan er iemand bevestigen dat dit wiel zo ver mogelijk aan de linkerkant van de fiets moet lopen. (en dus niet zoals op de foto hier toegevoegd, de zijde waar de kunststof buis arriveert aan het loopwiel is de voorzijde). Want ik heb het omgedraaid en het lijkt me nu iets beter te zijn.

Dan moet ik nu nog op zoek naar een manier om de zitting wat aan te passen. Bij mijn Nazca Cruiser heb ik nooit last gehad van mijn achterwerk. Bij mijn Quest XS heb ik nog geen toertje van meer als 30 km kunnen doen zonder ongemakken/pijn aan het achterwerk.
Bijlagen
20190816_163857 (Small).jpg

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Schroefdraad pedaal / kettinglijn / foute lichaamsverhoudingen

#2 Bericht door erde »

Pijn aan de zitbeentjes aan je achterwerk, naast je staartbeentje.
Ik kan er van meespreken.
Denk dat de reden is op je nieuwe fiets is er meer een zithouding dan een lighouding op je vorige fiets.
Best eens nakijken om de zitting beetje meer te kantelen, zodoende bekom je een meer lighouding en daardoor zijn die beentjes in het zitvlak minder een raakpunt.
Wat ook helpt is een schuimrubber mouse in je broek plaatsen op de plaats die wrijving veroorzaakt bij het fietsen. :idea:
Best wel een stuk die geperforeerd is gebruiken om het zweet door te laten.
Vooral als het warm is zijn er problemen! beetje wrijving, zweet, en dan komt de huid aan je achterwerk rood en komt er iritatie, komt je huid open te liggen.
Hoogstwaarschijnlijk ben je eerder een mager type :!:
Aangenaam is anders. :roll:
Er is een spreekwoord die zegt als je "gat" verbrand moet je op de blaren zitten, maar je hebt je "gat " niet verbrand :mrgreen: :mrgreen:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Plaats reactie