100% elektrische aandrijving

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#16 Bericht door Samural »

Het lijkt mij toch straf dat het rendement zoveel slechter is bij halve snelheid.

Op Ebikes.ca is er een motor simulator. Ik heb met verschillende motoren de simulatie gedaan en het rendement zakt maar met 8 à 10% wanneer de snelheid gehalveerd wordt tov de snelheid met het hoogste rendement.

Hier is een voorbeeld:
Afbeelding

Een Alleweder heeft trouwens ongeveer 250W nodig om tegen 40 km/u te rijden:

Afbeelding
Bron: The Velomobile as a Vehicle for More Sustainable Transportation door Frederik Van de Walle

Zou het kunnen dat het lichtjes bergaf ging waar je 40 km/u haalde?

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#17 Bericht door blackarmor »

hebde gene oude vario van ne camino oid meer liggen in die garage van u ?
zou natuurlijk ook kunnen dat de controller niet optimaal is afgesteld voor lage toeren .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#18 Bericht door jantje »

Of is mss de 40km/h helemaal nog niet het optimum en zit je niet zoals verwacht in het vlakke deel van de curve maar minst dat je snelheid afneemt, in een stijl dalend gedeelte van de curve?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#19 Bericht door fcapri »

jantje schreef: vr 08 nov 2019, 16:00 Interessante vaststelling!
Weegt de mindere efficientie van die Nuvici dan op tegen een derailleur en zelf schakelen? Of een rohloffnaaf(maar die heeft nog minder graag dat er geschakeld wordt onder belasting)
door traploos te schakelen kan de motor altijd in zijn ideale toerental zitten. ook kan je schakelen terwijl de motor aandrijft, iets wat andere niet graag hebben (nexus, rohloff,...)

Samural schreef: vr 08 nov 2019, 16:57 Het lijkt mij toch straf dat het rendement zoveel slechter is bij halve snelheid.

Op Ebikes.ca is er een motor simulator. Ik heb met verschillende motoren de simulatie gedaan en het rendement zakt maar met 8 à 10% wanneer de snelheid gehalveerd wordt tov de snelheid met het hoogste rendement.

Hier is een voorbeeld:
Afbeelding

Een Alleweder heeft trouwens ongeveer 250W nodig om tegen 40 km/u te rijden:
intressante grafiek, maar ik zie niet waar jij die 8 a 10% ziet?
op 40km/h zie ik een efficientie van tegen de 80% (groene lijn)
op 20km/h zie ik 64%.
dat is 16% minder voor een motor die gebouwd is om rond de 25-30km/h te rijden.

ik heb een motor verbouwd en die haalt snelheden van meer dan 55km/h. dus moet je de grafiek gaan bekijken in een minder ideaal gebied, want daar rijd ik als ik 20km/h ga.
als we dan het verschil gaan bekijken tussen 10 en 20km/h (halve snelheid dus) dan zit het rendement bij 10km/h op een magere 43%. in vergelijking met de 64% aan 20km/h is dat al een verschil van 21%.
als ik van stilstand vertrek, zie ik tot 600W verschijnen op de wattmeter. aan 30km/h mag ik stoppen met trappen en bergop gaan rijden, ik geraak NIET boven de 500W.
in tegenstelling tot die grafiek, waar het vermogen blijft stijgen naarmate die sneller gaat.
het lijkt alsof de controller de motor in vermogen beperkt bij het acceleren, naarmate die sneller gaat, geeft de controller meer vermogen vrij.
bij mij is het meer de grafiek van die groene lijn als je bij 45km/h het getal 0 zet (ik begin met maximaal vermogen dat de motor trekt), en dat het vermogen dan zakt naarmate ge sneller rijd.

als ik de grafiek zoek van een DC motor, komt ik dit uit
Afbeelding

en dit klopt met mijn ervaringen. de blauwe lijn toont dan de getrokken stroom en het koppel. en daar zie je dat je begint met hele hoge stromen en die afnemen naar het einde (dus efficientie beter)
als ik vanaf stilstand vertrek, heeft die veel koppel, trekt enorm op en trekt veel stroom.
naarmate ik mijn eindsnelheid gaat, acceleert die minder en minder, en zakt de stroom. zou je die in de lucht laten draaien, geraakt die heel langzaam op zijn max vrijloop toerental.
de efficientie stijgt, immers heb je meer snelheid voor minder vermogen en je max kracht zit in het midden. daarom moet je een motor ook in zijn ideale toerental houden om zuinig te blijven rijden. ook bij electro motoren

Plaats reactie