voornamelijk rond electronica tuning

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

voornamelijk rond electronica tuning

#1 Bericht door Kimmeke »

- batterij
- radio
- verlichting
- arduino/Raspberry/...

Al heel wat gelezen op het forum maar ondertussen beetje de roden draad kwijt gespeeld :cry:

- Batterij:
In mijn Quest XS zit de batterij met klitteband boven het linker voorwiel. Niet echt gemakkelijk toegankelijk om de stekker eruit te trekken om te herladen. De batterij er telkens af trekken lijkt me ook geen goed idee voor de duurbaarheid van de klitteband.
Met het koude en donkere weer kan ik slechts 2 dagen met de batterij (op het einde doet verlichting al moeilijk als ik gelijktijdig richtingaanwijzer gebruik). Ik denk er aan er 1 bij te kopen (6V - 4200 mAh Conrad). Met enkele extra kabels zou ik dan de toegankelijkheid om de batterij op te laden willen verbeteren en ervoor zorgen dat omwisseling naar reserve batterij ook eenvoudig is. Weet nu niet of overgaan naar 12V lijkt zo eenvoudig en aan te raden is. Ganse electronica omvormen wil ik niet doen. Momenteel staan er ronde 3,5 x1,35 mm stekkers op. Voorlopig nog geen probleem mee gehad als lees ik wel dat sommige dean of XT60 stekkers verkiezen.

Vragen:
- Ik vermoed dat het niet zo'n goed idee is om 2 batterijen (oude / nieuwe) in parallel te schakelen om de capaciteit te verhogen maar dat het beter is om 1 batterij zover leeg te rijden (NiMH) tot je ergens hinder ondervind (verlichting die mindert wanneer je richtingaanwijzer gebruikt....) en dan om te wisselen naar de andere. Ook heb ik al vernomen dat sommige batterijen niet te ver ontladen mogen worden. Dus misschien kan ik beter een voltmetertje inbouwen en op basis van deze meting zelf omschakelen? Kan een kenner ter zake bevestigen welke de beste (maar ook nog praktische) optie is.
- zijn er die om bewuste redenen toch opteren om voor de nieuwe batterij naar 12V + omvormer te gaan? Zo ja welk vermogen van omvormer zou je dan adviseren?

- Verlichting:
Door de beperkte ruimte en maneuvreerbaardheid in de VM is het soms wat zoeken naar iets dat ik wil nemen (eten, muts, radio, handdoek,...). Met het donker weer maakt dit het er zeker niet eenvoudiger op. Het LED lichtje dat je kunt aanzetten in de VM en dat momenteel bij mij op de fietscomputer is gericht is ook zeer beperkt. Verder heb ik me ook zo'n roterende oranje lamp gekocht om via magneet boven op de VM te plaatsen. Hier wil ik nog een verlengkabeltje aanmaken zodat ik dit vanuit mijn VM kan in/uit-schakelen zodat ik mijzelf beter kan laten opmerken op gevaarlijke punten.

Vragen:
- Zijn er die de binnenverlichting hebben uitgebreid (bijvoorbeeld 4 extra leds) en zo ja welke versie hebben jullie gebruikt om aan te sluiten op 6V.

Radio:
Momenteel gebruik ik een "DAB+ radio - Solo worker - Perfect pro". Al moet ik vaak overschakelen naar FM omdat ontvangst van DAB helemaal niet te doen is in de VM. Ook de kwaliteit van de FM stoort me regelmatig. Eigenlijk rijd ik altijd met oortjes met daarbovenop oorwarmers van enkele euros die ervoor zorgen dat de windruis enorm verminderd wordt. Hierdoor moet ik de radio niet te luid zetten en hoor ik toch ook nog wel wat van hetgene er rond me gebeurd.

vraag: eigenlijk ben ik op zoek naar een DAB+ radio met volgende eigenschappen:
* aansluitbaar op de 6V batterij van de VM ofwel met interne batterij
* externe antenne die naar buiten kan brengen van de VM. (liefst zowel voor DAB+ als FM)
* aansluiting van AUX of bleutooth mogelijkheid
* aansluiting van koptelefoon mogelijk / misschien wil ik ook nog wel eens een versterker met extra boxen in de VM hangen
* leuke optie: volumeregeling via draaiknop regelbaar zodat je snel kan verminderen
* leuke optie: verlichte display

- Arduino/Raspberry
Zo tussen pot en pint nog wat ideeën bekomen om wat tuning te doen. Ik heb gemerkt dat ik door te veranderen van versnelling soms 2 km/uur sneller rijd zonder dat ik dadelijk het gevoel heb meer moeite te moeten doen. Mijn cadans is meestal 95-100. Dus met snelheidsmeter/cadansmeter zou je dan visueel kunnen aangeven welke de meest optimale versnelling is. GPS/GSM module zou je kunnen gebruiken als diefstalbeveiliging of ten minste tracking. Radio module zal er ook wel bestaan. Vermogenmeting?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#2 Bericht door Lex »

Het lijkt me het makkelijkste/gebruiksvriendelijkste om de batterijen om te wisselen als er eentje leeg is. Zelfs je ze parallel schakelt en ze zijn op heb je niets meer. Je kunt ook per batterij een extra (vaste) aansluiting maken voor de batterij op te laden.
Met een dab-radiotje heb ik ook een korte tijd mee rond gereden. Op mijn woon/werkroute ging dit heel goed. Constante ontvangst via dab. Maar eenmaal de provincie uit viel ie regelmatig uit aan de kanten van Lommel. De ontvangst was via een radio antenne boven op de vm. Maar dit heb ik terug laten varen. Was voor een radio gegaan omdat ik het beu was altijd dezelfde muziek te horen via mijn gsm. Als je regelmatig zo'n 3u per dag fietst zit je er al snel door. Nu laat ik diverse podcasts downloaden als ik thuis ben (wifi). Gewoon aanzetten en de podcasts waarop je je abonneert worden gedownload.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#3 Bericht door blackarmor »

ivm de batterij kan je ook naar 2 18650 li ion cellen in serie gaan en als je er 2 sets parrallel zet heb je met de nieuwe cellen al 7 ah .
dab zou je idd best naar een model met externe antenne zien ,
je kan bv ook naar een 12v batterij gaan en via een omvormer naar 6v de originele electronica aansluiten.

als het enkel de kadans is dat je wil weergeven kan je voor nog geen 5 euro een rmp counter nemen . https://www.aliexpress.com/item/4-Digit ... 8ed47a3685

voor je binnen verlichting een stukje ledstrip ik heb een stuk van 30cm op een alu latje met velcro en een iets langere kabel zodat ik die eruit kan nemen bij lekke band . ( wederom makkelijker met een 12v systeem )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#4 Bericht door bicky »

Veel van je opmerkingen komen me bekend voor.
Waarschijnlijk ben je hier op het forum al paar van mijn antwoorden tegen gekomen of misschien al gelezen op mijn blog.

Zelf heb ik ook het 6v systeem en al snel ben ik overgestapt naar 2 batterijen met keuze schakelaar. Deze heb ik uitgerust van parallel stekker zodat ik die kan laden zonder de stekker te moeten uittrekken.

Via voltmeter houd ik de batterijen in het oog zodat ik op tijd bijlaad .
Met nimh kan dat niet zoveel kwaad om te diep te ontladen maar wil liever niet onderweg opeens zonder licht staan.

Nu heb ik onlangs 1 batterij vervangen door Lipo 12v en batterijduur is veel beter. Een wereld van verschil.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#5 Bericht door CapoJan »

Radio: ik gebruikte met mijn vorige smartphone FM via de telefoon. De nieuwe beschikt daar niet meer over, maar dat kon simpel opgelost worden: geen FM, geen DAB, maar streamen. Smartphone gecombineerd met bluetooth oortjes, maar dan enkel langs het jaagpad. Geen luidsprekers in de VM: ook nog mee geëxperimenteerd, maar dan help je mee aan geluidsverontreiniging en dat wil ik niet. Bovendien moet je het dan redelijk luid zetten om de rijgeluiden te overstemmen.

Boordspanning: 12V is eigenlijk beter. Hogere spanning en dus lagere stroom voor hetzelfde vermogen. Alleen is het zoals je zegt niet zo evident als alles aan boord voorzien is voor 6 V. Spanningsomvormer geeft ook verlies. Hoeveel, hangt af van het model. Als je met een beperkte capaciteit zit, moet je daar rekening mee houden. Waarom niet meteen die oude accu eruit en een nieuwe in de plaats, indien die al veel minder capaciteit over heeft? In mijn Alleweder zaliger werkte ik met NiMh cellen in een houder. Goedkoop en het werkte, maar wel gevoelig voor de hoge vochtigheidsgraad aan boord. In de Orca zit een 12 V LiIon accu, dezelfde als in bijvoorbeeld de WAW: veel degelijker en een veel grotere capaciteit.

Het zijn allemaal keuzes en vaak is er niet een 'de beste'. Je haalt eruit wat voor jou het geschiktste lijkt.

Boordverlichting heb ik niet, maar het is eigenlijk wel een goed idee. Zal ik ook eens over moeten denken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#6 Bericht door Kimmeke »

@ Bicky, opmerkingen van jouw was ik al regelmatig tegengekomen :wink:
- Welk is de capaciteit van je 12V Lipo? 5000 mAh bij 6V zou toch even lang moeten meegaan als 5000 mAh bij 12V?
- welk is het vermogen van je omvormer?
- Heb je ook apparatuur effectief op die 12 V werken?
- 12V -> Dus nieuwe lader nodig
- voltmeter -> continu ingeschakeld?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#7 Bericht door bicky »

- Welk is de capaciteit van je 12V Lipo? 5000 mAh bij 6V zou toch even lang moeten meegaan als 5000 mAh bij 12V?
-- 12V 5000Mah is 60Wh. Bij 6V 5000maH heb je maar 30Wh. Er zal minder stroom vloeien met hogere spanning dus batterij gaat trager lees. in theorie dubbele capaciteit. maar je hebt beetje verlies door de omvormer. Veel zal dat niet zijn.

- welk is het vermogen van je omvormer?
-- Heb er enen van 10A uitgang. Kan dus 60W verwerken. Veel te veel want gebruik misschien max 2A. Maar beter teveel dan te weinig. De gekochte is waterdicht.

- Heb je ook apparatuur effectief op die 12 V werken?
-- neen.

- 12V -> Dus nieuwe lader nodig
-- niet enkel voor de 12v Maar ook voor een lipo te laden heb je een andere lader nodig. Heb enen op mijn werk en eentje thuis. die thuis is goedkoopste en koste 5€ in china

- voltmeter -> continu ingeschakeld?
-- de voltmeter ligt altijd aan en meet de totaalspanning. gaat die richting 10.5V dan wordt het tijd om bij te laden.

meeste staat ook online op mijn blog: https://bickyenzijnfietsen.blogspot.com ... terij.html

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#8 Bericht door Ares »

Zelf heb ik nu een 12v batterij op m'n 6v installatie. Heel tevreden van!

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#9 Bericht door fcapri »

Kimmeke schreef: di 18 dec 2018, 0:55 @ Bicky, opmerkingen van jouw was ik al regelmatig tegengekomen :wink:
- Welk is de capaciteit van je 12V Lipo? 5000 mAh bij 6V zou toch even lang moeten meegaan als 5000 mAh bij 12V?
foute aanname.
stel dat je 2 batterijen hebt van 6V 5000mAh.
als je die in serie zet heb je 12V 5000mAh. daar kan je dus 5uur lang 1000mA uittrekken.
als je die parallel zet heb je 6V 10 000mAh, daar kan je 10uur lang 1000ma uittrekken, of 5uur lang 2000mA.
als je een 12W koplamp wil, dan zal die op 12V 1000mA verbruiken (dus kan je 5uur lang licht gebruiken).
maar een 12W lamp op 6V zal 2000mA trekken. die 2 parallel batterijen zullen dus ook maar 5uur licht kunnen geven.

het grote voordeel is dat er op 12V minder stroom loopt, dus ook minder verliezen in de kabelboom en je kan dunner koper gebruiken (nooit begrepen waarom ze die questen op 6V hebben gezet, de allereerste alleweders stonden ook op 12V en dat werkte prima). op 12V kan je ook alle automotive verlichting gaan gebruiken (ledstrips, led koplampen voor moto's/autos...).
voorbeeld: je hebt een koperen kabel van 5meter die in je fiets naar de verlichting loopt van 0,25mm². die heeft 0,336ohm weerstand.
hang je daar een 12W lamp aan op 6V, dan valt er 0,6V over de bekabeling en krijgt de lamp maar 5,4V. die zal 9,7W leveren (81%)
hang je daar een 12W lamp aan op 12V, dan valt er maar 0,33V over de bekabeling en krijgt de lamp nog 11,67V en die zal 11,3W leveren (94%)

als je een 12V accu steekt, moet je wel al je verlichting veranderen of een DC/DC converter steken. de quest fabrikant heeft nogal nasty gewerkt met de ledjes in de fiets. de knipperleds bv staan per 2 in serie en ze hebben zo de 4 gewoon parallel gezet op de accu. er is 1 gemeenschappelijke voorschakelweerstand.
dit is absoluut not done, want je kan niet bepalen hoeveel stroom er naar de voorste of naar de achterste loopt.
ook de koplampen enzo moet je dan gaan omzetten. het knipperrelais dat gebruikt wordt is wel een 12V versie, die kan blijven zitten.
als je niks wil veranderen aan de quest zelf, moet je een DC converter steken en die afregelen op 6V

welke connectoren heb je nu op je accu? als je het simpel houd, maar je daar een nieuwe connector op waarvan je er meerdere kan kopen. monteer zo een nieuwe op je oude accu, en op je nieuwe accu. maar een verloopkabel van fiets naar de 2 accu's met een schakelaar op zodat je ze afzonderlijk kan gebruiken (bekijk B209 zijn blog maar eens). je kan dan ook direct een connector inbouwen voor je 'lader'. ik heb mijn alleweder nu zo gebouwd dat ik in nood zelf met een USB kabel via een powerbank kan bijladen. dit is misschien wel nog een noodoplossing dat je kan gebruiken. een usb kabel voorzien zodat je in nood een powerbank (5V) inplugt om naar huis te geraken.
ik ben mijn quest volledig aan het ombouwen naar 12V, inclusief alle leds. ik heb ervoor gekozen om de kabelboom aan te passen naar 12V en de originele leds te laten zitten. zodoende kan ik het ontwerpprobleem bij de knipperlichten direct ook oplossen.
dit is mijn schema, maar heb geen idee of jij dezelfde hebt. het is jaarafhankelijk wat ze gebruikt hebben. dit schema is nu specifiek voor quest 629 geworden.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op di 30 jun 2020, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#10 Bericht door Lex »

Mooi schema. Maar er staat één weerstand zonder waarden op. Nl die aan de richtingaanwijzerverklikker.

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#11 Bericht door Kimmeke »

@fcapri: blijkbaar heb je meer ervaring als ik in dat electronica gebeuren. Ik ben nog niet volledig mee.

Je maakt daar een vergelijk van 6V & 12V en vermogenverlies door de kabel. Bij een lamp zonder voorschakelweerstand kan ik hiermee nog min of meer volgen. Echter de meeste van je apparatuur heeft al weerstanden in hun circuit. Dan gaat die 0,5 ohm kabelweerstand niet veel verschil maken

Ben ik dan mis in volgende redenering: Stel in het schema van de Quest 629: De 2 ledjes vooraan met weerstand van 330 ohm in serie.
Stel dat spanningsval per ledje 4V is dan is de spanningsval over 2 leds 8 V en loopt er een stroom van ongeveer [12V (spanning batterij) - 8V] / 330 ohm = 12 mA
Als mijn batterijspanning nu daalt tot 10 V -> [10V-8V] / 330 ohm = 6 mA -> dus vermogen door de LEDS daalt al met 50% als spanning in batterij nog maar 17% daalt.

Ik heb me onlangs een 6V strip LED verlichting gekocht voor binnenverlichting in de VM. Echter als ik 4 NiMh (4x1,2V) batterijen erin steek werkt de boel niet. Met 4 Alcaline (4x1,5V) batterijen wel. Geluk dat ik in de VM wel 6V heb. Ik moet ze nog wel inbouwen als mijn stekkertjes ( uit China [-o< )gearriveerd zijn.

Betreft mijn radio DAB/FM heb ik nog geen goede vervanger gevonden op 6V met externe antenne die nog een beetje mooi oogt.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#12 Bericht door fcapri »

Kimmeke schreef: di 08 jan 2019, 0:38 Je maakt daar een vergelijk van 6V & 12V en vermogenverlies door de kabel. Bij een lamp zonder voorschakelweerstand kan ik hiermee nog min of meer volgen. Echter de meeste van je apparatuur heeft al weerstanden in hun circuit. Dan gaat die 0,5 ohm kabelweerstand niet veel verschil maken
klopt. maar als je lampen op 12V hebt, dan loopt er minder stroom dan wanneer je hetzelfde vermogen op 6V hebt.
voorbeeld 10W lampen, 10V 1A of 5V 2A.

bij een quest zit er veel te dunne bekabeling voor zulke hoge stromen. vooral de terugkerende massa kabel moet ALLE stroom voeren.
je hebt 1 gemeenschappelijke massa kabel. als je u koplampen aanzet, loopt de stroom van de koplamp hierdoor. als je u 2de lamp aanzet, loopt die stroom er ook door.
zet je de 3de, 4de,... ledstrips ook aan, moet alle stroom door die ene massa kabel. er gaat meer en meer verlies over die kabel optreden. als elke lamp 1A is en je hebt er zo 3, dan gaat er 3A door je massa kabel en verlies je daar ineens al veel extra vermogen

als je natuurlijk 6V lampen op 12V aansluit, telt het idd niet mee want dan verstook je meer dan 50% van de energie in weerstanden. daarom haalde ik al aan dat je de verlichting moet aanpassen (of een DC/DC converter steken, maar dat lost het verlies over de bekabeling niet op). ze hadden alles op 12V moeten houden zoals de eerste ligfietsen. maakt het ook direct makkelijker omdat je 12V ledstrips van de autowereld kan gebruiken (die werken dan ook nog van 10-15V).
Kimmeke schreef: di 08 jan 2019, 0:38 Ben ik dan mis in volgende redenering: Stel in het schema van de Quest 629: De 2 ledjes vooraan met weerstand van 330 ohm in serie.
Stel dat spanningsval per ledje 4V is dan is de spanningsval over 2 leds 8 V en loopt er een stroom van ongeveer [12V (spanning batterij) - 8V] / 330 ohm = 12 mA
Als mijn batterijspanning nu daalt tot 10 V -> [10V-8V] / 330 ohm = 6 mA -> dus vermogen door de LEDS daalt al met 50% als spanning in batterij nog maar 17% daalt.
100% correct, alleen zakt de ledspanning ook een beetje.
een witte leds is ongeveer 3.2V en dan loopt er bv 20mA. als je 10mA door die led stuurt, zou er een 3.1V over staan. als je 5mA door die led stuurt, zal die een 3.0V hebben. bij 1mA zou de spanning makkelijk 2.8V kunnen zijn. het verschil tussen 10 en 20mA merk je bijna niet
als je de berekening dan opnieuw doet
(12V - 6.4V)/330ohm = 17mA (ledje 54mW)
(10V - 6,2V)/330ohm = 11.5mA. (ledje 35mW)
Een li-ion op 10V is quasi leeg hoor (3.3V per cel). ik ga met mijn li-ion maar tot 10.8V als laagste.
wat je kan doen (deed ik ook in mijn alleweder), je zet een seriediode erbij (0.7V). en je berekent dan alles opnieuw zodat je bij volle accu (12.6V) weer de max stroom hebt.
als de accu dan 10V is, kan je met een schakelaar die diode overbruggen en dan krijg je weer een sterkere led.
voorbeeld, ga hetzelfde nemen als hierboven, maar dan met een 270ohm weerstand
(12V - 6.4V - 0.7V)/270ohm = 18.1mA (ledje 58mW)
(10V - 6,2V - 0.7V)/270ohm = 11.5mA. (ledje 36mW)
diode overbrugged (10V - 6,2V )/270ohm = 14mA. (ledje 43mW)

zonder serie weerstand zou het nog erger zijn. we nemen 6ledjes van 2V 30mA in serie op 12V. grafiek van 1 led hieronder (negeer die stippellijn van 1.8V en 20mA)
Afbeelding
2V: 30mA
1.7V (16% minder zoals je accu van 12V naar 10V): 5mA.
accu 16% omlaag, ledstroom 84% omlaag.
daarom veel beter met een led driver. die zitten altijd tussen de 85 en 95% rendement op elke accuspanning.
Kimmeke schreef: di 08 jan 2019, 0:38 Ik heb me onlangs een 6V strip LED verlichting gekocht voor binnenverlichting in de VM. Echter als ik 4 NiMh (4x1,2V) batterijen erin steek werkt de boel niet. Met 4 Alcaline (4x1,5V) batterijen wel. Geluk dat ik in de VM wel 6V heb. Ik moet ze nog wel inbouwen als mijn stekkertjes ( uit China [-o< )gearriveerd zijn.

Betreft mijn radio DAB/FM heb ik nog geen goede vervanger gevonden op 6V met externe antenne die nog een beetje mooi oogt.
een 6V ledstrip op 4.8V is wel al heel laag. k zou toch verwachten dat ze nog werken (zwak branden). zit er iets van printplaatje tussen ofzo? heb je een bakje met een drukknop er tussen hangen? die is misschien zo gebouwd dat die uitschakeld bij een spanning lager dan 5V om de accu te beschermen.
voor muziek zet ik mijn gsm op op bluetooth. ik heb een usb bluetooth speaker in de fiets hangen die via een usb kabel aan het fietsboordnet hangt. kleine 3€ in de action

Lex schreef: ma 07 jan 2019, 19:41 Mooi schema. Maar er staat één weerstand zonder waarden op. Nl die aan de richtingaanwijzerverklikker.
die zit er origineel van quest, samen met die aan het knipperrelais. zelf nog niet gevonden, dus weet ook niet wat er zit

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#13 Bericht door blackarmor »

blijf erbij dat het veel makkelijker is bv een 20ma led driver per led steken .
https://benl.rs-online.com/web/p/produc ... lsrc=aw.ds
steekt er van 5 tot 90 volt in en de led blijft altijd even helder .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#14 Bericht door Kimmeke »

Kimmeke schreef: zo 16 dec 2018, 15:10 Momenteel gebruik ik een "DAB+ radio - Solo worker - Perfect pro". Al moet ik vaak overschakelen naar FM omdat ontvangst van DAB helemaal niet te doen is in de VM. Ook de kwaliteit van de FM stoort me regelmatig.
Bovenvermelde radio heeft een korte antenne van ± 10 cm -> Ik heb deze verwijderd en een draadje van ± 1 m eraan gehangen en deze uit de VM gehangen. Nu werkt de DAB wel naar behoren en ook de FM ontvangst is beter. MAAR zet ik mijn hoofdverlichting op dat valt de DAB volledig weg. Nochtans is de radio op batterij. Als ik de antenne draad dan minstens 10 cm van de body van VM houd is weer wel DAB ontvangst. Ook al is de draad voorzien van kunststof mantel. Iemand een idee waarom dit zo is.

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#15 Bericht door jantje »

Carbon is geleidend, dus als je ergens een lek hebt in het circuit van je groot licht, lijkt het mij aannemelijk dat storing ondervind van zwerfstromen door de body.
Anderzijds is dat vermoedelijk led en op een of andere manier gemoduleerd met pulsen. Dat zou dus ook een wisselend veld kunnen geven, rond de gewone bekabeling. Meten is weten? :?:

Plaats reactie