voornamelijk rond electronica tuning

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#16 Bericht door fcapri »

een schakelende voeding die als een gek stoort in het radio gebied. gebeurt wel vaker met goedkope chinese schakelende voedingen. een hel voor radio amateurs.

voor goed ontvangt nu.
neem een stuk coax kabel, en daar moet je 1 bepaalde lengte de mantel verwijderen als antenne. de rest MOET eraan blijven om storingen uit te schakelen. dus zomaar een stuk draad van 1meter, zal dan ook alle storingen ontzettend goed binnen nemen. en dat probleem heb je nu.

als ik me goed herinner, moet je een 30cm vrijmaken, maar test het eens.
Afbeelding

hier een foto wat ik bedoel.
het zwarte deel moet aan je radio. de kern aan het signaal de mantel aan massa. het stukje B moet niet lang zijn, stukje C, de koperen kern met de plastiek errond, is het gedeelde dat als antenne meot dienen en 30cm lang zijn.
het stukje D moet je niet hebben, je mag dus eidingen met de plastic.

het stukje dus met het witte plastic zonder mantel, moet je buiten je fiets krijgen. je mag het evengoed rond het instekgat plakken.
het zwarte deel moet overal zijn tussen je antenne en je radio

UPDATE: even gaan berekenen wat de precieze lengte zou zijn, en dat is 75cm.
lengte antennen = C/4F = 300 000 000/4x 100 000 000 = (snelheid van het licht gedeelt door 4x de frequentie dat je wil ontvangen). als frequentie nam ik 100MHz. t is al effe geleden dat ik nog met antennes en golflengtes werkte

hanssae
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 1:56
Postcode: 9940
Locatie: Evergem
Velomobiel: Waw480
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#17 Bericht door hanssae »

DAB+ zit rond de 200 MHz. In Vlaanderen grofweg 170 - 230 MHz. Dus een golflengte van 1.5 meter. De antenne (het deel zonder gevlochten massa er rond) moet dus een veelvoud zijn van een kwart golf, dus 37.5 cm. Dat is al iets makkelijker dan 75 cm :D Voor 15 - 20 euro kan je ook een antenne kopen, bv een zelfklevende of ene met magnetische voet en 2 meter kabel.

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: voornamelijk rond electronica tuning

#18 Bericht door Kimmeke »

Bevindingen tot nu toe:
Coax kabel zou een oplossing/verbetering kunnen zijn. Voorlopig nog niet echt een opstelling gevonden die stabiel werkt.

Resultaat is anders wanneer je met je hand de kabel vastneemt dan wanneer je deze met iets bevestigd. Kleine beweging (1 à 2 cm) kan er al voor zorgen dat het ineens niet meer werkt.

Misschien is de kwaliteit van de gebruikte coax niet voldoende (oude recup van verbinding video recorder-TV).

Je vermeld: "Zwarte deel moet aan radio"
Ook hier heb ik alle variaties geprobeerd.
- Enkel de kern aan de antenne aansluiting
- Kern en gevlochten deel aan de antenne aansluiting
- Enkel gevlochten deel aan de antenne (als we dan toch bezig waren :) )
- Enkel de kern aan de antenne aansluiting, alu folie rond radio gewikkeld en hieraan het gevlochten deel.

Plaats reactie