Individueel aanstuurbare led strip

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Individueel aanstuurbare led strip

#1 Bericht door bicky »

ik schreef al over mijn nieuwe led strip op mijn blog: https://bickyenzijnfietsen.blogspot.com ... hting.html
Maar hier op het forum poste ik hem nog niet.

Het forum heb ik ook een update gegeven en nu kan je youtube rechtstreeks tonen in posts


Ik rijd hier nu al meer dan een maand mee rond.
in het begin waren er nog wat kinderziektes maar die zijn er nu uit.
Het systeem werkt 10u op oude 5000mah powerbank.

Reacties zijn momenteel erg positief.

Bedenkingen:
een extra keuzeschakelaar zou handig zijn voor bv uitschakelen, feller branden, ....
werken op interne voeding zou ook handig zijn ipv gebruik te maken van extra powerbank

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#2 Bericht door fcapri »

en waarom gaat het deel koplamp vooraan uit als de pinker uitgaat?

je zou de arduino kunnen programmeren dat je de intensiteit kan regelen tijdens de eerste 10sec van aanzetten (setup modus).
bv 5standen systeem. als je tijdens die 10sec je lichtschakelaar 5kaar aanzet, komt die op kracht 5.
doe je dat 3keer, komt die op stand 3.
eens die 10sec voorbij, komt die in normale werkmodus, maar dan met de intensiteit geregeld.
hoef je geen schakelaars en kabels bij te steken ;-).
of een soort van memory modus.

je lichtschakelaar aanzetten en dan je standaardlichten langzaam feller laten gaan.
als je dan je lichtschakelaar afzet, dat deze settings behouden blijven.
kort aanzetten en weer afzetten reset de boel.
mijn golf heeft zo een systeem voor de interval ruitenwissers.
je zet de interval aan en uit. en de tijd die je dan wacht tot je ze weer aanzet, is de interval tijd.
bv: interval aan, interval uit, 10sec wachten, interval aan. dan gaan de ruitenwissers elke 10sec eens wissen. (heeft lang geduurd voor ik dat door had)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#3 Bericht door bicky »

fcapri schreef: za 10 nov 2018, 9:56 en waarom gaat het deel koplamp vooraan uit als de pinker uitgaat?
ook de achterste leds knipperen mee bij de richtingaanwijzers. Leek me wel handig voor extra duidelijkheid.

aan een extra programmering op schakel combinaties had ik nog niet gedacht.
tijdens opstart vind ik wat omslachtig. Maar 1 schakelaar heb ik nu eigenlijk over en kan ik wel wat mee spelen in combinaties met andere

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#4 Bericht door jantje »

WAW! (niet de fiets 😉)
Knap systeem!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#5 Bericht door Pauvre Mouton »

Leuk gedaan, ik ben van plan zoiets te gebruiken voor een led antenne op de smurfenmuts. of later op de trike van mijn zoontje zodat hij goed opvalt in het verkeer

Maar ik ben een leek op vlak van elektronica en loop wat verloren tussen de benodigheden:

- arduino nano
- breadboard
- behuizing om arduino en breadboard te beschermen in de velomobiel
- schakelaar 4 standen (uit, constant aan, knipperend, ...) of best 1 knop voor aan/uit en knop voor de verschillende lichtschema's?
- led strip (juiste type = ws2812?)
- voeding
Het idee was om een extra batterij te voorzien zoals in de WAW (altijd handig als reservebatterij indien deze van de boordverlichting uitvalt.
Op deze extra batterij de antenne met led aansluiten en een paar standen programmeren met in arduino met een arduino nano.
Extra 11.1V 6.6 Ah Li-Ion battery
Afbeelding
- ohm resistor (welke sterkte)
- jumper wires
- ...
My smile is always in shape!

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#6 Bericht door KarelJ »

Of voor de mensen die er zelf geen tijd kunnen/willen in steken:

https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... web201603_

(ik heb er zelf soms al aan gedacht om zo'n antenne te kopen)

voor het geval de link bij aliexpress niet meer zou werken: zoek op de site van aliexpress naar "led whip light" en dan krijg je onder andere zo'n antennes

edit: voor wie dit wil bestellen: let op de verzendkosten (soms duurder product, lage verzendkosten, soms omgekeerd voor zo'n antenne, ook op andere sites te vinden: banggood, ... ; het kan interessant zijn om dat een tijdje in de gaten te houden tot het eens in korting staat...)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#7 Bericht door bicky »

ik heb een ledstrip achteraan op mijn smurfenmuts geplakt. (die hangt daar nu al 5 of meer jaar)
deze is simpel aangestuurd met kleine controller aanstuurbaar met afstandsbediening.
Afbeelding
moet zeggen dat ik deze nooit gebruik. staat gewoon altijd vollen bak en enkel rood.

persoonlijk vind ik knip licht geen meerwaarde in het duister. het help alleen batterij sparen.
ook de afstand schatting met knipperlichten wordt moeilijker.

heb nog enkele van gelijkaardige controllers liggen maar zonder afstandsbediening maar met een drukknopje

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#8 Bericht door Pauvre Mouton »

Ok, ik ga gewoon content zijn met mijn huidige setup. De waw is behoorlijk goed standaard verlicht, en met extra 330° lampje bovenop lijkt het mij prima.

Me wat te veel laten meeslepen in het "zoiets zie je toch niet goed" verhaal. Maar eigenlijk nog nooit echt last van gehad.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#9 Bericht door bicky »

Pauvre Mouton schreef: do 07 jan 2021, 20:39 Ok, ik ga gewoon content zijn met mijn huidige setup. De waw is behoorlijk goed standaard verlicht, en met extra 330° lampje bovenop lijkt het mij prima.

Me wat te veel laten meeslepen in het "zoiets zie je toch niet goed" verhaal. Maar eigenlijk nog nooit echt last van gehad.
rijd nu al 10 jaar velomobiel en vind een ledstrip op de smurfenmuts meer dan voldoende. hoger wil ik niet via lichtvin.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#10 Bericht door CapoJan »

Ik heb op de Orca al jaren een lichtvin en collega Orcaan Ronny al ongeveer even lang ledstrips (rood achteraan, wit vooraan). Wat beter is, lijkt vooral afhankelijk van de omstandigheden.
De lichtvin knippert, maar is complementair aan een normale koplamp en achterlicht. M.a.w. er is zowel continu als knipperend licht.

Vroeger kreeg ik wel eens opmerkingen als 'je ziet dat amper'. Sinds die lichtvin erop staat, heb ik dat nooit meer gehoord. Dat wil niet zeggen dat ledstrips minder goed zouden zijn, maar dat moet je vragen aan iemand die ze gebruikt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#11 Bericht door Mugtango »

Zelf had ik op de WAW een LED-antenne. Weliswaar zelf in elkaar geknutseld met een CB-antenne, rgb led strip en een soortgelijke controller met mini afstandsbediening zoals Bicky liet zien.
Maar na iets meer dan 3 jaar heeft de bevestiging van de antenne de geest gegeven. Blijkbaar gaan zo'n lang zwiepend ding en de ongelooflijk vlakke biljartlakens van fietspaden niet samen. :( De schroefbevestiging van de antenne brak gewoon af. Waarschijnlijk zoiets als metaalmoeheid ;-)

Daarom had ik reeds iets met ledtrips in gedachten zoals Bicky. Dus hier dan ook de nieuwsgierige vraag: wat heb jij juist gebruikt?

Led: 2801 of 2812 ? (Maakt enkel verschil in de aansturing + max aantal led's per meter dacht ik) En ip67 uiteraard...
Welke aansturing? Arduino? Uno? Zero? Nano? Of toch een ander bordje?
En mijn grootste probleem: kan je ergens voorbeeldprogramma's vinden of schrijf je dat helemaal zelf?
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#12 Bericht door bicky »

heb 1 ledstrip op de smurfenmuts die gewoon vast rood brand. deze is gewoon aangestuurd met led driver met afstandsbediening.
de afstandsbediening is eigelijk overbodig en gebruik ik nooit. heb nu ook andere leddriver die je met een interne drukknop kan aanpassen. heb er daar zelf nog op overschot stuk of 5 dacht ik.


de strips op de zijkant zijn met lopend licht en vragen toch wat meer technische kennis.
alle info vind je op mijn blog:
https://bickyenzijnfietsen.blogspot.com ... chema.html

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#13 Bericht door Ludwigdesmet »

Bicky, in de standaard setting lijkt je velomobiel zelfs te rijden als hij stil staat :D

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#14 Bericht door Mugtango »

@Bicky : eindelijk tijd gevonden om hier nog eens te komen piepen en dan maar gelijk je code bekeken. Je gebruikt fastled, iets waar ik héél recent mee beginnen experimenteren ben, dus samen met jouw code moet er al eens iets kunnen. Bedankt daarvoor.

Enige minpunt (?) bij de WAW: de afneembare neus en staart waardoor je de ledstrip niet kan laten doorlopen. En een koppeling voorzien lijkt mij te broos. Even verder over nadenken dus.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Individueel aanstuurbare led strip

#15 Bericht door bicky »

Mugtango schreef: vr 22 jan 2021, 1:40 @Bicky : eindelijk tijd gevonden om hier nog eens te komen piepen en dan maar gelijk je code bekeken. Je gebruikt fastled, iets waar ik héél recent mee beginnen experimenteren ben, dus samen met jouw code moet er al eens iets kunnen. Bedankt daarvoor.

Enige minpunt (?) bij de WAW: de afneembare neus en staart waardoor je de ledstrip niet kan laten doorlopen. En een koppeling voorzien lijkt mij te broos. Even verder over nadenken dus.
Zelf gebruik Deans koppelingen.
ook mijn led strips zijn aangesloten met deans koppelingen.
als je wat kan solderen kan je dat proberen.

Plaats reactie