Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#16 Bericht door Wouter D »

Wim -de roetsende schreef: ma 21 mei 2018, 8:36 Ik heb nu weer One banden onder de DF.

Afgelopen winter heb ik er Continental Contact Speed 28-406 onder gehad.
Erg goedkoop: €11,13 exclusief verzendkosten €5,95
Dus koop je er 4, dan vallen die verzendkosten ook wel mee.
Nu trouwens ook te koop bij Ymte/InterCityBike.
Voor dit geld kun je ook nog eens een keer een band uitproberen.
Deze is iets langzamer dan de One, maar een stuk sneller dan de Durano+.

Hier gekocht:
https://www.bike-components.de/en/Conti ... re-p52542/
Die contact speed heb ik nu een maand op de Roets liggen. Kwam rijgedrag vergelijk ik em graag met de primo Blackberry Comet. Ik vind wel dat hij beter loopt op max druk.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#17 Bericht door fcapri »

update van de tryker band.
deze is gisteren overleden met 3038km erop. profiel nog meer dan voldoende, maar niet lekbestendig. er zat een dikke vijs in, los door de binnenband (boven en onderkant doorprikt en de schroefdraad beschadigde ook de zijkant van de binnenband

k heb die 4x geplakt rondom, maar nog lekken, geen reserveband bij aangezien die thuis in mijn reservewiel zit (goe bezig dus :mrgreen: )

nog een ergernis, die reflecterende tape was overal beginnen loskomen en de zijwangen zijn absoluut niet stevig (verschillende stukken waar het rubber weg was en de koordjes zichtbaar werden.
ik ga weer over naar marathons, die overleefden 13 000km en hadden nog profiel steken.

de nieuwe aankoop zullen waarschijnlijk de marathon plus worden nu met smartguard (protectie 7) ipv greenguard (protectie 5).
en kojaks voor de zomer

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#18 Bericht door Pleeboy »

Let op: alles met een 'plus' aanduiding = een 'min' in snelheid, niet iedereen is daar ongevoelig voor (kijkt in de spiegel), ik ben best tevreden met een greenguard en wat anti-lek melk in de (binnen) band: 4 lekken ongemerkt dicht, 4000km zandpaden en boomwortels met 'normale' banden op de bukker, 1 keer opgepompt in 1 jaar tijd.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#19 Bericht door CapoJan »

Eind vorige week een flink lek gehad. Eigenlijk mijn eigen fout: ik weet dat Trykers in de winter niet ideaal zijn en kwetsbaarder dan de stevige Marathons... Het eigenaardige is dat de binnenste zijkant van de band flink beschadigd was op meerdere plaatsen (3 scheuren dicht bij elkaar aan één kant en het getoonde gat daar rechtover). De andere band heeft dit helemaal niet. Ik denk dus: productiefout? De druk was voldoende (altijd minimum 5 bar). En voor wie denkt: 'schuren tegen de wielkast' kan ik zeggen dat ik hetzelfde ook al voorhad op de trike. :?

Voorlopig vervangen door een reserve-Tryker die ik liggen had, maar zal toch maar eens iets robuuster proberen. De beperking op een Orca: max 40 mm. En om er niet de standaard Marathon - met of zonder plus - op te leggen, denk ik eens een setje Conti Contacts 37-406 te proberen.
Bijlagen
IMG_20200118_111855_362.jpg
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#20 Bericht door Pauvre Mouton »

Toevallig eens in de graskant gereden en bij het terug op het fietspad komen durft de band wel eens tegen de betonrand schuren?

Ik vervang gewoon de band zonder hele theorie uit te dokteren :mrgreen:
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#21 Bericht door CapoJan »

Pauvre Mouton schreef: di 21 jan 2020, 16:00 Toevallig eens in de graskant gereden en bij het terug op het fietspad komen durft de band wel eens tegen de betonrand schuren?

Ik vervang gewoon de band zonder hele theorie uit te dokteren :mrgreen:
Ja, dat kan wel eens gebeuren. Soms moet ik vrachtwagens omzeilen en dan kom ik net naast het jaagpad terecht. Zal ook wel te maken hebben met de zeer dunne rubberlaag op de zijkanten.
En net op de Schwalbesite gekeken: geen spoor meer van de Tryker... De conclusie: steviger banden zijn nodig.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#22 Bericht door fcapri »

ik zie rondom de koordjes op dezelfde lijn als die scheur tevoorschijnkomen. het lijkt alsof de band doorgesneden wordt door de velgrand.
dit is niet gebeurt door beschadiging, maar de dikke scheur aan de binnenband is duidelijk dat de buitenband structuur heeft verloren en de binnenband eruit kwam piepen

ik heb dezelfde ervaring gehad met tryker, de zijkant is veel te zwak gewoon, en daar was de mijne ook doorprikt met een schroef. nu weer mijn oude marathons erop, zalige band

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#23 Bericht door halepole »

Heeft er iemand ervaring met Schwalbe Marathon GT 365?
AfbeeldingAfbeelding
Hij heeft een protectie van 6op 7 dus beter dan de Marathon GreenGuard
Enkel de rolweerstand zit wat tegen met 3,5 tegenover 4
En zo'n 40-406 past dat goed onder een waw?

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#24 Bericht door Brechtix »

halepole schreef: do 06 feb 2020, 12:42 En zo'n 40-406 past dat goed onder een waw?
Het gaat net maar als er wat steentjes in het profiel zitten kan je wat verf kwijt geraken achterin de wielkast.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#25 Bericht door halepole »

Ondertussen heb ik de bandjes besteld en getest. Voor 18€/stuk kan je niet veel misdoen.
Ze passen er inderdaad tussen en de verf was er bij mij al een beetje afgesleten dus dat zal niet zo'n probleem vormen.
Ik heb er ondertussen 620 km met gefietst op mijn woon-werk-routedat bestaat uit betonpaden, klinkerfietspaden en asfalt.
De gemiddelde fietssnelheid op die 620 km was 28,5 km/h terwijl ik de dagen ervoor 30,6 km/h als gemiddelde had (gemeten op 320km)
Dat is dus een terugval van 2 km/h wat niet niets is maar in deze dagen is een lekke band vervangen ook niet niks.
Op ongeveer 500km had ik een lekke band maar het vreemde is dat ik niks gevonden heb. Enkel een klein gaatje in de binnenband. Kan het zijn dat de binnenbandjes 28/40-406 op hun uiterste volume sneller lek lopen?
Veel verschil met de marathon plus is er niet, enkel de grip op de rijbaan zou beter zijn. Het zoemend geluid is dan weer een nadeel.
Er is dus niet echt een reden om voor deze band te gaan enkel dat deze 10€per stuk minder kost.
En het ziet er blijkbaar stoerder uit want de bandjes waren al enkele mensen opgevallen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#26 Bericht door fcapri »

fcapri schreef: vr 20 dec 2019, 12:25 update van de tryker band.
deze is gisteren overleden met 3038km erop. profiel nog meer dan voldoende, maar niet lekbestendig. er zat een dikke vijs in, los door de binnenband (boven en onderkant doorprikt en de schroefdraad beschadigde ook de zijkant van de binnenband
ik ga weer over naar marathons, die overleefden 13 000km en hadden nog profiel steken.
update hierover. die marathons met nog profiel zijn er dan weer op gekomen en die zijn nu... versleten... (zeg maar dat ze al een tijdje weg waren).
ze hebben het toch 16 000km volgehouden. ik heb dus met versleten marathons 3000km afgelegd of evenveel als met die nieuwe trykers die dan lek gingen door een vijs.

http://www.fordcapri.be/off/pics/marathons.jpg
en ik moet zeggen, met dit profiel NIET lekgereden hé. nieuwe marathons liggen er weer op
Laatst gewijzigd door fcapri op za 10 okt 2020, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#27 Bericht door trikelover »

Ik gebruik op de Milan al geruime tijd durano’s. Nu blijkt dat ik de laatste van mijn voorraad banden als reserve band in de fiets gestoken. En moet ik op zoek naar een nieuwe set, alleen daar zit het probleem ik zie dat ze deze niet meer verkopen. Heeft iemand een idee welke band ik best kan nemen als vervanging? Hou er wel rekening mee dat ik geen dikke banden kan plaatsen op de voorwielen wegens te kleine wielkassen en zelf als deze zouden passen dan word de draaicirkel nog groter waardoor ik niet overal meer zou kunnen draaien.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#28 Bericht door fcapri »


Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#29 Bericht door Pleeboy »

Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#30 Bericht door CapoJan »

Of de Conti Urban. Bestaat in een aantal diameters. Hoor ik enkel goeie dingen van, maar geen idee van het rendement (rolweerstand).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie