Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Peterj
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 22:35
Postcode: 2180
Fiets: NME (Eric Baeten's ontwerp)
Contacteer:

Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#1 Bericht door Peterj »

Hallo,

heeft iemand enig idee wat tegenwoordig de beste band is inzake snelheid/lekbestendigheid? Ik heb wat online gezocht en kwam al tot volgende vaststellingen:

* de schwalbe pro one is bij Wim Schermer's blog getest en slecht bevonden (een stuk trager dan gedacht)
* de schwalbe pro one is evenwel 20 % sneller dan mijn huidige band (de durano)
* de Greenspeed scorcher is volgens Wim 30 % sneller dan de Pro one.

Die greenspeed is met andere woorden de snelste band, alleen is deze enkel beschikbaar in maat 40-406, ik rijd zelf 28-406. Is 40-406 doenbaar op een lowracer? Rolweerstand speelt een grote factor, maar een smalle band loopt niet zozeer lichter dan een brede band, klopt dit?

Ohja, qua lekbestendigheid weet ik ook niet het fijne van die greenspeed scorcher..

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#2 Bericht door trikelover »

Ik heb zelf de Schwalbe pro one getest onder de Milan en moet zeker zeggen dat deze stukken sneller lopen dan de Durano's alleen de levensduur is zeer beperkt na iets meer dan 3500km waren beide banden voor de vuilbak wegens grote snee in loopvlak die zelf de selant niet meer dicht kon houden.

Als je de lekdichtheid wenst te weten dan kan je best niet voor de snelst gaan want deze is vaak veel minder lekbestendig dan de iets trager versie. Veel hangt eingelijk af van wat je wil. Wil je een snelle band dan moet je ook de kans op lek rijden erbij nemen. Dat is ook vaak de reden dat er vele fietsers ervoor kiezen om tijdens de winter met een iets tragere maar lekbestendigere band te gaan rijden om tijdens de echt kou niet onderweg ergens een lek te moeten gaan vervangen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#3 Bericht door Pauvre Mouton »

Moeilijke materie.

Volgens mij zijn er veel verschillende factoren die meespelen.
Veel hangt ook af van je rijstijl (dus je bocht- en remkunsten) en ondergrond van je route. Ik heb er nu zo'n 1800km opzitten met Schwalbe Durano Plus 28-406 vooraan op de velomobiel en op mijn route durf ik nogal eens hard door de bocht te gaan en zeer laat te remmen (vooral als ik in een bocht begint te merken dat ik in het decor ga belanden :lol: ). Dat komt de rubberdikte van je band niet ten goede. Dus ik verwacht binnenkort wel een platte band vooraan.
Wellicht zullen mijn hoekig afgesleten banden ook niet meer perfect rollen, en daardoor wat aan snelheid inboeten. Maar daar geef ik niet zo voor. Ik vervang ze wel als ik de velg erdoor begin te zien :D
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#4 Bericht door DennisTheMenace »

Ik denk dat een pro one tubeless zowat de beste compromis is. En ik denk ook dat je die blog met een korrel zout moet nemen, als die greenspeed zoveel sneller was, zou iedereen er wel mee rijden op de wedstrijden..

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#5 Bericht door Ares »

Ik ben wel tevreden met m'n marathon racers vooraan eigenlijk. 40mm breed en nog geen lek sinds ze er op liggen (januari ofzo). Ook leuke extra demping tegenover de durano's die er even op gelegen hebben.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#6 Bericht door Jo2p »

Ik gebruik Schwalbe Marathons en heb er al ruim 10.000 km mee gereden, 1x lekke band zo tegen de 10.000 km. Snelheid is relatief. Ik moet door veel dorpjes en twee flinke steden. Daar haal je geen hoge snelheden of de weg conditie laat het niet toe dat je harder gaat dan ongeveer 25km/u, als je harder gaat vliegen je tanden eruit. Ik begin door de slijtage van de banden nu wel te merken dat ik in de bochten soms aan het glijden ga.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#7 Bericht door Pleeboy »

Dennis: de scorchers zijn snel, maar ook gevoelig en passen niet in elke vm, daarbij ook is het wat zoeken om ze te vinden. Voor 'dikke banden'-rijders zijn er dan betere opties, vandaar zijn ze zelden te zien... In een smalle maat zijn er daarentegen minder opties.
On topic: een snelle, brede band op een snelle 2 wieler geeft een wat vaag gevoel, de meesten houden daar niet van... De 40mm shredda is snel, heeft wat profiel dus gevoel van grip in gladdere situaties en is redelijk bestand tegen lekken. Anders iets smal opleggen met een anti-lek lint?
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#8 Bericht door DennisTheMenace »

de Greenspeed scorcher is volgens Wim 30 % sneller dan de Pro one.
Hier heb ik toch echt mijn twijfels bij hoor, een 40mm band die sneller is dan een pro one?
Hangt natuurlijk van het terrein af, maar de vraagstelling ging over een lowracer op (ik veronderstel) goede baan. Dan gaan mijn gedachten nu niet direct uit naar marathons of brede banden, maar ik kan er naast zitten.
Als bron zou ik eerder op https://www.bicyclerollingresistance.com/ kijken.

Edit: misschien eerst eens vastleggen waarvoor de band echt moet dienen, toeren/woon-werk/wedstrijden en welke ondergrond?

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#9 Bericht door DennisTheMenace »

Man, heb juist een week met durano plus gereden, mijn velomobiel is niet meer vooruit te branden 😕🐌. Wat een verschil met de gewone Durano's! Krijg morgen de one's aan maar heb toch deze avond al mijn oude versleten Durano's er terug opgelegd, nog liever te voet dan... Zal volgende week eens zien of er een even groot verschil met de one's is.
De plus gaat in de kast tot de winter.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#10 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik heb nu weer One banden onder de DF.

Afgelopen winter heb ik er Continental Contact Speed 28-406 onder gehad.
Erg goedkoop: €11,13 exclusief verzendkosten €5,95
Dus koop je er 4, dan vallen die verzendkosten ook wel mee.
Nu trouwens ook te koop bij Ymte/InterCityBike.
Voor dit geld kun je ook nog eens een keer een band uitproberen.
Deze is iets langzamer dan de One, maar een stuk sneller dan de Durano+.

Hier gekocht:
https://www.bike-components.de/en/Conti ... re-p52542/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#11 Bericht door fcapri »

mijn marathon heeft een gaatje in de zijkant waar nog net de binnenband niet naar buiten komt, tijd dus voor nieuwe. ik dacht van snel even mijn kojaks te leggen, maar blijk er maar eentje mee te hebben in de garage.
Shoppingtijd dus :mrgreen:

op de website van schwalbe kwam ik al een band tegen die ik nog niet eerder had gezien, de 'tracer'. maar de specs gaven me toch de indruk dat het niet DE band was die ik wil.
Bicky sprak ook al over trykers die hij wou testen en die presteren blijkbaar wel goed. gelijkaardig of beter dan kojaks. mensen ervaring met die banden?

klein overzichtje gemaakt met de schwalbe banden waar ik zou tussen kiezen. ik was al HEEEL tevreden van kojaks over lekbestendigheid, alleen schuiven die krijgen bij bruusk remmen of zwaar bochtenwerk. ook slijten ze heel snel als de sporing van de fiets fout is (waar marathons toch beter presteren).
http://www.fordcapri.be/off/pics/fietsbanden.jpg

gisteren de trykers besteld aan 19€/stuk
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 05 dec 2021, 9:25, 3 keer totaal gewijzigd.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#12 Bericht door Ares »

Hou me op de hoogte, die trykers lijken wel interessant maar weet niet of die ideaal gaan zijn met de licht schuin geplaatste wielen. Zelf heb ik de marathon racers er al een paar duizend kilometer onder liggen zonder lek. Heel tevreden van op dat vlak. Hoewel ik in de verleiding kom op zoek te gaan naar een snellere band, wat misschien gepaard zal gaan met de nodige consequenties.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#13 Bericht door fcapri »

ze zouden toch voor VM's gebouwd zijn
https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/tryker.html
De bandconstructie en het profielcontour zijn op de speciale eisen van meersporige voertuigen afgestemd. De belasting op de banden is bij velomobielen en ligfietsen compleet anders dan bij (éénsporige) fietsen. Desondanks moeten de banden licht en snel zijn, want de aandrijving vindt plaats door middel van spierkracht en moet dus zo effectief mogelijk zijn. Massieve banden voor motorvoertuigen zijn geen optie. De Tryker neemt de uitdaging aan – minimale rolweerstand en een lange levensduur voor de ligfiets. Met ECE-R75 keurmerk voor de snellere E-bikes.
ik had vroeger een marathon racer achteraan liggen, zalige band en gesneuveld met een dikke snee op een stuk glas.
heb dan een big ben gestoken, die in principe een betere roll zou hebben, maar vond dat ik trager ging. nuja, kan aan het weer gelegen hebben.

heb nu al 13 000km gewone marathon greenguard liggen voorraan, ZALIGE dingen. alleen, merkbaar trager dan een setje kojaks. heb altijd gezegd dat ik de winter uitdeed met die banden en daarna kojak steek. dus was redelijk overtuigd dat ik nog kojaks had in de garage. blijkbaar niet dus.

en ny die trykers dus, die precies veelbelovend zijn. als ze presteren zoals kojaks ...
iets meer dan weekje wachten voor de levering.

de bandjes voor volgende winter zouden marathon racers worden

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#14 Bericht door Ares »

Wim -de roetsende schreef: ma 21 mei 2018, 8:36 Ik heb nu weer One banden onder de DF.

Afgelopen winter heb ik er Continental Contact Speed 28-406 onder gehad.
Erg goedkoop: €11,13 exclusief verzendkosten €5,95
Dus koop je er 4, dan vallen die verzendkosten ook wel mee.
Nu trouwens ook te koop bij Ymte/InterCityBike.
Voor dit geld kun je ook nog eens een keer een band uitproberen.
Deze is iets langzamer dan de One, maar een stuk sneller dan de Durano+.

Hier gekocht:
https://www.bike-components.de/en/Conti ... re-p52542/
Die zijn echt goedkoop, zowel in 20 als 26" versie. :o
Misschien niet slecht voor als mn marathon racers het begeven. Jammer dat er nog geen rolweerstand testen mee gedaan zijn zodat ik zou kunnen vergelijken met de almotion.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#15 Bericht door bicky »

voor rolweerstandtest kan je altijd afspreken met wim schermer. je stuurt 2 banden op en hij doet er dan een test mee

Plaats reactie