Draadloze computer/navigatie

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Draadloze computer/navigatie

#1 Bericht door Obelix »

Wat is jullie ervaring met draadloze fietscomputers/navigatie?

Ik verklaar me nader: bij de aankoop van mijn Strada zat er destijds een draadloze Cateye op die voor geen meter werkte. Hij viel vaak uit. Op een rit van 35 km gaf hij meer dan de helft van de tijd geen gegevens door. Na contact met Theo en Allert - die destijds zeiden dat er inderdaad heel wat problemen waren met draadloze toestellen - opnieuw een bedraad computertje van Cateye gekocht en dat werkt na drie jaar nog steeds perfect.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuw/beter/moderner toestel, o.a. om mijn trapcadans te meten en te verbeteren. Ik heb de neiging op veel te zwaar te trappen. Kan ik vandaag met een gerust gemoed een draadloos toestel aankopen? Of zijn er toch nog storingen?

Wat zijn prijs/kwaliteit momenteel de betere toestellen?

Groeten,
Obelix

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#2 Bericht door Brechtix »

Met draad gaan ze ook dikwijls kapot.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#3 Bericht door bicky »

Heb je de zoekfunctie van het forum gebruikt?
dit onderwerp kwam al meermaals aan bod.
viewtopic.php?f=3&t=8191

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#4 Bericht door Ares »

Hey Obelix
Zelf gebruik ik een Garmin edge 820 (niet aan te raden trouwens, misschien een andere versie wel) met cadans- en snelheidssensor. Wel heel tevreden van het resultaat van deze sensoren. Ik hou op Strava het aantal kilometers per fiets bij.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#5 Bericht door Obelix »

bicky schreef: di 13 mar 2018, 15:38 Heb je de zoekfunctie van het forum gebruikt?
dit onderwerp kwam al meermaals aan bod.
viewtopic.php?f=3&t=8191
Dit gaat hoofdzakelijk over open liggers en is ondertussen enige jaren oud.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#6 Bericht door Obelix »

Brechtix schreef: di 13 mar 2018, 14:44 Met draad gaan ze ook dikwijls kapot.
Hout vasthouden, maar mijn kabeltje is na meer dan 3 jaar en een dikke 25000 km nog steeds ongeschonden. [-o<

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#7 Bericht door bicky »

Ares schreef:Hey Obelix
Zelf gebruik ik een Garmin edge 820 (niet aan te raden trouwens, misschien een andere versie wel) met cadans- en snelheidssensor. Wel heel tevreden van het resultaat van deze sensoren. Ik hou op Strava het aantal kilometers per fiets bij.
Waarom ben je niet tevreden van de 820?
Mijn vader heeft de 810 en is er ook niet tevreden van . Hij valt spontaan uit. Soms 100 km geen last maar soms kan het probleem zich iedere 10 km voordoen

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#8 Bericht door Ares »

Elke keer als ik de navigatie gebruik, rij ik wel eens ergens mis. Google maps is 10x duidelijker. Uitvallen doet hij niet maar de touchscreen werkt vaak niet dat je 2 of 3 keer moet swipen. Heel vervelend :) Geen idee of dat bij de 1000 of 1030 ook zo is.
Ik heb hem nu dus doe het hier wel mee maar zodra ze eens een androidbased edge maken, vliegt deze buiten :).
Aan de rechterkant in m'n fiets heb ik nu een gsmhouder zitten. https://nl.aliexpress.com/item/Aluminum ... 0.0.KIsFVo
Zo werkt m'n smartphone prima voor A-B navigatie. Al dan niet met extra audio hulp door de JBL flip4 (voor iets van een €74 op eglobalcentral gehaald maar daar hebben ze die blijkbaar niet meer) die ik in de bekerhouder plaats :)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#9 Bericht door CapoJan »

Ik gebruik al jaren een Garmin Oregon (450): een outdoor-navigatietoestel. Dat werkt heel behoorlijk en werkt met oplaadbare AA-batterijen. Daar staan OpenFietsMap kaarten op. Voor dagelijkse ritten staat die ingesteld als (dure) fietscomputer, zonder te navigeren.
Het schermpje voor de ondersteuning doet eigenlijk ook min of meer dienst als fietscomputer en dat is verbonden met een sensor via draad. Die is al twee keer vervangen, vermoedelijk telkens omdat er een tak meedraaide in het wiel, die de draad door trok.
Er zijn zoveel mogelijkheden die meer bieden, dat een fietscomputer niet echt nodig is. Met draadloos heb ik ook geen zo'n goede ervaringen in een velomobiel. Nog mee geprobeerd, maar dat duurde nooit lang.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#10 Bericht door Ronnius »

bicky schreef: wo 14 mar 2018, 6:31 Mijn vader heeft de 810 en is er ook niet tevreden van . Hij valt spontaan uit. Soms 100 km geen last maar soms kan het probleem zich iedere 10 km voordoen
Ik had dat ook, vooral met de 810 (veel minder met de 800). De oplossing (voorlopig toch, dus hout vasthouden) voor mij was de openfietsmap kaart eraf gooien en een nieuwe versie op plaatsen. Dat heb ik trouwens vorig jaar op het ligfietstreffen gehoord. Bij mij was het zo dat de gps steeds weer op dezelfde plaatsen uitviel. Sindsdien is dat wel gedaan.

Een ander probleem dat ik soms heb is dat de 810 weleens wil vastlopen. het schermzit geblokkeerd en de gps registreert niets meer. Soms gat het dagen goed, soms kan het kort na elkaar gebeuren. Dat laatste is altijd op willekeurige plaatsen.
---
Met kilometertellers werk ik niet meer. De draadloze cat eye op de trike deed na een tijd ook heel erg raar en daarna niets meer. Deze met draad hielden het veel langer maar op den duur gaven ze het ook op. Nu heb ik steeds een gps mee die de afstand meet.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#11 Bericht door Ares »

CapoJan schreef: wo 14 mar 2018, 11:37 Het schermpje voor de ondersteuning doet eigenlijk ook min of meer dienst als fietscomputer en dat is verbonden met een sensor via draad. Die is al twee keer vervangen, vermoedelijk telkens omdat er een tak meedraaide in het wiel, die de draad door trok
Voordeel van die snelheidssensor in de garmin is dat die gewoon om de as van je achterwiel zit, mooi tussen de wieldoekjes dus :). Daar zal niet direct iets aan komen.
Het nut ervan als je gps registratie hebt is de vraag natuurlijk. Ik had gewoon een cadanssensor nodig en voor die 10 of 15 euro extra zat die snelheidssensor er ook bij. Leuk dat je nu niet ineens meer met drops of pieken zit omdat de gpsontvangst in de VM niet altijd mee is. Meer nut heeft het niet echt :)
Ahja, het synchroniseert op de gps... ook handig dat je niet meer met buitenomtrekken van banden moet werken :)

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#12 Bericht door Obelix »

Navigatiefunctie hoeft niet, ook in de auto gebruik ik dit niet. Ik rij nooit echt verloren :wink: Beetje gek om Garmin 800-reeks te kopen louter voor de goede sensoren, niet?

Geen andere concrete tips voor kwalitatief toestel dat cadans en klassieke parameters meet, al dan niet op draadloze basis?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#13 Bericht door bicky »

Zelf gebruik een garming vivoactive hr polshorloge met ant+ cadansmeter voor mijn dagelijkse ritjes.
Handig voor registratie van stappen, lopen, fietsen, zwemmen en je kan er zelf het uur op lezen :shock:
met gps actief kan je 10u registreren. zonder registratie gaat batterij een week mee.
ook notificaties van je telefoon kan je erop ontvangen.
Navigatie is niet mogelijk.

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#14 Bericht door KarelJ »

Ik ben al jaren tevreden van mijn garmin edge 500 (in en op allerlei fietsen (ook in de waw)). als die defect zou gaan, dan wordt die mogelijks vervangen door de huidige versie van die 500, zijnde de edge 520.
Mijn horloge (forerunner 235) kan ook ant+ cadans/speed sensoren uitlezen, dus mogelijks wordt de 500 gewoon niet vervangen als die er ooit mee ophoudt.

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Draadloze computer/navigatie

#15 Bericht door erde »

Heb ook een germin edge 810 met sensors op wielas en aan de trapstang voor kadans. :D
Na een maand of drie met een nieuwe batterij in de sensoren krijg ik geen signaal meer op mijn toestel. :(
Vreten die sensoren zoveel stroom ? :?: :?:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Plaats reactie