Slapende voeten

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Slapende voeten

#1 Bericht door ward »

Ik rijd nog niet zo lang op een ligfiets en waar ik makkelijk zeg maar iedere keer ik fiets last van heb is slapende voeten de ene keer al wat vlugger dan de andere en ben ik verplicht van toch even te stoppen en even rond te stappen,ik fiets met spd pedalen en schoenen die zeker niet te klein zijn volgens mij, misschien een slechte bloedsomloop of wat kan de oorzaak hier van zijn?
Ik moet er nu wel bij vertellen dat ik met een verschrikkelijk slechte rug zit waar ik reeds verschillende malen aan geopereerd ben,vandaar ook die ligfiets want op een gewone fiets kan ik niet meer rijden zonder te vergaan van de pijn en op een ligfiets valt dat wel redlijk goed mee.
Zijn er onder jullie misschien ook mensen die er last van hebben van die slapende voeten of zou die rug misschien de oorzaak kunnen zijn.

ward

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#2 Bericht door Bram Mouton »

Had er op een toertocht last van en Piet Piraat wees me er op dat mijn schoenen veel te vast zaten rond mijn voeten... Nu kan ik er haast van een meter ver inspringen en amper mee lopen maar tot nu toe geen last meer van slapers gehad...

jonathan

Re: Slapende voeten

#3 Bericht door jonathan »

je doorbloeding w naar verloop van tijd meer eraan aangepast, ik heb er nooit meer last van

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#4 Bericht door Wouter D »

veel mensen dragen wandelfietsschoenen met spd-pedalen,

de meeste ondervinden daar geen last bij, ik dus wel, als ik wandelfietsschoenen draag, heb ik gegarandeerd slapende voeten, vandaar dat ik spd-sl klikpedalen gebruik en race-fietsschoenen met stijve zool, stappen is wel iets moeilijker, en gaan wandelen ermee is uitgesloten.

op de spd-sandalen heb ik er ook wel eens last van, maar daar verkies is de luxe van een sandaal boven een gesloten schoen. keuzes he.

je kan op race-schoenen ook gewone spd-plaatjes zetten, die verslijten dan wel sneller en ze dienen ook niet om te gaan wandelen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#5 Bericht door ward »

Spruitje,
Dat zou het antwoord wel eens kunnen zijn ik draag namelijk zulke wandelfiets schoenen en had er ook al eens aan gedacht van echt race schoenen aan te schaffen zoals op een race fiets.
in ierder geval bedankt voor de tip zeker het proberen waard. :idea: :wink:

ward

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#6 Bericht door ward »

Moet ik dan ook andere pedalen kopen? Waarschijnlijk wel,of alleen andere schoenen?
De pedalen die ik gebruik zijn deze: http://www.decathlon.be/NL/pedalen-m520-10860609/

ward :?:

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#7 Bericht door bicky »

ward schreef:Moet ik dan ook andere pedalen kopen? Waarschijnlijk wel,of alleen andere schoenen?
De pedalen die ik gebruik zijn deze: http://www.decathlon.be/NL/pedalen-m520-10860609/
je hebt geen andere pedalen nodig.
Ik heb ook spd en mtb schoenen met stijve zool.
dan zit het spd stuk ook verzonken en slijt minder als je erop wandelt.

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#8 Bericht door marn »

ik heb er ook soms last van, hoewel het inderdaad mindert met de tijd.

Wat ik doe: blijven rijden, een voet los en net boven de grond houden, met de andere voet blijven trappen. Dit voor enkele secondjes. En dan omgekeerd.
Een minuut nadien is het dan helemaal weg.

Te hard aangespannen veters lijkt me evident, nochtans heeft iemand me ooit gezegd dat hoe stijver je schoen is, hoe beter om kracht te zetten op je pedalen.
Bij lossere schoenen vind ik het trekken aan de clicks ook maar niks...

Wat ik ook al gemerkt heb is dat ik veel kracht zet op de buitenkant van de schoen, omdat de clicks me min of meer in die houding dwingen.
Als ik met gelijkmatiger probeer te duwen op de pedalen is het slapen aanzienlijk minder.
Gevolg is dan misschien wel dat dit hem heeft overgezet naar mijn knie...

Toen ik mijn schoenen kocht vroegen ze of ik vaste of losse plaatjes wou. Wat kunnen die losse plaatjes juist meer?
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#9 Bericht door Edje »

Losse plaatjes hebben een kleine speling zon vijftal graden dat je kan spelen met je voet, met de vaste begin je eigelijk al uit te klinkken als je je voet beweegt.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#10 Bericht door Brechtix »

Als de draai-assen van heupgewrichten, knieën, enkels en cranks niet volledig parallel (normale van het langsvlak) zijn, beweegt het been zich niet helemaal in een plat vlak. Als je voeten dan niet kunnen roteren, trap je je knieën uiteindelijk om zeep.
Losse spd's laten een kleine rotatie toe maar dat is niet voor iedereen genoeg. Er bestaan nog alternatieven zoals de Times en Frogs.

Slapende voeten: behalve wurgende veters kan het ook liggen aan overstretching. Probeer de pedalen eens één of twee cm achteruit te zetten.

Brecht - leuk, tot nog toe geen irrelevante zever in deze thread - Shimano is de Microsoft der fietsen - te laat!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#11 Bericht door marksje »

Ook te bekijken is : het kan zijn dat tijdens het trappen de onderkant van je dij elke keer duwt tegen de voorste rand van je zadel; hierdoor zou, met de nadruk op zou, er telkens een kleine onderbreking van de bloedtoevoer (zuurstof) naar je voeten zijn en slapende voeten geven. Zo zal je zien dat sommige types kunststof zadels (vb bij Nazca) die voorrand weggewerkt is daar waar de dijen komen en er in het midden een bobbel zit om het vooruit schuiven te vermijden. Klassieke zadels in alluminium (Vb bij Challenge) hebben een eerder snijdende rand maar die kan je wel even omplooien.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Baron
kluns van de week
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 22 sep 2008, 0:23
Postcode: 3590
Fiets: Optima Baron 2007
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#12 Bericht door Baron »

Persoonlijk heb ik ook last van slapende voeten en ook van pijnlijke benen/knieen.
Na ongeveer > 30 km begint dit. Precies dat mijn benen te weinig bloeddoorstroming hebben.
Vaak las ik dan een korte stop in. Ik heb de indruk dat het voortkomt van mijn pijnlijke rug.
Ik heb niet de indruk dat het verbetert na verloop van tijd. Wat ik zeker nog eens ga proberen is eens naar de kraker te gaan. Alles laten losmaken. Bedankt voor de tips. Plaatjes (SPD) losser zetten ga ik zeker eens proberen.
Groetjes
Baron
Optima Baron 2007
Strada 2010

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#13 Bericht door slangetje »

Zolang ik niet klikte (de eerste 2 jaar) heb ik dat probleem niet gehad. Ik begon in te klikken en tegelijk werden mijn tochten langer, heb dus nooit geweten hoe het kwam, die slapende voeten. Toch was het handig in 't begin de veters losser te doen en heb toen idd mijn trapas een beetje korter gemaakt.
Ik klik iets meer dan een jaar nu, kan mijn veters best wel goed aanspannen en heb amper nog last van slapende voeten.

Gewoon je lichaam dat aan een andere beweging moet wennen denk ik :-)
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
anne
Neo Prof
Berichten: 189
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 18:35
Postcode: 9000
Fiets: Challenge wizard
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#14 Bericht door anne »

[quote][kan het ook liggen aan overstretching. Probeer de pedalen eens één of twee cm achteruit te zetten.
quote]
dat begrijp ik niet =pedalen verder, geeft toch meer overstrekking van de knie. Is dat beter voor circulatie?

Ik heb ook maar last met de Seiran met kliks en niet met de Wizard met gewone pedalen . Ik dacht dat het aan de fietshouding lag.
Challenge Wizard, Challenge Seiran SL, Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#15 Bericht door PatRecumbent »

anne schreef:
[kan het ook liggen aan overstretching. Probeer de pedalen eens één of twee cm achteruit te zetten.
quote]
dat begrijp ik niet =pedalen verder, geeft toch meer overstrekking van de knie. Is dat beter voor circulatie?
Ik denk dat met de pedalen achteruit zetten bedoeld wordt meer naar de achterzijde van de fiets, dus korter bij het stoeltje.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Plaats reactie