Zweten

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#31 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:ik vroeg me ook af of er mensen zijn de ventilators in hun velomobiel hebben. met een klein zonnepanneeltje hoef je al geen batterijen mee te sleuren.
Indertijd had Mario een ventilator (of twee... ik weet het niet meer precies) in z'n Go-One. Uiteindelijk heeft hij die toch weer verwijderd, omdat een dergelijke gedwongen luchtstroom kouwelijk aanvoelt. Ik, als velomobilist, ben er ook geen voorstander van. Toch maar liever zweten en een doorweekt hemdje, dan een voortdurende luchtstroom tegen je rug voelen! En ik heb wel ervaring met doorweekte toestanden, want ik ben een geweldige zweter...

http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=1346
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#32 Bericht door Wouter D »

de luchthapper zoals sommige waw die hebben in de neus is toch ook een optie, of met klepjes in de bovenkant van de VM die je kan afsluiten, zoals sommige sportwagens die wel hebben
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

#33 Bericht door Almereweder »

Nu ja, één ding weet ik nu in ieder geval zeker; alleen 6 gaatjes maken in je stoelzitting heeft niet of nauwelijks effect...
Afbeelding
Rug is nog behoorlijk bezweet na mijn woon-werk ritje bij circa 18°C
Afbeelding
Ik merk eigenlijk weinig verschil.

Zit toch nog een beetje aan te hikken tegen de inbouw van een ventilator. Misschien dat ik probeer of het boren van wat gaten in de voorrand van de stoel effect heeft. Ik hoop dat er wat lucht van de trapgaten zijn weg richting het inwendige van de stoel gaat vinden zonder extra aanmoediging van een ventilator 8)

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#34 Bericht door Ligchris »

Ik heb vorig jaar (in een post van me in de maand mei) bericht over mijn experimenten met een plantenspuit, waarmee ik voor en tijdens het fietsen mijn gezicht, hals en schouders nat spuit.

Ondertussen heb ik daar veel ervaring mee opgedaan en ik moet zeggen dat dit systeem me volledige voldoening geeft! Zelfs bij zeer warm weer kan ik gaan fietsen zonder ongemakkelijk warm te krijgen of overmatig te zweten.
Je moet er natuurlijk wel tegen kunnen dat je nat bent van 't water, maar ik ben veel liever nat van water dan van zweet.
Het is trouwens niet nodig om kletsnat te zijn, kleine waterdruppeltjes verspreid over je huid is voldoende. Wel zorgen dat je opnieuw spuit nadat je opgedroogd bent.
De schouders en borst van je T-shirt goed nat maken helpt voor langere tijd.
Een snor of baard (ook stoppelbaard) verminderen het effect aanzienlijk!
Ook is het belangrijk om je nat te spuiten vóór je het te warm krijgt, en zeker vóór je begint te zweten. Ook is je huid best vrij van opgedroogd zweet (dus eventueel eerst douchen of met een natte handdoek je huid afspoelen).

Sinds enkele tijd gebruik ik ook een halsdoek en bij zeer warm weer ook een hoofddoek.
Dit zijn eigenlijk oude katoenen luiers. Die vouw ik diagonaal zodat ik een driehoek bekom. Even onder de kraan om goed nat te maken en dan rond de hals knopen of op het hoofd.
Zeker met die hoofddoek heb ik dan veel bekijks, maar dat deert me niet.

Vermits mijn lichaam zijn warmte kwijt geraakt via die natte plekken, moet er veel minder warmte nog weg langs de rug en blijft die dus droog.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#35 Bericht door marn »

bestaan er geen geventileerde stalen zittingen? met een hard staalnet zoals je bij tuinstoeltjes soms ziet.
ff gegoogled, zoiets
http://www.tch-exclusief.nl/emu-big-taf ... oduct.html

als ik een beeld van de nieuwe hurris voor mij zie, dan zit daar zo een bepaalde profilering waar je ruggegraat zit. In combinatie met ventisit moet dat toch ook wel verschil maken?

staal op zich zou toch ook kunnen koelen? (vergezocht?), beter dan stoffen hangmatjes?
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#36 Bericht door Pleeboy »

Je mag zoveel gaten in het zitje maken als je wilt, IN een velomobiel is er gewoon weinig ventilatie. Ik steunde meestal op de rand van het instapgat met mijn ellebogen om mijn rug zweetvrij te houden...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re:

#37 Bericht door PatRecumbent »

Ligchris schreef:Tegen het overmatig zweten en tegen het oververhit geraken, heb ik een "plantenspuit" mee in de VM.
Dat doet er me aan denken dat ik ooit in Griekenland mijn T-shirt in een irigatiekanaal met fris bergwater ondergedompeld heb om het dan kletsnat aan te trekken. Na 45 minuten fietsen was het terug droog.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re:

#38 Bericht door PatRecumbent »

bicky schreef:ik vroeg me ook af of er mensen zijn de ventilators in hun velomobiel hebben. met een klein zonnepanneeltje hoef je al geen batterijen mee te sleuren.
Dit is een optie bij de Go-One die je er best standaard bijneemt. De mijne werkt op batterijen.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zweten

#39 Bericht door Ronnius »

Wat mij het meest stoort is dat het na een tijd (zelfs vorig weekend) regent onder mijn helm.
Het zweet drupt achteraan uit de helm in mijn nek.
Verder is mijn bovenlichaam (en armen) altijd bezweet en niet alleen de rug, maar de hele t-shirt is druipnat.
Daar heb ik alleen problemen mee als het koud is ik te vlug afkoel na de rit.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re:

#40 Bericht door NL-ligger »

Pleeboy schreef:Je mag zoveel gaten in het zitje maken als je wilt, IN een velomobiel is er gewoon weinig ventilatie. Ik steunde meestal op de rand van het instapgat met mijn ellebogen om mijn rug zweetvrij te houden...
Mijn rug was even nat op de trike ( met extra dikke ventisit kussen ) als nu in de velomobiel, dat lijkt weinig uit te maken. Is waarschijnlijk idd gewoon gebrek aan luchtstroom om het vocht af te voeren.

Mijn armen en ( kale hoofd ) raken het makkelijkst warmte kwijt, daar heb ik geen last van. Maar van mijn nek en rug wel, die zijn nat nogal kwetsbaar voor koude lucht. De laatste weken kraakt alles in mijn nek en tussen de schouderbladen bij de minste beweging, na diverse malen sterk te zijn afgekoeld bij uitstappen door koude wind erop na nat te zijn geworden. :twisted:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Zweten

#41 Bericht door PatRecumbent »

Nog vergeten melden. Deze winter kreeg ik op de binnenkant van de Go-One condens. Het verdampende zweet en het vocht uit de adem condenseert. De verluchting probeert het venster dampvrij te houden maar de rest goed nat worden.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zweteno

#42 Bericht door eeuwige reiziger »

PatRecumbent schreef:Nog vergeten melden. Deze winter kreeg ik op de binnenkant van de Go-One condens. Het verdampende zweet en het vocht uit de adem condenseert.
Als je met de Versatile enigszins veilig wilt rijden, is het niet onmiddellijk een optie je hoofd in de stroomlijn te houden... :mrgreen: Als het heel koud is, speel ik dus stoomtreintje. Toch zorgt mijn overvloedig zweten altijd voor een niet onaardige stijging van de vochtigheid in de schelp van de velomobiel. Daalt het kwik onder nul dan gaat de condensatie zelfs binnenin aanvriezen... Bij anderen ook? Of behoor ik niet echt tot de warmbloedigen? :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Zweten

#43 Bericht door wout »

Daar ik geen "rustige" rijder ben kan ik ook wel serieus zweten, maar sinds de schelp bekleed is met vilt heb ik veel minder last van condensatie op het vizier. ik laat het vizier wel een twee a drie centimeter open staan want anders dampt het wel aan. Als ik stilsta dampt het direkt aan, maar ik zet dan de waw open, en je ziet de "stoom" leterlijk uit mijn fietstrui komen. Mogelijks een grappig zicht
weer of geen weer, altijd velomobielweer

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zweten

#44 Bericht door eeuwige reiziger »

wout schreef:Daar ik geen "rustige" rijder ben kan ik ook wel serieus zweten, maar sinds de schelp bekleed is met vilt heb ik veel minder last van condensatie op het vizier. ik laat het vizier wel een twee a drie centimeter open staan want anders dampt het wel aan. Als ik stilsta dampt het direkt aan, maar ik zet dan de waw open, en je ziet de "stoom" leterlijk uit mijn fietstrui komen. Mogelijks een grappig zicht
Wout komt uit zijn snelkooppan...! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ik kan me er onmiddellijk iets bij voorstellen, nu ik zelfs bijna een vol weekje met een WAW heb geracet. Dat laatste woord is echt wel van toepassing. Soms was het wel met een beetje zeuren, want er zat een CardioDrive in de neus (hehehe, lekker verhullend spreken). Al is die ondersteuning toch wel heel anders dan wat veel andere systemen bieden. Toch wist ik ook op eigen kracht de WAW naar topsnelheden te brengen, wat natuurlijk wel enkele druppels zweet opleverde. Ik vraag me wel af wat het vilt na enkele jaren zal geven. Je krijgt het ongetwijfeld wel met de stofzuiger schoon, maar hoe hou je dat eigenlijk fris? Na tien jaar begon mijn rijdende Versatile-sauna toch ook een licht reukje te krijgen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zweten

#45 Bericht door Wouter D »

eeuwige reiziger schreef:... Na tien jaar begon mijn rijdende Versatile-sauna toch ook een licht reukje te krijgen.
je bedoelt dat na tien jaar het reukje zo sterk was dat het je zelf ook begon op te vallen :-) volgens mij is zo een geurtje er heel rap als je veel zweet in de fiets
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie