Slappe benen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jan.E
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Slappe benen

#1 Bericht door Jan.E » wo 11 jun 2008, 19:37

Als ik op zondag wedstrijd rij, dan heb ik elastieken benen tot woensdag of donderdag na de wedstrijd. Ik rij nochtans elke dag 30 km. Is dit normaal, of doe ik iets verkeerd?

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#2 Bericht door Duckjibepete » wo 11 jun 2008, 19:59

:lol: Denk dat Sietse hier een deskundig antwoord kan op geven. Den Boonen neem gewoon een beetje van die witte poeier
Een wedstrijd van een uur is héél slecht voor de spieren. Je rijdt die gewoon aan flarden, allemaal scheurtjes. Je hebt dus inderdaad die drie-vier dagen nodig om te herstellen. En dan zou je zelfs tijdens die recuperatie periode geen kracht mogen zetten, of je maakt het alleen maar erger...
Wat je moet doen is voor een wedstrijd warmrijden, minstens een half uur aan een traag tempo met een kadans rond de 90. En daarna uitrijden, ook zeker een half uur. En dan natuurlijk de verplichte massage. :wink: Maar naar ik gehoord heb rijdt Inge ook mee... tja, is een probleem
:lol:
ride to live, live to ride

jonathan

#3 Bericht door jonathan » do 12 jun 2008, 8:23

Peter heeft hier een punt. Een uurstijdrit is een erg zwaar ding voor je systeem omdat het een soort tijdrit in groep is. Je jut elkaar op en doet dingen die hoegenaamd niet gezond zijn.

TIP aan alle wedstrijdrijders maar ook aan andere veel fietsers, in de handel zijn meerdere goede trainingsboeken voor wielrenners te vinden. De fiets verschilt, maar de rest blijft hetzelfde.

Opwarmen en cooldown + uitrijden(om en bij het 1,5u aan traag tempo met middelmatige frequentie) de volgende dag zoals profs/de betere amateurs dat doen is lastig als je de dag erop naar je werk moet en/of je na de wedstrijd op je fiets naar huis moet. Toch is het aan te raden. Als je woensdag pas hersteld bent en je de enige dag super-compensatie(wss zaterdag) nog moet in huis werken is je lichaam waarschijnlijk in overtraining aant gaan. Probeer eens te werken met een hartslagmeter. Smorgens opmeten en bij houden. Als je hartslag tot woensdag hoger is dan normaal ben je aant overtrainen. Wat een typisch wielrenner probleem is, elke berg oprijden alsof het een wedstrijd is, boven de 30 willen zitten met dat gemiddelde enz. Overtrainen is quasi schadelijker dan te weinig trainen(dan heb je nog reserves en ben je uitgerust).
Het wordt in het algemeen tijd dat we stoppen over gemiddelden maar beginnen over: zoveel uur aan die hartslag met die trapfrequentie op dat verzet.

Of waarom denk je dat den Baeten zo goed is??

Jonathan-doet het ook niet goed

speedy
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 24 mar 2004, 13:55
Fiets: greenmachine
Locatie: kapellen
Contacteer:

#4 Bericht door speedy » do 12 jun 2008, 15:50

[quote="Duckjibepete"]:lol: Denk dat Sietse hier een deskundig antwoord kan op geven.

Sietse zal enkele weken zelf niet meer kunnen trainen, hij is dinsdagavond over het stuur van zijn koersfiets gegaan. Met zijn hoofd over de weg geschoven met als gevolg dat er naast zijn oog een groot gat is waar hij vandaag aan geoppereerd wordt. Vanavond zal hij waarschijnlijk wel al terug naar huis kunnen.
Tim "speedy" Biesemans

jonathan

#5 Bericht door jonathan » do 12 jun 2008, 17:01

speedy schreef:
Duckjibepete schreef::lol: Denk dat Sietse hier een deskundig antwoord kan op geven.

Sietse zal enkele weken zelf niet meer kunnen trainen, hij is dinsdagavond over het stuur van zijn koersfiets gegaan. Met zijn hoofd over de weg geschoven met als gevolg dat er naast zijn oog een groot gat is waar hij vandaag aan geoppereerd wordt. Vanavond zal hij waarschijnlijk wel al terug naar huis kunnen.
gezond sporten....

succes sietse!!! Hopelijk blijf je het niet meer zien.

rik
General Manager
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Ice sprint1 26"
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#6 Bericht door rik » do 12 jun 2008, 17:24

Amai, wat is dat hier met al die ongelukken. En 't is morgen nog wel vrijdag de 13de :shock: .
Beterschap Sietse!

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3428
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#7 Bericht door Luc Willaert » do 12 jun 2008, 17:51

speedy schreef:
Duckjibepete schreef::lol: Denk dat Sietse hier een deskundig antwoord kan op geven.

Sietse zal enkele weken zelf niet meer kunnen trainen, hij is dinsdagavond over het stuur van zijn koersfiets gegaan. Met zijn hoofd over de weg geschoven met als gevolg dat er naast zijn oog een groot gat is waar hij vandaag aan geoppereerd wordt. Vanavond zal hij waarschijnlijk wel al terug naar huis kunnen.
Da komt ervan als je met ""slechte"" fietsen gaat rondrijden :D :) :( :o :lol: :shock: :oops:

Veel beterschap gewenst

Tgaat ier slecht met onze wedstrijdrijders.

Luc

Gebruikersavatar
sietse
Junior
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 23:17
Postcode: 2900
Locatie: Schoten
Contacteer:

#8 Bericht door sietse » do 12 jun 2008, 20:02

twas gene slechte fiets, maar een slecht fietspad :evil: Vandaag operatie ondergaan en alles is bijeengenaaid wat ze nog konden vnden :D , een stuk of 40 draadjes ofzo, maar mag dus niet zwemmen , lopen of fietsen , een ergere straf konden ze blijkbaar niet verzinnen :cry:

wat die spieren betreft,altijd rustig uitrijden na een intensieve inspanning/wedstijd. en de volgende dagen iets soepeler trappen dan gewoonlijk. Er treden idd een micro scheurtjs op in de spiervezels en die hebben tot 72u nodig om te herstellen.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2000
Fiets: Quattrovelo 66
Contacteer:

#9 Bericht door quattrovelootje » vr 13 jun 2008, 5:54

Ai Sietse, sterkte jong ! Van harte beterschap !

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

jonathan

#10 Bericht door jonathan » vr 13 jun 2008, 8:12

sietse schreef:maar mag dus niet zwemmen , lopen of fietsen , een ergere straf konden ze blijkbaar niet verzinnen :cry: .
ik ken da :evil: :evil: :evil:

ondertussen droom ik heel de nacht van lopen, fietsen en roeien....

Jonathan-straks op controle

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#11 Bericht door Edje » vr 13 jun 2008, 8:19

het is hier precies een kegelspel aan het worden :-s

Sietse snel beterschap gewenst :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jan.E
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#12 Bericht door Jan.E » vr 13 jun 2008, 13:35

Nog een bijkomende vraag, ik rij dus dertig km per dag, wat eigenlijk veel te weinig is qua training voor wedstrijden. Maar hoe kan ik dan meer trainen als ik nu al het gevoel heb dat mijn benen een hele week moe zijn. Als ik doseer, kan ik natuurlijk veel verder dan dertig km rijden, dat spreekt voor zich. Moet ik me dan meer op langere ritten richten, om een algemeen hoger uithoudingsvermogen te krijgen? Kort gezegd, ik moet meer trainen, maar ik voel me nu al moe. Hoe moet ik dat doorbreken? :roll:

jonathan

#13 Bericht door jonathan » vr 13 jun 2008, 14:11

Jan.E schreef:Nog een bijkomende vraag, ik rij dus dertig km per dag, wat eigenlijk veel te weinig is qua training voor wedstrijden. Maar hoe kan ik dan meer trainen als ik nu al het gevoel heb dat mijn benen een hele week moe zijn. Als ik doseer, kan ik natuurlijk veel verder dan dertig km rijden, dat spreekt voor zich. Moet ik me dan meer op langere ritten richten, om een algemeen hoger uithoudingsvermogen te krijgen? Kort gezegd, ik moet meer trainen, maar ik voel me nu al moe. Hoe moet ik dat doorbreken? :roll:
mss moet je niet meer trainen, een groot deel van he resultaat w bekomen door hoe je met je rust omgaat. Bij sporten breek je enkel af, je rust bepaald het resultaat van die trainig.
Rust:
-voeding
-hoeveelheid slaap
-mentaal rustgevend/motiverend
-hartslag onder controle houden

Wat ook werkt is dan je de week indeelt in trainingen(weerstand, soeplese enz)

jonathan

#14 Bericht door jonathan » vr 13 jun 2008, 14:12

vitaminen-suplementen zijn ook handig...

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

#15 Bericht door lieve » vr 13 jun 2008, 14:46

kijk maar naar tom ----------------------- [-X

Plaats reactie