minder pijnlijke knieën in een VM?
-
- Neo Prof
- Berichten: 247
- Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
- Postcode: 2275
- Locatie: Poederlee
- Contacteer:
minder pijnlijke knieën in een VM?
Ik sukkel een beetje met pijnlijke knieën (rij met Fujin). Vooral als ik een paar dagen na elkaar stevig doorrij heb ik een week pijnlijke knieën.
Nu vraag ik me af of dit in een VM minder uitgesproken is omwille van de (lijkt me) iets rechtere zithouding. Ik overweeg de aanschaf ve Waw, maar als ik daar ook pijnlijke knieën in krijg is het een dure grap. Ik ga de Waw eens huren om te zien wat het resultaat is, maar ik hoor jullie ervaringen toch ook eens graag.
Nu vraag ik me af of dit in een VM minder uitgesproken is omwille van de (lijkt me) iets rechtere zithouding. Ik overweeg de aanschaf ve Waw, maar als ik daar ook pijnlijke knieën in krijg is het een dure grap. Ik ga de Waw eens huren om te zien wat het resultaat is, maar ik hoor jullie ervaringen toch ook eens graag.
-
- General Manager
- Berichten: 3187
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Ik heb alvast geen last van pijnlijke knieën in mijn waw. Maar wat ik je wel aanraad is kortere crancks. Eerst zaten er bij bij op van 175mm, en nu met de schlumpf heb ik er op aanraden van Dries 152mm cracks opgezet en dat is echt een wereld van verschil. Ik heb het gevoel dat ik veel soepeler rij en dat mij knieën minder belast worden.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
Hangt er volgens mij vanaf wat voor traject je moet rijden.
Als het vlak is ga je met een velomobiel minder kracht moeten gebruiken om dezelfde snelheid te bereiken. Bijgevolg ga je jouw knieën minder belasten.
Als je veel bergop moet rijden gaat dit net het tegenovergestelde zijn omdat je het extra gewicht van de stroomlijn mee naar boven moet trappen.
Als het vlak is ga je met een velomobiel minder kracht moeten gebruiken om dezelfde snelheid te bereiken. Bijgevolg ga je jouw knieën minder belasten.
Als je veel bergop moet rijden gaat dit net het tegenovergestelde zijn omdat je het extra gewicht van de stroomlijn mee naar boven moet trappen.
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Frank, misschien is dit iets voor U, je weet maar nooit he.
Mijn pijn is weggegaan door Q-ring van rotor, dit was de volgende stap die we zouden uitproberen, maar voorlopig niet nodig.
http://www.bikescor.com/product/knee.htm
Mijn pijn is weggegaan door Q-ring van rotor, dit was de volgende stap die we zouden uitproberen, maar voorlopig niet nodig.
http://www.bikescor.com/product/knee.htm
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
En ook wat voor instelling je hebt:Johan Clerx schreef:Hangt er volgens mij vanaf wat voor traject je moet rijden
ALS je dezelfde snelheid wilt rijden ja. Alleen als ik een snellere fiets heb, ga ik ook sneller rijden. De lichamelijk inspanning zal ik proberen gelijk te houden in beide gevallen.Als het vlak is ga je met een velomobiel minder kracht moeten gebruiken om dezelfde snelheid te bereiken. Bijgevolg ga je jouw knieën minder belasten.
Inderdaad. Helaas ontkom ik daar niet altijd aan m'n vorige verhaal; bergop zal ik met de velomobiel toch wat meer kracht zetten om niet te langzaam de berg op te rijden.Als je veel bergop moet rijden gaat dit net het tegenovergestelde zijn omdat je het extra gewicht van de stroomlijn mee naar boven moet trappen.
Voor mij betekent dus dat een velomobiel meer van me vraagt dan m'n Fujin. Heuvelop en bij optrekken moet je meer kracht zetten terwijl op het vlakke wegdek m'n inspanning gelijk blijft.
Ik zal het waarschijnlijk ten overvloede zeggen maar ik doe het toch: zorg dat je kadans hoog genoeg is tijdens het trappen, zowel met de open ligger als met de velomobiel.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
-
- Neo Prof
- Berichten: 247
- Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
- Postcode: 2275
- Locatie: Poederlee
- Contacteer:
Ik rij altijd vlak, kom 2 bruggen op mijn traject tegen, maar kan die makkelijk omzeilen.
De kadans kan niet de reden zijn. Ik voel me namelijk het best bij een kandans van 96-98. Ik kom nooit onder de 90, zodra ik aan 88-90 kom, schakel ik zowieso terug om dan weer richting de 100 te gaan (de Rohloff heeft vrij grote stappen - 13% geloof ik).
Maar uit de reacties maak ik op dat de pijn enkel maar erger zal zijn ... zwaarder ding om op gang te krijgen en meer zin om harder te rijden (ik ken mezelf, ik ga sowieso harder proberen te rijen - waarom zou je anders zo'n ding kopen??).
Mmm ...
De kadans kan niet de reden zijn. Ik voel me namelijk het best bij een kandans van 96-98. Ik kom nooit onder de 90, zodra ik aan 88-90 kom, schakel ik zowieso terug om dan weer richting de 100 te gaan (de Rohloff heeft vrij grote stappen - 13% geloof ik).
Geen idee, ik hoop dit gewoon maar omdat ik een Waw wil ... en ik moet toch met een goede reden afkomen . Als de kniepijn er mee weg gaat is dat reden genoeg om eentje te kopen.waarom zou u minder hinder krijgen met deze kleinere hoek ?
Maar uit de reacties maak ik op dat de pijn enkel maar erger zal zijn ... zwaarder ding om op gang te krijgen en meer zin om harder te rijden (ik ken mezelf, ik ga sowieso harder proberen te rijen - waarom zou je anders zo'n ding kopen??).
Mmm ...
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Hm.... alles boven de 90 vind ik vrij vlot dus als jij zo vlot trapt, zou ik ook daar de oorzaak niet zoeken inderdaad.Frank D schreef:Ik rij altijd vlak, kom 2 bruggen op mijn traject tegen, maar kan die makkelijk omzeilen.
De kadans kan niet de reden zijn. Ik voel me namelijk het best bij een kandans van 96-98. Ik kom nooit onder de 90, zodra ik aan 88-90 kom, schakel ik zowieso terug om dan weer richting de 100 te gaan (de Rohloff heeft vrij grote stappen - 13% geloof ik).
Iets anders waar je zou kunnen zoeken is de pedalen. Rijd je met klikpedalen (SPD of iets dergelijks)? Een verkeerde afstelling kan ook zeurende knieën opleveren voor zover ik weet.
Het zijn allemaal geen garanties voor succes of juist voor ellende. Zeker aan je kadans te zien zou ik niet snel verwachten dat je teveel kracht op je pedalen zet.Maar uit de reacties maak ik op dat de pijn enkel maar erger zal zijn ... zwaarder ding om op gang te krijgen en meer zin om harder te rijden (ik ken mezelf, ik ga sowieso harder proberen te rijen - waarom zou je anders zo'n ding kopen??).
Mmm ...
Zoek het toch ook bij de hoek van de schoenplaatjes, de positie van de schoen plaatjes, de afstand tussen trappers en stoel, de lengte van de cranks.
Wáár heb je pijn in je knieën? Aan de onderkant van je knieschijven? Dan zou ik dáár eerst eens gaan zoeken. Zet in dat geval je trappers wat dichterbij (als je te ver doorgaat en dus te dichtbij zet, krijg je last van je bovenbenen; ik krijg dan een branderig gevoel in m'n bovenbenen)
Heb je last aan de zijkanten van je knieën, dan zou ik de schoenplaatjes maar eens wat anders zetten.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Ik raad ook aan van kortere cranks te proberen (dat zal een pak goedkoper uitvallen dan Rotors), dat scheelt echt een pak. Heb zowel in mijn AW als op mijn Stratus 153mm cranks en dat is een wereld van verschil.
Tihamér -trapt ook niet licht genoeg, maar gelukkig geen last van de knieën
Tihamér -trapt ook niet licht genoeg, maar gelukkig geen last van de knieën
i ride my bikes to ride my bikes
-
- Neo Prof
- Berichten: 247
- Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
- Postcode: 2275
- Locatie: Poederlee
- Contacteer:
Ik heb pijn aan de binnenkant van de linkerknie, rechter nooit. Ik heb een tijd terug gemerkt dat ik bij het fietsen mijn linkervoet naar buiten wijs ipv naar binnen. Sinds ik die voet ook naar binnen wijs is de pijn véél beter, maar spijtig genoeg niet helemaal weg. Als ik een paar keer wat teveel kracht zet heb ik ervan.
Ik heb die knie altijd ontzien, want mijn rechter been is duidelijk gespierder dan mijn linker (niet dat ik zo gespierd ben, maar je weet wat ik bedoel ).
't Is een beetje een vervelende situatie. Zet ik op beide benen evenveel kracht, zere knie, doe ik het niet, wordt het verschil allen maar groter (en heb ik ondertussen een of ander aanhechtingspunt in mijn heup geforceerd).
Toch maar eens met die plaatjes beginnen prutsen misschien.
Maaaaaar, als het een kwestie is van voet positie en niet van kracht / kadans, dan zou een VM geen negatieve invloed mogen hebben, maw, toch een reden om ereen te kopen .
Ik heb die knie altijd ontzien, want mijn rechter been is duidelijk gespierder dan mijn linker (niet dat ik zo gespierd ben, maar je weet wat ik bedoel ).
't Is een beetje een vervelende situatie. Zet ik op beide benen evenveel kracht, zere knie, doe ik het niet, wordt het verschil allen maar groter (en heb ik ondertussen een of ander aanhechtingspunt in mijn heup geforceerd).
Toch maar eens met die plaatjes beginnen prutsen misschien.
Maaaaaar, als het een kwestie is van voet positie en niet van kracht / kadans, dan zou een VM geen negatieve invloed mogen hebben, maw, toch een reden om ereen te kopen .
Laatst gewijzigd door Frank D op wo 27 dec 2006, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- tom peeters
- Neo Prof
- Berichten: 240
- Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
- Postcode: 9100
- Fiets: leiba
- Locatie: sint-niklaas
- Contacteer:
Ik ken er niet veel van en het kan zijn dat ik er glad naast zit. Maar toch heb ik vaak de indruk dat vele ligfietsers en velomobilisten rijden met een te grote afstand tussen trappers en zitting. Ikzelf kan nauwelijks mijn benen strekken wanneer de trapper helemaal naar voor steekt en de meesten vinden die afstand ook klein. Maar ik heb nog nooit kniepijn gehad.
tom peeters
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Tom gij zegt wat ik ook ondervonden heb, maar wat ook hier op het forum terug te vinden is, afstand gestrekt been hiel. is een beginsituatie mijn ervaringis ook dat ik iets moest inkorten.
Pijn is helemaal weg met de Q-rings en als ik op Stinger rij komt hij nog wel eens opdagen, dus Q-rings moeten ook iets leveren.
Dit is de reden waarom ik ook aan het overwegen ben om de drieblads race van q-rings op de stinger te leggen. is voor mij de 160 € waart.
Pijn is helemaal weg met de Q-rings en als ik op Stinger rij komt hij nog wel eens opdagen, dus Q-rings moeten ook iets leveren.
Dit is de reden waarom ik ook aan het overwegen ben om de drieblads race van q-rings op de stinger te leggen. is voor mij de 160 € waart.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
binnenkant knie he, dat probleem had johan huygh (of zoiets) ook, en marksje had dat probleem ook, dacht ik.
beide hebben het probleem opgelost met andere klikpedalen (tda) dacht ik, moet je ff aan de betreffende vragen
beide hebben het probleem opgelost met andere klikpedalen (tda) dacht ik, moet je ff aan de betreffende vragen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?