minder pijnlijke knieën in een VM?

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

minder pijnlijke knieën in een VM?

#1 Bericht door Frank D »

Ik sukkel een beetje met pijnlijke knieën (rij met Fujin). Vooral als ik een paar dagen na elkaar stevig doorrij heb ik een week pijnlijke knieën.
Nu vraag ik me af of dit in een VM minder uitgesproken is omwille van de (lijkt me) iets rechtere zithouding. Ik overweeg de aanschaf ve Waw, maar als ik daar ook pijnlijke knieën in krijg is het een dure grap. Ik ga de Waw eens huren om te zien wat het resultaat is, maar ik hoor jullie ervaringen toch ook eens graag.

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#2 Bericht door rik »

Ik heb alvast geen last van pijnlijke knieën in mijn waw. Maar wat ik je wel aanraad is kortere crancks. Eerst zaten er bij bij op van 175mm, en nu met de schlumpf heb ik er op aanraden van Dries 152mm cracks opgezet en dat is echt een wereld van verschil. Ik heb het gevoel dat ik veel soepeler rij en dat mij knieën minder belast worden.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Hangt er volgens mij vanaf wat voor traject je moet rijden.

Als het vlak is ga je met een velomobiel minder kracht moeten gebruiken om dezelfde snelheid te bereiken. Bijgevolg ga je jouw knieën minder belasten.

Als je veel bergop moet rijden gaat dit net het tegenovergestelde zijn omdat je het extra gewicht van de stroomlijn mee naar boven moet trappen.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#4 Bericht door Edje »

Frank, misschien is dit iets voor U, je weet maar nooit he.

Mijn pijn is weggegaan door Q-ring van rotor, dit was de volgende stap die we zouden uitproberen, maar voorlopig niet nodig.

http://www.bikescor.com/product/knee.htm
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#5 Bericht door hugo »

frankD

romp rechter
maar trapstelhoogte blijft ongeveer hetzelfde

waarom zou u minder hinder krijgen met deze kleinere hoek ?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#6 Bericht door WFvN »

Johan Clerx schreef:Hangt er volgens mij vanaf wat voor traject je moet rijden
En ook wat voor instelling je hebt:
Als het vlak is ga je met een velomobiel minder kracht moeten gebruiken om dezelfde snelheid te bereiken. Bijgevolg ga je jouw knieën minder belasten.
ALS je dezelfde snelheid wilt rijden ja. Alleen als ik een snellere fiets heb, ga ik ook sneller rijden. De lichamelijk inspanning zal ik proberen gelijk te houden in beide gevallen.
Als je veel bergop moet rijden gaat dit net het tegenovergestelde zijn omdat je het extra gewicht van de stroomlijn mee naar boven moet trappen.
Inderdaad. Helaas ontkom ik daar niet altijd aan m'n vorige verhaal; bergop zal ik met de velomobiel toch wat meer kracht zetten om niet te langzaam de berg op te rijden.

Voor mij betekent dus dat een velomobiel meer van me vraagt dan m'n Fujin. Heuvelop en bij optrekken moet je meer kracht zetten terwijl op het vlakke wegdek m'n inspanning gelijk blijft.

Ik zal het waarschijnlijk ten overvloede zeggen maar ik doe het toch: zorg dat je kadans hoog genoeg is tijdens het trappen, zowel met de open ligger als met de velomobiel.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#7 Bericht door Frank D »

Ik rij altijd vlak, kom 2 bruggen op mijn traject tegen, maar kan die makkelijk omzeilen.
De kadans kan niet de reden zijn. Ik voel me namelijk het best bij een kandans van 96-98. Ik kom nooit onder de 90, zodra ik aan 88-90 kom, schakel ik zowieso terug om dan weer richting de 100 te gaan (de Rohloff heeft vrij grote stappen - 13% geloof ik).
waarom zou u minder hinder krijgen met deze kleinere hoek ?
Geen idee, ik hoop dit gewoon maar omdat ik een Waw wil ... en ik moet toch met een goede reden afkomen ;). Als de kniepijn er mee weg gaat is dat reden genoeg om eentje te kopen. ;)

Maar uit de reacties maak ik op dat de pijn enkel maar erger zal zijn ... zwaarder ding om op gang te krijgen en meer zin om harder te rijden (ik ken mezelf, ik ga sowieso harder proberen te rijen - waarom zou je anders zo'n ding kopen??).

Mmm ...

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#8 Bericht door hugo »

wilfried

blijkbaar helpt een hoge cadans (90 tpm) niet voor frank ?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#9 Bericht door WFvN »

Frank D schreef:Ik rij altijd vlak, kom 2 bruggen op mijn traject tegen, maar kan die makkelijk omzeilen.
De kadans kan niet de reden zijn. Ik voel me namelijk het best bij een kandans van 96-98. Ik kom nooit onder de 90, zodra ik aan 88-90 kom, schakel ik zowieso terug om dan weer richting de 100 te gaan (de Rohloff heeft vrij grote stappen - 13% geloof ik).
Hm.... alles boven de 90 vind ik vrij vlot dus als jij zo vlot trapt, zou ik ook daar de oorzaak niet zoeken inderdaad.

Iets anders waar je zou kunnen zoeken is de pedalen. Rijd je met klikpedalen (SPD of iets dergelijks)? Een verkeerde afstelling kan ook zeurende knieën opleveren voor zover ik weet.
Maar uit de reacties maak ik op dat de pijn enkel maar erger zal zijn ... zwaarder ding om op gang te krijgen en meer zin om harder te rijden (ik ken mezelf, ik ga sowieso harder proberen te rijen - waarom zou je anders zo'n ding kopen??).

Mmm ...
Het zijn allemaal geen garanties voor succes of juist voor ellende. Zeker aan je kadans te zien zou ik niet snel verwachten dat je teveel kracht op je pedalen zet.

Zoek het toch ook bij de hoek van de schoenplaatjes, de positie van de schoen plaatjes, de afstand tussen trappers en stoel, de lengte van de cranks.

Wáár heb je pijn in je knieën? Aan de onderkant van je knieschijven? Dan zou ik dáár eerst eens gaan zoeken. Zet in dat geval je trappers wat dichterbij (als je te ver doorgaat en dus te dichtbij zet, krijg je last van je bovenbenen; ik krijg dan een branderig gevoel in m'n bovenbenen)
Heb je last aan de zijkanten van je knieën, dan zou ik de schoenplaatjes maar eens wat anders zetten.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#10 Bericht door quattrovelootje »

Ik raad ook aan van kortere cranks te proberen (dat zal een pak goedkoper uitvallen dan Rotors), dat scheelt echt een pak. Heb zowel in mijn AW als op mijn Stratus 153mm cranks en dat is een wereld van verschil.

Tihamér -trapt ook niet licht genoeg, maar gelukkig geen last van de knieën :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#11 Bericht door Edje »

Vind ik eigelijk rare redenatie (PAS OP zeg niet dat het niet kan he) kortere cranks = meer kracht zetten OF zie ik het verkeerd???
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#12 Bericht door Frank D »

Ik heb pijn aan de binnenkant van de linkerknie, rechter nooit. Ik heb een tijd terug gemerkt dat ik bij het fietsen mijn linkervoet naar buiten wijs ipv naar binnen. Sinds ik die voet ook naar binnen wijs is de pijn véél beter, maar spijtig genoeg niet helemaal weg. Als ik een paar keer wat teveel kracht zet heb ik ervan.
Ik heb die knie altijd ontzien, want mijn rechter been is duidelijk gespierder dan mijn linker (niet dat ik zo gespierd ben, maar je weet wat ik bedoel ;)).
't Is een beetje een vervelende situatie. Zet ik op beide benen evenveel kracht, zere knie, doe ik het niet, wordt het verschil allen maar groter (en heb ik ondertussen een of ander aanhechtingspunt in mijn heup geforceerd).
Toch maar eens met die plaatjes beginnen prutsen misschien.
Maaaaaar, als het een kwestie is van voet positie en niet van kracht / kadans, dan zou een VM geen negatieve invloed mogen hebben, maw, toch een reden om ereen te kopen :twisted: .
Laatst gewijzigd door Frank D op wo 27 dec 2006, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#13 Bericht door tom peeters »

Ik ken er niet veel van en het kan zijn dat ik er glad naast zit. Maar toch heb ik vaak de indruk dat vele ligfietsers en velomobilisten rijden met een te grote afstand tussen trappers en zitting. Ikzelf kan nauwelijks mijn benen strekken wanneer de trapper helemaal naar voor steekt en de meesten vinden die afstand ook klein. Maar ik heb nog nooit kniepijn gehad.
tom peeters

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#14 Bericht door Edje »

Tom gij zegt wat ik ook ondervonden heb, maar wat ook hier op het forum terug te vinden is, afstand gestrekt been hiel. is een beginsituatie mijn ervaringis ook dat ik iets moest inkorten.

Pijn is helemaal weg met de Q-rings en als ik op Stinger rij komt hij nog wel eens opdagen, dus Q-rings moeten ook iets leveren.

Dit is de reden waarom ik ook aan het overwegen ben om de drieblads race van q-rings op de stinger te leggen. is voor mij de 160 € waart.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#15 Bericht door Wouter D »

binnenkant knie he, dat probleem had johan huygh (of zoiets) ook, en marksje had dat probleem ook, dacht ik.

beide hebben het probleem opgelost met andere klikpedalen (tda) dacht ik, moet je ff aan de betreffende vragen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie