smog

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#46 Bericht door marksje »

Aangezien je de lucht door een filter moet "trekken" zal het volgens mij niet zo vlot ademhalen zijn; komt daarbij dat de uitgeademde lucht door die twee zwarte ventieltjes naar buiten moet en dus weerstand ondervind, gewoon lastig.

Ik heb enige ervaring met een klassiek gasmasker (zelfde principe als dit hier, inademen door een filter, uitademen langs ventieltjes) en als je daar een inspanning moet mee doen is dat gewoon sterven, dat is gewoon sleuren om aan adem te komen en duwen om je lucht weer kwijt te raken + zweet je als zot, gevolg, dan zie je er na 1 minuut :oops: zo dus, uit.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#47 Bericht door Ligchris »

marksje schreef:dan zie je er na 1 minuut :oops: zo dus, uit.
:lol:

Ik heb in 't leger ook met gasmasker moeten lopen e.d. Dat was toch veel erger dan ik nu ervaar met mijn stofmasker.
Maar het kan natuurlijk dat het gevoel van een masker met echte koolstoffilter in de buurt van een gasmasker komt.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

#48 Bericht door Bjorn »

Ik vermoed dat het filtertje dat je gebruikt een stofmasker is.
Hierin zijn nog verschillende klassen beschikbaar : P1,P2,P3 .

Hoe hoger het getal hoe fijner de stofdeeltjes dat het tegenhoud.

Ervaring leert dat er bij dit type maskertjes er altijd stof mee binnenkomt op de plaatsen waar het maskertje aansluit op het gezicht. (vooral aan de neus). Zet als test maar eens je maskertje op en slijp thuis maar eens in wat simpele baksteen.Snuit daarna je neus maar eens in een witte zakdoek je zal schrikken wat je ziet.

De enige filters die effectief zijn voor de toepassing waarvoor jij ze wilt gebruiken zijn i.d.d. maskers met aktieve kool patronen en daar wil je echt niet mee fietsen. Je zal snel in ademnood komen.

Tevens is het een dure zaak omdat deze filters verzadigen na verloop van tijd. Deze tijd is niet zo lang , je filter verzadigd zelfs als je de filteropenigen niet afsluit en je masker zo weglegt.

Dat je niet de gezondste lucht inademt als je fiets in de spits is een feit maar die maskertjes (zoals ik veronderstel dat jij een gebruikt) zal echt geen invloed hebben op de kwaliteit van de lucht die je inademt.

grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#49 Bericht door Wouter D »

nu, het schijnt ongezonder te zijn om met de wagen door smog te rijden dan met de fiets
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#50 Bericht door Jan.E »

Ge kunt ook onder een glazen stolp kruipen. Nee serieus, die slechte lucht adem je konstant in. Dus alleen een masker dragen als je fietst zal niet veel verschil maken.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#51 Bericht door Pleeboy »

idd spruitje: in de auto is het ongezonder dan erbuiten, dus Chris: 2 lavendelbloemen in uw neus om de stank te camoufleren en trappen! :lol:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#52 Bericht door Vital »

Pleeboy schreef:idd spruitje: in de auto is het ongezonder dan erbuiten...
Gewoon nieuwsgierig, hoe komen jullie hierbij??? In de duurdere wagens wordt alle lucht die het interieur binnenkomt eerst gefilterd door lucht en koolstoffilters dus hoezo is dat ongezond, dat zijn gewone hele grote gasmaskers met ingebouwde airco...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#53 Bericht door Pleeboy »

Vital: levensduur koolstoffilter? kwaliteit koolstoffilter: de filter ligt gewoon in een bak, met 0.5cm speling aan alle kanten, zoals isoleren met een enorme koudebrug... Een verzadigde koolstoffilter is ongezonder dan geen filter...
Maar das maar een klein deel: als de auto stilstaat, staat hij in een "wolk" van zijn eigen uitlaatgassen, daarom bleek de luchtkwaliteit slechter in de auto dan op een afstand van 0.5-1 meter. Dus de chinezen in hun goedkope autos kunnen beter ook een masker opzetten, niet alleen de fietsers daar :x
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#54 Bericht door crash-quest-dummy »

http://www.knack.be/nieuws/belgie/bedui ... 34223.html

Beduidend meer babysterfte bij pieken fijn stof
04/06/2009 08:00

De luchtvervuiling in Vlaanderen veroorzaakt beduidend meer sterfte bij zuigelingen tussen één en vier weken oud. Als er meer fijne stofpartikels in de lucht zijn, is het risico op sterfte 5 procent hoger. Bij vervuilingspieken loopt dat op tot 11 procent, zo blijkt uit de eerste resultaten van het Parhealth-onderzoeksprogramma, dat baby's onderzocht over een periode van tien jaar. Dat schrijft De Morgen donderdag.

Volgens Nemery, professor bij de onderzoekseenheid longtoxicologie van de KU Leuven, wil een en ander niet zeggen dat de vervuiling de rechtstreekse oorzaak is van het overlijden, wel dat ze daartoe bijgedragen heeft. "Het is duidelijk dat vervuiling ook invloed heeft op de zuigelingensterfte", zegt Nemery.

Op jaarbasis liggen de Vlaamse PM10-waarden onder de Europese grens van 40 microgram, maar we scoren slechter op het vlak van het maximale aantal piekdagen: in 2007 werd in 21 van de 31 meetstations de piekgrens van 50 microgram meer dan de 35 keer overschreden, zo blijkt uit het recentste jaarrapport van de VMM. 2009 is nog maar vijf maanden oud en al 11 meetstations zitten qua piekdagen in het rood. Bij het smogalarm afgelopen winter werd meer dan 70 microgram gemeten.

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

Re: smog

#55 Bericht door ossi »

http://totobobo.com/buy.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Spijtig dat deze maskers alleen via internet te verkrijgen zijn anders zou ik toch wel es ééntje willen testen.
Vooral 'savonds in bebouwde kom krijg ik veel te veel fijn stof en uitlaatgassen binnen naar mn zin,ik krijg er soms hoofdpijn van.
'tis eigenlijk ongelofelijk hoe de mens zichzelf vergast en volhardt.Vlaanderen stinkt :!: :(

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: smog

#56 Bericht door crash-quest-dummy »

ne filter op elke uitlaatpijp !
Stop Fueling Around

Plaats reactie