koude - energie - conditie ?

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#31 Bericht door ossi »

Winter,zomer.Ik stap altijd zeiknat van 'tzweet uit de Faw.Vooral mn bovenlichaam gelukkig.

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

#32 Bericht door fujin »

't is niet alleen de kleding.
Het hoofd/ gezicht vormt een aanzienlijk gedeelte van het lichaam dat erg veel warmtje verliest. Dus muts + buff kunnen dit al iets verminderen.
Misschien helpt deze gezichtsbeschermer een beetje:
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=17457

Tevens bij een ligfiets ermee te maken dat de voeten zich relatief hoog bevinden ten opzichte van het hart. Op een normale fiets helpt de zwaartekracht mee om het bloed tot in de puntjes van de tenen te transporteren. Hier hebben wij dus bij koud weer een echt nadeel ten opzichte van bukkers.

Ook heeft je lichaam meer energie nodig om je lichaamstemperatuur op 37 graden te houden. Er is dus simpelweg minder energie voor prestaties.

Ten slotte: zou het kunnen zijn dat bij koude de luchtmoleculen dichter bij elkaar staan? Daardoor neemt m.i. de ondervonden weerstand toe.

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#33 Bericht door Vital »

De luchtmoleculen komen weliswaar dichter bij mekaar te staan door de koude maar alles krimpt, zo ook de fiets waardoor het nadeel weer gecompenseerd wordt... Vandaar dat ik nu minder ruimte heb in de waw, ik blijf warm en krimp niet.

NOT!!! :roll:

Vital - heeft tussen 2 deliberaties teveel tijd om onzin te schrijven...

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#34 Bericht door ssj3gohan »

Ik kom hierbij terug op mijn medeleven en eens-zijn met dat ik langzamer lijk te gaan.

Ik ga niet langzamer, ik heb niet meer moeite met fietsen bij deze temperaturen. Het is puur de eerste tien-vijftien minuten, maar die heb ik altijd nodig om 'op te warmen' (behalve wanneer ik echt in hemd en onderbroek kan rondfietsen, 27+ graden dus). Daarna ga ik even hard als altijd.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#35 Bericht door ossi »

fujin schreef:'t is niet alleen de kleding.
Het hoofd/ gezicht vormt een aanzienlijk gedeelte van het lichaam dat erg veel warmtje verliest. Dus muts + buff kunnen dit al iets verminderen.
Misschien helpt deze gezichtsbeschermer een beetje:
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=17457
Dat heb ik vanmorgen wel geweten ja,Mijne neus vroor er zowat af.Ondertussen rijd ik rond alla crash test dummy,t.t.z."helm en soort skibril,maar dan de mtbikeversie.Ook geen tranende ogen meer,maar de neus was lastig,en mn dikke buff over mn neus trekken was ook geen optie want dan moet ik door de buff ademen en da kost energie.Morgen mn bivakmuts van op de moto es proberen,maar eerst nog een gat in maken voor mn mond.Die muts van roseversand.de lijkt me ook wel iets

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#36 Bericht door marksje »

Vital schreef:....maar alles krimpt.....
marksje schreef:Ja, deze morgen eventjes verrast, 't was kouder dan ik gedacht had; mijn beentjes (vooral het plaatske waar de beentjes eindigen :wink:) en mijn vingertjes hadden het koud. Gezien de voorspellingen voor volgende week zal ik de thermospullen en de dikke handschoenen maar al klaar leggen.
't was dat dus da ik wou zeggen :lol:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie