Belgisch Kampioenschap: Hulsthout - Zondag 15 oktober

Planning en opvolging van wedstrijden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

Belgisch Kampioenschap: Hulsthout - Zondag 15 oktober

#1 Bericht door Johan Clerx »

Het Belgisch kampioenschap ligfietsen gaat door op de wielerpiste van Hulshout op zondag 15 oktober 2006.

Er worden die dag twee BK gereden met dus ook twee kampioenen en kampioenentruien:

1. Belgisch Kampioenschap tijdrijden.

Deze discipline wordt gereden over een afstand van 10 ronden (ca 4km) tegen de klok. Er vertrekken telkens twee rijders, eentje aan de start en eentje aan de overkant van de piste (200m verschil tussen beiden). De "koppels" worden samengesteld aan de hand van de eindrangschikking van de superprestige (1 tegen 2, 3 tegen 4, enz).

2. 1uurs criterium

De naam zegt het zelf.

3. De regelkes

1. Deelnemers moeten lid zijn van HPV Belgium
2. Deelnemers moeten in 2006 al 3 wedstrijden van de superprestige hebben gereden.
3. Alle wedstrijden worden gereden met ongestroomlijnde fietsen.

Het zou natuurlijk leuk zijn als er voor deze wedstrijd zoveel mogelijk suporters komen opdagen. Tussen de wedstrijden door zal iedereen natuurlijk ook de kans hebben om een paar rondjes op de piste te rijden.
Laatst gewijzigd door Johan Clerx op ma 18 sep 2006, 8:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door marini »

ongesttroomlijnd dus ook zonder staartpunt, leuk heb ik geen duktape nodig :D
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#3 Bericht door renaat »

Waarom moet je in 2006 al wedstrijden gereden hebben?
En waarom geen 2 categoriën?
Effe een toelichting bij de laatste vraag: waarom is de ligfiets ontwikkeld? Eén van de redenen was om sneller te kunnen fietsen zonder meer inspanning! Een stroomlijn draagt daar zeker aan bij en is voor mij een essentieel onderdeel van mijn ligfiets. (onder de vorm van een aerodynamisch toptas of een onvervalste stijve staartpunt)
Waarom de snelheid beperken op een BK?
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#4 Bericht door Jan.E »

Om ook de gasten die geen stroomlijn hebben gelijke kansen te geven. Dit is het eerlijkste voor iedereen. Dit zie je trouwens meer op wedstrijden.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#5 Bericht door Luc Willaert »

Eigenlijk hoort een staartpunt bij een lowracer - vind ik.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#6 Bericht door Wouter D »

wij hebben gewoon besloten om het BK in één wedstrijd te rijden en dat we die ongestroomlijnd zullen rijden.
dit vanuit et wedstrijdcomité.

waarom je daarvoor al wedstrijden moet hebben gereden,
dit jaar is dit een test, wij willen voorkomen dat iemand BK word door maar één wedstrijd te hebben gereden, terwijl anderen elke wedstrijd meerijden.

is eigenlijk gewoon dat een een paar regels hebt om je aan te houden en om niet over te discussieren.
wat niet wil zeggen dat je niet mag komen kijken he renaat, inspiratie opdoen voor je eerste belgische wedstrijden, je mag natuurlijk nog deelnemen aan de andere wedstrijden die gelden voor de prestige.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Bram
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 06 dec 2004, 15:56
Postcode: 2300
Locatie: Turnhout
Contacteer:

#7 Bericht door Bram »

het ongestroomlijnd rijden is een beslissing die de renners zelf genomen hebben onder elkaar.
ook vorig jaar hebben we een wedstrijd ongestroomlijnd gereden.
Dan is het echt man tegen man.

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#8 Bericht door renaat »

ik zou denken dat we op een BK ons op onze beste manier moeten tonen. Stel je eens voor dat het BK op het nationaal nieuws kwam. En de uitslag is: X heeft gewonnen met een gemiddelde snelheid van 46km/u. Dan is de reactie van de kijkende sportieve bukkers: pfff dan rijdt een beetje getrainde amateur ook. Maar als de uitslag X heeft gewonnen is met 51 km/u dan zal men daar toch een beetje positiever naar kijken.
Wat ik wil zeggen is: het is geen publiciteit voor ligfietsen als we ongestroomlijnd snelheidskampioenschappen gaan rijden. Maar natuurlijk dat is maar mijn perceptie.

Wat betreft de regel dat je al een wedstrijd moet gereden hebben, dan denk ik, wat triest. Waar is de tijd dat men iedereen aanmoedigde om een wedstrijd te rijden... Zo ben je er toch ook mee begonnen Wouter, je was niet enthousiast maar door het gezaag om eens mee te doen heb je de smaak te pakken gekregen. En vele anderen met jou.

Ik wens jullie in ieder geval allemaal veel plezier en moge de beste winnen.
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#9 Bericht door Edje »

Ik weetniet wat het is met ligger, maar waarom moet een ligfiets percé sneller zijn dan een bukker :?:

hoeveel bukkers rijden er met een stroomlijn :?:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

@JP:

In wat je zegt zit heel veel waarheid. Maar de afspraak om alleen maar mensen het bk te laten meerijden die ook al andere wedstrijden hebben gereden hebben we in het begin van het jaar al gemaakt en daar willen we ons ook aan houden.

De afspraak om ongestroomlijnd te rijden is doorheen het jaar zo'n beetje gegroeid.

Deze afspraken gelden trouwens enkel voor 2006. Niets houdt ons tegen om dit volgend jaar anders te doen. Hiervoor is ieders mening meer dan welkom.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D »

renaat (jaja johan, tis renaat, niet JP)
even een vraagje

als we op het bk alle rijders toelaten, denk je dat we dan nog veel volk mogen verwachten op de andere wedstrijden?

dan vrees ik, als je het mij vraagt, dat we nog maar één wedstrijd per jaar rijden ipv acht of negen.

trouwens, als je belgisch kampioen ligfietsen wil worden, dan moet je niet alleen kunnen ligfietsen, maar het ook kunnen opbrengen van naar andere wedstrijden te komen. ipv erover te discussieren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#12 Bericht door Luc Willaert »

Dat is een keuze die je maakt als federatie.

Neem je het BK als eendagswedstrijd of een regelmatigheidscriterium.


Met de huidige regels heb je een soort tussenvorm.

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#13 Bericht door lmoens »

Kan er dan geen aparte reeks gereden worden voor diegenen die niet in aanmerking komen om kampioen te worden?

Ik kan best begrijpen dat een "eendagsvlieg" niet past in een kampioenentrui maar een soort prelude moet toch kunnen, of toch niet?
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#14 Bericht door renaat »

l' histoire se répète
in de jaren 30 werden de ligfietsen door de UCI geband omdat ze te snel waren. Ligfietsers voelden zich uitgesloten (en worden nog steeds uitgesloten) door stomme beperkende regels.
En wat lees ik nu:diezelfde ligfietsers zeggen nu geen stroomlijnen, reeds wedstrijden moeten gereden hebben.

Ik zie echt het verschil niet, waar we zo kwaad voor waren beginnen we zelf te doen.

En wat ik met al dit geschrijf wil bereiken is dat mensen die het beleid bepalen goed nadenken voordat ze iets uitvaardigen.

Met dank aan al diegenen die dit lezen.
Groeten,

renaat

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#15 Bericht door Luc Willaert »

Ik denk dat Renaat wel een aantal juiste punten benoemd.

Ik ben voorstander van zo weinig mogelijk regels (zeker zo weinig mogelijk technische beperkingen), maar ergens zijn afspraken nodig, anders kweek je frustraties.

Ik denk dat er best gekeken wordt dit op een volgende algemene ledenvergadering van HPV te bespreken en daar de meerderheid te laten beslissen. Dit dan wel voor het kampioenschap van 2007.

Zo is er een 4tal jaar geleden op die vergadering beslist dat enkel Belgen Belgisch kampioen kunnen worden.

Luc

Plaats reactie