Velomobielkeuze

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Velomobielkeuze

#1 Bericht door hmmm »

De vraag ligt al langer op mijn tong, maar waarom de keuze voor een Orca?

Het lijkt mij zo'n vreemde keuze binnen het beschikbare aanbod? Alle fabrikanten hebben hun fietsen ondertussen (ruimschoots!) onder de 30kg, maar zo'n Orca weegt 40kg... Zonder daar, zover ik zie, enige meerwaarde te bieden ten opzichte van alternatieven. De instap is wat gemakkelijker dan de alternatieven, maar om daar nu alle nadelen voor te trotseren?

Een velomobiel haalt zijn voordeel uit een klein frontaal oppervlakte, al dan niet in combinatie met een uitstekend aerodynamisch ontwerp, ook op dit vlak is een Orca zeker niet te verkiezen. Zoals ik lees op hun website gebruiken ze eenzelfde soort stalen veren met demping als de meeste fabrikanten, dus ook het comfort is vergelijkbaar.

Ik snap het echt niet. De rohloff zou je nog als een voordeel naar voren kunnen schuiven, maar bij velomobielen waar de kettinglijn helemaal afgeschermd is hebben derailleur en ketting zo weinig onderhoud nodig dat je meer werk hebt om iedere 10 000km olie te gaan verversen.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: jo2p

#2 Bericht door Helen »

Dat is vooral de keuze voor ondersteuning, en praktische inzetbaarheid in de stad.

Motor + batterij weegt al gauw 8 kg samen. Is ook zo voor een WAW met ondersteuning.

Het aerodynamisch ontwerp van velomobielen is vooral nuttig voor de sterkere rijders, die voldoende kracht hebben om de extra rolweerstand te overwinnen, en aan een snelheid te geraken waar het aerodynamisch ontwerp voordelen biedt.
Voor de minder sterke mensen (waaronder ik mezelf reken), en ook om allerlei andere redenen, is een ondersteunde velomobiel een goede keuze. En dat brengt extra gewicht mee.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#3 Bericht door fcapri »

bwa, ik heb ook al zitten uitkijken naar velomobielen en de orca kwam er toch ook als één van de kanshebbers uit.
ding zit volgens mij goed in elkaar, makkelijk instappen, standaard gebruikte onderdelen, ding is wel hoog, maar niet te lang, manoevreerd makkelijk in een garage (ik geraak met een WAW van +3meter echt mijn garage niet uit zonder tegen de muur te schrapen of de bumper van mijn auto op de oprit te raken).
hogere zithouding resulteerd ook in een beter zicht op het verkeer, zeker bij stadsverkeer zou ik toch ook voor een orca opteren. ding bied volgens mij wel meer comfort dan een andere VM en voor een woon-werk verkeer rijder is comfort en gebruiksgemak primerend tov hoge topsnelheid.

een waw is leuk om op circuit eens voluit te gaan, maar neem daar eens een kasseibaan mee. met mijn FAW is kasseibaan absoluut geen probleem en denk dat een orca daar ook gewoon zou op volgen zonder dat je continue tegen je koetswerk geslingerd wordt met je schouders

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#4 Bericht door CapoJan »

@ hmmm
Zoals zo vaak gebeurt, focus jij je op rendement: lage luchtweerstand, laag gewicht ... Dat is begrijpelijk, want dat is een heel sterk punt bij velomobielen. Een Orca is ontwikkeld met andere zaken voor ogen. Het instapgemak en bijgevolg handig bereikbare bergruimte is er één van. De korte draaicirkel - bij de kortste voor velomobielen - een andere. Het is niet voor niets dat de Orca een 'stadsvelomobiel' genoemd wordt. De relatief grote bodemvrijheid speelt daar ook een rol: 'verkeerdrempels? Welke verkeersdrempels?' zei Paul toen hij met zijn Orca begon. André Vrielink reed al op BMX-pistes met de zijne. Dat moet je waarschijnlijk niet doen met een Quest of DF...

Afwerking is ook een belangrijk punt. Alles is netjes weggewerkt, afgesloten... De Orca lijkt wel ontworpen als een 'cost no object' velomobiel.
De besturing vind ik ook een heel sterk punt: stuurknuppels (geen helmstok) hebben ook mijn voorkeur en de besturing van de Orca is erg precies en mooi uitgebalanceerd.

Indien je ondersteuning wenst, is er geen enkele andere velomobiel die aan de Orca kan tippen. Daar ben ik zeker van. Na bijna 40000 km zonder hapering van die ondersteuning kan ik dat ook beamen.

Wat de Rohloff betreft: Johan Vrielink test de duurzaamheid uit door de olie in zijn naaf nooit ofte nimmer te verversen. Het is een risico, natuurlijk, maar het zou mogelijk moeten zijn. Je kiest ook geen Rohloff om er goedkoop vanaf te komen, maar in combinatie met de ondersteuning is het wel een heel logische keuze. Vraag maar aan Brechtix hoeveel velonauten hun derailleur in de vernieling helpen als ze met assistentie rijden. Ook Fietser is voorstander van de combinatie Rohloff/ondersteuning. Dat is niet zomaar.

'Een velomobiel haalt zijn voordeel uit een klein frontaal oppervlakte' is een visie. Met een velomobiel kun je het hele jaar door rijden met veel meer comfort dan op een bukker, is een andere. Wil je echt snel gaan, dan moet je een andere keuze maken. Trikelover rijdt een pak sneller in zijn Milan dan ik met de Orca, maar ik ben er vrij zeker van dat in een stedelijke omgeving de E-Orca amper bij te houden is.

Dat alles maakt de Orca niet beter dan een andere velomobiel. Ze hebben allemaal hun sterke (en zwakke) punten. Dat maakt die kleine markt ook zo boeiend. Wil je de snelste of het hoogste rendement, ga dan voor een Milan of DF (vermoed ik). Wil je ondersteuning, prima afwerking en een handig vervoermiddel met makkelijke instap, kies dan voor de Orca. Ik maakte indertijd ook de afweging en koos hetzelfde. Hoogstwaarschijnlijk zou ik weer dezelfde keuze maken. Enkel de QV biedt op dit moment een gelijkwaardig alternatief, zonder de ondersteuning dan.

Ik vind het echt niet zo moeilijk te begrijpen :wink:

O: wil je me eens alle nadelen van een Orca opsommen? Ik ben benieuwd... Gewoon nieuwsgierigheid, hoor.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#5 Bericht door fcapri »

hogere gewicht en niet volledig gesloten bovenaan zijn de enige 2 nadelen die ik er aan zie. en laat ik die op mijn VM nu ook hebben als probleem :D

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#6 Bericht door Jo2p »

Ik ben niet uit op de een of andere welles nietes discussie. De reden dat ik voor de Orca heb gekozen zijn persoonlijk. Even een lijstje;
Ik ben lang, 196cm blootvoets, met schoenen komt daar nog wat bij.
Ik ben dus ook breed, kan net aan in de Orca.
Op mijn woonwerk verkeer kom ik de nodige zeer scherpe bochten tegen.
Er zijn ook de nodige drempels en stukken slecht wegdek.
De lage instap, ik heb zo nu en dan wel eens last van kramp in de kuiten (ga magnesium proberen, eens zien of dat helpt).
De mogelijkheid om wat mee te nemen, kleding, handdoek bijvoorbeeld.
E-ondersteuning integraal in het ontwerp meegenomen.
De Orca heeft voor mijn situatie de juiste lengte ivm plaats in de garage.
De Orca is conform de vereisten in de wet(NL).
De onderste helft is gemaakt van Twintex, ongeveer onverwoestbaar en kan dus tegen de rommel die van de weg tegen je fiets opspringt, ongevoelig voor vuil, water etc.
Een no nonsens versnellingsnaaf met gelijke stappen.
Dronten is voor mij het dichtste bij, maar er zitten meer fabrikanten in die stad.
Het gewicht, even jatten is er niet bij.
En verder de afwerking.
Zo ongeveer. Of ik daarmee een juiste keuze heb gemaakt zal de tijd leren.

Andere velomobielen waren te smal, te lang, te grote draaicirkel, geen e-ondersteuning, te onderhoudsgevoelig, kunnen niet schakelen bij stilstand, kunnen niet aan de wet voldoen, te hoge instap, mindere afwerking etc.

Zoals al hierboven geschreven, het is erg persoonlijk.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: jo2p

#7 Bericht door hmmm »

jo2p, bedankt voor het antwoord. In de zoektocht naar de geschikte velomobiel moet iedereen de pro's en contra's van alle beschikbare modellen afwegen. Heb je andere modellen, zoals quest of DF XL proef gereden? Ymte is ruim 2 meter en past in beiden prima bvb.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#8 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef: Ik ben lang, 196cm blootvoets, met schoenen komt daar nog wat bij.
Ik ben dus ook breed, kan net aan in de Orca.
Het is niet omdat je groot bent (ik ben 40 mm korter)
dat je per definitie ook breed bent. Ik ben het in elk geval niet.

Wat bij mij bij andere VM's een probleem was:
Bij de WAW en Quest schuurde de top van mijn schoenen tegen de top.
Bij een Sunrider schuurde mijn linkervoet tegen de wielkast.
Daarnaast was het instap gat van de WAW en de Quest
in combinatie met mijn "lenigheid" ook wel een probleem.

Toen ik in de Orca stapte bleek die ondanks zijn korte lengte
nog te lang voor mij afgesteld en ik schuurde nergens tegen.
Maar verder was het ook Brecht die me een tip gaf:
Daar waar ik steeds weer problemen heb met de Ice trike
dit vanwege de de vuiligheid waar ik er mee in rij (zowat uitsluitend winter en regen).
En bij de Orca alles is afgesloten van het vuil...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: jo2p

#9 Bericht door hmmm »

CapoJan schreef:@ hmmm
Zoals zo vaak gebeurt, focus jij je op rendement: lage luchtweerstand, laag gewicht ... Dat is begrijpelijk, want dat is een heel sterk punt bij velomobielen. Een Orca is ontwikkeld met andere zaken voor ogen. Het instapgemak en bijgevolg handig bereikbare bergruimte is er één van. De korte draaicirkel - bij de kortste voor velomobielen - een andere. Het is niet voor niets dat de Orca een 'stadsvelomobiel' genoemd wordt. De relatief grote bodemvrijheid speelt daar ook een rol: 'verkeerdrempels? Welke verkeersdrempels?' zei Paul toen hij met zijn Orca begon. André Vrielink reed al op BMX-pistes met de zijne. Dat moet je waarschijnlijk niet doen met een Quest of DF...
En wat is de bochtenstabiliteit als je zo hoog op je poten staat? In werkelijkheid is bodemruimte zelden een echt probleem, soms moet je er bij het oprijden van echte drempels wat aandacht voor hebben. Een kortere draaicirkel hetzelfde, leuke bijkomstigheid, maar niet iets waar je compromissen wilt voor maken in het ontwerp. Ik mis de korte draaicirkel enkel na navigatiefouten ;).
Afwerking is ook een belangrijk punt. Alles is netjes weggewerkt, afgesloten... De Orca lijkt wel ontworpen als een 'cost no object' velomobiel.
Ik weet niet in welke wereld je leeft, maar dat is bij de alternatieven uit Dronten ook het geval.
De besturing vind ik ook een heel sterk punt: stuurknuppels (geen helmstok) hebben ook mijn voorkeur en de besturing van de Orca is erg precies en mooi uitgebalanceerd.
Ik heb liever de ruimte voor bagage links en rechts beschikbaar. Alsook ervaar ik de stuurinrichting van quest en DF als comfortabeler.
Indien je ondersteuning wenst, is er geen enkele andere velomobiel die aan de Orca kan tippen. Daar ben ik zeker van. Na bijna 40000 km zonder hapering van die ondersteuning kan ik dat ook beamen.
Prima. Dat spreek ik niet tegen.
Wat de Rohloff betreft: Johan Vrielink test de duurzaamheid uit door de olie in zijn naaf nooit ofte nimmer te verversen. Het is een risico, natuurlijk, maar het zou mogelijk moeten zijn. Je kiest ook geen Rohloff om er goedkoop vanaf te komen, maar in combinatie met de ondersteuning is het wel een heel logische keuze. Vraag maar aan Brechtix hoeveel velonauten hun derailleur in de vernieling helpen als ze met assistentie rijden. Ook Fietser is voorstander van de combinatie Rohloff/ondersteuning. Dat is niet zomaar.
Ondanks dat ik nog nooit met een rohloff heb gereden, twijfel ik niet aan hun efficiënte en onderhoudsarme versnellingsnaaf, en in de gepaste fiets en plek zou ik er ook een kopen. In een velomobiel, waar alles mooi afgesloten zit, is een 2x10 (11) niet onderhoudsgevoelig. Ook geeft het je nog net iets kleinere stappen, wat toch wel fijn is.

Mensen die derailleurs in de vernieling rijden... Het blijft een stukje techniek waar je toch enige voeling mee moet hebben. Alsnog moet je wel heel bruut schakelen of andere dingen doen waar derailleurs niet zo goed tegen kunnen (schakelen en dan achteruit bollen ;)). Alle pro's in het wielrennen gebruiken dezelfde (of gebruikte, nu zijn de meesten elektronisch aan het schakelen wat je nog niet zo vaak ziet in velomobielen) derailleurs. Ook in mijn eigen ervaring, bij korte sprintjes of stukjes hard aanzetten haal ik ook wel 500+ Watt en schakel ik ondertussen op. Zonder problemen.

Als je genoeg je best doet, of geen kennis van de materie hebt, is alles wel te vernielen. Het zal mij in andere domeinen ook al wel overkomen zijn (zo dacht ik laatst ook eens de koks op tv te volgen en look onder de vlakke kant van mijn mes te pletten... mes in 2 stukken. Zal ik concluderen dat messen ongeschikt zijn om look te pletten, of dat er wat aan mijn techniek schort?).
'Een velomobiel haalt zijn voordeel uit een klein frontaal oppervlakte' is een visie. Met een velomobiel kun je het hele jaar door rijden met veel meer comfort dan op een bukker, is een andere. Wil je echt snel gaan, dan moet je een andere keuze maken. Trikelover rijdt een pak sneller in zijn Milan dan ik met de Orca, maar ik ben er vrij zeker van dat in een stedelijke omgeving de E-Orca amper bij te houden is.
Ga je nu echt verkeer in een stedelijke omgeving vergelijken, wanneer je zomaar even 250 tot 1000W vermogen toevoegt aan je eigen machine? In stedelijk verkeer, heuvelachtig terrein, of verkeer met enige frequentie van start stop is gewicht nu eenmaal een belangrijke factor. Eenmaal op snelheid gaat de aerodynamica een grote rol spelen, ik gebruik de halve paardenkracht in mijn 2 benen graag zo efficiënt mogelijk. Dat gaat trouwens ook op voor E-ondersteuning... Lichter en aerodynamisch wilt zeggen dat je een minder zware e-motor nodig hebt, en minder accu's benodigd om eenzelfde afstand af te leggen.
Dat alles maakt de Orca niet beter dan een andere velomobiel. Ze hebben allemaal hun sterke (en zwakke) punten. Dat maakt die kleine markt ook zo boeiend. Wil je de snelste of het hoogste rendement, ga dan voor een Milan of DF (vermoed ik). Wil je ondersteuning, prima afwerking en een handig vervoermiddel met makkelijke instap, kies dan voor de Orca. Ik maakte indertijd ook de afweging en koos hetzelfde. Hoogstwaarschijnlijk zou ik weer dezelfde keuze maken. Enkel de QV biedt op dit moment een gelijkwaardig alternatief, zonder de ondersteuning dan.
Diversiteit in de kleine markt is zeker een pluspunt. De prima afwerking krijg je ook bij een quest of DF, instap is relatief. Rendement lijkt me een streven voor alle velomobielen, het menselijk vermogen is nu eenmaal zeer beperkt. Ondersteuning is geen reden om dat rendement volledig weg te gooien.
Ik vind het echt niet zo moeilijk te begrijpen :wink:
Dat een lager gewicht en betere aerodynamica enkel voordelen hebben? ;)

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: jo2p

#10 Bericht door hmmm »

Ronnius schreef: dit vanwege de de vuiligheid waar ik er mee in rij (zowat uitsluitend winter en regen).
En bij de Orca alles is afgesloten van het vuil...
Enkel WAW heeft hier een gebrekking, slecht ontwerp. Bij een DF of quest is de ketting ook volledig afgesloten. Gaat tienduizenden kilometers mee.
Bij de WAW en Quest schuurde de top van mijn schoenen tegen de top.
Je moet je een klein beetje flexibel opstellen. Als je verwacht, zoals in een auto, te gaan zitten en de elektrische stoel op de juiste positie te zetten kom je natuurlijk bedrogen uit. Ik geloof nooit dat je niet in een quest past. Onmogelijk. Er zijn genoeg bomen van kerels die er wel zonder problemen in passen en mee rijden.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#11 Bericht door Jo2p »

Het begint al aardig een welles nietes spelletje te worden. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat vrijwel alle velomobielen zoals de Quest, DF etc. het probleem hebben van beschadigingen aan de onderzijde bij de neus. Er zijn er al veel opnieuw gerepareerd (toevoegen van gewicht) en er zijn er die strips onderaan geplakt hebben enz. Het niet repareren van de gelcoat bij dergelijke Velomobielen heeft tot gevolg dat het laminaat open ligt en dat er daardoor vocht kan komen in het laminaat. Dat geeft een gewichtstoename en er ontstaat het risico van een verschijnsel dat in de watersport aangegeven wordt met osmose. Ook het onderhoudsarm gaat natuurlijk verder dan de ketting. Zo wist men mij op de fietsbeurs van ruim een jaar geleden te melden dat de spaken van de wielen regelmatig moeten worden nagetrokken, immers in Velomobielen krijgen dergelijke wielen een andere belasting dan gelijk een fiets op twee wielen. In mijn Brompton heb ik op de tramrails alle spaken van het achterwiel er al eens uitgereden, ik zag mijn geest al dwalen...En dan is er nog de breedte van de Velomobiel en de Nederlandse wetgeving. En zo vallen dan links en rechts Velomobielen af die op papier al niet de gewenste configuratie kunnen neerzetten. Ik heb overigens niet de indruk dat er iets mis is met de aerodynamica van de Orca, ook het frontale vlak is minder. De Orca is ontwikkeld met een bepaalde eindsnelheid in gedachte, ik heb daar een sheetje van waarin je kunt berekenen wat de maximale snelheid is. Daar zit ik nog lang niet. Een DF bijvoorbeeld is ontwikkeld met als doel zo snel mogelijk. Maar zoals geschreven, het is een welles nietes verhaal met vergelijkingen die voor de een opgaan en voor de ander niet. Ik heb dus ook niet de moeite genomen om te gaan fietsen in modellen die het op papier voor mij al niet werden.

Even nog mijn ipad erbij getrokken;
Sunrider is afgevallen, reden te zwaar.
Mango is afgevallen, leverancier zit te ver weg, hoop gezeur, klant altijd fout gedoe en geen enkele specificatie.
Leitra is afgevallen, reden maximale belading 100kg, verder kijken totaal zinloos met eigen gewicht >100kg.
DF is afgevallen, 67 breed, twee wielmaten, altijd fietspad en niet zelf de keuze hebben voor waar je fietst (geldig voor NL). Tijdens mijn keuze was de XL er nog niet.
WAW is afgevallen, schouder max 55cm breed, lengte niet geschikt, twee wielmaten, 69 breed en altijd fietspad en niet zelf de keuze hebben voor waar je fietst (geldig voor NL)
Quest is afgevallen ivm de draaicirkel, twee wielmaten.
Strada, twee wielmaten en daar is het op afgevallen, heeft verder lang meegelopen in de beslissing Orca/Strada.
Milan is afgevallen ivm te grote draaicirkel, 70 breed, altijd fietspad en niet zelf de keuze hebben voor waar je fietst (geldig voor NL), ±30cm te lang voor in de garage.
Laatst gewijzigd door Jo2p op za 25 feb 2017, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: jo2p

#12 Bericht door Wim -de roetsende »

Grappig dat iemand een fiets laat afvallen vanwege 2 wielmaten.

Dat is/was voor mij nou echt een argument om niet eens over na te denken.

Ach ja, zoveel hoofden zoveel zinnen.

Fijn dat het vm-aanbod zo groot is, dat er voor ieder wat wils is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: jo2p

#13 Bericht door trikelover »

Jo2p schreef:Milan is afgevallen ivm te grote draaicirkel, 70 breed, altijd fietspad en niet zelf de keuze hebben voor waar je fietst (geldig voor NL).
die breedte hangt vooral af of je een SL of een GT besteld. een GT is op zijn max 80cm breed thv de wielen. Dan heb je wel de keuze om te rijden waar je wilt. De draaicirkel is vooral afhankelijk van de regio waar je woont in mjn geval is dit op het platte land waar geen of bijna geen korte bochten zijn zeker niet als je de autoweg volgt.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#14 Bericht door Jo2p »

trikelover schreef:
Jo2p schreef:Milan is afgevallen ivm te grote draaicirkel, 70 breed, altijd fietspad en niet zelf de keuze hebben voor waar je fietst (geldig voor NL).
die breedte hangt vooral af of je een SL of een GT besteld. een GT is op zijn max 80cm breed thv de wielen. Dan heb je wel de keuze om te rijden waar je wilt. De draaicirkel is vooral afhankelijk van de regio waar je woont in mjn geval is dit op het platte land waar geen of bijna geen korte bochten zijn zeker niet als je de autoweg volgt.
De fabrikant geeft geen enkel gegeven vrij over zijn modellen, dus het was al direct zeuren. Ik kan jouw gegeven niet eens terug vinden op het www. De gegevens die ik heb komen uit dit soort berichten.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#15 Bericht door Jo2p »

Wim -de roetsende schreef:Grappig dat iemand een fiets laat afvallen vanwege 2 wielmaten.
Dat is/was voor mij nou echt een argument om niet eens over na te denken.
Bezwaar is dat je dan twee reserve banden mee moet nemen en twee reserve binnenbanden. Nadeel van het grote wiel achter is soms minder bagageruimte. Dus voor mij was het een item en zoals je al aanhaalt een persoonlijke keuze. Anderen maken andere afwegingen en gebruiken de fiets in een andere setting met dan als uitkomst een andere fiets.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie