Twijfelen

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Yoeri
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 jun 2015, 16:50
Postcode: 8480
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Twijfelen

#1 Bericht door Yoeri »

Beste ervaren 'rotten in het ligfiets' vak,

Ik ben sterk aan het overwegen om mij een ligger aan te kopen (M5 M-Racer of Low Racer, te korte beentjes voor een High Racer :( ) maar zit nog met enkele twijfels waar ik hier hoop dat ze zullen 'weggeblazen' worden.
  • Pendelen bij regenweer? Achteraan kan makkelijk een spatbordje maar wat met het voorwiel? Zonder iet of wat van bescherming ben je toch vanaf je middel tot en met de voeten helemaal besmeurd?
  • Draaicirkel? Mijn traject is ong. 22km enkel en bestaat hoofdzakelijk uit 'binnebaantjes' zoals wij da zeggen (beton of asfalt), de laatste 2-tal km zij echter al de randstad van Brugge. Als ik zo die ketting zie lopen bij de M-Racer en Low Racer, vormt dat echt geen probleem bij het draaien?
Dit zijn momenteel nog mijn grootste twijfels. Ik heb verder wel nog GEEN METER op een ligfiets gereden :? maar als ik zo de commentaren lees, zijn die toch overwegend positief. Ga wel eens contact opnemen met Bram Moens of ik eens beide modellen kan testen ofzo.

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Twijfelen

#2 Bericht door De ligfietser »

Er bestaan ook andere modellen die laag zijn maar waarvan de ketting niet (of bijna niet) langs het wiel loopt maar en net boven
ik denk dan aan:
- Challenge Fujin SL
- Optima Baron
- ...
Of moet dat per se een M5 zijn?

Kijk eens op http://www.2dehands.be/listuser/5231041/
Paul Eneman heeft een M5 lowracer met tailbag en een Baron met staartpunt te koop (€ 850/st)

Er bestaan natuurlijk ook kettingwieltjes die je bij de lowracer net boven de voorvork kan plaatsen
(is vroeger reeds gedaan, hier een fofo http://members.tele2.nl/franick/M5Lowracerjpg.jpg)

Je kan natuurlijk ook opteren voor mijn favoriet de Challenge Hurricane 8)
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Twijfelen

#3 Bericht door Wim -de roetsende »

Yoeri schreef:Beste ervaren 'rotten in het ligfiets' vak,
Ik heb verder wel nog GEEN METER op een ligfiets gereden :? maar als ik zo de commentaren lees, zijn die toch overwegend positief. Ga wel eens contact opnemen met Bram Moens of ik eens beide modellen kan testen ofzo.
Allerbelangrijkste advies:
Ga fietsen uitproberen. Of koop een goedkope tweedehandse. Ga daarna op zoek naar een volgende als de eerste niet bevalt.

Ik wist van tevoren dat ik een hoge ligfiets met een onderstuur en voor-/achtervering wilde hebben.

Na heel veel fietsen uitproberen bij De Liggende Hollander in Eindhoven, bij ACE in Winterswijk (Tja, ik ben een Nederlander hè.) en tijdens CycleVision heb ik uiteindelijk mijn ideale ligfiets gevonden: Een lage racer (Baron) met een bovenstuur en geen enkele vering.

Daarna heb ik nog allerlei verschillende ligfietsen gehad en nu heb ik de ideale combinatie: Een QuestXS en een Thys Rowingbike.

Dus gewoon goed zoeken of er eentje kopen en gewoon beginnen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Twijfelen

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

De eerste en tot nog toe enige ligfiets die ik kocht was een quest, da's al meer dan 10 jaar geleden en ik gebruik hem dagelijks.

Bij twijfel, gewoon doen, toch ?
Stop Fueling Around

Yoeri
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 jun 2015, 16:50
Postcode: 8480
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Twijfelen

#5 Bericht door Yoeri »

@crash-quest-dummy,

Ik ken jou situatie niet maar ik kan me geen gok veroorloven van +2000 euro.

Ik heb intussen al contact gehad met Bram Moens en ga volgende week eens testrijden.

Thx.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Twijfelen

#6 Bericht door bicky »

Yoeri schreef:@crash-quest-dummy,Ik ken jou situatie niet maar ik kan me geen gok veroorloven van +2000 euro.
je moet dat anders zien.
ik kocht een 2dehands ligfiets voor 800€ en verkocht die een jaar later voor 650€. in mijn ogen deed ik geen verlies want er moest nieuwe ketting, tandwielen en derailleur op.

Koop een Quest van 4000€.rijd ermee en als hij niet bevalt terug verkopen met minimum verlies.
moet je het basisbedrag natuurlijk liggen hebben.

Gebruikersavatar
Jeroen
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 15:42
Postcode: 8450
Fiets: m5 CHR
Contacteer:

Re: Twijfelen

#7 Bericht door Jeroen »

Mijn eerste ligfiets is een M-racer geworden.

Ik heb eerst een Challenge furai (2x26) gehuurd bij de ligfietser in Gent. Deze getest op mijn (toenmalige) woon-werkroute: Eernegem - Brugge (binnenstad).

Aangename en positieve ervaring, maar gewacht met de aankoop (hoewel ik 'verliefd' was geworden op het ligfietsen) omwille van de 'financiën'. Ik heb eerst mijn bukker 'afbetaald' met m'n fietsvergoeding. Daarna geïnformeerd om een furai aan te schaffen, maar toch nog wat verder gezocht en zo op de site van M5 terecht gekomen.

Ik heb testrit aangevraagd met een High Racer, maar in Middelburg heb ik beslist om toch maar een M-racer te testen (opnieuw financieel plaatje :D ). Na de test was ik verkocht, dezelfde dag mijn M-racer (2x28)besteld (in vergelijking met de M-racer, vond ik de furai zwalpen, waarschijnlijk door de vering). Ik had wel gevraagd aan Bram of hij mijn kettingloop kon wijzigen. Hij heeft dit niet gedaan, hij vertelde me dat de meeste rijders hun ketting langs het voorwiel lieten passeren en dat ik daar gewoon aan moest wennen. Mocht ik niet kunnen wennen, dan kon dit nog aangepast worden. Ik rij 3 jaar later nog steeds met ... de ketting langs mijn voorwiel. Je wordt het gewoon, scherpe bochten zijn goed te nemen. Als je maar genoeg snelheid maakt, anders lukt het niet (goed). Onvoldoende snelheid leidt alleen maar tot een grotere draaicirkel. Ik stop dan en hef mijn fiets op, draai en rij verder. Niet zo elegant, maar wel doeltreffend.

Regenweer heeft me er nog niet van weerhouden om niet te forensen, maar ik heb me wel een (korte) regenbroek aangeschaft. Het opspattend water vliegt gewoon in je kruis en tegen je billen, vooral bij koudere temperaturen is dit verre van aangenaam. Ik heb me een Qbicle tangent fender angeschaft, maar er is onvoldoende ruimte deze te plaatsen (met een 26inch wiel zou er geen probleem geweest zijn).

Ik ben op dit ogenblik aan het overwegen om mij een High racer aan te schaffen.

De 'dienst na verkoop' die Bram levert is uitstekend! Ik heb een scheurtje in mijn frame gehad en het frame is kosteloos vervangen.

Yoeri
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 jun 2015, 16:50
Postcode: 8480
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Twijfelen

#8 Bericht door Yoeri »

@Jeroen,

Bedankt voor jouw input. Ik ben vandaag langs geweest bij Bram en ik moet zeggen, fantastisch ontvangen. Ik heb er een kort stukje gereden met de M-Racer (mijn voorkeur) maar hij stond net niet goed genoeg afgesteld voor mij. Na een 3-tal keer proberen was het me toch gelukt om ermee te vertrekken maar die fiets was me net iets te moeilijk nog (ik had voordien NOG NOOIT op een ligfiets gezeten/gelegen). Hij heeft me toen een City Racer gegeven omdat die toch een stuk rechter zit en met die ben ik dan een 15-tal km gaan fietsen.

Ik ben totaal GEEN getraind fietser en, zoals gezegd, nog nooit eerder met een ligfiets op pad geweest en ik haalde tijdens mijn ritje een gemiddelde snelheid van net geen 28km/u met een max van 38,4 km/u ! Iedere fietser die ik tegenkwam op mijn pad, zelfs een koppel met de elektrische fiets, ging ik zomaar probleemloos voorbij! Fantastisch gevoel :D

Ik ga normaal de stap zetten naar de M-Racer (2*26) eens ik de financiën rond heb.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Twijfelen

#9 Bericht door Wouter D »

yoeri, hoe lang ben je, en wat is je binnenbeenlengte
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Yoeri
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 jun 2015, 16:50
Postcode: 8480
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Twijfelen

#10 Bericht door Yoeri »

Spruitje,

Mijn binnenbeen lengte is 79cm (I know.. ben nie van de grootste :roll: ).

Intussen heb ik een M-Racer (mooie 2e hands gevonden) aangekocht. Nu nog aanpassen voor mij en dan beginnen met km's malen :D

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Twijfelen

#11 Bericht door aiai »

Gedeeltelijk off topic, maar hoe meet je je binnenbeenlengte eigenlijk?

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Twijfelen

#12 Bericht door De ligfietser »

@yoeri : proficiat met je M-racer en veel fijne km toegewenst
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Twijfelen

#13 Bericht door bicky »

aiai schreef:Gedeeltelijk off topic, maar hoe meet je je binnenbeenlengte eigenlijk?
winkelhaak tss je kruis tegen de muur en dan hoogte meten lijkt me gemakkelijkste oplossing

Yoeri
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 jun 2015, 16:50
Postcode: 8480
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Twijfelen

#14 Bericht door Yoeri »

Je kan ook een waterpas in je kruis duwen als je geen winkelhaak hebt ;)

Vandaag mijn eerste tochtje gemaakt langs het kanaal Brugge - Gent (kwestie van nie teveel in het verkeer te klooien in het begin). Ik ben GEEN getraind fietser voor alle duidelijkheid (als ik al 100km in een jaar deed, was da zeker al een prestatie). Heb 40 km gereden aan een "gemiddelde" snelheid van 29,2 km/u ! Dat is voor mij een prestatie op zich en vooral... toen ik afstapte, was ik nog geeneens moe ! :)

Ik vond het echt plezant om zo'n getraind fietser op z'n racefiets voorbij te gaan (vooral tegen wind) en dan te kijken in mijn spiegeltje. Sommigen waagden het toch om eventjes dieper te gaan en probeerden te volgen. Ik liet ze telkens naar m'n wiel komen en als ze er eindelijk waren, schakelde ik 1 versnellingske terug en verhoogde mijn kadans. Hahaha.....

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Twijfelen

#15 Bericht door Wouter D »

yoeri, mooie prestatie, mag ik je echter aan manen rustig aan te doen, je zou de eerste aspirantligger niet zijn die zijn geluk niet op kan op de ligfiets om dan een paar maand later de ene kwetsuur na de andere te hebben, en dan de schuld aan de ligfiets te geven en de droom in de schuif te steken. rustig opbouwen is echt wel aangewezen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie