3-voudige teleurstelling

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#31 Bericht door Mugtango »

Deze FAW rijdt intussen al een heel pak beter:

ik heb nog steeds de enkelvoudige achterbrug (zoals de uwe) maar het wiel werd intussen al een tweede keer helemaal open gegooid omdat er toch nog wrijving aanwezig was bij het ronddraaien. Had nog 2 passende lagers liggen, maar die een stuk breder waren. De afstandshouder tussen de lagers wat ingekort, nieuwe spaken gekocht en alles opnieuw ingespaakt.
De fietsenmaker het wiel even laten nakijken, maar op het wat opdrijven van de spaakspanning na zei hij dat ik mooi werk had geleverd.
Het achterwiel blijft nu langer draaien als ik er met de hand een ruk aan geef.

Intussen zit er ook een nieuwe achteras op (de oude was blijkbaar wat afgesleten en krom) die ik voor weinig geld bij velomobiel.nl kon bestellen.

Ik rij met een vrijwiel met 8 versnellingen (zoals je in een ander topic al kon lezen). daarover wil ik je de tip geven om dat nog even na te kijken: ik overweeg om te schakelen naar een 9V omdat blijkt dat dit in afmetingen niet breder is dan een 8V. Met de juiste combinatie derailleur/shifter moet dit volgens mij ook werken. Dus als iemand weet welke shifter je nodig hebt voor een sunrace freewheel ??

Verder heb ik ook de uitlijning aangepast want een koppel Marathon Green banden verslijten op zo'n 500 km leek mij niet echt normaal.

Vooraan een 57T, freewheel 13-32 : toch wel lastig op (steile) hellingen, op vlakke weg kuissnelheid van zo'n 22 km/u. Gelukkig bij het klimmen hulp van de Cyclone, die er binnenkort dan toch weer uit gaat, oa door het intermittente gebruik en de onduidelijke wetgeving.

Dit even in een notedop wat er intussen van de FAW geworden is ;-)
De door u beschreven snelheden zitten er voor mij niet in, de knieën en dan vooral de rechtse laten héél snel merken dat de cadans te laag en de trapkracht te hoog liggen....
Als hulp komt daar de torque-gestuurde middenmotor de cyclone vervangen en zullen de 2000km/jaar hopelijk wat toenemen.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#32 Bericht door trikelover »

Mugtango schreef:Met de juiste combinatie derailleur/shifter moet dit volgens mij ook werken. Dus als iemand weet welke shifter je nodig hebt voor een sunrace freewheel ??
Het type freewheel maakt niet veel uit voor een versnellingsapparaat. De type en merk van de cassette maakt uit welk versnellingsapparaat gebruikt kan worden. Ook oppassen met de verhouding van je tandwielen. als er weinig vershil tussen de grootste en kleinste kan je een apparaat met kleine kooi gebruiken voor de andere zal je een iets langere kooi moeten voorzien.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#33 Bericht door fcapri »

dat zijn idd heel kleine verhoudingen.
ik rijd met een 70T op een freewheel 14-34 en ik kom veel te kort in bergaf. ook op vlakke baan kan ik soms niet meer volgen met trappen. ik ga hiervoor overgaan naar 165mm cranks en zien of dat beter lukt. ik kan echt geen hoge toeren draaien. in bergop ga ik meestal omhoog tussen de 10-14km/h wat overeenkomt met een cadans van 55-75
ik rijd normaal een 30km/h in mijn 5de versnelling (18T) en ga tussen 30-34 in 6de versnelling (16T). dit zou dan overeenkomen met een cadans van 75-85 en dat is al heel hard voor mij. als ik hoger in toeren ga, gaat de hartslag te fel omhoog en trap ik mezelf kapot.
gisteren ochtend heb ik 30-32km/h gereden in hoogste versnelling en dan werd ik niet moe, cadans rond de 60-65

ik dacht dat 7-8 en 9 dezelfde afmetingen had, en vanaf de 10speed zijn de afstanden tussen de tandwielen een pak dunner waardoor je ander schakelsysteem nodig hebt.

dat je banden op 500km verslijten is echt niet juist. ik zou een uitlijnapparaat bouwen. ik heb de uitloopmethode geprobeerd en toch staat die iets verkeerd dan.
1e set zo goed als nieuwe banden erdoor op 450km.
2e set waren al oude banden, die hebben het 1700km uitgezongen afgeregeld met uitloopmethode en na de hoge slijtage nog eens uitgelijnd met het tooltje
de huidige banden liggen er nu al 1000km op, en daar is nog niks af. waar de 2 helften van de banden aan elkaar gezet zijn, heb je zo een klein randje in het midden, dat is nog steeds niet afgesleten

uitlijning doet echt veel, in het begin ging ik met de VM trager dan met de gewone fiets. ik moest 10min vroeger vertrekken om op dezelfde tijd op het werk te geraken. nu volg ik een andere weg (paar km langer maar geen hellingen meer) en doe het op snellere tijd dan vroeger de bukfiets op de korte baan.
vermoed ook dat 2000km/jaar te weinig is om echt getraind te worden. ik ben de 3000km al gepasseerd op die 3maand dat ik die heb.

ik heb derailleur gestoken met korte kooi, maar met groot tandwiel onderaan. dit omdat een FAW weinig bodemruimte heeft aan de derailleur achteraan

Afbeelding vs Afbeelding

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#34 Bericht door eeuwige reiziger »

fujin schreef: Natuurlijk zijn er tal van oorzaken van langzame fiets. Lagers, kettinglijn, slecht afgestelde trapafstand, eigen conditie, banden, etc etc. Maar iets sneller moet kunnen. let er wel op:echte snelheid komt pas als de rijder geoefend is.
... en verkeerde verwachtingen. Er gaat soms flink wat visserslatijn rond op bepaalde blogs. Ongetwijfeld zijn er mensen die hun velomobiel naar ferme snelheden weten te halen, maar daar spelen ervaring, conditie en ook het soort velomobiel (met een Alleweder ga je niet in competite tegen een Milan...) een grote rol in. Er zomaar cijfertjes op loslaten is altijd gevaarlijk. Enige nuchterheid is hier volgens mij zeker op zijn plaats.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#35 Bericht door Peter J »

fcapri schreef:1e set zo goed als nieuwe banden erdoor op 450km.
2e set waren al oude banden, die hebben het 1700km uitgezongen afgeregeld met uitloopmethode en na de hoge slijtage nog eens uitgelijnd met het tooltje
de huidige banden liggen er nu al 1000km op, en daar is nog niks af. waar de 2 helften van de banden aan elkaar gezet zijn, heb je zo een klein randje in het midden, dat is nog steeds niet afgesleten
En mogen we dan ook weten wat je aan je sporing nog veranderd hebt na het gebruiken van de uitloopmethode ter uitlijning ? ? ? Extra toespoor of extra uitspoor ? ? ?
En waarop baseer je je om dat te doen, welke praktische of theoretische uitleg steekt daarachter ? ? ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#36 Bericht door fcapri »

goh, dat weet ik al niet meer.

in het begin had ik die eerst eens gemeten en ik had VEEEL uitspoor (denk dat ik vooraan tussen de wielen iets van 180cm had, en achteraan iets van 176cm. echt veel uitspoor).
omdat ik nog geen uitlijntool had, ben ik de berg achter de bakker een keer of 10 af gerold. uiteinlijk laten staan waar ik het verste was uitgekomen (aan huis nr 7 dacht ik). ik haalde er ook de hoogste snelheid mee (iets van 35) en terwijl ik bij de eerste run tussen 2 geparkeerde autos stopte, vloog ik die nu nog voorbij aan 20km/h.

echter begonnen bij mijn 2de set banden ook heel snel koordjes door te komen. ik heb toen uitgelijnd met een zelfbouw uitlijntool en dacht dat ik 2 toertjes aan een kogel heb moeten aanpassen. het scheelde weinig, maar dacht dat ik nog iets uitspoor had. na het aanpassen had ik PERFECT evenwijdige wielen, terwijl ik er zelf in zat.

mijn nieuwe banden waren besteld en heb nog een 2dagen rondgereden op de koordjes van mijn versleten banden. heel duidelijk verschil bij de slijtage.
ik ben er niet 100% uit, maar vermoed dat de slijtage vooral optreed bij het bochten nemen en niet zozeer bij rechtdoor gaan. iets uitspoor zorgt voor slijtage in de bochten, evenwijdige wielen zorgt voor geen slijtage. dit is natuurlijk compleet fiets afhankelijk omdat het ervan af hangt hoeveel anckerman/anti-ackerman je sturing heeft (trike steering op ongeveer 1/3de van deze pagina beginnen lezen als je het fijne ervan wil weten http://www.ihpva.org/Projects/Practical ... /weld.html).

ik heb gewoon de uitleg gevolgd van één van die pdf's waar ze dat beschrijven voor de alleweders. de uitloopmethode werkt wel, maar niet perfect voor een alleweder.
je gaat er wel sneller mee, maar er blijft toch nog slijtage. nu heb ik minder slijtage en het scheelt hem een 2meter op de uitloopmethode (sta een oprit voor huis nr 7 stil)

Plaats reactie