Een velomobiel, maar welke?
Een velomobiel, maar welke?
Hallo,
Ik ben Maarten, rijd momenteel veel woonwerk (4 dagen per week) met de MTB, 25 km enkele reis.
Ik zoek een drogere oplossing om op zijn minst de wintermaanden door te fietsen.
November was droog en veel gereden, december valt tegen, daarom steeds vaker de auto genomen.
Daarom begon ik terug de websites af te speuren naar een overdekte ligfiets. Ik herinnerde me nog de alleweder (bestudeerd in de studententijd), ondertussen hebben de HPV toch een evolutie doorgemaakt.
De fietsconditie is wel OK.
Op ligfiets.net staan 2 velomobielen die mij interesseren;
De versatile 10 uit 2004 16000km vraagprijs 3500Euro
De WAW049 12000km vraagprijs 5000Euro
Ik weet dat de WAW sneller en lichter is, de versatile comfortabeler, maar welke optie biedt nu het meest waar voor zijn geld?
WAW te onderhouden in BE, de Versatile in NL?
Graag de mening van de kenners.
Ik ben Maarten, rijd momenteel veel woonwerk (4 dagen per week) met de MTB, 25 km enkele reis.
Ik zoek een drogere oplossing om op zijn minst de wintermaanden door te fietsen.
November was droog en veel gereden, december valt tegen, daarom steeds vaker de auto genomen.
Daarom begon ik terug de websites af te speuren naar een overdekte ligfiets. Ik herinnerde me nog de alleweder (bestudeerd in de studententijd), ondertussen hebben de HPV toch een evolutie doorgemaakt.
De fietsconditie is wel OK.
Op ligfiets.net staan 2 velomobielen die mij interesseren;
De versatile 10 uit 2004 16000km vraagprijs 3500Euro
De WAW049 12000km vraagprijs 5000Euro
Ik weet dat de WAW sneller en lichter is, de versatile comfortabeler, maar welke optie biedt nu het meest waar voor zijn geld?
WAW te onderhouden in BE, de Versatile in NL?
Graag de mening van de kenners.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3861
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
Al eens de waw gepast? want als je te breed bent pas je er niet in.
Ben je een licht manneke of eerder gewoon. Want als je licht van bouw bent telt iedere kilo van de fiets.
De waw en verstatile, 2 werelden van verschil.
WAW = racemachine, beetje spartaans afgewerkt kwa vering en comfort, licht en snel van bouw. niet zo onderhoudsvriendelijk. Is snelheid belangrijk dan staat de WAW op 1
versatile = comfortabel en onderhoudsvrij, mooi afgewerkt. Maar zwaar en traag. Dus dat het onderhoud niet in België is geeft niet, want er is er bijna geen.
Dus zal je beetje extra info moeten geven. Vlakke weg, of soms een helling? bochtig parkoer? Beton of asfalt? stukje kasseien?
Geen ander opties mogelijk? Mango, strada, quest zijn volgens mij de andere grootsten en bekendsten.
Als je al 5000€ over hebt voor een 2dehands waw dan kan er misschien nog klein beetje budget bij voor een nieuwe quest, strada of mango.
Ben je een licht manneke of eerder gewoon. Want als je licht van bouw bent telt iedere kilo van de fiets.
De waw en verstatile, 2 werelden van verschil.
WAW = racemachine, beetje spartaans afgewerkt kwa vering en comfort, licht en snel van bouw. niet zo onderhoudsvriendelijk. Is snelheid belangrijk dan staat de WAW op 1
versatile = comfortabel en onderhoudsvrij, mooi afgewerkt. Maar zwaar en traag. Dus dat het onderhoud niet in België is geeft niet, want er is er bijna geen.
Dus zal je beetje extra info moeten geven. Vlakke weg, of soms een helling? bochtig parkoer? Beton of asfalt? stukje kasseien?
Geen ander opties mogelijk? Mango, strada, quest zijn volgens mij de andere grootsten en bekendsten.
Als je al 5000€ over hebt voor een 2dehands waw dan kan er misschien nog klein beetje budget bij voor een nieuwe quest, strada of mango.
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
Inderdaad je MOET gaan proefrijden in alle velomobielen die je interesse hebben. Ze zijn onderling te verschillend om zo maar wat te kiezen.rik schreef:3 tips: testen, testen en nog 's testen!
Om te beginnen in veel velomobielen paste ik alvast niet eens in, raakte ik met mijn knieen de kap, zat klem met mijn schouders enz enz.
Dat zegt niets over de kwaliteit van de velomobielen, maar enkel dat die niet geschikt voor mij waren.
Dan is er ook nog een heel scala aan specifieke rij eigenschappen. Ik heb in een bocht op 2 wielen gereden terwijl ik dat niet van plan was, me verbaast over meevallende en tegenvallende draaicirkels, me verbaast over verschil in acceleratie en zwaarte van trappen, me verbaast over flinke verschillen van lawaai in het voertuig en nog veel meer.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
Eigenlijk hangt het af van je route een route als de route vrij vlak is en je graag wat comfort heb zou ik voor de velatis nemen anders zou ik naar de waw gaan.
Ik ben blij dat ik een waw heb want ik heb uiteindelijk toch een redelijk heuvelachtige route als ik deze met een velatis van bijna 40 kg zou rijden ipv een waw van 30kg zou dit toch een groot verschil zijn.
Maar zoals gezegd testen is de beste oplossing om te weten wat jou best past.
Ik ben blij dat ik een waw heb want ik heb uiteindelijk toch een redelijk heuvelachtige route als ik deze met een velatis van bijna 40 kg zou rijden ipv een waw van 30kg zou dit toch een groot verschil zijn.
Maar zoals gezegd testen is de beste oplossing om te weten wat jou best past.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
Toch heb ik bij de 38 kg Strada voor mij vreemde voordelen ontdekt juist door dat hogere gewicht :trikelover schreef:Eigenlijk hangt het af van je route een route als de route vrij vlak is en je graag wat comfort heb zou ik voor de velatis nemen anders zou ik naar de waw gaan.
Ik ben blij dat ik een waw heb want ik heb uiteindelijk toch een redelijk heuvelachtige route als ik deze met een velatis van bijna 40 kg zou rijden ipv een waw van 30kg zou dit toch een groot verschil zijn.
Maar zoals gezegd testen is de beste oplossing om te weten wat jou best past.
Waar ik met mijn 17 kg trike op 1/3 van de helling van fietspadbruggen snelheid verloor, in lichter verzet moest gaan en met gemiddeld 10-12 km/u tegende helling aan kroop, drukt de massa van de Strada deze zo door dat ie pas bovenaan de helling iets aan snelheid heeft verloren en niet eens naar een veel lichter verzet hoeft te worden geschakeld.
Deze eigenschap - meer gewicht - bespaart mij in praktijk dus rijtijd, inspanning en veel schakelen.
Nu zal dat in echt heuvel of bergachtig terrein wellicht anders zijn, maar ik zou in theorie ook hebben beweert dat in mijn geval licht beter is. Nu weet ik dat dat niet onder alle omstandigheden zo is.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
De snelheid waarmee je de hellingen aansnijd is wel een groot verschil zelf ik voel dit verschil tussen mijn trike en de waw plus dat ik met de waw heb leren een hogere trap frequentie te trappen en ik zou dit ook eens op hellingen met de trike
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
Re: Een velomobiel, maar welke?
De boodschap is inmiddels duidelijk, testrijden dus.
Ik woon in Londerzeel en rij steeds richting Mechelen of Antwerpen. Dus steeds vlak terrien.
De enige hellingen zijn bruggen.
Verder moet ik wel steeds een stuk door het centrum van Mechelen.
Ikzelf ben smal gebouwd 65kg voor 1,75m. Een lichte fiets is altijd makkelijker in acceleratie, maar cofort is ook leuk maar minder noodzakelijk. Heb geen rugklachten of zo.
Leeftijd: Ik ben intussen 36 jaar.
De Versatile sprak me wel aan, vanwege onderhoudsarm en de Rohloff. MTBs met Rohloff zijn zeer betrouwbaar, ik neem aan dat dit ook opgaat voor ligfietsen.
Anderzijds, ik mountainbike veel en heb dus wel ervaring met onderhoud van fietsen, kabels trekken, derailleurs en remmen afstellen geen probleem. De WAW is een Belgish produkt, ik denk dat we dat best wel mogen promoten.
Ik zal maar een afpraak maken om te testen. Zijn ze bij Fietser.be open tussen kerst en nieuw? Kan het niet vinden op hun site.
Als er iemand van de leden een velomobiel ter beschikking wil stellen voor een testritje. Ik ben thuis tussen kerst en nieuw.
MVG,
Maarten
Ik woon in Londerzeel en rij steeds richting Mechelen of Antwerpen. Dus steeds vlak terrien.
De enige hellingen zijn bruggen.
Verder moet ik wel steeds een stuk door het centrum van Mechelen.
Ikzelf ben smal gebouwd 65kg voor 1,75m. Een lichte fiets is altijd makkelijker in acceleratie, maar cofort is ook leuk maar minder noodzakelijk. Heb geen rugklachten of zo.
Leeftijd: Ik ben intussen 36 jaar.
De Versatile sprak me wel aan, vanwege onderhoudsarm en de Rohloff. MTBs met Rohloff zijn zeer betrouwbaar, ik neem aan dat dit ook opgaat voor ligfietsen.
Anderzijds, ik mountainbike veel en heb dus wel ervaring met onderhoud van fietsen, kabels trekken, derailleurs en remmen afstellen geen probleem. De WAW is een Belgish produkt, ik denk dat we dat best wel mogen promoten.
Ik zal maar een afpraak maken om te testen. Zijn ze bij Fietser.be open tussen kerst en nieuw? Kan het niet vinden op hun site.
Als er iemand van de leden een velomobiel ter beschikking wil stellen voor een testritje. Ik ben thuis tussen kerst en nieuw.
MVG,
Maarten
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3020
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
Je moet altijd ff bellen voor je langsgaat. Want je kan er wel voor een gesloten deur staan. Heb ik al meegemaakt, voor mij is dat niet zo erg daar ik in de buurt woon. Maar als je ff van Londerzeel komt.....vleerbike schreef: Ik zal maar een afpraak maken om te testen. Zijn ze bij Fietser.be open tussen kerst en nieuw? Kan het niet vinden op hun site.
Dat is niet zo uitzonderlijk hoor. Bij korte (stevige) hellingen kan je het gewicht laten meewerken. Je moet er eens opletten als je een brug overgaat. Zo lang je aan het versnellen bent werkt het gewicht mee en ga je "relatief" gemakkelijk naar boven. Eens je aan je maximum zit ga je plots niet meer vooruit omdat het gewicht dan letterlijk aan je hangt.NL-ligger schreef: Toch heb ik bij de 38 kg Strada voor mij vreemde voordelen ontdekt juist door dat hogere gewicht :
Waar ik met mijn 17 kg trike op 1/3 van de helling van fietspadbruggen snelheid verloor, in lichter verzet moest gaan en met gemiddeld 10-12 km/u tegende helling aan kroop, drukt de massa van de Strada deze zo door dat ie pas bovenaan de helling iets aan snelheid heeft verloren en niet eens naar een veel lichter verzet hoeft te worden geschakeld.
Deze eigenschap - meer gewicht - bespaart mij in praktijk dus rijtijd, inspanning en veel schakelen.
Nu zal dat in echt heuvel of bergachtig terrein wellicht anders zijn, maar ik zou in theorie ook hebben beweert dat in mijn geval licht beter is. Nu weet ik dat dat niet onder alle omstandigheden zo is.
Bij lange hellingen werkt dat niet en is het gewicht gewoon een brute last die je naar boven moet sleuren.
Dat geldt niet alleen voor fietsen of velomobielen.
Toen ik nog landbouwer was heb ik dat geleerd door ervaring als ik met geladen aanhangers opweg was. Korte hellingen met een iets te hoge versnelling en tijdens de helling steeds meer gas geven en dat doseren tot je boven bent. En eens ik op volle snelheid was voelde ik direct dat de motor het plots veel moeilijker kreeg. Bij lange(re) hellingen was het gewoon de juiste versnelling aan de voet van de helling en gewoon gas helemaal open en op pure kracht naar boven gaan.
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
Niet uitzonderlijk Ronnius maar van de ene naar de andere fiets wel een enorm verschil en daar keek ik van op.
De Icarus Marthon en de Gforce Trike ontliepen elkaar niet zo veel in gewicht dus had ik dat nog niet ondervonden. Bij die fietsen was het zowiezo naar laag verzet en trappen maar tegen hellingen aan 10 km/u.
Nu lijkt het inderdaad een kwestie van ( meer ) snelheid en massa te zijn, ik rijd bij gewezen fietsbruggen bovenaan nog steeds rond de 20 km/u. Ik ben er in ieder geval blij mee, en wilde enkel opmerken dat indien ge niet een velomobiel aanschaft om mee te racen gewicht niet in alle gevallen nadelig moet zijn.
De Icarus Marthon en de Gforce Trike ontliepen elkaar niet zo veel in gewicht dus had ik dat nog niet ondervonden. Bij die fietsen was het zowiezo naar laag verzet en trappen maar tegen hellingen aan 10 km/u.
Nu lijkt het inderdaad een kwestie van ( meer ) snelheid en massa te zijn, ik rijd bij gewezen fietsbruggen bovenaan nog steeds rond de 20 km/u. Ik ben er in ieder geval blij mee, en wilde enkel opmerken dat indien ge niet een velomobiel aanschaft om mee te racen gewicht niet in alle gevallen nadelig moet zijn.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3020
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
Dat wou ik dus enkel bevestigenNL-ligger schreef:en wilde enkel opmerken dat indien ge niet een velomobiel aanschaft om mee te racen gewicht niet in alle gevallen nadelig moet zijn.
- dmd
- Kopman
- Berichten: 687
- Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
- Postcode: 9041
- Locatie: Oostakker
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
Testrijden moet je inderdaad zeker doen!!! Een half jaar geleden ben ik beginnen uitkijken voor een VM. Ik heb ondertussen al testgereden met de WAW, de Go One Evolution, de Quest en de Strada, de Mango...
Door het testrijden merk ik bij mezelf dat ik mijn eigen verwachtingspatroon serieus heb bijgesteld, ik denk er dus aan om - als het weer terug iets beter wordt met enkele modellen de testrit te overdoen!
Door het testrijden merk ik bij mezelf dat ik mijn eigen verwachtingspatroon serieus heb bijgesteld, ik denk er dus aan om - als het weer terug iets beter wordt met enkele modellen de testrit te overdoen!
Quest 581 - M5 CHR
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
met je lichaamsbouw ben je alvast goed voor een waw, een rolhoffnaaf past ook in een waw hoor,
in die versatile zit hij er natuurlijk al in, dat scheelt,
maat test is inderdaad de boodschap, voor die versatile hoef je niet eens naar nederland, je kan ook eens proberen afspreken met eeuwige reiziger, die heeft ook een versatile.
ik kan je geen ervaringstips geven over deze modellen daar deze te smal gebouwd zijn voor me (of ben ik het die te breed gebouwd is )
heb wel een paar jaar met limit (oftewel c-alleweder) gereden, was een leuke velomobiel, breder in veel opzichten, maar niet de snelste, eigenlijk te vergelijken met de faw
in die versatile zit hij er natuurlijk al in, dat scheelt,
maat test is inderdaad de boodschap, voor die versatile hoef je niet eens naar nederland, je kan ook eens proberen afspreken met eeuwige reiziger, die heeft ook een versatile.
ik kan je geen ervaringstips geven over deze modellen daar deze te smal gebouwd zijn voor me (of ben ik het die te breed gebouwd is )
heb wel een paar jaar met limit (oftewel c-alleweder) gereden, was een leuke velomobiel, breder in veel opzichten, maar niet de snelste, eigenlijk te vergelijken met de faw
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Een velomobiel, maar welke?
even naar dat zijsprongetje over massa en bruggetjes :
gaat gewoon over traagheid. wat in beweging is wil in beweging blijven. krachten die dat tegenwerken zijn :
zwaartekracht bij hellingen, maar die is evenredig met de hoogte (je hebt 10km/h over per meter hoogteverschil, met een snellere fiets moet je dus amper beginnen stoempen ongeacht de massa om een bruggetje over te geraken)
rolweerstand : evenredig met massa
luchtweerstand : niks te maken met massa
die zwaardere fiets moet je wel elke keer accelereren voor je aan die brug begint (en bij elke stop).
een lichte gestroomlijnde fiets is dus steeds beter (afgezien van vering, rolgeluid, deukgevoeligheid, crash-bestendigheid, prijs, ...)
als je een C²20"Quest wenst te proefrijden, even een PB, ik ben ook thuis tussen kerst en nieuw (fiets staat ingesteld op beenlengte tot kruis 85cm)
gaat gewoon over traagheid. wat in beweging is wil in beweging blijven. krachten die dat tegenwerken zijn :
zwaartekracht bij hellingen, maar die is evenredig met de hoogte (je hebt 10km/h over per meter hoogteverschil, met een snellere fiets moet je dus amper beginnen stoempen ongeacht de massa om een bruggetje over te geraken)
rolweerstand : evenredig met massa
luchtweerstand : niks te maken met massa
die zwaardere fiets moet je wel elke keer accelereren voor je aan die brug begint (en bij elke stop).
een lichte gestroomlijnde fiets is dus steeds beter (afgezien van vering, rolgeluid, deukgevoeligheid, crash-bestendigheid, prijs, ...)
als je een C²20"Quest wenst te proefrijden, even een PB, ik ben ook thuis tussen kerst en nieuw (fiets staat ingesteld op beenlengte tot kruis 85cm)
Stop Fueling Around
Re: Een velomobiel, maar welke?
ik heb alleszins met mijn ligfiets geen probleem met de beruchte brug van kapelle: ik duw me goed af in de zit en rij ze zo op tegen 18 à 20 km/h.
mijn ligfiets is ook niet van de lichtste dus vermoedelijk zal het in de velomobiel vergelijkbaar zijn omdat je ook je evenwicht niet moet behouden. Vraag is of je daar al dan niet fietspad gaat gebruiken: is nl. wat smaller en verkeer in 2 richtingen.
Alleszins, kijk er naar uit om medeligger tegen te komen op zelfde traject
mijn ligfiets is ook niet van de lichtste dus vermoedelijk zal het in de velomobiel vergelijkbaar zijn omdat je ook je evenwicht niet moet behouden. Vraag is of je daar al dan niet fietspad gaat gebruiken: is nl. wat smaller en verkeer in 2 richtingen.
Alleszins, kijk er naar uit om medeligger tegen te komen op zelfde traject