Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#1 Bericht door raylow »

Hallo GL'ers

Ik ben dol op ligfietsen vooral lowracers , Gisteren heb ik een M5 lowracer met tailfairing gekocht en die wordt binnenkort geleverd.
De verkoper verzekerde mij dat deze fiets de snelste lowracer ter wereld was en legt me dit in detail uit, ik nam dat natuurlijk met een grote korrel zout maar tailfairing is een must (of niet) en op mijn fujin sl had ik geen tailfairing en het kopen+monteren koste mij meer dan deze m5 LR. Onderweg na huis kreeg ik twijfels , is een tailfairing werkelijk zoveel beter en klopt dat verhaaltje van zoveel watt bij die snelheid wel ? Praktijk en theorie zijn vaak 2 heel verschillende dingen.

Thuis aangekomen had ik de volgende vragen :

1 Is er eigenlijk wel een significant snelheidsverschil tussen lowracers ? , de meeste lowracers zijn min of meer gebaseerd op hetzelfde principe.
2 Is tailfairing echt zo veel sneller ? (toegegeven het ziet er supercool uit)
3 Waar moet je op letten als je een lowracer koopt ?


Groeten RayLow

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#2 Bericht door Edje »

Raylow, ik snap niet waarom je de vraag stel waar je moet opletten om een lowracer te kopen als je er juist een gekocht hebt. Ik zou zeggen trappen en geef ons binnenkort een verslagje cadeau ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#3 Bericht door raylow »

Ik snap niet waarom je de vraag stel waar je moet opletten om een lowracer te kopen als je er juist een gekocht hebt.
hmm... misschien niet al te duidelijk geweest , heb nogal snel toegehapt zonder echt kritisch te zijn das nooit goed he?.
Ben dus dol op lowracers ga er zeker in de toekomst nog eentje kopen... vandaar die vraag.

Als ik hem in mijn bezit heb zal k zeker verslag geven van de M5...
Sta te popelen van ongeduld :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#4 Bericht door Wouter D »

als jij niet zo zwaar bent als ik, zal die M5 je zeker kunnen smaken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#5 Bericht door raylow »

Dass juist het mooie van ligfietsen :mrgreen:

ben inmiddels behoorlijk wat afgevallen.
Gebruik NazcaFiero voor woonwerk dat is (40km per werkdag).En daarnaast nog na het werk / weekend op LowRider (Funji SL) gemiddeld ongeveer 100-200km per week.
Weeg nu 86kg (ooit dik in de 100 ) dus ik denk dat hij me wel zal smaken ;)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#6 Bericht door Edje »

OF zoals mijn neefje altijd zegt: "alles is te vreten met ketchup"

Succes ermee
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#7 Bericht door blackarmor »

tailfairing zou toch iets moeten geven ( tenzij ge nooit sneller dan 25 km/h rijd :) )

hoeveel tja zou zeggen testen he ( en zeker niet vergeten de resultaten te vermelden ;) )
rij eens een bepaald traject op een bepaalde hartslag met en dan zonder .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#8 Bericht door raylow »

rij eens een bepaald traject op een bepaalde hartslag met en dan zonder
Tailfairing bedoelt ge zekers, zonder hartslag rijden is niet zo gezond he ? ;) .

Echter goed idee ! Vooral omdat ik nog geen beschikking over een watt meter heb.

Volgens de site van M5 ga je 10% sneller met tailfairing , leek mij nogal veel (ruikt naar advertentiepraat) vandaar die vraag.
Tailfairing weegt natuurlijk ook nog wat en dat vertraagt de zaak natuurlijk weer als je bergop gaat.

Mare is er geen gentseligger die dit al eens heeft uitgezocht ?

.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#9 Bericht door bicky »

ik hoorde ook altijd 10%
je kan het altijd berekenen via de kreuzotter calculator:
http://www.noping.net/english/espeed.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#10 Bericht door raylow »

Hallo GL´ers

even dit...

Sinds gisteren een M5 lowracer met tailfairing. Is inderdaad snel , heel erg snel. Helaas zat er geen kilometerteller op (monteer deze morgen). Maar ik schat dat ik vrijwel moeiteloos 35-37 ging , kan nu al zeggen dat deze sneller is dan de fujin sl (op vlak stuk).
De LR is stabieler bij lagere snelheden , en de kettingloop is erg soepel. Al met al een goede ligfiets.

Echter zijn er ook een aantal minpuntjes. De LR die ik gekocht heb is een racer die eigenlijk alleen geschikt is voor rechte einden (een lang recht fietspad b.v.).
Een bocht nemen is een hele toer omdat niet alleen de kettingloop bij het sturen (hetgeen lastig is maar zoals ik begrepen normaal is bij de m5 lowracer)
maar ook de trappers tegen het voorwiel aankomen. Hetgeen kan verholpen worden door de trapas meer naar voren te zetten. Helaas zijn mijn benen dan niet lang genoeg (ik kreeg er 3 kussens bij en de vorige eigenaar was een smurf kleiner). Ik ben ongeveer 1.80 dacht dat dit lang genoeg is voor een lowracer ?

Welnu , voordat ik met deze m5 verder ga ik de kettingloop veranderen (wil er toch graag mee op de weg rijden). En de trapas zodanig verstellen dat de trappers niet meer tijdens het sturen tegen het voorwiel aankomen. Mocht het blijken dat ik te kort ben om comfortabel met deze lowracer te rijden verkoop ik deze weer (met spijt ).

more to come....

Groetjes RayLow

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#11 Bericht door Pleeboy »

als je bedoelt dat je met je hielen tegen het wiel komt: dat leer je snel om die uit de weg te doen...
als je crancks er tegenkomen, ga je vroeg of laat zwaar ten val komen...
Maar ik heb zelf een M5 LR gehad, en ik ben ook 1m78 en had van die crancks geen last...

Als je de kettingloop verandert, hou er dan rekening mee dat je dan héél waarschijnlijk 10% van je snelheid verliest (heb het omgekeerde gedaan bij mijn LR), het bochten nemen in het begin is idd lastig, maar het went wel...

Bram Moens heeft gelijk als hij zegt dat de m5 de snelste LR is die in productie wordt gemaakt, maar er zijn snellere LR's...

De tailfairing maakt je fiets idd 10% sneller, maar dan moet die wel zo gemonteerd zijn dat die 100% aansluit en dus niet als een "vindvangzak" gaat functioneren... En op slechte (zoals overal in belgie :wink: ) wegen lijkt het alsof je een plastieken vuilbak achter je fiets hebt hangen :evil:

Maar om te racen/trainen een zéér goede fiets hoor, zeker geen miskoop!

G roets, Teun
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#12 Bericht door bicky »

De hiel tegen het voorwiel kan inderdaad gebeuren maar is eenvoudig te verhelpen door te stoppen met trappen in een korte bocht en de voeten juist te houden.
Op mijn zephyr heb ik er nooit last van gehad, en ik ben maar 1m73.

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#13 Bericht door raylow »

Hallo Teun,

Ja ik bedoel dus de cranks! Gelukkig ben ik niet gevallen maar het leek me al niet erg gezond.

Heb inmiddels de crancks zo gezet dat ze niet tegen het voorwiel komen en de tailfairing gedemonteerd. Is inderdaad een goede ´windvangzak' hetgeen bevestigd werd door kilometerteller + hartslagmeter ( -2 kilometer verschil) .
Heeft iemand een goede handleiding voor het goed monteren van tail fairing ?

10%?! hmmm...Kettingloop laat ik nog even zo , kijken of het went bij het sturen.
Maar om te racen/trainen een zéér goede fiets hoor, zeker geen miskoop!
Dat idee heb ik zeker , een zeer goede fiets ! Maar ik kan amper bij de trappers komen , trap dus met mn tenen , terwijl ik toch 1.79 ben / maat 42.


Groeten Raymond

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#14 Bericht door raylow »

Hallo bicky,

Hiel tegen voorwiel... Bedoel toch echt de crancks..
Had er in het begin veel last van maar het went inderdaad snel. Op internet gezocht en een paar leuke filmkes gevonden.

Deze man draait rondjes met een baron lowracer...

http://www.youtube.com/watch?v=-Jb-ele- ... re=related

Sharp turn...
http://www.youtube.com/watch?v=-Jb-ele- ... re=related

Doe dit maar een na met een racefiets ;)
http://www.youtube.com/watch?v=3PWauHaYqaU

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

Re: Lowracers: M5 de snelste ter wereld ?

#15 Bericht door renaat »

Beste RayLow,

ik heb zo'n M5 (carbon) Lowracer met Tailfairing, oud model zonder verstelbare trapas. Hij is gewoon op mijn maat gemaat en ik ben maar 1m74.
Ik heb dus overlap met de cranks en het voorwiel. Dat houdt in dat je niet alles kan doen, maar als je snelheid hebt is er eigenlijk geen probleem. Traag korte bochten nemen is dus zeer moeilijk tot onmogelijk. Toch stoort mij dat niet want deze LowRacer neem ik enkel om te knallen en dan zoek ik ook een parcours uit waar het mogelijk is. Effe een gewoon tochtje door de stad is met deze machine niet aan mij besteed.

Wat bertreft de stroomlijn is mijn gevoel dat hij verantwoordelijk is voor 3 km/u sneller als je rond de 40km/u rijdt. Als je totaal geen zijwind zou hebben zal hij wel sneller zijn maar gemiddeld moet het iets van 3km/u in de echte wereld.

Allez, veel plezier er mee!
Greetz,

renaat

Plaats reactie