Hoe snel gaat het van zero to hero?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#16 Bericht door Frank II »

dus zoals Durondeau en conference peren, Jonagold en Granny Smith

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#17 Bericht door eeuwige reiziger »

Frank II schreef:dus zoals Durondeau en conference peren, Jonagold en Granny Smith
Kortom, welke peer/appel is het snelst als we ze naar elkaar gooien... :mrgreen:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#18 Bericht door DennisTheMenace »

Wel wat de aerodynamica aangaat , zijn beiden al eens vergeleken:
http://www.hostelshoppe.com/atp_archive ... tunnel.pdf

Blijkt dat een bukker in tijdrijderhouding net zo aerodynamisch is. Het is inderdaad appelen met peren vergelijken, maar geef mij de peer maar als die sneller is :wink:

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#19 Bericht door bicky »

is ook afhankelijk van wat je wilt vergelijken tussen de appels en peren.
Of ze het snelst zijn? comfortabelst?
en het snelst wanneer? langs jaagpad. of in stad met veel bochten.

ik rij wel eens graag met mijn koersfiets. al is het om de ligfietsbenen een dag rust te gunnen.

Als je snel en comfortabel wil zijn met weinig moeite moet je maar een moto of auto kopen.
Al is da snel soms ook met vraagtekens

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#20 Bericht door marksje »

Volgens mij zijn de twee niet te vergelijken.
Eén ding weet ik wel zeker; met mijn ligfiets fiets ik vrolijk zonder moeite, aan een redelijke snelheid, 100 km; met mijn gewone fiets is het mij nooit gelukt om dit zonder "overal pijn", te doen.
Ik heb een paar keer met bukkers van mijn caliber mee gereden, en stelde toen vast dat ik, met mijn zero klimkunde, bergop het onderspit moest delven, doch als de wind tegen zat zij het onderspit dolven (of is het taalkundig dolf onder gespoten) ; qua aantal km's in één rit kwamen zij ook een stuk achter en verklaarden ze me gek, wanneer er bvb in Brugge werd gestart, dat ik van huis naar de vertrekplaats fietste en daarna terug en zo er telkens nog 60 km bijdeed.

Is er niet ooit op het circuit in Zolder een ploegentijdrit geweest voor het goede doel met prof wielerploegen en ook een ploeg ligfietsers, waar de ligfietsers de rest afdroogden ?
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#21 Bericht door marn »

marksje schreef:Volgens mij zijn de twee niet te vergelijken.
Eén ding weet ik wel zeker; met mijn ligfiets fiets ik vrolijk zonder moeite, aan een redelijke snelheid, 100 km; met mijn gewone fiets is het mij nooit gelukt om dit zonder "overal pijn", te doen.
Ik heb een paar keer met bukkers van mijn caliber mee gereden, en stelde toen vast dat ik, met mijn zero klimkunde, bergop het onderspit moest delven, doch als de wind tegen zat zij het onderspit dolven (of is het taalkundig dolf onder gespoten) ; qua aantal km's in één rit kwamen zij ook een stuk achter en verklaarden ze me gek, wanneer er bvb in Brugge werd gestart, dat ik van huis naar de vertrekplaats fietste en daarna terug en zo er telkens nog 60 km bijdeed.

Is er niet ooit op het circuit in Zolder een ploegentijdrit geweest voor het goede doel met prof wielerploegen en ook een ploeg ligfietsers, waar de ligfietsers de rest afdroogden ?
Mjah idd,

bergop = onderspit,
windtegen = sneller
langeafstand = leefbaarder

veel stoppen, bochtjes pakken, verkeer, demarreren = ook onderspit

circuit zolder: lijkt mij evident... lange rechte banen, zonder veel remmen
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#22 Bericht door Edje »

marksje schreef:Is er niet ooit op het circuit in Zolder een ploegentijdrit geweest voor het goede doel met prof wielerploegen en ook een ploeg ligfietsers, waar de ligfietsers de rest afdroogden ?
Yep, maar dan moet je ook zeggen dat het de beste belgische ligfietsers waren he, zij die leven om te racen :wink: En die op een uurwerstrijd met 4-5 rondes verschil winnen :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#23 Bericht door FrodoriC »

marn schreef:
..., bochtjes pakken, ... = Ook onderspit
daar ben ik niet mee akkoord, met m'n hurri kan ik kortere bochten pakken dan met een gewone fiets, kan ik meer meeliggen als ik een bocht neem en kan ik aan heel lage snelheden met gemak rondjes draaien van rond de 2m diameter (super handig in het stad :!: )
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#24 Bericht door bicky »

je kan ook blijven trappen met een ligfiets in de bocht.
bij een racefiets moet je in een scherpe bocht niet te veel bijtrappen of je pedaal gaat de grond op (spreek uit ervaring)

Gebruikersavatar
sietse
Junior
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 23:17
Postcode: 2900
Locatie: Schoten
Contacteer:

#25 Bericht door sietse »

wedstrijdligfietsen zijn meestal sneller dan koersfietsen of tijdritfietsen, het is voornamelijk het manneke op de fiets die het verschil maakt !
ikzelf reeds meerdere jaren op raceligfietsen en haalde mijn hoogste snelheden ooit! De laatste jaren ben ik intensief bezig geweest met triatlon en rij dus nu verplicht met een tijdritfiets en ik haal de snelheden niet die ik met mijn baronxlow haalde! nogthans is mijn motivatie even groot dan toen , en de conditie is zeker gelijk of beter dan toen !
Moesten de regels in de triatlonwereld aangepast worden , iedereen inclusief profs reden met de ligfiets !
de minder extreme ligfietsen zijn trager dan koersfietsen , aero is minder, dikke banden , veel meer gewicht, stijfheid frame is minder, en zoals enkelen hier aanhalen, .... ze worden gewaardeerd voor hun comfort !
wil je snel gaan , haal een lage racer !

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#26 Bericht door DennisTheMenace »

wil je snel gaan , haal een lage racer !
Mijn gedacht! =D>

Even ter verduidelijking: het was nooit de bedoeling van deze post om de vergelijking te maken tussen bukkers en liggers. Maar als ik op een jaagpad met mijn (race)Fujin rijd, voel ik mij toch bevoordeeld tov een bukker. Al was het maar omdat een ligfiets er gewoon ook cooler uitziet 8)

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#27 Bericht door Jef »

sietse schreef:de minder extreme ligfietsen zijn trager dan koersfietsen , aero is minder, dikke banden , veel meer gewicht, stijfheid frame is minder, en zoals enkelen hier aanhalen, .... ze worden gewaardeerd voor hun comfort !
100% mee eens, vorige week heb ik 2X de koersfiets genomen :oops: :oops: en nu lig ik heel de week thuis, op doktersadvies, met rugklachten :cry: (eigen schuld dikken bult)
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#28 Bericht door rik »

Jef schreef: 100% mee eens, vorige week heb ik 2X de koersfiets genomen :oops: :oops: en nu lig ik heel de week thuis, op doktersadvies, met rugklachten :cry: (eigen schuld dikken bult)
Beterschap!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

#29 Bericht door Peter J »

Jef schreef:100% mee eens, vorige week heb ik 2X de koersfiets genomen :oops: :oops: en nu lig ik heel de week thuis, op doktersadvies, met rugklachten :cry: (eigen schuld dikken bult)
Sterkte en snelle beterschap gewenst ! :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re:

#30 Bericht door raylow »

bicky schreef:Deze week reed ik 4x60km met mijn ligfiets naar het werk.
Vandaag eens met de racefiets. Ben ik 10min sneller.
Korte conclusie: racefiets is sneller.
Hallo Bicky ,

Dat is natuurlijk persoonlijk en ligt aan het type ligfiets. Voor mij is de racefiets vooral pijnlijker (zadelpijn).

Kijk eens naar het verschil in tijden tussen A-rijders! en ligfietsers op deze links.

http://www.wielercomitenijeveen.nl/index.php?id=110012" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wielercomitenijeveen.nl/index.php?id=110001" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie