Vouwligfiets op de trein

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Vouwligfiets op de trein

#16 Bericht door trikelover »

Als je de regels van de nmbs leest mag een plooifiets die zo compact mogelojk is gemaakt mee mag zonder extra's. Dus in mijn geval zou ik mijn gekko ook mogen meenemen zonder extra kosten. Ik heb het nog nie geprobeerd maar zou dit ook wel eens willen testen als het uitkomt.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Vouwligfiets op de trein

#17 Bericht door crash-quest-dummy »

het is duidelijk wachten op een vouwvelobiel 8)
er is een markt voor
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

Re: Vouwligfiets op de trein

#18 Bericht door tom peeters »

Geen enkel probleem om een plooifiets mee te nemen op de trein, zonder meerprijs. Ik spreek uit ervaring. Ik had daarvoor een DAHON aangeschaft.
Wel een probleem van veiligheid op de trein. Die fietsjes worden op de trein wel eens gestolen. Hier spreek ik helaas ook uit ervaring. Ik heb sedertdien geen DAHON meer.
tom peeters

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Vouwligfiets op de trein

#19 Bericht door Edje »

oei das al een tweede slechte ervaring met trein en fiets vandaag, mijn neefke zijn fiets is ook ribidebie. Ben juist zijn koersfietske in orde aan het zetten om morgen weer aan de trein te geraken.

Waw meenemen dat zie je pikken he ;-), maar he tis zo'n gesleur :(
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Vouwligfiets op de trein

#20 Bericht door Ronnius »

Ik zou mijn Grasshopper toch niet direct meenemen op de trein.
Ten eerste moet de zitting eraf voor het vouwen, en moet het pakket gedragen worden.
Daar ligt dan ook de zitting los op en ik heb altijd een (al dan niet zware) tas bij...
... dan ben ik de boer die zijn paard draagt ipv omgekeerd.

En met de afmetingen die het blijft hebben zal het al helemaal niet handig zijn als het druk is in de trein.
En bij sommige treinen zijn de deuren zo smal (waar zijn de dubbele deuren van vroeger naartoe) dat ik vrees er nauwelijks door zou kunnen.

Daarbij vouwt de fiets niet zo snel op of open. Waarbij vooral de zitting (die 3x2 bevestigingspunten heeft) problemen heeft, het zijn wel snelspanners
maar je moet ze extra los zetten of je krijgt de zitting er niet op of af.

Ik zou daarbij wel opteren voor mijn Brompton. In enkele seconden is dat dicht of open en als het opgevouwen is staat het ook nog op kleine wieltjes zodat het gemakkelijk kan verrold worden. En in stadsverkeer is het nog (VEEL) handiger ook.

Maar in mijn geval was het de bedoeling om een lange afstandsfiets te hebben die ik thuis compact, veilig en dichtbij kon opbergen en daar is het concept voor de volle 100% in geslaagd.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Vouwligfiets op de trein

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Als je de regels van de nmbs leest mag een plooifiets die zo compact mogelojk is gemaakt mee mag zonder extra's. Dus in mijn geval zou ik mijn gekko ook mogen meenemen zonder extra kosten. Ik heb het nog nie geprobeerd maar zou dit ook wel eens willen testen als het uitkomt.
Wil je de slaagkans verhogen, dan gooi je over je fiets een hoes heen. Bij m'n Birdy Blue heb ik daar niet zo'n behoefte aan (al heb ik wel een ruime Vaudé-tas ervoor), maar ik kan me wel indenken dat menig NMBS-conducteur de wenkbrauwen gaat fronsen als je een toch vrij omvangrijke verzameling buizen, wielen, ketting, tandwielen... de trein insleurt. Met een hoes ga je die vragende blikken uit de weg. Je hebt dan gewoon een grote koffer mee.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie