mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#1 Bericht door svdaele »

Door veranderde omstandigheden (eerst ander werk, dan andere woonst) ziet mijn woon-werktraject er een stuk anders uit en om persoonlijke redenen heb ik de laatste tijd ook weinig gefietst. Ik vraag bewust mobiliteitsadvies, omdat een velomobiel of ligfiets slechts 2 van de 3 mogelijkheden zijn, de 3de is een speed pedelec. Toch stel ik de vraag hier op het forum, want als ik de vraag elders stel, heeft niemand ervaring met een velomobiel of ligfiets.
Ik ben ruimdenkend op het vlak van mobiliteit, dus als iemand nog andere ideeën heeft: shoot!

Situatie: mijn woon-werktraject is 16km. Vandaag probeer ik dat regelmatig (2-3x per week) met de koersfiets te doen, maar wil dit graag opdrijven. Alleen heb ik het probleem dat mijn tijd beperkt is en de auto voor mijn traject een stuk sneller. Concreet doe ik er vandaag met de fiets 40min over (zonder al te veel te zweten, maar als ik moet douchen ben ik mijn kortere reistijd daaraan kwijt), met de wagen 15min. En aangezien ik vroeger nog met de motor heb gereden en ook dat tot de pistes behoort, gaat die gemotoriseerde reistijd niet per definitie omhoog als er weer files beginnen zijn na deze coronaperiode.
Door mijn privé-situatie is die tijd op sommige dagen een cruciale factor. Mocht ik een manier vinden die mij duurzaam binnen de 30min duur tot duur brengt (wat dus neerkomt op meer dan 32km/u gemiddeld, zonder overmatig zweten...), zou dat super zijn.

Ik vraag me dus concreet af in hoeverre een velomobiel trager/sneller is dan een Speed pedelec, met dezelfde hoeveelheid zweten (ik zweet relatief snel). Ik hoop dat iemand ervaring heeft met beide en mij op basis van eigen ervaring kan zeggen welke wanneer sneller is. Omdat dit ook afhangt van het traject, lijst ik even op wat ik zoal tegenkom:
- 2km 'draaien en keren' waarin je sowieso niet echt op snelheid kan komen: 500m in het begin, 500m op het einde en 1km halfweg
- Verschillende redelijk lange stukken rechtdoor:
* 2,5km (met één mogelijk afrempunt waar ik moet oversteken, heb wel overzicht dus mits wat anticiperen moet ik niet tot stilstand afremmen) - asfalt
* 1,5km (opnieuw met één mogelijkafrempunt waar het fietspad eindigt en ik op de weg terechtkom - asfalt
* 2km (wel een redelijk smalle straat met onoverzichtelijke opritten, geen volle gas dus) - asfalt, met 200m kasseien
* 1km - klinkers
* 600m - asfalt
* 2,4km - asfalt
* 1,6km (met 1 afrempunt door een chicane) - pakweg 1km onverhard (gravel), de rest asfalt
* 1,3km (met 2 bruggen en 1 drempel) - opnieuw een stukje gravel (400m) de rest asfalt
* 1km (met veel fietsers en redelijk smal, opnieuw geen volle gas dus) - klinkers

Omdat ik nog met een Alleweder heb gereden en de rammel-ervaring mijn VM-plezier toch wat onderuit haalde, heb ik de ondergrond er ook bij gezet.
Ik ben mij ervan bewust dat een velomobiel ook andere voordelen heeft dan snelheid, maar in mijn huidige afweging zijn rijcomfort en beschutting tegen regen van ondergeschikt belang en primeert het tijdsaspect.

Iemand die ervaring heeft met beide soorten fietsen? (of een andere optie wil voorstellen)
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#2 Bericht door halepole »

Tof dat je vele pistes openhoudt.
Is een elektrische velomobiel ook geen optie?
Dan heb je de voordelen van een velomobiel + die van een speedpedelec.
Onlangs eens enkele dagen woon-werk gereden met de elektrische waw 466 van mijn vriendin (eifos). Tegenover mijn waw 100 is dat al een groot verschil. Zo reed ik over de 26 km slechts 37,5 min. tegenover 43 min met mijn eigen fiets. Natuurlijk is dat wel met zweet maar jij hoeft slechts 16 km doen.
Natuurlijk als je niet wil zweten kan je je wel bijna afvragen of de fiets wel een optie is. Ik heb ook al met een speedpedelec gereden en daar was ik toch ook aan het zweten.

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#3 Bericht door janV »

wa is da: gravel, klinkers kasseien,remmen, optrekken en 2 bruggen en da binne het half uur_ _ _ nen e-MTB zou ik zeggen, maar dat kost duiten en zweten gaat ge doen maak je maar geen illusie. ben daarstraks met da lekker zonnetje een ritje gaan doen_2km ver en al aan't zweten.
K zal es wa vertellen, bij ons op't werk is er een die staat binnen de 5 min.in zenne bleke, gedoucht terug aangekleed en weg is hem da alles binnen de vijf minuten. Ik doe daar 15 à 20 min. over _ ik zal veel zweet hebben peins ik :D

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#4 Bericht door CapoJan »

Voor de hand liggend advies: probeer die opties eens uit. Het voordeel van een velomobiel is evident: je zit binnen en kan hem altijd gebruiken, zomer en winter. Anderzijds: op een route met veel starten en stoppen verlies je veel tijd ermee. Zelfs al is die ondersteund, dan zal volgens mij een speed pedelec sneller op tempo zijn. Die weegt gewoon minder. En op de huidige speed pedelecs worden flink brede banden gebruikt. Als je kijkt naar wat jij onder de wielen krijgt, lijkt me dat wel een voordeel, vooral op de stukken gravel en op de klinkers.
Maar het is niet zo zwart-wit. Een degelijke speed pedelec heeft behoorlijk wat vermogen nodig en dan gaat de prijs ervan flink omhoog (Stromer, Klever ...)

Om je een idee te geven: mijn woon-werk route is 23 km lang. De eerste 8 daarvan gaan door de stadsrand en dat betekent veel starten en stoppen (kruispunten, verkeerslichten). In dat stuk ben ik met mijn (geen speed) pedelec even snel als of sneller dan met de velomobiel. Daarna is het 'vol gas' over een jaagpad. Op die pakweg 12 km jaagpad maak ik het verschil ruimschoots goed. Meestal kom ik aan een gemiddelde van 32 km/u met de E-Orca. Met een speed pedelec zou dat dus ongeveer even snel moeten gaan, als het er een is die effectief tot 45 km/u haalt.

Daarnaast: ik heb ook lang met de motor gereden. Dat was leuk, maar sneller dan een auto is het niet, want ook bij de motor moet je weer tijd rekenen voor het omkleden.

Nog eens: test het uit met een (bij voorkeur ondersteunde) velomobiel en met een speed pedelec op jouw route. Dan wordt het snel duidelijk wat voor jou het beste is.

En om een andere piste te nemen: een elektrische scooter (25 of 45 km/u) kost minder dan zowel een velomobiel als een speed pedelec en zal je even snel op de bestemming brengen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#5 Bericht door DennisTheMenace »

Velomobiel, 32km/h en zonder zweten lijkt mij zeer moeilijk. Het traject speelt ook al niet in het voordeel van een vm. Hetgeen jij nodig hebt is gewoon een (10min) snellere fiets en dat kan een speed pedelec zijn maar evengoed een snelle ligfiets.
Met een moderne ligfiets met grote wielen kan je zonder veel problemen/zweten 32km/h gem halen. Ik ben vanmorgen met de ligfiets naar het werk (35km enkele rit) gereden tegen 34 km/h gem en heb enkel uit gewoonte een douche genomen. (ok het was wel frisjes)
Ik zou eens kijken naar bijvoorbeeld een M-racer van M5 of iets soortgelijks, daarvan staan er ook altijd wel te koop op tweedehands. Dat kost niet veel en als je daar 28mm bandjes onderlegt, heb je redelijk wat comfort. De snellere optie zou een pedelec zijn, maar dat is minder duurzaam/comfortabel en dan moet je batterijen opladen.

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#6 Bericht door svdaele »

Heel erg bedankt voor het snelle advies.
@janV: gravel, klinkers en 2 bruggen, dat heet in Vlaanderen een fietssnelweg: de F7 tussen De Pinte en Gent :)
Voor wie de buurt kent: ik rij via de F7 van het UZ Gent naar De Pinte, daar sla ik af richting Sint-Martens-Latem en dan via Deurle naar Nevele.

@halepole: Een elektrische velomobiel is ook een optie, maar hij moet wel wettelijk in orde zijn en niet de grijze zone opzoeken. Aangezien er volgens mij (nog?) geen speedpedelec VM bestaat, betekent dat dus slechts ondersteuning tot 25km/u (vertrek-assistentie dus).
Ik besef dat niet zweten een moeilijke is. Nu ja, dat is relatief. Ik ben er vandaag geraakt op 41min (23/u gemiddeld) en het zweetniveau is zeker aanvaardbaar. Ik wil vooral graag vermijden dat ik tijd verlies met douchen.

@CapoJan: ik hoef me niet te schminken :D , dus motorkledij uitdoen gaat redelijk snel (ik hield mijn gewone kleren sowieso aan onder mijn Goretex-pak, dus als extra actie was dat gewoon eventjes de schoenen uit, broek uit, schoenen aan. Veel tijd verlies ik daar niet mee)
De elektrische scooter is inderdaad een interessante. Alleen: door beginnende artrose raadt de orthopedist mij aan om veel te fietsen. Maw: op dagen dat ik de tijd heb, wil ik sowieso trappen. Bovendien scheelt het wel een stukje in fietsvergoeding (a rato van 7,5EUR per dag). Als ik hem elke dag zou gebruiken, scheelt dat dus al 1500EUR per jaar. Als het maar voor 2 dagen per week is, zou ik eerder voor die 2 dagen puur voor het tijdsaspect gaan (motor) en de andere dagen toch met de koersfiets rijden.
Je argument van de brede banden is wel zinvol, vooral voor die klinkers/kasseien. Die gravel is niet echt oncomfortabel (ook niet met mijn 32mm banden nu), maar is vooral vervelend zodra het wat geregend heeft (veel vuil op de ketting)

@DennisTheMenace: Misschien dat een 'gewone' ligfiets inderdaad ook een optie is voor het zweten in het algemeen, al heb ik daarbij wel vaak een bezwete rug. Dan moet ik wel een manier hebben om mijn laptop mee te vervoeren (niet onoverkomelijk natuurlijk).
Je argument dat het traject niet in het voordeel van een VM speelt, vind ik een héél interessante. Mijn traject nu heeft immers véél meer rechte stukken dan vroeger: van de 16km zijn er bijna 13 waar het toch minstens 1km rechtdoor is zonder écht te moeten stoppen. Soms vraag ik me af wie dan wel het geluk heeft om een VM-traject te hebben.

Misschien dat ik inderdaad toch maar moet gaan testen.
Als het een Speed Pedelec wordt, zal het inderdaad een degelijke moeten zijn. Uiteraard speelt geld altijd wel een rol, maar liever wat meer besteden aan een echt degelijke oplossing dan het met de helft van de uitgaven te proberen doen en dan niet tevreden te zijn. Ik reken dus ook voor een speed pedelec ongeveer op de prijs van een velomobiel. VM met ondersteuning zal natuurlijk nog wat duurder uitkomen. Een gewone ligfiets is dan sowieso wel wat goedkoper. Veiligheid vind ik wel in het nadeel van de Speed Pedelec: ik heb 2 jaar geleden mijn heup gebroken door met de (stads)fiets te vallen op een ijsplek en zie dus wel de voordelen van een lagere zithouding, al dan niet met 3 wielen van een VM.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#7 Bericht door DennisTheMenace »

Soms vraag ik me af wie dan wel het geluk heeft om een VM-traject te hebben
Ik denk dat de meesten wel wat tijd besteden aan het zoeken van een ideaal traject. Mijn kort traject is maar 26km, maar ik doe er 35 nu omdat die route veel veiliger en zonder stops is.
Jouw traject nu is redelijk kort met toch wel wat afremmen en trager rijden, dan gaat het gewicht van de vm eerder in je nadeel spelen denk ik, vooral ivm zweten.
Ter info: ik ben in vergelijking met mijn DF maar ong. 2km/h trager met de ligfiets (M5 high racer).

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#8 Bericht door paulheyndrickx »

Ik ben van plan mijn Performer HighRacer te verkopen. Een optie? Heb je wat info via pb toegestuurd.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#9 Bericht door bicky »

ik rijd 15km in half uurtje met mijn velomobiel. bij aankomst was ik me aan de lavabo en ben in 5 min gewassen en omgekleed.
dit is wel vooral recht parkoer maar wel met enkele klimmetjes

waarom is de tijd zo belangrijk? kan je geen 5 min vroeger vertrekken?

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#10 Bericht door Obelix »

Ik zorg er zelfs steeds voor dat ik 30 minuten voor aanvang van de shift op het werk ben. Lekker relax douchen, omkleden en een koffie drinken. Op die manier ben je ook nooit te laat in geval van een lekke band of ander oponthoud. Zo had ik onlangs nog tijd om eerste hulp te bieden aan een oude dame met een open beenbreuk en was ik toch nog net op tijd op het werk, wel zonder douche...

Het gemiddelde dat je wil halen, lijkt me gezien het traject dat je beschrijft, niet haalbaar met een (gewone) VM. Tenzij je na elke stilstand als een gek gaat optrekken, en dan nog. Ik heb zelf meestal een kruissnelheid tussen de 30 en de 35, en mijn gemiddelden zitten meestal ergens tussen de 26 en de 29. Ik heb wel enkele bescheiden klimmetjes en stoplichten. Probeer niet te focussen op je (gemiddelde) snelheid en probeer te genieten van het rijcomfort, want dat is voor mij het grote voordeel van een VM.

Veel keuzestress gewenst ;-)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#11 Bericht door CapoJan »

Er zijn dus nog wat extra elementen bijgekomen: fietsvergoeding (zeer begrijpelijk), nood aan bewegen, kostprijs...

'langere' stukken van maximum 1 km betekent, wat mij betreft, een no go voor een gewone VM. Tegen dat je op snelheid bent, mag je alweer afremmen bij wijze van spreken. Dat vreet energie en je gemiddelde snelheid zal serieus lager uitvallen. Ter vergelijking: mijn eind jaagpad betekent makkelijk een gemiddelde van 35 km/u. In dat stuk in de stadsrand, met veel stoppen en starten, is het met veel moeite 27 km/u. Jouw route lijkt in zijn geheel op dat stadsrandgedeelte...

Bijkomend voordeel van een velomobiel is wel dat je hele aandrijflijn afgeschermd is (beetje afhankelijk van het model). Rekening houdend met de 'fantastische' staat van stukken van die F7 - die ik ook ken en die de naam 'fietssnelweg' zeker niet waard is - is dat een niet te onderschatten voordeel. Misschien las je de blogpost op Fietsbult hier al over?
De voordelen van een velomobiel zijn je wel gekend en die hoeven we hier niet op te sommen. Zoals anderen hier al zegden: misschien is een andere route voor de VM wel interessanter? Mag wat langer zijn, maar indien je je snelheid kan aanhouden, win je vaak toch tijd. Mocht je het nog niet gedaan hebben: via routeplanners zoals openrouteservice kan je een type fiets selecteren en dat kan een inzicht geven in betere alternatieven.
Nog een bedenking: als je, zoals in jouw beschrijving van de route, veel korte stukken hebt, veel stoppen en starten, en een relatief korte afstand, dan vraag ik me af of een speed pedelec een wezenlijk verschil zal maken met een gewone pedelec. Ook dat zou je moeten uitproberen. Daar hoort ook een financieel plaatje bij: je speed pedelec zal bijna zeker een pak duurder uitvallen aan kettingen en cassettes. Zeker indien die met een middenmotor uitgerust is. Ter vergelijking: ik doe pakweg 8.000 km per jaar met de E-Orca. Kost vorig jaar: 2 nieuwe voorbanden. Dat was alles.

Enne: aangezien de Belgische technische vereisten expliciet stellen dat een speed pedelec 2 wielen heeft, kan een VM onmogelijk aan die normen voldoen. Er is natuurlijk wel dat vonnis van enkele jaren geleden, waarbij de velomobielrijder in zijn gelijk gesteld werd. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen volgende proces kan komen met een andere uitspraak. Dat is en blijft een grijze zone.
Laatst gewijzigd door CapoJan op vr 10 apr 2020, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#12 Bericht door KarelJ »

Obelix schreef: vr 10 apr 2020, 9:05 Ik zorg er zelfs steeds voor dat ik 30 minuten voor aanvang van de shift op het werk ben.
=D> =D> Belangrijke opmerking! Of je nu met fiets, auto, ... ergens naar toe gaat, zorg dat je voldoende tijd hebt, er zijn al genoeg gevaarlijke gekken op de baan. (neem dit aub niet persoonlijk op, ik weet niet hoe je je gedraagt in het verkeer, maar mensen die zich opjagen om ergens op tijd te zijn, zijn meestal niet de voorzichtigste mensen in het verkeer).
De tijdswinst met snel optrekken, een paar km/u sneller rijden, is trouwens dikwijls minimaal.

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#13 Bericht door svdaele »

Ik zou een route kunnen nemen zonder stoppen, maar dan is die wel 25km. Dat verschil in afstand (9km) compenseer ik qua snelheid niet met de VM, want dan zou ik 48km/u gemiddeld moeten halen als ik het in een half uur wil fixen... (om nog maar te zwijgen van het feit dat de verzekering dat bij ongeval waarschijnlijk niet als 'kortste veilige route' zal beschouwen, aangezien de marge wel héél groot is). Die route gaat dan van Nevele helemaal tot boven Merendree, Vinderhoute en dan langs de Ringvaart weer naar beneden naar UZ.

Ik merk dat enkelen aangeven dat ik misschien te veel op de tijd focus. Dat kan kloppen.
Feit is dat ik op 2 dagen de kinderen én 's ochtends naar school moet brengen én 's avonds oppikken.
Aangezien ik flexibele tiktijden heb, moet ik mij per definitie niet als een zot haasten in het verkeer. Alleen betekent dat wel een uur verschil werktijd per week. Of een halve dag per maand extra overuren.
Maar misschien moet ik dat inderdaad wel loslaten en gewoon zoeken naar de manier die ik het plezantst vind én toch een andere route overwegen (mijn brein was er door het woordje 'fietssnelweg' van uitgegaan dat dit sowieso de beste optie was, maar door de aard van het wegdek, begin ik daar wel aan te twijfelen...)
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#14 Bericht door Pauvre Mouton »

Voor woon/werkverkeer is het niet altijd de kortste route, maar wel de veiligste route. Mja, de werkgever keurt vaak enkel de kortste route of een kleine afwijking daarop goed, net zoals bij mij het geval is, jammer maar nie tg aan te doen.

Dus als je een langere, vlotte en veiligere route kan verkopen aan je werkgever is het goed. Voor de rest mega goede reacties van de anderen 👍
My smile is always in shape!

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: mobiliteitsadvies voor een (her)beginner?

#15 Bericht door janV »

MULTITASKEN das de oplossing voor die tijdslimiet_ooit op het jaagpad s' morgens vroeg was ik met de racefiets een VM aan het inlopen.......ik begreep dat niet, want dat kan normaal gezien niet_totdat ik hem voorbijstak..........die was zijn bokes aan 't opeten_ had een soort van tafeltje ofzo gemaakt, ik zag nog net uit een ooghoek zen thermos staan :roll:

Plaats reactie