11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

Planning en voorstellen van toertochten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#1 Bericht door hmmm »

Het is in (Vlaams) Brabant nogal stilletjes op ligfietsvlak. Zowel WOL en LiLi organiseren al enige tijd regelmatig tochten en het recentere LIA heeft ook al enkele tochten op zijn conto staan.

Al geruime tijd wil ik graag meerijden met een toertocht. Altijd gezellig om andere ligfietsers te ontmoeten en achteraf na te keuvelen :). Echter kom ik zelden tot nooit naar de toertochten georganiseerd door de aangrenzende lokale groeperingen. De afstand tot de start, zeker bij LIA of LiLi, is niet zozeer de reden. Ook niet dat de tochten vaak veel te vroeg starten voor iemand die wenst uit te slapen in het weekend. Dat "tempo van de traagste" is een leuk gegeven, maar ik heb geen snelle en efficiënte fiets om tegen 15-25 km/u te treuzelen gedurende enkele uren...

Na deze introductie kan ik zonder schaamrood op de wangen ABL introduceren. De Asociale Brabantse Liggers. Zonder veel ruchtbaarheid nemen we als lokale clubje al deel aan wedstrijden en brevetten. Bij deze een toertocht om te kijken waar alle SNELLE rijders verstopt zitten in Brabant en ruime omgeving.

Start: Leuven (exacte locatie nog nader te bepalen)
Datum: 11 september rond het middaguur (12u)
Afstand: Een kanalenrondje van ruwweg 120-150 kilometer. Vermoedelijke route Leuven - Mechelen - Lier - Albertkanaal - Aarschot - Leuven.
Snelheid: kruissnelheid 40-45 km/u.
Trivia: Geen tocht tegen het tempo van de traagste. Met GPS-track zorg je maar dat je weer aan de finish raakt om na te babbelen als je niet kan volgen.

Hopelijk duiken er meer fietsers zoals mijzelf op, die regelmatig rijden maar weinig deelnemen aan de toertochten vanwege het extreem lage tempo.

Tot dan!
Laatst gewijzigd door hmmm op di 24 mei 2016, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#2 Bericht door rik »

Door het feit dat je deze tocht hier aankondigt ga je wel rekening met de verzekering moeten houden. Iedereen die meerijdt dient nu verplicht verzekerd te zijn.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#3 Bericht door hmmm »

Als het kan graag via PB informatie hoe ik die verzekering in orde breng :).

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#4 Bericht door rik »

DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#5 Bericht door Wouter D »

hmmm, is niet voor teen en tander... Ik vind van mezelf ne rappe te zijn. Maar 40 kruis vind ik persoonlijk eerder thuis horen in een wedstrijd dan op een toertocht. daar kan je je volledig laten gaan :-)

Maar goed, ik hoop dat je een grote opkomst hebt :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#6 Bericht door rik »

spruitje schreef:hmmm, is niet voor teen en tander... Ik vind van mezelf ne rappe te zijn. Maar 40 kruis vind ik persoonlijk eerder thuis horen in een wedstrijd dan op een toertocht. daar kan je je volledig laten gaan :-)
Dat ben ik eigenlijk volledig met je eens.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#7 Bericht door hmmm »

Wie heeft er bepaald wat een schijnbaar "acceptabel" tempo is voor een toertocht? Of ik laat de term toertocht weg, opgelost. Rondje lekker doorfietsen met ABL.

De sprong naar wedstrijden is mij geheel niet duidelijk? Deze tocht is gezellig samen rijden, halverwege wat leuteren over fietsen bij een drankje en naderhand voor wie zin heeft nog wat keuvelen.

En allen die denken "rappen" te zijn, zijn welkom om eens in gezelschap te rijden!

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#8 Bericht door rik »

hmmm schreef:Wie heeft er bepaald wat een schijnbaar "acceptabel" tempo is voor een toertocht?
Het gezond verstand! :wink: :)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#9 Bericht door hmmm »

Mijn gezond verstand zegt dat je op een fietstocht toch enige fysieke inspanning mag doen ;).

Als het concept van een sneller rondje rijden in gezelschap je weinig aanspreekt, is dat prima. Omgekeerd voel ik hetzelfde voor de veelal trage rondjes ;).

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#10 Bericht door rik »

Zo lang je het maar veilig houdt voor iedereen. We willen absoluut niet hetzelfde imago als sommige wielerterroristen!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#11 Bericht door bicky »

In het verleden hebben we ook nog zo een tocht georganiseerd. Er waren daar liefhebbers voor.
Dan was het vertrekken in Gent en naar Deinze langs het jaagpad en terug.

Kwamen daar andere liggers op af dan de gewoonlijke toerders.

De 40km/u snelhied is misschien wat hoog gegrepen. Als je dat halt met je roets moet je dringend wedstrijden beginnen rijden op de piste.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#12 Bericht door Wouter D »

hmmm schreef:Wie heeft er bepaald wat een schijnbaar "acceptabel" tempo is voor een toertocht? Of ik laat de term toertocht weg, opgelost. Rondje lekker doorfietsen met ABL.

De sprong naar wedstrijden is mij geheel niet duidelijk? Deze tocht is gezellig samen rijden, halverwege wat leuteren over fietsen bij een drankje en naderhand voor wie zin heeft nog wat keuvelen.

En allen die denken "rappen" te zijn, zijn welkom om eens in gezelschap te rijden!
De snelheid word bepaald door de organisator, jij dus. Misschien heb je het niet gelezen, maar ik zie dat ik het 'persoonlijk' te snel vond voor een toertocht
Persoonlijk vond ik die snelheid beter bij een wedstrijd horen. Ik heb zelf wedstrijden meegereden als middenmoot, met 40 kruis ben je geen middenmoot meer, dan begin je al te neigen naar een rappe. Mijn persoonlijke link was dus puur gebaseerd op je snelheid.

Op een wedstrijd kan je ook wat leuteren en op ligfietsgebied race je ook gewoon met vrienden, want in Belgie zijn ze gewoon met te weinig om iemand niet te kennen tijdens een wedstrijd :-)

Er is nog een tweede rede waarom ik de link legde. We zijn allen liggers samen, als wij binnen de gebruikers van het forum liggers ontdekken die écht snel zijn, dan smijten we een balletje op in de richting van de jongens van HPV België want zij zijn ook liggers, zij het eerder de snelle jongens.

keur ik hierom je initiatief af? neen hoor, Voor alles is er een publiek dus voor jouw initiatief, zal dat er ook wel zijn he.
sommige die dit forum volgen komen niet meetoeren omdat wij juist te traag rijden :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#13 Bericht door Lex »

hmmm schreef:...
Al geruime tijd wil ik graag meerijden met een toertocht. Altijd gezellig om andere ligfietsers te ontmoeten en achteraf na te keuvelen :). Echter kom ik zelden tot nooit naar de toertochten georganiseerd door de aangrenzende lokale groeperingen. De afstand tot de start, zeker bij LIA of LiLi, is niet zozeer de reden. Ook niet dat de tochten vaak veel te vroeg starten voor iemand die wenst uit te slapen in het weekend. Dat "tempo van de traagste" is een leuk gegeven, maar ik heb geen snelle en efficiënte fiets om tegen 15-25 km/u te treuzelen gedurende enkele uren...

Na deze introductie kan ik zonder schaamrood op de wangen ABL introduceren. De Associale Brabantse Liggers. Zonder veel ruchtbaarheid nemen we als lokale clubje al deel aan wedstrijden en brevetten. Bij deze een toertocht om te kijken waar alle SNELLE rijders verstopt zitten in Brabant en ruime omgeving.

Start: Leuven (exacte locatie nog nader te bepalen)
Datum: 11 september rond het middaguur (12u)
Afstand: Een kanalenrondje van ruwweg 120-150 kilometer. Vermoedelijke route Leuven - Mechelen - Lier - Albertkanaal - Aarschot - Leuven.
Snelheid: kruissnelheid rond de 40 km/u.
Trivia: Geen tocht tegen het tempo van de traagste. Met GPS-track zorg je maar dat je weer aan de finish raakt om na te babbelen als je niet kan volgen.

Hopelijk duiken er meer fietsers zoals mijzelf op, die regelmatig rijden maar weinig deelnemen aan de toertochten vanwege het extreem lage tempo.

Tot dan!
Geïnteresseerden ga je er zeker voor vinden. 40km/u lijkt mij wel een goed vol te houden snelheid op een jaagpad. Maar tijdens het fietsseizoen ga je daar wel niet veel "vrienden" maken (bijv. oudjes) Dus de "A" in ABL is zeker niet verkeerd gekozen. :mrgreen:
Maar met welk type fiets ga jij zelf meerijden?

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#14 Bericht door hmmm »

@Lex: Dat is inderdaad een prima kruissnelheid voor een goede weg en/of jaagpad :). De A in ABL komt niet omdat we wegpiraten zijn!! Ik poog zo sociaal mogelijk te rijden, het jaagpad is er immers voor iedereen ;). Zover ik kan inschatten lukt mij dat aardig. Voor groepen e-fossielen of andere trage fietsers toeter/bel ik ruim op voorhand en vertraag ik indien nodig.

Ik ga meerijden met een DF XL. Interesse om ook mee te rijden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: 11 september 2016 te Leuven: snelle toertocht ABL

#15 Bericht door Lex »

hmmm schreef: Interesse om ook mee te rijden?
Tijdens mijn verlof (aug) zie ik dat wel zitten.

Gesloten