lange afstandsligfietstochten

Planning en voorstellen van toertochten

zo een lange afstand

zie ik zeker zitten
25
71%
zou ik zeker eens willen doen, maar nu nog niet
7
20%
vind ik te lang
3
9%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#46 Bericht door Vital »

even terug on topic, als je om de zoveel km een bevoorrading hebt waar je kan eten en omkleden zit je natuurlijk in een luxepositie maar dat is echt niet nodig hoor. Laat dit niemand tegenhouden om zo een tocht te bedenken. Wim3600 reed vorig jaar zonder voorbereiding op één dag naar parijs en wij hadden dit weekend ook geen bevoorrading hoewel we wel een bbq in het vooruitzicht hadden. Maar een stevige pasta kan je overal wel eten. Mijn "sportdieet" bestond uit 7,5 worstenbroodje (nog een halve gevonden bij het uitruimen van mijn fietstas), 2 kipsatés, 1 worst, 2 porties pasta en een ijsje + 5 liter drinken. Kwestie van kleding had ik een een regenjas en winterbroek bij die ik snachts beiden over mijn kleren heb aangetrokken en ik kwam niks tekort.
Dus eigenlijk heb je nodig;

-regenkleding
-camelbag (kan je altijd wel ergens op wc bijvullen met water, ik neem nog een klein papflesje van jens mee met vruchtensiroop om erdoor te mengen voor de smaak)
-boterhammetjes of in mijn geval 1 worstenbroodje/50km
-wc papier
-reservebanden en gereedschap
-veel goesting en humor
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#47 Bericht door Michael »

Vital schreef:. Mijn "sportdieet" bestond uit 7,5 worstenbroodje (nog een halve gevonden bij het uitruimen van mijn fietstas), 2 kipsatés, 1 worst, 2 porties pasta en een ijsje + 5 liter drinken.
Vital [-X , je vergeet nog een kwart pakje druivensuiker en een sjokomelk

het klopt zeker dat je op lange tochten makkelijk alles zelf kan meesleuren , ik had bij het vertrek 2 liter water, 1,5liter sportdrank en 1,5 liter sjokomelk , een volledige set droge kleren een portie pasta, 12 muslierepen en 2pakjes druivensuiker
maar je moet wel ergens stoppen om de reserves aan te vullen , een BBQ onderweg is ideaal en gezellig .
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

jonathan

Re: lange afstandsligfietstochten

#48 Bericht door jonathan »

jep, overdreven veel spullen meepakken heeft geen nut.

reservespullen, geld, gsm, GPS/kaart, een regenfrakske, wat koeken, worstebroodjes(werkt erg goed want het blijft lekker) en 2 liter drank volstaan.

een veel meer ervaren en wijzer fietser als ik zei ooit: wat je thuislaat heb je mss nodig, wat je meeneemt moet je 100% zeker meezeulen.

J-morgen wss een kleien 400km op de roets

Erik Butter
Supporter
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 13:14
Postcode: 3111
Fiets: Challenge Huricane
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#49 Bericht door Erik Butter »

Ik ben nieuw op het forum en vind tot mijn grote vreugde nog mensen die even zot zijn als ik om af en toe de grenzen wat te verleggen.

Ik heb afgelopen zomer een rit van 240 km geprobeerd via het knooppunten netwerk, maar dat viel nogal tegen, veel te veel op de GPS of de kaart moeten pieren, veel te veel bochtenwerk met telkens stoppen en optrekken. De 240 km zelf waren niet zo'n probleem, bij aankomst had ik nog overschot, maar volgende keer wil ik toch wat meer kanalen inplannen.

Gezelschap zou heel fijn zijn, mijn ervaringen met groepjes 'klassieke' wielertoeristen waren niet zo goed, te veel verschil in rijstijl.

tot op een van de tochten

Erik

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#50 Bericht door slangetje »

Erik Butter schreef:Ik ben nieuw op het forum en vind tot mijn grote vreugde nog mensen die even zot zijn als ik om af en toe de grenzen wat te verleggen.
...
tot op een van de tochten

Erik
Welkom :-)
We zijn wel met enkele zotten hier en die kennen elkaar snel genoeg (wat wil je als je die 240 km met 4 andere zotten trapt :P)
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#51 Bericht door hmmm »

Leuk te horen dat er nog 'een zot' bijgekomen is, welkom Eric. Waar woon je ergens, indien in de buurt kunnen we altijd samen eens gaan fietsen :).

wim3600
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 16 mei 2008, 20:00
Postcode: 3600
Fiets: Optima Orca wit,Optima Baron wit, M5 Tica lowracer
Locatie: genk
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#52 Bericht door wim3600 »

Zo nog eens een lange tocht zie ik nog wel eens zitten, ik heb er verschillende meegedaan en gemaakt; SBS (360km), Parijs (417 km).
Wat ik hier uit heb ondervonden is dat je best niet moet zoeken achter de te volgen weg, want dat zorgt voor de meest verloren tijd.
Zorg dat je alles zelf kunt oplossen qua pech en
droog weer of weer dat na een natte periode alles terug opdroogt.

En ik dent dat als je echt lang wil fietsen (24 u) dat je dan beter 's avond vertrekt en voor de donker aankomt. Het donker worden op zich maakt je voor een stuk moe.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#53 Bericht door eeuwige reiziger »

Vital schreef:Ben het met eeuwige eens dat de fietsbeleving op zich primeert. In mijn geval had ik de hele omgeving uitgefietst en moest ik grotere afstanden gaan rijden om nieuwe omgevingen te ontdekken en moest ik ook harder gaan rijden om dit allemaal op 1 dag gedaan te krijgen. Wat afstanden betreft, 100km is voor iedereen zonder medische aandoening haalbaar, 200 vereist een redelijke conditie en toch wel wat training om overbelasting te vermijden, 300 begint serieus trappen te worden en 400 km op één dag is echt wel respectabel. Iedereen die denkt een 600, 1000 of hoger brevet te kunnen trappen raad ik aan eens 400km te doen vooraleer grote uitspraken te doen.
Bezint eer ge begint. De laatste tijd tikken de kilometers er snel bij. Niet onmiddellijk door de snelheid waaraan ik fiets - 't is 'maar' een Mangootje, nietwaar?! - maar wel door de afstanden die ik de laatste tijd overbrug. In de week van Hemelvaart bijvoorbeeld tweemaal iets meer dan 150 km. En het voelde goed aan. Wel enige maar niet hinderlijke stijfheid de dag erna. Word ik overmoedig om aan het avontuur te denken van de langere afstanden? Toen ik Bicky eind 2016 met de Kerstronde West-Vlaanderen meer dan 200 km zag afmalen, werd ik wel een beetje uitgedaagd...

Hoe bereidt een mens zich daar het best op? Trainingsschema?

De beginsituatie ziet er bij mij als volgt uit: In de week doe ik dagelijks 50 km aan woon-werkverkeer, met soms een uitschieter van 110. Op gewone dagen durf ik wel eens flink voor wat snelheid gaan. Komt de grens van 100 km in zicht, dan primeert de verplaatsing voor mij waardoor ik een lagere richtsnelweg voor ogen hou.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#54 Bericht door trikelover »

eeuwige reiziger schreef:Hoe bereidt een mens zich daar het best op? Trainingsschema?

De beginsituatie ziet er bij mij als volgt uit: In de week doe ik dagelijks 50 km aan woon-werkverkeer, met soms een uitschieter van 110. Op gewone dagen durf ik wel eens flink voor wat snelheid gaan. Komt de grens van 100 km in zicht, dan primeert de verplaatsing voor mij waardoor ik een lagere richtsnelweg voor ogen hou.
Veel hangt af van wat je doel exact is. Gewoon afstand rijden of nog tegen de hoogst mogelijke snelheid. Als het gewoon afstand kan het met een niet te hoog tempo zeer makkelijk lukken. Zo heb ik vorig jaar voor het velomobiel treffen 240km gereden zonder deftige voorbereiding enige minpunt wat het tekort aan voeding die daarvoor mee had daardoor ben ik de laatste 30km gewoon om wilskracht verder moeten gaan. Dus belangrijker dan voldoende oefenen kan je beter zorgen dat je voldoende drank en eten bij je hebt.

En een aantal dagen voor je prestatie misschien gewoon los rijden zonder naar snelheid te kijken. Dan moet de focus vooral op ontspannen liggen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#55 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Veel hangt af van wat je doel exact is. Gewoon afstand rijden of nog tegen de hoogst mogelijke snelheid. Als het gewoon afstand kan het met een niet te hoog tempo zeer makkelijk lukken.
Geen Sturm und Drang, maar ook geen processie van Echternach. Gezapig maar beslist kilometers malen. In mijn ogen komt het daar dan op aan.
Zo heb ik vorig jaar voor het velomobiel treffen 240km gereden zonder deftige voorbereiding enige minpunt wat het tekort aan voeding die daarvoor mee had daardoor ben ik de laatste 30km gewoon om wilskracht verder moeten gaan. Dus belangrijker dan voldoende oefenen kan je beter zorgen dat je voldoende drank en eten bij je hebt.
Goede tip. Bij gebrek aan voldoende voorraad heb ik mij vele jaren geleden echt leeg gereden. Je kan de gevolgen ongetwijfeld wel raden. Aan een slakkentempo vooruit en hopend dat er ergens nog een zaak open was. Alleen het was naar de avond en op de koop toe ook nog eens een feestdag...
En een aantal dagen voor je prestatie misschien gewoon los rijden zonder naar snelheid te kijken. Dan moet de focus vooral op ontspannen liggen.
Is opbouw niet interessant om die typische stijfheid na een grote inspanning te vermijden?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#56 Bericht door trikelover »

Die typisch stijfheid heb ik enkel als ik er over ga. Dwz zoals gisteren moest ik me haasten om op tijd aan school om de kindjes op te halen resultaat een kruissnelheid van boven de 50km/h over de 20 km die ik moest rijden heb ik uiteindelijk maar 27 tal min gedaan om er te geraken. Deze morgen voelde ik dan wel wat stijfheid maar anders heb ik daar nooit meer last van als ik gefietst heb toch niet sedert ik zoveel als mogelijk mijn achtuele snelheid verborgen hou.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Roef
Junior
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 10 jan 2016, 19:58
Postcode: 6537PL
Fiets: Strada 216
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#57 Bericht door Roef »

eeuwige reiziger schreef: Hoe bereidt een mens zich daar het best op? Trainingsschema?

De beginsituatie ziet er bij mij als volgt uit: In de week doe ik dagelijks 50 km aan woon-werkverkeer, met soms een uitschieter van 110. Op gewone dagen durf ik wel eens flink voor wat snelheid gaan. Komt de grens van 100 km in zicht, dan primeert de verplaatsing voor mij waardoor ik een lagere richtsnelweg voor ogen hou.
Het ligt eraan wat je wil bereiken. Hoe lang wil je achter elkaar kunnen fietsen? Gaat het over 1 dag of meerdere dagen/nachten/randonneurstocht?

Voor een 200 km tocht hoef jij denk ik niet echt meer te trainen als je al 2x 150 km hebt gereden, moet je ook de 200 op een dag wel kunnen halen, zolang je maar in acht houdt dat je een hoog genoeg traptempo aanhoudt (minimaal 80 rpm) en genoeg eet/drinkt. Maar wil je verder komen dan dat of wil je meerdere dagen achter elkaar een lange afstand kunnen rijden, dan moet je daar wel voor gaan trainen, wil je de kans op blessures of overbelasting minimaliseren.

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#58 Bericht door Pietermels1979 »

Even het topic naar boven halen. Vind dit wel een interessant topic. Ben ook benieuwd naar andere ervaringen aangezien de meeste reacties van rond 2010 zijn.

Wat ik meestal meeneem
2 bidons van 950 ml sportdrank isotoon maken.
Mueslirepen en liga koeken mee.
zakjes met whey poeder mee. Die kan je aanmaken met 250 ml water.

4 binnenbanden
1 buitenband
Tieraps
Isolatie tape
Seconde lijm
Gereedschap
Reserve verlichting buiten mijn BBB scope 800 in geval van nood
Powerbank met laadkabels

Vooraf neem ik Olimp Amok een pre workout.

Ik draag kleding die winddicht en waterafstotend zijn dmv een gore tex membraan zodat ik geen extra kleding hoef mee te nemen.

Water koop ik gewoon in flessen aan een tankstation ik riskeer het niet zomaar bij te vullen uit een wc lavabo ivm ziektes of niet drinkbaar water.

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#59 Bericht door erde »

Begin september 2018 ben ik eens van bij mij, Loker-Heuvelland naar Retranchement, voorbij sluis gefietst.
Bijna steeds langs de kanalen, helemaal alleen.
Ging goed, zonder problemen, een tocht van 216 km.
Vroeg starten smorgens, omstreeks 7.00 uur en om 18.30 ben ik terug.
Denk dat er nog meer in zit door vroeger te starten en dan hoef je geen verlichting te gebruiken.
Eten heb je wel van doen.
Was een dag met weinig wind.
Mijn snelheid was gemiddeld 22.5
Was mooi, doe ik dit jaar eens opnieuw.
Een prachtige ervaring om je grenzen te verleggen.
De techniek liet mij niet in de steek, dus een opsteker :D
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#60 Bericht door Pietermels1979 »

Ondanks dat er gezegd word dat België slechte fietspaden heeft, rijd ik vaak langs de jaagpaden. Schitterende wegen mooie omgeving. Wat afstand betreft denk ik dat als je in de juiste hartslag zone zit je het zo goed als eindeloos kan volhouden. Leuk om te lezen dat er nog mensen zijn die dit vaker doen. 22.5 km/h gemiddeld is een mooie snelheid.

Ik heb eigenlijk altijd licht bij. Je weet nooit wat de weersomstandigheden zijn. Als er ineens mist of bewolking optreed dan kunnen andere weggebruikers mij toch zien.

Plaats reactie