Politie

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
Bart86
Belofte
Postcode: 3560
Velomobiel: WAW430
Contacteer:

Re: Politie

#151 Bericht door Bart86 » vr 08 mar 2019, 14:20

Cars10 schreef: ma 25 feb 2019, 19:08 Zaterdag was ik aan de beurt.
Tijdens mijn terugtocht na tuis van Maastricht stopte mij een politie wagen. N763 Steenweg na As ⁄ Kringloopstraat.
De 200 km Brevet ervoor en de klim van Maasmechelen maakten mij een beetje moe. Dus ipv 38 km/h was ik misschien bij 32 km/h.
Het was avonds rond 21u niet echt druk op de baan. Voor een korte tijd was een klein file achter mij. De derde wagen (van misschien 5) was de politie.
Zwaailichten stopen uitstappen. De vragen wat ik op straat doe en waarom ik de fietspad niet gebruik, dat mijn een (LED) licht van de DF te klein is en ik dus niet zichtbaar ben ...
Ik verwijs naar wegcode art 9. Geen positief reactie. Het gaat over mijn veiligheid (omdat bestuurders hier 100 km/h rijden) Jullie kennen de verloop van de verhaal.
Ik was kalm, maar heb jammer genoeg vergeten dat ik eigenlijk mijn mist-lichten kunt aanzetten ("oh, pardon mhr. agent, heb ik vergeten")

Eind van de verhaal: Ze beloften dat ik een boete via brief zal kregen. Ik heb hem een tweede keer gevraagd om a.u.b. art.9 te lezen (daden ze niet)
Ik wet, eerst gewoon afwachten. Maar als het brief toch komt: Zijn hier lig-fietsende advocaten of kent iemand ene?

Cars10
Bij deze mijn eerste wapenfeit als nieuwe gebruiker van het forum, en mogelijk toekomstig gebruiker van een velomobiel.
  • Artikel 7.2 van de wegcode kan gebruikt/misbruikt worden.

De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

Wat is hinder/gevaar? Dit is vaak iets subjectief. Ikzelf heb het enkel gebruikt in het voordeel van een overtreder om geen zwaardere boete te geven.
  • Dan heb je ook nog Artikel 82.1.1.1° van de wegcode.

Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
    Het rode achterlicht moet ‘s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.

Dit is natuurlijk niet meetbaar, en ikzelf gebruik het enkel bij lampjes die je amper ziet branden wanneer ik op enkele meters van de fiets ben. Dit artikel zou dus ook misbruikt kunnen worden.

Ik kan geen uitspraken doen over de collega's, maar ikzelf zou je, op basis van wat ik kan lezen, niet beboeten.

DennisTheMenace
Neo Prof
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#152 Bericht door DennisTheMenace » vr 08 mar 2019, 18:40

mogelijk toekomstig gebruiker van een velomobiel
Toevallig niet diegene die iemand van hier aan de kant heeft gezet om info te vragen over een ewaw? :lol:

Pauvre Mouton
Helper
Postcode: 3530
Fiets: MTB Lespo
Velomobiel: WAW 360
Contacteer:

#153 Bericht door Pauvre Mouton » vr 08 mar 2019, 21:16

Bart86 schreef: vr 08 mar 2019, 14:20
Cars10 schreef: ma 25 feb 2019, 19:08 Zaterdag was ik aan de beurt.
Tijdens mijn terugtocht na tuis van Maastricht stopte mij een politie wagen. N763 Steenweg na As ⁄ Kringloopstraat.
De 200 km Brevet ervoor en de klim van Maasmechelen maakten mij een beetje moe. Dus ipv 38 km/h was ik misschien bij 32 km/h.
Het was avonds rond 21u niet echt druk op de baan. Voor een korte tijd was een klein file achter mij. De derde wagen (van misschien 5) was de politie.
Zwaailichten stopen uitstappen. De vragen wat ik op straat doe en waarom ik de fietspad niet gebruik, dat mijn een (LED) licht van de DF te klein is en ik dus niet zichtbaar ben ...
Ik verwijs naar wegcode art 9. Geen positief reactie. Het gaat over mijn veiligheid (omdat bestuurders hier 100 km/h rijden) Jullie kennen de verloop van de verhaal.
Ik was kalm, maar heb jammer genoeg vergeten dat ik eigenlijk mijn mist-lichten kunt aanzetten ("oh, pardon mhr. agent, heb ik vergeten")

Eind van de verhaal: Ze beloften dat ik een boete via brief zal kregen. Ik heb hem een tweede keer gevraagd om a.u.b. art.9 te lezen (daden ze niet)
Ik wet, eerst gewoon afwachten. Maar als het brief toch komt: Zijn hier lig-fietsende advocaten of kent iemand ene?

Cars10
Bij deze mijn eerste wapenfeit als nieuwe gebruiker van het forum, en mogelijk toekomstig gebruiker van een velomobiel.

De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

Wat is hinder/gevaar? Dit is vaak iets subjectief. Ikzelf heb het enkel gebruikt in het voordeel van een overtreder om geen zwaardere boete te geven.

Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
    Het rode achterlicht moet ‘s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.

Dit is natuurlijk niet meetbaar, en ikzelf gebruik het enkel bij lampjes die je amper ziet branden wanneer ik op enkele meters van de fiets ben. Dit artikel zou dus ook misbruikt kunnen worden.

Ik kan geen uitspraken doen over de collega's, maar ikzelf zou je, op basis van wat ik kan lezen, niet beboeten.
Dag Bart, welkom en was jij toevallig een waw gaan testen bij fietser deze woensdag?
WAW 360 | My smile is always in shape!

Bart86
Belofte
Contacteer:

#154 Bericht door Bart86 » za 09 mar 2019, 8:46

DennisTheMenace schreef: vr 08 mar 2019, 18:40Toevallig niet diegene die iemand van hier aan de kant heeft gezet om info te vragen over een ewaw? :lol:
Als iemand van hier, regio Leuven is. Ja dat was ik :D
Bijzonder onder de indruk van de ligfietser zelf ... aardig gas moeten geven om hem bij te halen =D>
Leuk gesprek gehad en om deze reden ook geïnteresseerd in de DF.
Pauvre Mouton schreef: vr 08 mar 2019, 21:16Dag Bart, welkom en was jij toevallig een waw gaan testen bij fietser deze woensdag?
Dat zal ik wellicht ook geweest zijn. Heb eerst een witte eWAW getest en kort na de middag een rode WAW.
Steeds weggereden langs het water (volgens de instructies van Brecht).
Met de eWAW heel enthousiast vertrokken en uiteindelijk via een omweg (zonder GPS) in Eeklo aangekomen.
Gekozen om dan maar via de N9 terug naar Gent terug te keren.

Leuke ervaring, ondanks dat ze niet op mijn lengte afgesteld stonden (ik ben zelf 1m75). Het zou dus nog leuker moeten zijn. :D
Vandaag is de DF aan de beurt bij Etienne in Elen. Die zou, zoals hij nu afgesteld staat, wel goed moeten passen op mijn lengte.

DennisTheMenace
Neo Prof
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#155 Bericht door DennisTheMenace » za 09 mar 2019, 11:00

Bijzonder onder de indruk van de ligfietser zelf
Je hebt er dan ook ineens de snelste van het land uitgepikt :lol:

Veel succes met je zoektocht, als je bij Etienne bent, misschien ook ineens een quest xs testen.

fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

#156 Bericht door fcapri » zo 10 mar 2019, 20:28

Bart86 schreef: vr 08 mar 2019, 14:20

intressant. maar dat artikel 7.2 geldt dus ook voor autos hé. dat zij ook geen gevaar mogen veroorzaken voor ligfietsers/velonauten. ik ben dus al een paar keer de berm ingedrukt geweest door een auto, en 1maal dat iemand met GROOTLICHTEN vlak achter mij kwam rijden op een niet verlicht smal veldbaantje.
ben dan ook gestopt en die had mij bijna aangereden. zijn uitleg was dat ik moest stoppen op een oprit en hem moest voorlaten. met zijn grote lichten die recht in mijn spiegels schenen, zag ik dan ook niks meer.

ivm artikel 82.1.1.1. dit is voor fietsers. het deel voor rijwielen (3 en 4wielers) staat eronder bij 82.1.2 ;-).
beschrijving van de lichten en reflectoren staat verderop, en persoonlijk vind ik de standaard verlichting van quests en dergelijke wat magertjes. maar als ik dan de hoeveelheid fietsers op straat zie die zelf geen lichten gemonteerd hebben staan (en in donker dus zonder rijden), mag er best wat meer controle op komen

Bart86
Belofte
Contacteer:

#157 Bericht door Bart86 » ma 11 mar 2019, 8:10

fcapri schreef: zo 10 mar 2019, 20:28 intressant. maar dat artikel 7.2 geldt dus ook voor autos hé. dat zij ook geen gevaar mogen veroorzaken voor ligfietsers/velonauten. ik ben dus al een paar keer de berm ingedrukt geweest door een auto, en 1maal dat iemand met GROOTLICHTEN vlak achter mij kwam rijden op een niet verlicht smal veldbaantje.
ben dan ook gestopt en die had mij bijna aangereden. zijn uitleg was dat ik moest stoppen op een oprit en hem moest voorlaten. met zijn grote lichten die recht in mijn spiegels schenen, zag ik dan ook niks meer.
  • Inderdaad artikel 7.2 geldt voor iedereen!
  • Specifiek voor het inhalen is er ook nog artikel 16.4.1°:
    Voor het links inhalen moet elke bestuurder zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
    a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
    b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
    c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
    d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
  • Het gebruik van de grootlichten, zoals jij die beschrijft, mag uiteraard ook niet en is een inbreuk op artikel 30.1.1°c)
    ... Motorvoertuigen : ... De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :
    ...
    c) wanneer het voertuig een ander voertuig op minder dan 50 meter afstand volgt, behalve wanneer het inhaalt;
fcapri schreef: zo 10 mar 2019, 20:28 ivm artikel 82.1.1.1. dit is voor fietsers. het deel voor rijwielen (3 en 4wielers) staat eronder bij 82.1.2 ;-).
beschrijving van de lichten en reflectoren staat verderop, en persoonlijk vind ik de standaard verlichting van quests en dergelijke wat magertjes. maar als ik dan de hoeveelheid fietsers op straat zie die zelf geen lichten gemonteerd hebben staan (en in donker dus zonder rijden), mag er best wat meer controle op komen
Te snel geweest. :oops: Is inderdaad artikel 82.1.2. (bedankt om me hierop te wijzen!) Het was me te doen om het laatste gedeelte van artikel 82.1.1.1 "Het rode achterlicht moet ‘s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum." Dit staat, tot mijn verbazing, niet bij artikel 82.1.2 :o Zo zie je maar dat iedereen fouten maakt én dat er niet noodzakelijk een logica zit in de wegcode. Het bevestigd de stelling van de fietsersbond dat de rijwielen met drie of vier wielen geregeld "vergeten" worden in de wegcode. Dit staat te lezen in het artikel "De Wegcode voor Fietsers", geschreven door iemand van de fietsersbond. https://www.fietsersbond.be/publicaties ... r-fietsers

Controle op fietsverlichting zit, wat Leuven betreft, wel OK volgens mij. Zo hebben wij tijdens de studentenwelkom controle gedaan op fietsverlichting met een opvallend resultaat. :shock: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181004_03807820
Een ander voorbeeld van in het begin van het schooljaar: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180906_03709913

Fietser zijn opgenomen in het zonaal veiligheidsplan waardoor wij er heel het jaar op blijven controleren.
Laatst gewijzigd door Bart86 op ma 11 mar 2019, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#158 Bericht door fcapri » ma 11 mar 2019, 8:37

dat is idd zo.
de rijwielen, daar werd vooral die gokarts achtige dingen aan de kust mee bedoelt. die mogen 2,5meter breed zijn, rijden op straat (mogen op fietspad indien ze minder zijn dan 1meter).
maar tegenwoordig zijn er al meer dingen die 'rijwielen' zijn.
trikes, velomobielen, bakfietsen (2voorwielen, 1achterwiel), gehandicapten fietsen (1voorwiel, 2 achterwielen). en die mogen allemaal op straat.
en dan heb je vaak autos die claxoneren omdat het hen te traag gaat. en zo zijn er genoeg die denken dat ze politie agent mogen spelen, komen naast u rijden en drukken u dan in de graskant.
éénmaal ene gehad die me wou klemrijden. de auto erachter claxoneerde even en kerel reed door. tot ik die eerste auto zag aan de volgende rode lichten. even aangesproken over zijn gedrag. een hoop gebrul dat fietsers op het fietspad moeten (links van de weg, embarmelijke staat en altijd tegenliggers). toen ik dan zei: 'helemaal juist, alleen ben ik geen fiets maar een rijwiel, en die rijden op straat volgens artikel 2 en 9'.
chauffeur: "ah, da wist ik niet".
maar wel eerst claxoneren, mij de graskant indrukken, mij klemrijden...

vraag we toch af of ze een traktor die 25rijd ook van de baan duwen? en ik rijd dan meestal nog sneller dan 25 (als ik niet boven de 40 geraak blijf ik op het fietspad)

Bart86
Belofte
Contacteer:

#159 Bericht door Bart86 » ma 11 mar 2019, 9:05

fcapri schreef: ma 11 mar 2019, 8:37 de rijwielen, daar werd vooral die gokarts achtige dingen aan de kust mee bedoelt. die mogen 2,5meter breed zijn, rijden op straat (mogen op fietspad indien ze minder zijn dan 1meter).
maar tegenwoordig zijn er al meer dingen die 'rijwielen' zijn.
trikes, velomobielen, bakfietsen (2voorwielen, 1achterwiel), gehandicapten fietsen (1voorwiel, 2 achterwielen). en die mogen allemaal op straat.
en dan heb je vaak autos die claxoneren omdat het hen te traag gaat. en zo zijn er genoeg die denken dat ze politie agent mogen spelen, komen naast u rijden en drukken u dan in de graskant.
éénmaal ene gehad die me wou klemrijden. de auto erachter claxoneerde even en kerel reed door. tot ik die eerste auto zag aan de volgende rode lichten. even aangesproken over zijn gedrag. een hoop gebrul dat fietsers op het fietspad moeten (links van de weg, embarmelijke staat en altijd tegenliggers). toen ik dan zei: 'helemaal juist, alleen ben ik geen fiets maar een rijwiel, en die rijden op straat volgens artikel 2 en 9'.
chauffeur: "ah, da wist ik niet".
maar wel eerst claxoneren, mij de graskant indrukken, mij klemrijden...
Dat de regels met betrekking tot de rijwielen met drie of vier wielen gemaakt zijn op basis van de gocarts aan de kust, is ook mijn vermoeden.

Wat er ook staat in het artikel van de fietsersbond, dat ik aanhaalde:
"Sommige hedendaagse chauffeurs ... ergeren zich als (ze denken dat) fietsers of voetgangers een overtreding begaan, terwijl dat dikwijls niet het geval is!"
Klopt helemaal op basis van uw ervaringen, en de andere die ik kan lezen op het forum.

Cars10
Junior
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

#160 Bericht door Cars10 » di 14 jan 2020, 11:14

Na de Oliebollentocht heb ik met Jan uit Gent gesproken. Het was wel interessant en plezier.

Wat hij mij op zijn smartphone toonde was een brief of email van het "ministerie van transport" met een uitleg over artikel 9.2.1.1i in de wegcode en de plaats van een velemobiel op de openbaare weg. Dus deze:
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter,
mogen eveneens het fietspad volgen.
Volgens Jan is het uitspraak ergens hier in de diepte van het Forum te vinden... maar waar. Kan iemand de link posten?
Bedankt
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#161 Bericht door fcapri » di 14 jan 2020, 11:17

Cars10
Junior
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

#162 Bericht door Cars10 » di 14 jan 2020, 11:20

Ja, bedankt.
Ik ga zaterdag op Brevet en dus 500 km door het land. Ik hop dat ik het briefje niet nodig heb ...
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

Bart86
Belofte
Contacteer:

#163 Bericht door Bart86 » za 27 jun 2020, 14:57

Vandaag onderweg naar het werk een eerste keer aan de kant gezet voor een politiecontrole 8)

Ik reed met mijn WAW op de rijbaan (steenweg - 70 km/u), achter mij een gefrustreerde bestuurder van een peugeot de verschillende malen met zijn grootlichten flikkerde en achter deze wagen een combi van de lokale politiezone Hageland. De peugeot ging opzij om de combi door te laten en heeft deze wellicht gewezen op mijn aanwezigheid. Enkele ogenblikken later zie ik de combi naderen en de blauwe zwaailichten aangaan. Ondanks ik niets moet doen, zet ik mijn pinker aan en rij ik het fietspad op. De collega's komen naast mij rijden en ik zie de zijruit al zakken. Hierop volgt een vermanende blik van de collega aan de passagierszijde die mij vervolgens toespreekt. Ik gebaar hem dat ik hem niet kan verstaan en stop. Eens gestopt stap ik uit, en ben ik blij wanneer ik besef dat ik sportkledij van de firma draag (met logo) :D

Wat vermoedelijk een vervelend gesprek ging worden, begint met: "ah... dag collega..." Er volgen enkele vragen: Vind je dat niet gevaarlijk? Heeft dat een motortje? is dat van carbon? Ik heb uiteindelijk een kort en fijn gesprek gehad met de collega's waarbij er zelfs bewondering wordt geuit over de WAW. Ik heb hen ook attent gemaakt op de regels omtrent een VM en op het geseponeerde PV van de collega's van PZ Demerdal (Diest). Op geen enkel moment werd er geïnsinueerd dat ik een overtreding beging.

Weer wat collega's die geïnformeerd zijn omtrent de regels!
Wellicht is het vandaag anders verlopen omwille van het feit dat ik herkenbaar was als 'collega', anders waren ze vermoedelijk minder snel of zelfs niet mee met het verhaal.

Helen
Kopman
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201
Contacteer:

#164 Bericht door Helen » za 27 jun 2020, 15:16

Bart86 schreef: za 27 jun 2020, 14:57 ... dat ik sportkledij van de firma draag (met logo) :D
Héérlijk! :lol: =D>

Vraagje: kan je voor alle leden van ligfietsers.be sportkleding van de firma bestellen? 8)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#165 Bericht door bicky » za 27 jun 2020, 17:42

Helen schreef: za 27 jun 2020, 15:16
Bart86 schreef: za 27 jun 2020, 14:57 ... dat ik sportkledij van de firma draag (met logo) :D
Héérlijk! :lol: =D>

Vraagje: kan je voor alle leden van ligfietsers.be sportkleding van de firma bestellen? 8)
dacht net hetzelfde.
voor mij ook een setje aub :D

Plaats reactie