Politie

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
WAWwer
Junior
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Contacteer:

Politie

#1 Bericht door WAWwer » wo 23 nov 2016, 9:44

Vandaag een zoveelste discussie gehad met de (telkens Mechelse) politie over het feit of ik op de rijbaan mag rijden of niet. De vorige keren heb ik adhv artikel 9 telkens de agenten terug in hun combi gejaagd, maar deze keer was het een zwaantje en die zijn wat moeilijker. Ook hij begon uiteraard met "ik weet zeker dat je hier niet mag rijden, dat is levensgevaarlijk" naar "ik zal het eens opzoeken". Uiteindelijk heeft hij gezegd dat hij desnoods op zoek zal gaan naar uitzonderingen op artikel 9 en dat er alvast een reflector vooraan en achteraan moet hangen. Hij "gaat mij daar dan wel op pakken als ik begin onnozel te doen over artikel 9". Weet iemand of er bepalingen zijn over reflectoren op een velomobiel?

fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

Re: Politie

#2 Bericht door fcapri » wo 23 nov 2016, 9:54

artikel 82.1
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /272-art82
82.1.2.

1° Berijders van een drie- of vierwieler moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet-verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.

2° De driewielers met één voorwiel moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan twee rode reflectoren voeren.

3° De driewielers met twee voorwielen moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan één rode reflector voeren.

4° De vierwielers moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan twee rode reflectoren voeren.

5° De pedalen van de drie- en vierwielers moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren.
uitzonderingen op regel 9 zijn er niet.
ik heb die artikels gewoon allemaal afgedrukt waar iets van 3wielers in staan, en dat zijn de artikels 2 - 9 - 43 en 82.
artikel 2 begint al heel simpel met:
2.1 rijbaan: het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
en
2.15.1 rijwiel: elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen....

een rijwiel is een voertuig, en een voertuig moet op de rijbaan rijden.
daarna geeft artikel 9 de VERPLICHTING aan fietsers om op het fietspad te rijden. de uitzondering daar is dat rijwielen er ook MOGEN rijden. dus als dat zwaantje uitzonderingen wil zoeken, dan mag die daarvoor gaan.

artikel 43 zegt ook nog dat gebruikers van het fietspad elkaar niet mogen hinderen of in gevaar brengen. je kan altijd nog proberen aan te halen dat zo een velomobiel op het fietspad een hindernis is en ook een gevaar voor de normale fietsers, en dat jij daarom verkiest om op de weg te rijden (doe ik ook altijd als ik harder dan 40km/h ga).

PS: heb je soms een electromotor op je waw zitten, dan mag je niet eens op het fietspad
9.1.2:...
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
zorgt dat uw WAW volledig wettelijk in orde staat. inclusief de reflectoren vooraan en achteraan, houd u vooral kalm, laat diene veel onzin verkopen en desnoods een boete uitschrijven dat ge niet op de rijbaan moogt rijden.
daarna gaat ge savonds maar eens naar het politie bureau zijn overste opzoeken, met afgedrukte teksten. en zeg daar maar dat die agent regels begint uit te vinden, dat jij hem de artikels opgesomd hebt en dat hij niet wou luisteren en toch een boete uitschreef.
vraag dan ook maar eens of die chef het normaal vind dat zijn personeel niet op de hoogte is en dat jij de politiemensen moeten bijscholen ivm de wegcode. niks zo erg voor een chef om te horen te krijgen dat zijn personeel onbekwaam is.
maar zover zal het wel niet komen. als een agent merkt dat jij de wegcode beter kent dan hijzelf, krijg je wel altijd het excuus: "zal het eens opzoeken".

ik heb dan ook al de nodige ambras gehad met politie ene tot nu toe nog altijd een blanco strafblad en geen boetes moeten betalen :mrgreen:

WAWwer
Junior
Contacteer:

#3 Bericht door WAWwer » wo 23 nov 2016, 10:44

Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg. Het kalm blijven is mij deze keer niet 100% gelukt, maar het viel wel mee. Blijkbaar moet er dus idd een reflector vooraan en achteraan opzitten. Ik vind dat die er dan eigenlijk standaard bijgeleverd zou moeten zijn. Het zal dan nog waarschijnlijk niet gelijk welke reflector zijn.

Hij heeft idd geen pv uitgeschreven, maar hij verzekerde mij wel dat er nog één volgt als hij een uitzondering vindt. Wat hem dus niet zal lukken.

Lex
Public Relations
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

#4 Bericht door Lex » wo 23 nov 2016, 10:50

De stickers van "Fietser.be" zijn reflecterend. :wink:
En een rood reflekterende strip op de staart van een waw misstaat zeker niet.
hier een mooi voorbeeld van de achterkant. Wel geen waw, maar het scheelt niet veel...

WAWwer
Junior
Contacteer:

#5 Bericht door WAWwer » wo 23 nov 2016, 11:09

Het is een idee. Ik kan mij wel al voorstellen dat voor mierenneukers dit niet zal voldoen aan de wettelijke definitie van een reflector (afmetingen, vorm,...).

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#6 Bericht door fcapri » wo 23 nov 2016, 11:28

tuurlijk wel.
verder lezen in artikel 82
82.1.4.

1° De lichten en reflectoren moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn en goed uitkomen, goed onderhouden zijn en goed werken.

2° In geen geval mogen er vooraan rode lichten of rode reflectoren en achteraan witte of gele lichten of witte reflectoren gevoerd worden.

3° De reflectoren mogen geen driehoekige vorm hebben. Zij moeten vast zijn aangebracht in een vlak, loodrecht op de lengteas van het rijwiel.

4° Wanneer het rijwiel vooraan twee witte reflectoren of achteraan twee rode reflectoren moet voeren, moeten de twee reflectoren dezelfde kleur, dezelfde vorm en dezelfde afmetingen hebben.

Ze moeten symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het rijwiel en in hetzelfde vlak, loodrecht op deze as aangebracht zijn.

De buitenrand van het lichtgevend gedeelte van de twee reflectoren vooraan en achteraan moet zich zo dicht mogelijk en, in ieder geval, op ten hoogste, 0,10 meter van de buitenomtrek van het rijwiel bevinden.

5° De reflectoren en retro-reflecterende stroken, die door dit artikel voorgeschreven of voorzien zijn, moeten overeenkomstig de door Ons vastgestelde normen goedgekeurd zijn, met uitzondering van de witte reflectoren vooraan en de gele of oranje reflectoren op de pedalen, aangebracht voor 1 januari 1985, alsmede van de retro-reflecterende stroken op de banden, aangebracht voor 1 januari 1985.

De rode reflectoren achteraan, aangebracht voor 1 januari 1985 en die niet goedgekeurd zijn, mogen bovendien bij de goedgekeurde rode reflectoren achteraan behouden blijven.
jij hebt 1 rode reflector achteraan nodig. vorm wordt niet beschreven. mag alleen niet driehoekig zijn (driehoek rode reflector is gereserveerd voor aanhangwagens).
en 2 witte reflectoren vooraan, symmetrisch bevestigd, en beide moeten dezelfde vorm hebben.

je mag altijd meer reflectoren hebben. het enige waar ze u zouden kunnen op pakken is de reflectoren in de pedalen. die zijn nooit zichtbaar. maar zelf al krijgt ge daar een boete voor, dan stuurt ge een verweerschrift naar het parket met fotos van jouw fiets op en de onmogelijkheid deze reflectoren zichtbaar te maken.

eeuwige reiziger
General Manager
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Contacteer:

#7 Bericht door eeuwige reiziger » wo 23 nov 2016, 14:54

WAWwer schreef:Vandaag een zoveelste discussie gehad met de (telkens Mechelse) politie over het feit of ik op de rijbaan mag rijden of niet. De vorige keren heb ik adhv artikel 9 telkens de agenten terug in hun combi gejaagd, maar deze keer was het een zwaantje en die zijn wat moeilijker. Ook hij begon uiteraard met "ik weet zeker dat je hier niet mag rijden, dat is levensgevaarlijk" naar "ik zal het eens opzoeken".
Alhoewel mijn ervaringen van de arm der wet alles bij elkaar genomen positief zijn, heb ook ik eens een gelijkaardig voorval meegemaakt.

Beernem, N370. Ik reed tegen de veertig aan - juist de spoorwegbrug voorbij - toen er plotseling een wagen voor me volop in de remmen ging. Niets in de tegenrichting, dus besloot ik in te halen. Begint de man achter het stuur daar niet onbedaarlijk te toeteren, zeker?! Ik schenk er echter geen aandacht aan en rij verder, de parking van een warenhuis op. Ik hijs me uit de velomobiel, draai me om en botst op een blauw geschelpte. Achter hem staat de wagen die ik ingehaald had. Ik wist al genoeg.

Op een toon die niet veel goeds voorspelt, zegt hij: "Mijnheer, ik neem aan dat dit een fiets is, ja?!" Ik knik. "Dan moet u op het fietspad rijden", terwijl hij al zijn boekje boven haalt. Eigenlijk is het nog goed gekomen, maar de agent vond het nodig me op het einde nog eens flink de levieten te lezen over verkeersveiligheid patati en patata... "Als er iemand in uw gat rijdt, mijnheer..." "Heel gevaarlijk zo'n laag ding..." En nog meer van dat.

Uiteindelijk heeft hij gezegd dat hij desnoods op zoek zal gaan naar uitzonderingen op artikel 9 en dat er alvast een reflector vooraan en achteraan moet hangen. Hij "gaat mij daar dan wel op pakken als ik begin onnozel te doen over artikel 9". Weet iemand of er bepalingen zijn over reflectoren op een velomobiel?
Wat?! Weinig professionele houding van die man. Eerder een stok zoeken om de hond te slaan.

WAWwer schreef:Het kalm blijven is mij deze keer niet 100% gelukt, maar het viel wel mee. Blijkbaar moet er dus idd een reflector vooraan en achteraan opzitten. Ik vind dat die er dan eigenlijk standaard bijgeleverd zou moeten zijn. Het zal dan nog waarschijnlijk niet gelijk welke reflector zijn.
Altijd de kalmte bewaren, natuurlijk. Anders is er nog kans dat je zo'n dure prent voor smaad aan de politie meekrijgt. Ook ome agent kan wel eens een slechte dag hebben...

Blijkbaar is er een probleempje met het fotoalbum van fietser.be, anders zou je daar heel wat voorbeelden kunnen vinden van mooie ontwerpen met reflecterende strepen voor- en achteraan. Eentje ervan is WAW006. Gelukkig teruggevonden langs een andere weg. Een actiefoto, maar je ziet mooi hoe de reflectiestroken weden aangebracht. Ook eens kijken naar WAW022. Ronduit top!

http://www.velo-circus.com/CMSJ/index.p ... aw-col-210
http://www.velo-circus.com/CMSJ/index.p ... etserwaw-3
Laatst gewijzigd door eeuwige reiziger op wo 23 nov 2016, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

WAWwer
Junior
Contacteer:

#8 Bericht door WAWwer » wo 23 nov 2016, 15:09

Zijn hele punt was eigenlijk ook dat hij het uiterst gevaarlijk vond. Hij zei letterlijk: "Ik zag een wit gevaarte en daarna pas je achterlicht, je ziet dat niet rijden."

Hij zegt dus maw dat hij niet ziet wat hij heeft gezien. Die mens is gewoon geschrokken van iets wat hij niet kent en iets wat een mens niet kent, moet bestreden worden.

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#9 Bericht door fcapri » wo 23 nov 2016, 15:18

als je geen reflectoren hebt, dan kan dit idd een probleem zijn.
die komt met de moto aangereden, ziet niks van reflectie en denk al: wat is dat daar in de verte.
zouden er reflectoren opzitten, die zie je die reflectie en kan die onmiddelijk zeggen: aja, daar rijd een fiets.

het feit dat iets zonder reflectoren, op de baan rijd en niet op het fietspad zorgt voor zijn verwarring. eerst zien dat je wettelijk gezien volledig in orde staat, dan pas ambras zoeken met de politie :D.

ik reed gisteren naar huis, op een rond punt rijd ik op de baan en vliegt me daar een tesla met veel getoeter voorbij. die vond dat ik in zijn weg reed en maar moest wegwezen. en hij sneed me redelijk snel de pas af. nuja, toch niet dicht genoeg want hij had geen krassen op zijn flank. zal mij een worst wezen als hij voor 5K€ aan schade in zijn lak rijd. mag hij de mijne ook nog eens betalen.
heb nog goed terug geclaxoneert. t is al de eerste keer niet dat ze dan proberen stoppen of beginnen brullen vanuit hun raampje. en ik brul even hard terug

eeuwige reiziger
General Manager
Contacteer:

#10 Bericht door eeuwige reiziger » wo 23 nov 2016, 15:29

fcapri schreef:als je geen reflectoren hebt, dan kan dit idd een probleem zijn.
die komt met de moto aangereden, ziet niks van reflectie en denk al: wat is dat daar in de verte.
zouden er reflectoren opzitten, die zie je die reflectie en kan die onmiddelijk zeggen: aja, daar rijd een fiets.
Eerlijk gezegd betwijfel ik of dat eigenlijk nog echt opvalt. Er komt tegenwoordig zo'n enorme lichtbundel uit de meeste lampen dat ik me afvraag of de reflector nog opvalt. Vaak zit die immers in de lamp zelf verwerkt.
fcapri schreef: ik reed gisteren naar huis, op een rond punt rijd ik op de baan en vliegt me daar een tesla met veel getoeter voorbij. die vond dat ik in zijn weg reed en maar moest wegwezen. en hij sneed me redelijk snel de pas af. nuja, toch niet dicht genoeg want hij had geen krassen op zijn flank. zal mij een worst wezen als hij voor 5K€ aan schade in zijn lak rijd. mag hij de mijne ook nog eens betalen.
heb nog goed terug geclaxoneert. t is al de eerste keer niet dat ze dan proberen stoppen of beginnen brullen vanuit hun raampje. en ik brul even hard terug
Ik doe wel eens het omgekeerde van wat ze verwachten: vriendelijke zwaaien en de duim opsteken... :mrgreen:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#11 Bericht door fcapri » wo 23 nov 2016, 15:39

eeuwige reiziger schreef: Eerlijk gezegd betwijfel ik of dat eigenlijk nog echt opvalt. Er komt tegenwoordig zo'n enorme lichtbundel uit de meeste lampen dat ik me afvraag of de reflector nog opvalt. Vaak zit die immers in de lamp zelf verwerkt.
ik geloof dat dit in belgie verboden is.
en toch moeten opzoeken en idd
82.1.1 2° De fietsen moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren.
Het lichtgevend gedeelte van de rode reflector moet afzonderlijk zijn van dit van het rode licht.

maar dit staat bij fietsen, en niet bij 3/4wielers die 8.1.2 zijn.

moet nog eens verder zoeken, want meen dat er een wettekst is die zegt dat de reflector afzonderlijk moet zijn en niet in dezelfde behuizing als het licht mag zitten. vele van die vouwfietjes hebben de achterreflector waar ook zo een ledje in zit. die mogen eigenlijk niet.

http://www.lokalepolitie.be/5421/nieuws ... -een-fiets
reflectoren:
◦een witte reflector vooraan (rechthoekig of trapeziumvormig - goedkeuringsmerk I of IA - mag ingebouwd zijn in het voorlicht)
◦een rode reflector achteraan (rechthoekig of trapeziumvormig - goedkeuringsmerk IA - mag niet ingebouwd zijn in het achterlicht)
dit mag dus niet
Afbeelding

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#12 Bericht door bicky » wo 23 nov 2016, 16:44

Gisteren werd me op de verkeerscommissie nogmaals duidelijk dat de arm der wet niet alle reglementen kent.
Ze kunnen niet alles kennen.
Dit kan er niemand zonder het op te zoeken bij de vreemdsoortige voertuigen die deze dagen wordt uitgevonden of bereden.
eeuwige reiziger schreef:Ik doe wel eens het omgekeerde van wat ze verwachten: vriendelijke zwaaien en de duim opsteken... :mrgreen:
Mensen die toeteren en roepen zijn supporters die je aanmoedigen.
Ik zwaai ook altijd.
Afbeelding

eeuwige reiziger
General Manager
Contacteer:

#13 Bericht door eeuwige reiziger » wo 23 nov 2016, 16:46

fcapri schreef: ik geloof dat dit in belgie verboden is.
en toch moeten opzoeken en idd

(...)

moet nog eens verder zoeken, want meen dat er een wettekst is die zegt dat de reflector afzonderlijk moet zijn en niet in dezelfde behuizing als het licht mag zitten.
Als ze dit naar de letter willen toepassen, wens ik de politie alvast veel geluk en nog veel meer tijd. Er rijden duizenden en duizenden fietsen rond met een achterlicht dat een geheel vormt met de reflector. Zelfs mijn oude collegefiets - in '82 gekregen - heeft een SP8 van Spanninga, waar dat ook het geval is.

Moeten we bijgevolg die voorschriften niet op een andere manier begrijpen?

WAWwer
Junior
Contacteer:

#14 Bericht door WAWwer » wo 23 nov 2016, 17:08

fcapri schreef:als je geen reflectoren hebt, dan kan dit idd een probleem zijn.

het feit dat iets zonder reflectoren, op de baan rijd en niet op het fietspad zorgt voor zijn verwarring. eerst zien dat je wettelijk gezien volledig in orde staat, dan pas ambras zoeken met de politie :D.
Bij mij hangt er een reflecterende zwarte band rond gans de WAW, dus van waar hij mij ook naderde, hij zag ofwel een achterlicht, ofwel een voorlicht, ofwel de reflecterende band.
Volgens Brecht is die band trouwens voldoende om wettelijk in orde te zijn.

Ronnius
General Manager
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Contacteer:

#15 Bericht door Ronnius » wo 23 nov 2016, 18:31

Dat het licht en de reflector niet samen mag zitten klopt wel.
Maar ik heb nog nooit gelezen dat het niet in dezelfde behuizing zou mogen.

Er is wel een verschil met een lamp die in of achter de reflector zit
en een behuizing waar de reflector "rond" de lamp zit.
Zelfs de dure Duitse verlichting is met 1 behuizing en de Duitse wetgeving is veel strenger.

Als de lamp achter de reflector zit kan het gebeuren dat het licht door de reflector (door de driehoekige piramiden)
niet naar achter maar zijwaarts wordt gestuurd en dus niet zichtbaar genoeg is naar achter.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie