wetgeving deel 2

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

wetgeving deel 2

#1 Bericht door fcapri » do 04 jun 2020, 8:21

weet een wet-technische vraag:
mijn ligfiets heeft ondersteuning:
-zonder trappen tot 6km/h
-mits meetrappen gaat die voluit (stand 6) tot 25km/h en neemt dan af naar stand 5
-stand 5 gaat door tot 30km/h en neemt dan af naar stand 4
-stand 4... tja, hangt er vanaf hoe hard je trapt. bergop ga je de 30 niet aanhouden.

nu kocht mijn moeder zo een electrische step met zadel: https://www.bol.com/nl/p/moovway-b3-ele ... YAispQYbx4

die dingen worden niet door pedalen aangedreven, en rijden 25km/h. volgens haar verzekering geen nr plaat, en geen verzekering nodig.

Code: Selecteer alles

2.15.2. Een "voortbewegingstoestel" is :

1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

2° ofwel een “gemotoriseerd voortbewegingstoestel”, dit wil zeggen elk motorvoertuig met één of meer wielen dat door bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur, onder meer:

a) elektrische rolstoelen;
b) elektrische rolwagens voor personen met verminderde mobiliteit;
c) gemotoriseerde autopeds;
d) zelf balancerende een- of tweewielige elektrische toestellen.

Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.

Het niet bereden voortbewegingstoestel wordt niet als voertuig beschouwd.

De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.

wat is het verschil met dat ding, en een electrische scooter die 25km/h haalt en wel verzekering en nr plaat heeft?

Code: Selecteer alles

2.17. "Bromfiets" :

1) ofwel een “bromfiets klasse A”, dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW, of met een elektrische motor met een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 25 km per uur, met uitsluiting van de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen;
als die dingen effectie niet als brommer worden aanzien, dan mag mijn electrische ligfiets toch ook 25km/h zelfstandig zonder trappen rijden?
En waarom mag een 25kmh ebike niet rijden zonder trappen

DennisTheMenace
Neo Prof
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: wetgeving deel 2

#2 Bericht door DennisTheMenace » do 04 jun 2020, 21:38

Ik ben niet erg bekend met de materie maar ik weetdat je fiets alvast geen certificaat van overeenstemming heeft en daardoor niet aan de europese technische richtlijnen voor gemotoriseerde rijwielen voldoet.
Je aangedreven fiets is ook geen van de 4 beschreven gemotoriseerde voortbewegingstoestellen, hoewel het dat evengoed zou kunnen zijn, je moet er gewoon voor zorgen dat hij zelfbalancerend is (en twee wielen heeft) :idea:

Blijkbaar is de filosofie van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen iets in de aard van: als je er stapvoets mee kan rijden, zonder af te stappen, kan het in deze categorie.

Bart86
Belofte
Postcode: 3560
Velomobiel: WAW430
Contacteer:

#3 Bericht door Bart86 » vr 05 jun 2020, 1:30

Wat mij betreft is dit hetzelfde als een bromfiets klasse A. Nog niet zo lang geleden werd er eentje door een collega van mij in beslag genomen wegens niet verzekering/inschrijving. Het wordt ook zo gecommuniceerd door de Vlaamse overheid.

https://www.vlaanderen.be/een-elektrisc ... l-aankopen

Ares
Helper
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

#4 Bericht door Ares » vr 05 jun 2020, 5:43

En weer is de logica zoek :). Rij je aan 25 op je gemotoriseerde autoped is het geen probleem, zet je er een zadel op is het een brommer. Nochtans kan je van die eerste hoger/ernstiger vallen.
Onlangs reed er me eentje voorbij aan hoge snelheid op kleine dikke bandjes. Geen nummerplaat, geen helm...
Afbeelding

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#5 Bericht door fcapri » vr 05 jun 2020, 7:34

Bart86 schreef: vr 05 jun 2020, 1:30 Wat mij betreft is dit hetzelfde als een bromfiets klasse A. Nog niet zo lang geleden werd er eentje door een collega van mij in beslag genomen wegens niet verzekering/inschrijving. Het wordt ook zo gecommuniceerd door de Vlaamse overheid.

https://www.vlaanderen.be/een-elektrisc ... l-aankopen
eindelijk dus correcte info.
zoals ik al dacht, is dat dus gewoon een brommer. doorgegeven aan mijn ma

ethias is dus ferm verkeerde info aan het doorgeven van hun klanten. mijn ma had dit al aan mij gevraagd en ik zei dat het een brommer was (geen pedalen om te duwen, redelijk hoog zittend, zelfstandig rijden). ze heeft ethias gemaild met fotos, geen antwoord.
ze heeft ethais dan gebeld en daar zeggen ze dat die onder familiale valt

Bart86
Belofte
Contacteer:

#6 Bericht door Bart86 » vr 05 jun 2020, 14:49

Ares schreef: vr 05 jun 2020, 5:43
En weer is de logica zoek :). Rij je aan 25 op je gemotoriseerde autoped is het geen probleem, zet je er een zadel op is het een brommer. Nochtans kan je van die eerste hoger/ernstiger vallen.
Onlangs reed er me eentje voorbij aan hoge snelheid op kleine dikke bandjes. Geen nummerplaat, geen helm...
Afbeelding
Zo hebben we ook al eentje in beslag genomen omdat deze niet ingeschreven/verzekerd was. Momenteel rijdt er een pizzakoerier rond met hetzelfde model, maar dan wél ingeschreven en verzekerd.

Logica zit er naar mijn aanvoelen ook niet in. Bromfietsen klasse A worden benadeeld door de wetgeving, want zij moeten taks en een aparte verzekering betalen. Ze zijn ook nog eens verplicht een valhelm te dragen. En op een step, monowheel, hoverboard, ... aan 25 km/u heb je deze verplichtingen niet.

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#7 Bericht door fcapri » vr 05 jun 2020, 15:16

ben al een half jaar bezig om een electrische scooter in te schrijven in belgie. heeft hier ooit rondgereden, maar nu brommers een nr plaat moeten hebben, is het ellende. want deze scooter heeft 18karakters in het chassisnr (zowel op de kader als op de papieren). en DIV kan maar MAX 17 karakters in hun pc steken. ze willen hem niet inschrijven.
binnen 2weken nog eens naar DIV in gent gaan, met een hoop papierwerk.
ze zeggen dat de fabrikant een nieuw papier moet maken met 17karakters (hetgeen dan niet overeenkomt met de nr in mijn kader). nogthans kan de importeur mij papieren geven dat die brommers uit 2006 een uitzondering hadden op het chassisnr met 18karakters. ze zijn er in belgie een echte soep van aan het maken

als die steps met zadel ook zo mochten rondrijden, ging ik mijn scooter gewoon slopen en zo een step kopen

Bart86
Belofte
Contacteer:

#8 Bericht door Bart86 » wo 17 jun 2020, 20:44

Ik kwam pas nog een artikel tegen wat hierover gaat. Hier wordt ook bevestigd wat ik schreef en wat gecommuniceerd wordt door de Vlaamse overheid.

https://www.vivocyclo.com/2020/06/10/e- ... -illegaal/

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#9 Bericht door bicky » wo 17 jun 2020, 21:09

Interessant leesvoer
Dit stuk viel me wel op ten voordele van ligfietsen en velomobielen
Als je echter het zadel van al die voertuigen onder de 54cm houdt, dan hoef je alsnog niet aan die typegoedkeuring te voldoen (uitsluiting Artikel 2.2.k)[\quote]

Brechtix
dokter
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#10 Bericht door Brechtix » do 18 jun 2020, 20:51

Dat vertel ik hier (en elders) al vijf jaar :-)
bicky schreef: wo 17 jun 2020, 21:09 Interessant leesvoer
Dit stuk viel me wel op ten voordele van ligfietsen en velomobielen
Als je echter het zadel van al die voertuigen onder de 54cm houdt, dan hoef je alsnog niet aan die typegoedkeuring te voldoen (uitsluiting Artikel 2.2.k)[\quote]
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#11 Bericht door fcapri » do 18 jun 2020, 22:02

maak een electrische kart.... mag je zo mee op straat dan

Brechtix
dokter
Contacteer:

#12 Bericht door Brechtix » di 23 jun 2020, 12:56

Dan moet ie wel pedalen als hoofdaandrijving hebben.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#13 Bericht door fcapri » di 23 jun 2020, 21:46

pedalen met gashendel hé.
zo een geval dus, en daar achteraan nog een hub motor op. zolang ge maar onder die 40cm zit
Afbeelding

of nog extremer, vooraan pedalen op een dynamo, voedingskabel naar achteren op de motor. drive bij wire.
en daar een hulpaccu aan. hoe zalig zou dat zijn, met zoiets naar u werk

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#14 Bericht door bicky » di 23 jun 2020, 22:03

fcapri schreef: di 23 jun 2020, 21:46 pedalen met gashendel hé.
zo een geval dus, en daar achteraan nog een hub motor op. zolang ge maar onder die 40cm zit
of nog extremer, vooraan pedalen op een dynamo, voedingskabel naar achteren op de motor. drive bij wire.
en daar een hulpaccu aan. hoe zalig zou dat zijn, met zoiets naar u werk
dan nog een kuip erond als bescherming en grotere wielen.
dan krijg je nog iets extremer.
Afbeelding

Brechtix
dokter
Contacteer:

#15 Bericht door Brechtix » di 30 jun 2020, 9:55

Stel je voor! :D

Larry Page

Plaats reactie