Forenzen met een trike

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
Markske
Neo Prof
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Forenzen met een trike

#16 Bericht door Markske » di 23 okt 2018, 20:14

Ik rijd de laatste jaren afstanden van 36-45 km enkel met de velomobiel naar het werk, goed voor 15000 km per jaar en 3000€ fietsvergoeding. Bij een moderner type velomobiel vallen de onderhoudskosten nogal mee. Voor mijn QV zal de teller na 40000 km (waarvan een dikke 25000 woon-werk) op zowat 500€ onderhoudskosten staan (inclusief banden). De Mango heeft het zo'n 120000 km met mij volgehouden (weliswaar met het nodige geïmproviseerde oplapwerk, maar ook een zwaar eerste jaar met beginnersfouten) en leidt nu nog een rustiger leventje bij de 3de eigenaar. Kwestie tempo: 's morgens 31-33 km/h gemiddeld, 's avonds 35-38 gemiddeld.

Voor mij is de fietsvergoeding wel een financiële verantwoording geweest om de velomobiel te kopen waar ik al langer aan zat te denken, maar de reden waarom ik ermee rijd is 100% het plezier dat ik er aan beleef. Dat het goed is voor lijf en milieu is meteen leuk meegenomen natuurlijk ;) En de mensen die ik dankzij deze nieuwe wereld heb leren kennen vind ik ook nog altijd tof.
Het nuttige met het aangename combineren

Sef
Supporter
Postcode: 9060
Fiets: WAW249
Velomobiel: Waw249
Contacteer:

#17 Bericht door Sef » wo 24 okt 2018, 8:13

Ooit 2 jaar geleden begonnen als een weddenschap. "Morgen kom ik met de fiets naar werk."
43 km enkel. Amai die dag heb ik afgezien. 3 dagen zeer aan mijn gat.
Heeft me wel aangezet om meer met de fiets naar werk te gaan.
Regen, wind en een zeer gat bleven toch pijnpunten.

Deze zomer dan maar beslist om een 2de hands waw aan te schaffen. Na een jaar te overwegen, want is toch steeds een dure aankoop. Tot op vandaag geen moment spijt van gehad en praktisch elke werkdag mee naar het werk gefietst.
In het begin haalde ik gemiddelden van 28 km/h met een kruissnelheid van 35 km/h.
Dit had men mij gezegd. Omdat je andere spieren gebruikt. Dit merk ik nu wel. Kost me nu minder moeite en de gemiddelde snelheid is gestegen boven 30 km/h.
Nu komt de winter eraan en ik ben er echt benieuwd naar en hoop dat ik zolang mogelijk kan blijven rijden.

Fietsvergoeding was één van de motivaties.
Nu blijft mijn 10 jaar oude diesel veel meer stilstaan en dat is ook een serieuze kost gespaard.

CapoJan
ploegleider
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Contacteer:

#18 Bericht door CapoJan » vr 26 okt 2018, 8:55

fcapri schreef:
ma 22 okt 2018, 9:28
de kost van een VM is wel een pak hoger.
die 17059km met de fiets heb ik 3400€ fietsvergoeding gehad en slecht 530€ onkosten (16% van mijn fietsvergoeding gaat naar onkosten)
die 17088km met de alleweder brachten 3600€ op maar heb ik 1800€ onkosten (49% van de fietsvergoeding gaat naar onkosten). als je dus veel wilt verdienen door met de fiets te gaan raad ik een VM af.
De redenering is niet sluitend, he. Jij rijdt met een oud kraam dat in vergelijking met de moderne velomobielen veel onderhoudsintensiever is. Bij de Orca beperkt zich dat gewoonlijk tot jaarlijks een groot onderhoud en af en toe banden vervangen. De kosten vallen nog lager uit dan wat jij voor de gewone fiets opgeeft.

Als je de kosten wil vergelijken, moet je ook rekenen dat bij een auto die niet rijdt de variabele kosten wegvallen. Geen verbruik, onderhoudsintervallen komen in tijd verder uit elkaar te liggen, minder slijtage... Dat moet je bovenop de fietsvergoeding rekenen (tenzij je over een salariswagen beschikt).
Maar je hebt ook weer gelijk: wie het puur om de centen doet, zal het niet volhouden. Fietsen kost nu eenmaal tijd en inspanning. Als het slecht weer is, biedt enkel een velomobiel een redelijk comfort. Als het glad wordt, wil je niet op twee wielen onderweg zijn. Er zijn belangrijker argumenten, maar die vergoeding is wel mooi meegenomen.

Alleen: voor de initiële vraag val ik erbuiten. Meestal neem ik de velomobiel, af en toe de trike en héél soms de bukker, maar ze zijn alle drie elektrisch ondersteund... In elk geval: op enkele uitzonderlijke keren na, ga ik altijd met de fiets naar het werk. 23 km enkel.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#19 Bericht door bicky » za 27 okt 2018, 20:58

fcapri schreef:
ma 22 okt 2018, 9:28
de kost van een VM is wel een pak hoger.
die 17059km met de fiets heb ik 3400€ fietsvergoeding gehad en slecht 530€ onkosten (16% van mijn fietsvergoeding gaat naar onkosten)
die 17088km met de alleweder brachten 3600€ op maar heb ik 1800€ onkosten (49% van de fietsvergoeding gaat naar onkosten). als je dus veel wilt verdienen door met de fiets te gaan raad ik een VM af.
Ik ondersteun Jan zijn mening. Je redenatie is te kort door de bocht.
Als je veel wil verdienen ga je beter bij klussen of zoek je ander werk.
Al noem ik mijn fietsen mijn bijverdienste.

Mijn mango heeft zijn aankoopbedrag al meer dan dubbel opgeleverd met 82.000km op te teller.
En dan kan je nog rekening houden dat een goed onderhouden modernere velomobiel zeker 3000€ 2dehands kan opleveren.

fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

#20 Bericht door fcapri » zo 28 okt 2018, 7:37

Men heeft mijn besluit toch wat vereerd begrepen, mijn gewone bukfiets was ook een barrel hoor waar amper onderhoud aan gedaan werd en daar was na 3jaar niks mechanisch nog goed aan. Elk tandwiel tot de draad versleten en dan koop je gewoon en ander barrel voor 50euro.

Wie voor he geld gaat fietsen moet bovenstaande doen.
Nu ivm die vm. De kost voor een vm is altijd hoog. Aankoop of onderhoud.
Ofwel koop je een barrel zoals mij en steek je er 1500euro in om die te moderniseren. Verlichting, pedalen, ketting, naafversnelling, voorwielen, ophanging en banden. En dan rijd je redelijk onderhoudsvrij. Je kan de investering dan spreiden over 2 jaar. De aankoop zat ook reeds in mijn onkost verekent. Ik kon met 600euro beginnen met een vm. De rest was luxe (nieuwe regenkap, ledverlichting op li-ion ipv 5kg loodaccu, naafversnelling...). Ik kon ook verder geprutst hebben met de originele faw en misschien allang gestopt dan :-).
Ik smeer elke 5000km de naaf eens en verander de kettingen. Kostprijs is da 100euro per jaar (50euro per 5000km) banden niet meegerekent.
Ofwel koop je een nieuwe vm voor 5000euro en rijd je een paar jaar onderhoudsvrij. Kostprijs in het begin.

Maar resultaat is hetzelfde.als je voor het geld fietst, duurt het te lang en kost het teveel voor je er geld uithaalt

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#21 Bericht door bicky » zo 28 okt 2018, 21:22

voor met een fiets van 50€ het jaar door fietsen over een enkele afstand van +15km zonder onderhoud zal je ook al redelijk afzien. dat houd je niet vol

Ronnius
General Manager
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Contacteer:

#22 Bericht door Ronnius » ma 29 okt 2018, 13:38

Als je voor het geld wil fietsen moet je beroepsrenner worden.

Maar hoe aardig kan het zijn dat je fietsend naar het werk je transportmiddel zich gewoon terugbetaalt. Kan je van een auto niet echt/echt niet zeggen. En beide kan je ook buiten het w-w verkeer gebruiken.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

#23 Bericht door fcapri » di 30 okt 2018, 21:32

bicky schreef:
zo 28 okt 2018, 21:22
voor met een fiets van 50€ het jaar door fietsen over een enkele afstand van +15km zonder onderhoud zal je ook al redelijk afzien. dat houd je niet vol
en toch.... 3,5jaar gedaan naar beauvechain. 18,5km enkel, 3km kassei bergop smorgens zonder straatverlichting en vol modder. de enige aanpassing was ombouw naar ledjes (in de originele lampen) en een 18650 accu onder het zadel.
en dan ziet die er zo uit
Afbeelding

en na 10 000km zien je tandwielen er zo uit
Afbeelding
Afbeelding

klein beetje rek aan de ketting. voordeel is dat je niet moet controlleren op rek, je ziet het zo ook al
Afbeelding
Afbeelding
je ziet ook al gelaste bouten op de trapas zodat je kan aanspannen met een sleutel ipv een dop.

ik rijd 10 000km met mijn goedkoop barrel en vervang dan de ketting (10€), cassette(30€) en grote blad vooraan (50€), derailleurwieltjes (10€). totale kost 100€ ofzo of ik koop een andere fiets voor 50€
Mijn MTB krijgt een nieuwe ketting elke 2500km. na 2-3kettingen vervang ik de cassette + derailleurwieltjes vanachter, en na 2-3cassettes gaan de voorbladen er ook af.
na 10-20 000km worden dus je
-voorbladen vervangen, 2-3cassettes versleten en 4-9kettingen.
dan zit je al 170-260€ verder.
alles samen oprijden is gewoonweg goedkoper dan regelmatig onderhoud uit te voeren. mijn MTB blijft wel steeds in top conditie terwijl het barrel na 5000km quasi volledig versleten is (maar zolang je niks vervangt, blijft alles ook werken).
Ronnius schreef:
ma 29 okt 2018, 13:38
Als je voor het geld wil fietsen moet je beroepsrenner worden.

Maar hoe aardig kan het zijn dat je fietsend naar het werk je transportmiddel zich gewoon terugbetaalt. Kan je van een auto niet echt/echt niet zeggen. En beide kan je ook buiten het w-w verkeer gebruiken.
BWA.... :D
ik rijd daily met een golfke 2 diesel, gekocht met 361 000km op 22jarige leeftijd voor 200€.
morgen gaat die voor de 9de keer naar de keuring met 529 000km op de klok. k heb 2 ongevallen in mijn recht ermee gehad en hiervoor 700€ en 660€ gekregen van de verzekering. echter niks hersteld. 8jaar mee gereden, winst maken en nog steeds aan oud ijzer prijs kwijtraken. jammer dat er nog zoveel golfjes 2 zijn dat ze niet stijgen in prijs. had het een ford geweest, hij was nu 10x zo duur geworden op die tijd.
km's voor woon-werk breng ik in bij de belastingen (0,15ct/km). en die wordt behandeld zoals mijn barrel, krijgt ook amper onderhoud :mrgreen:

Plaats reactie