Forenzen met een trike
- Martin
- Helper
- Berichten: 471
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
- Postcode: 8400
- Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Forenzen met een trike
Ik kreeg de vraag hoeveel ligfietsers forenzen van en naar het werk. Enkel trike rijders zonder ondersteuning.
Wat is de afstand naar jullie werk geen en terug?
Hoe lang fietsen jullie van en naar het werk en tegen welke gemiddelde snelheid?
Wat is de afstand naar jullie werk geen en terug?
Hoe lang fietsen jullie van en naar het werk en tegen welke gemiddelde snelheid?
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3657
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
Ik heb een trike met kap er rond. tellen die ook mee?
Persoonlijk ken ik niemand die enkel met zijn trike naar het werk rijd.
maar er zullen er wel zijn.
Persoonlijk ken ik niemand die enkel met zijn trike naar het werk rijd.
maar er zullen er wel zijn.
- Martin
- Helper
- Berichten: 471
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
- Postcode: 8400
- Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
Die tellen ook mee

Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten
-
- Helper
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
- Postcode: 2440
- Fiets: Milan GT
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
Als met schaal ook mag:
Velomobielgewijs wissel ik tussen 9 en 44km enkele rit.
De 9km heen gaat afhankelijk van de goesting tussen de 30 en 38km/h gemiddeld, meestal aan de hogere kant van het spectrum, terug naar huis eerder de lagere kant van het spectrum)
Dat is dan een route met 1 brug (met uitloop heen, geen uitloop op terugweg), 2 verkeerslichten in de heenrichting, 2 extra in de terugrichting en een rotonde die in de heenrichting zorgt voor helemaal geen oponthoud of complete stilstand en op de terugweg rij ik er trager onderdoor owv blinde bochten)
Recordje op dat traject is 12min. 14à18min komt echter vaker voor, vorige week lek gereden en mooi weer dus band ter plekke geplakt en dan werd het 37min
De 43km gaat heen meestal tussen de 35 en 39km/h gemiddeld: goesting of niet: doorduwen!
Persoonlijk recordje tot nu toe is 1uur en 4 min, meestal kom ik 1h en 8à15min na vertrek aan.
Op de terugrit tussen de 30 en 35 km/h gemiddeld. dan wordt het al gauw 1h 30 min
Heen gaat het 50m netto bergaf en neem ik een andere (een rechtdoor voorrangsweg en dus snellere) route dan terug.
Ik zit op 3 niet-fietsdagen tot nu toe dit jaar.
Dat resulteert van januari tot nu in 7400km ww-verkeer waarvan een kleine 1000 met de koersfiets ipv velomobiel ter voorbereiding (van het achterwerk) voor de 1000km van KOTK.
Velomobielgewijs wissel ik tussen 9 en 44km enkele rit.
De 9km heen gaat afhankelijk van de goesting tussen de 30 en 38km/h gemiddeld, meestal aan de hogere kant van het spectrum, terug naar huis eerder de lagere kant van het spectrum)
Dat is dan een route met 1 brug (met uitloop heen, geen uitloop op terugweg), 2 verkeerslichten in de heenrichting, 2 extra in de terugrichting en een rotonde die in de heenrichting zorgt voor helemaal geen oponthoud of complete stilstand en op de terugweg rij ik er trager onderdoor owv blinde bochten)
Recordje op dat traject is 12min. 14à18min komt echter vaker voor, vorige week lek gereden en mooi weer dus band ter plekke geplakt en dan werd het 37min
De 43km gaat heen meestal tussen de 35 en 39km/h gemiddeld: goesting of niet: doorduwen!
Persoonlijk recordje tot nu toe is 1uur en 4 min, meestal kom ik 1h en 8à15min na vertrek aan.
Op de terugrit tussen de 30 en 35 km/h gemiddeld. dan wordt het al gauw 1h 30 min
Heen gaat het 50m netto bergaf en neem ik een andere (een rechtdoor voorrangsweg en dus snellere) route dan terug.
Ik zit op 3 niet-fietsdagen tot nu toe dit jaar.
Dat resulteert van januari tot nu in 7400km ww-verkeer waarvan een kleine 1000 met de koersfiets ipv velomobiel ter voorbereiding (van het achterwerk) voor de 1000km van KOTK.
- Martin
- Helper
- Berichten: 471
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
- Postcode: 8400
- Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
Bedankt voor de uitgebreide info Jantjejantje schreef: ↑vr 19 okt 2018, 11:00 Als met schaal ook mag:
Velomobielgewijs wissel ik tussen 9 en 44km enkele rit.
De 9km heen gaat afhankelijk van de goesting tussen de 30 en 38km/h gemiddeld, meestal aan de hogere kant van het spectrum, terug naar huis eerder de lagere kant van het spectrum)
Dat is dan een route met 1 brug (met uitloop heen, geen uitloop op terugweg), 2 verkeerslichten in de heenrichting, 2 extra in de terugrichting en een rotonde die in de heenrichting zorgt voor helemaal geen oponthoud of complete stilstand en op de terugweg rij ik er trager onderdoor owv blinde bochten)
Recordje op dat traject is 12min. 14à18min komt echter vaker voor, vorige week lek gereden en mooi weer dus band ter plekke geplakt en dan werd het 37min
De 43km gaat heen meestal tussen de 35 en 39km/h gemiddeld: goesting of niet: doorduwen!
Persoonlijk recordje tot nu toe is 1uur en 4 min, meestal kom ik 1h en 8à15min na vertrek aan.
Op de terugrit tussen de 30 en 35 km/h gemiddeld. dan wordt het al gauw 1h 30 min
Heen gaat het 50m netto bergaf en neem ik een andere (een rechtdoor voorrangsweg en dus snellere) route dan terug.
Ik zit op 3 niet-fietsdagen tot nu toe dit jaar.
Dat resulteert van januari tot nu in 7400km ww-verkeer waarvan een kleine 1000 met de koersfiets ipv velomobiel ter voorbereiding (van het achterwerk) voor de 1000km van KOTK.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3657
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
ik rijd 32km enkel
als ik een 30km/u haal gemiddeld heb ik een super rit gereden.
meestal is 30-33km/u de kruissnelheid. afhankelijk van de benen, weer en wat ik gegeten heb
1u10 rijd ik er normaal over.
De laatste 3 jaar nog maar 1 keer met de auto naar het werk geweest.
als ik een 30km/u haal gemiddeld heb ik een super rit gereden.
meestal is 30-33km/u de kruissnelheid. afhankelijk van de benen, weer en wat ik gegeten heb
1u10 rijd ik er normaal over.
De laatste 3 jaar nog maar 1 keer met de auto naar het werk geweest.
-
- Belofte
- Berichten: 135
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
met de ligfiets of met de racefiets, hangt van het weer en de mooth af_44km enkel met de ligg, met de race iets korter omdat ik met de ligfiets een iets andere route neem_ik heb 4 bruggen aan menne jekker_ met de ligger ongeveer 1u40 à 50 min, met de racefiets 1u35 à 1u45 en dan de douche onder, ik probeer om binne de 2 uur achter menne bureau te ziiten (da douchke is dikwijls moa ne kattewas
)
max 4 dagen per week (meer kan den ouwe niet meer aan)_regendagen valt best mee, ik werk met glijdende uren en buienradar is men beste maatje (een uurke langer werken en zo kom ik dan niet kleddernat thuis of wa vroeger vertrekken
)
in de winter gaan ze aan de haak, te gevaarlijk en gene lol meer in den donkere vanaf eind oktober ten laatste half november to begin à half april ligt den deze te maffen in de trein_dan nog enkel een 6 km heen en terug van en naar't stationneke

max 4 dagen per week (meer kan den ouwe niet meer aan)_regendagen valt best mee, ik werk met glijdende uren en buienradar is men beste maatje (een uurke langer werken en zo kom ik dan niet kleddernat thuis of wa vroeger vertrekken

in de winter gaan ze aan de haak, te gevaarlijk en gene lol meer in den donkere vanaf eind oktober ten laatste half november to begin à half april ligt den deze te maffen in de trein_dan nog enkel een 6 km heen en terug van en naar't stationneke
-
- Helper
- Berichten: 343
- Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
- Postcode: 9190
- Velomobiel: QuestXS
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
Bij mij wisselt het tussen 30, 34 en 39km, naar gelang de route. De langste heeft de meeste rechte stukken. Ik heb wel wat kruispunten, brug over E17, Brug over de Schelde maar heb niet al te veel hoogtemeters hoor
.
Kruissnelheid als ik lui ben = 30-33
kruissnelheid als ik wil sporten = 35-40
Gemiddelde snelheid als ik lui ben = 28-30
Gemiddelde snelheid als ik wil sporten = 30-34
Hangt ook af van de route natuurlijk.
Je vind me op strava als je de gegevens wilt doorspitten
Ik werk nu 4/5de (ouderschapsverlof). Toen ik fulltime werkte vorig jaar was het vaak maar 4 keer met de velomobiel. Nu lukt het wel redelijk om ook 4 keer te gaan, hoewel de nachten nog kort en onderbroken zijn.
Zolang er een stijgende lijn is, zijn we goed bezig zeker hé.

Kruissnelheid als ik lui ben = 30-33
kruissnelheid als ik wil sporten = 35-40
Gemiddelde snelheid als ik lui ben = 28-30
Gemiddelde snelheid als ik wil sporten = 30-34
Hangt ook af van de route natuurlijk.
Je vind me op strava als je de gegevens wilt doorspitten

Ik werk nu 4/5de (ouderschapsverlof). Toen ik fulltime werkte vorig jaar was het vaak maar 4 keer met de velomobiel. Nu lukt het wel redelijk om ook 4 keer te gaan, hoewel de nachten nog kort en onderbroken zijn.
Zolang er een stijgende lijn is, zijn we goed bezig zeker hé.
- DennisTheMenace
- Neo Prof
- Berichten: 236
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
- Postcode: 3700
- Fiets: M5 CHR
- Locatie: Tongeren
- Velomobiel: Quest 700| DF-XL
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
Ik doe 36km heen en 36km terug, gemiddeld tegen 35kmh en probeer minstens 3 keer per week te gaan. Ik zit nu aan ongeveer 10.000km.
Vorig jaar reed ik met de racefiets, dan is het 25km (wegens kortere maar veel meer hm) en toen deed ik minder dan 1000km.
Vorig jaar reed ik met de racefiets, dan is het 25km (wegens kortere maar veel meer hm) en toen deed ik minder dan 1000km.
-
- chauffeur
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8790
- Fiets: FAW27
- Locatie: waregem
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
ik rijd minder en minder, meestal door tijdsgebrek of geen goesting meer (verbouwing thuis vraagt veel energie).
ik rijd 31km enkel, maar meestal pak ik eens andere banen waardoor ik vaak meer km's doe.
vroeger reed ik altijd met de fiets (17059km op 4jaar) en nu al 17088km met de alleweder op 2jaar en 3maand.
met de gewone fiets doe ik mijn traject op 1h20 ongeveer. maandag met veel goesting, dinsdag gaat het nog, woensdag wordt het traject wat saai, donderdag vraag ik me al af waarom ik de fiets nog neem, en vrijdag was ik het kotsbeu.
snelste tijd met de MTB was 57min, snelste tijd met de koersfiets was 56min.
met de VM is mijn beste tijd 53min (meermaals gedaan) terwijl mijn woon-werk met de auto ongeveer 45min is (die verkeerslichten in waregem altijd hé).
gemiddeld doe ik er een 1h10-1h15 over en ik rijd op mijn gemakste.
gemiddelde snelheid zit rond de 20-22km/h. kruissnelheid vorig jaar een 25-28. dit jaar geraak ik met moeite aan 25 (scheelt iets aan de fiets of aan mij). groot onderhoud staat al lang op de planning, sneller banden, nieuwe ketting (ver over tijd) en ook het olien van de naafversnelling moest allang gebeurt zijn.
top snelheid zit rond de 50 maar dan rijd ik me stikkapot op 500meter
de kost van een VM is wel een pak hoger.
die 17059km met de fiets heb ik 3400€ fietsvergoeding gehad en slecht 530€ onkosten (16% van mijn fietsvergoeding gaat naar onkosten)
die 17088km met de alleweder brachten 3600€ op maar heb ik 1800€ onkosten (49% van de fietsvergoeding gaat naar onkosten). als je dus veel wilt verdienen door met de fiets te gaan raad ik een VM af.
moet nu wel zeggen, bij een ongeval met een auto ben je meestal uitgeschakeld als fietser. heb dit jaar een ongeval gehad met een auto, en buiten wat deuken kon ik gewoon verder fietsen naar het werk (met het verzekeringsgeld zal mijn onkost van de VM terugvallen)
ik rijd 31km enkel, maar meestal pak ik eens andere banen waardoor ik vaak meer km's doe.
vroeger reed ik altijd met de fiets (17059km op 4jaar) en nu al 17088km met de alleweder op 2jaar en 3maand.
met de gewone fiets doe ik mijn traject op 1h20 ongeveer. maandag met veel goesting, dinsdag gaat het nog, woensdag wordt het traject wat saai, donderdag vraag ik me al af waarom ik de fiets nog neem, en vrijdag was ik het kotsbeu.
snelste tijd met de MTB was 57min, snelste tijd met de koersfiets was 56min.
met de VM is mijn beste tijd 53min (meermaals gedaan) terwijl mijn woon-werk met de auto ongeveer 45min is (die verkeerslichten in waregem altijd hé).
gemiddeld doe ik er een 1h10-1h15 over en ik rijd op mijn gemakste.
gemiddelde snelheid zit rond de 20-22km/h. kruissnelheid vorig jaar een 25-28. dit jaar geraak ik met moeite aan 25 (scheelt iets aan de fiets of aan mij). groot onderhoud staat al lang op de planning, sneller banden, nieuwe ketting (ver over tijd) en ook het olien van de naafversnelling moest allang gebeurt zijn.
top snelheid zit rond de 50 maar dan rijd ik me stikkapot op 500meter
de kost van een VM is wel een pak hoger.
die 17059km met de fiets heb ik 3400€ fietsvergoeding gehad en slecht 530€ onkosten (16% van mijn fietsvergoeding gaat naar onkosten)
die 17088km met de alleweder brachten 3600€ op maar heb ik 1800€ onkosten (49% van de fietsvergoeding gaat naar onkosten). als je dus veel wilt verdienen door met de fiets te gaan raad ik een VM af.
moet nu wel zeggen, bij een ongeval met een auto ben je meestal uitgeschakeld als fietser. heb dit jaar een ongeval gehad met een auto, en buiten wat deuken kon ik gewoon verder fietsen naar het werk (met het verzekeringsgeld zal mijn onkost van de VM terugvallen)
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 150
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Strada
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
Met de Strada doe ik 3 tot 5 keer per week 70km (heen en terug).
De kruissnelheid zit zonder gek te doen meestal tussen de 30 en 35.
De heenrit duurt ongeveer 1u15m tot 1u20m. Het gemiddelde zit dan rond de 26. Het zijn vooral de laatste 5 Brusselse km die het gemiddelde drastisch doen dalen: venijnige klimmetjes, verkeerslichten, files, wegenwerken, etc. Zonder deze laatste 5km haal ik een gemiddelde van rond de 30.
De terugrit gaat iets sneller, ongeveer 1u5m tot 1u10m. Dat is dan meestal een gemiddelde van iets boven de 30.
Ik heb wel geen snelle banden. Ik heb het met Shredda's ooit in minder dan een uur gedaan, maar wat ben je met die paar minuten winst als je elke week langs de kant staat met een lekke band?
De kruissnelheid zit zonder gek te doen meestal tussen de 30 en 35.
De heenrit duurt ongeveer 1u15m tot 1u20m. Het gemiddelde zit dan rond de 26. Het zijn vooral de laatste 5 Brusselse km die het gemiddelde drastisch doen dalen: venijnige klimmetjes, verkeerslichten, files, wegenwerken, etc. Zonder deze laatste 5km haal ik een gemiddelde van rond de 30.
De terugrit gaat iets sneller, ongeveer 1u5m tot 1u10m. Dat is dan meestal een gemiddelde van iets boven de 30.
Ik heb wel geen snelle banden. Ik heb het met Shredda's ooit in minder dan een uur gedaan, maar wat ben je met die paar minuten winst als je elke week langs de kant staat met een lekke band?
-
- chauffeur
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8790
- Fiets: FAW27
- Locatie: waregem
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
heb hetzelfde. toen ik met strava reed had ik gemiddeldes van 28-30km/h maar dan komen die 5km door waregem. dwars door het centrum is geen oplossing, en de ring rond waregem, daar heb je 5verkeerslichten en 2 ronde punten die je snelheid drastisch verlagen.
ik rijd met marathon green vooraan en big ben achteraan (vroeger kojak vooraan en marathon racer achteraan)
- Martin
- Helper
- Berichten: 471
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
- Postcode: 8400
- Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
Bedankt voor alle reacties, ik hoop dat die persoon er wat mee is.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten
-
- Belofte
- Berichten: 135
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
Als de fietsvergoeding de enige reden is dan blijft dat niet duren. ik heb er op mijn werk zo al een aantal de revue zien passeren _zelfs met electrische fiets en beperkte afstand_ binnen het half jaar opgegeven.fcapri schreef: ↑ma 22 okt 2018, 9:28 de kost van een VM is wel een pak hoger.
die 17059km met de fiets heb ik 3400€ fietsvergoeding gehad en slecht 530€ onkosten (16% van mijn fietsvergoeding gaat naar onkosten)
die 17088km met de alleweder brachten 3600€ op maar heb ik 1800€ onkosten (49% van de fietsvergoeding gaat naar onkosten). als je dus veel wilt verdienen door met de fiets te gaan raad ik een VM af.
kosten zijn relatief_op mijn racefiets heb ik het beste vh beste materiaal, juist omdat ik me dat kan permiteren met mijn fietsvergoeding_procentueel gaat er meer naar men race dan naar men ligger.
en per km verdien ik het meest met mijn stationfiets _ouwe rammelkar, type anti-diefstal

- Pauvre Mouton
- Helper
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
- Postcode: 3530
- Fiets: MTB Lespo
- Velomobiel: WAW 360
- Contacteer:
Re: Forenzen met een trike
Hier gemiddeld 3 keer per week 77km woon- werkverkeer per dag met de waw aan een vergoeding van € 0,23 per kilometer. Toch fiets ik meestal wat meer kilometers omdat het zalig fietsen is (of om enkele strava kennissen het vuur aan de schenen te leggen
) De andere 2 dagen werk ik thuis en het kriebelt soms om meer op kantoor te gaan werken, dus nog meer kilometers maken op licht wijzigende routes om het een beetje afwisselend te houden. Helaas lukt 5 dagen op kantoor niet gezien de thuissituatie (zoontje met handicap).
Ik ben ooit begonnen met 20km per dag (racefiets) puur voor de kilometervergoeding, besparing autokosten e.d. Was ik er maar een paar jaar eerder mee begonnen.
Toen kreeg ik het idee om minder treinkiiometers te maken en meer fietskilometers. Iedereen verklaarde mij zot.
Was ik ook maar heel wat eerder begonnen met de velomobiel maar ja andere projecten (opnieuw aangepast bouwen...) kregen voorrang.
Gewoon (je eigen ding) doen en als de microbe toeslaat ben je vertrokken (en misschien spijt dat je het niet eerder deed). Is het toch niet je ding dan kan je je nog altijd heroriënteren, maar heb je geen spijt dat je geen poging gedaan hebt.
Wel best de te rijden route analyseren om een gepaste ligfiets aan te schaffen met schil (geschikt voor alle weer het ganse jaar) zonder schil (minder geschikt bij slecht weer). De fietsvergoeding eens uitrekenen zodat je de terugverdientijd (of winsten) bij benadering kan bepalen helpt ook vaak om overstag te gaan.
Edit: als beginnend ligfietser haal ik zowat tussen de 25 en 30 km gemiddeld voor deze afstand en heb er 1u20 à 1u30 voor nodig. Soms een slechte dag kwestie snelheid (wellicht het vroege uur waarop ik rij) maar dan overwint toch steeds weer het plezier.

Ik ben ooit begonnen met 20km per dag (racefiets) puur voor de kilometervergoeding, besparing autokosten e.d. Was ik er maar een paar jaar eerder mee begonnen.
Toen kreeg ik het idee om minder treinkiiometers te maken en meer fietskilometers. Iedereen verklaarde mij zot.
Was ik ook maar heel wat eerder begonnen met de velomobiel maar ja andere projecten (opnieuw aangepast bouwen...) kregen voorrang.
Gewoon (je eigen ding) doen en als de microbe toeslaat ben je vertrokken (en misschien spijt dat je het niet eerder deed). Is het toch niet je ding dan kan je je nog altijd heroriënteren, maar heb je geen spijt dat je geen poging gedaan hebt.
Wel best de te rijden route analyseren om een gepaste ligfiets aan te schaffen met schil (geschikt voor alle weer het ganse jaar) zonder schil (minder geschikt bij slecht weer). De fietsvergoeding eens uitrekenen zodat je de terugverdientijd (of winsten) bij benadering kan bepalen helpt ook vaak om overstag te gaan.
Edit: als beginnend ligfietser haal ik zowat tussen de 25 en 30 km gemiddeld voor deze afstand en heb er 1u20 à 1u30 voor nodig. Soms een slechte dag kwestie snelheid (wellicht het vroege uur waarop ik rij) maar dan overwint toch steeds weer het plezier.
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op di 23 okt 2018, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
WAW 360 | My smile is always in shape!