Waar koop je vandaag de dag nog een ligfiets?

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
Stijnsmb
Belofte
Contacteer:

Re: Waar koop je vandaag de dag nog een ligfiets?

#16 Bericht door Stijnsmb » di 14 sep 2021, 22:56

OK, nog stof tot nadenken dus, bedankt!
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

#17 Bericht door fcapri » wo 15 sep 2021, 12:21

CapoJan schreef: di 14 sep 2021, 22:05 Dan ben je er nog niet, vrees ik. Een groter achterwiel verandert de geometrie. Ik vermoed dat het stuurgedrag anders wordt, want de hoek van de voorvork verandert ook.
klopt, een rechtere voorvork maakt aggressiever sturen. nuja, zal die 7-8 cms niet zoveel schelen (20" = 406, 26" is 559. verschil is 153mm). je kan al compenseren door een smallere band op die 26" te gebruiken. in mijn faw rijd ik met 55x406 rond terwijl die origineel 28 bandjes had. scheelt heml al 3cm.
dan kan je beter direct de shock proof 559 kopen.

waarom wil je trouwens naar 26", dat is best groot voor een ligger. ik ben dan eerder voorstander om vooraan en achteraan dezelfde band te hebben, scheelt in meenemen van reserstukken (2 binnenbanden en 1 buitenband is wel voldoende)

Stijnsmb
Belofte
Contacteer:

#18 Bericht door Stijnsmb » wo 15 sep 2021, 14:34

fcapri schreef: wo 15 sep 2021, 12:21 waarom wil je trouwens naar 26", dat is best groot voor een ligger. ik ben dan eerder voorstander om vooraan en achteraan dezelfde band te hebben, scheelt in meenemen van reserstukken (2 binnenbanden en 1 buitenband is wel voldoende)
Wel, toen ik járen geleden met ligfietsen in contact kwam was ik eigenlijk heel erg fan van de Challenge Hurricane zoals ik die toen op een of andere website gezien had... Onderstuur en gifgroen. Uiteindelijk in die periode 2 x een ligfiets gaan huren met iemand, de eerste keer hadden we een Hurricane en een ander model waarvan de naam me nu ontsnapt, trok erg op een Hurricane, maar dan iets hoger. De 2de keer hadden we een Hurricane en een Fujin. Een van de Hurricanes was de tour-versie met een indirect stuur, de andere was die met het direct stuur, wat al een heel verschil gaf vond ik qua stabiliteit.

De Fujin vond ik niet alleen een mooie fiets, maar ook erg leuk om mee te rijden. Waarom dan naar 26", want uiteindelijk reed de Hurricane ook wel zalig... Ik vind de setup 20" voor, 26" achter leuk, ik ben net iets te klein vrees ik voor 2 x 26", 20" voor en 26" achter laat me nog toe om zonder té laag te zijn mijn hand aan de grond te zetten. Verder heeft een 26" minder rolweerstand en zal hij dus sneller gaan. Bij een 26" zijn de remmen - ongeacht of het nu een velgrem of een schijfrem is - minder onderhevig aan het vuil. 26" rijdt me lijkt me ook comfortabeler. En niet onbelangrijk, bij een 26" hangt de derailleur minder laag tegen de grond en is dus ook minder vatbaar voor vuil.

fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

#19 Bericht door fcapri » wo 15 sep 2021, 15:03

dat laatste klopt volledig, maar als je die derailleur overboord gooit, en naafversnelling steekt, heb je daar absoluut geen last meer van. dan kan je de ketting meer afsluiten voor vuil.

dat de remmen minder vuil krijgen, ben ik niet mee mee.
een 26" wiel met 40 diameter band, daar zit uw velgrand op 4cm van de grond.
een 20" wiel met 40 diameter band, daar zit uw velgrand ook op 4cm van de grond.
een schijfrem zou bij 20" wielen (rekenen met 180mm schijven) op 15cm van de grond zitten, en bij een 26" wiel op 23cm van de grond

dat de rolweerstand lager zou zijn, daar ga je amper wat van merken. zeker als uw voorwiel een 20" blijft, zal dat zo goed als verwaarloosbaar zijn. de keuze van band zal hier meer bepalen. op 20" zal uw wiel lager in het frame zitten, waardoor het frame breder is, en je dus breder banden kan steken.
bij 26" zal die hoger worden (waar je dat plaatje met vering moest wegslijpen en hoger inlassen), waardoor dan ook het frame smaller is en je dunner banden moet steken.
dikkere banden (bv 47-406) zal voordeel in rolweerstand hebben dan een 40-559

Stijnsmb
Belofte
Contacteer:

#20 Bericht door Stijnsmb » wo 15 sep 2021, 15:12

fcapri schreef: wo 15 sep 2021, 15:03 dat de remmen minder vuil krijgen, ben ik niet mee mee.
een 26" wiel met 40 diameter band, daar zit uw velgrand op 4cm van de grond.
een 20" wiel met 40 diameter band, daar zit uw velgrand ook op 4cm van de grond.
een schijfrem zou bij 20" wielen (rekenen met 180mm schijven) op 15cm van de grond zitten, en bij een 26" wiel op 23cm van de grond

dat de rolweerstand lager zou zijn, daar ga je amper wat van merken. zeker als uw voorwiel een 20" blijft, zal dat zo goed als verwaarloosbaar zijn. de keuze van band zal hier meer bepalen. op 20" zal uw wiel lager in het frame zitten, waardoor het frame breder is, en je dus breder banden kan steken.
bij 26" zal die hoger worden (waar je dat plaatje met vering moest wegslijpen en hoger inlassen), waardoor dan ook het frame smaller is en je dunner banden moet steken.
dikkere banden (bv 47-406) zal voordeel in rolweerstand hebben dan een 40-559
I.v.m. de remmen, compleet gelijk, domme redenering van mijnentwege.

Weer iets om over na te denken, bedankt!

TM48
Nieuweling
Postcode: 9112
Fiets: Hurricane
Contacteer:

#21 Bericht door TM48 » do 16 sep 2021, 11:17

Metabikes

Tw bents

Zox bikes

Flux-fahrraeder

Pelso Brevet

Op het Franse "Recyclebent" staan er regelmatig nieuwe, prijzige, handmatig gefabriceerde, unieke carbon ligfietsen, zoals de TD Full Carbon.

Bachetta uit Italië

Slyway is/was ook zeer mooi. Weet niet of je ze nog krijgen kan.

Cruzbike
-Voorwiel aangedreven
- te koop bij het Hollandse Maia ligfietsen.

Er bestaat ook een Russische ligfietsmerk, maar de naam ontglipt me even.

Samural
Junior
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

#22 Bericht door Samural » do 16 sep 2021, 16:12

TM48 schreef: do 16 sep 2021, 11:17 Bachetta uit Italië
Bachetta is een amerikaans merk!
TM48 schreef: do 16 sep 2021, 11:17 Er bestaat ook een Russische ligfietsmerk, maar de naam ontglipt me even.
VeloMotion -> http://velomotion.weebly.com/recumbent-bicikli.html

Een bijna compleet overzicht van de ligfietsmarkt is hier te vinden: https://www.recumbent.news/catalog/

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#23 Bericht door bicky » vr 17 sep 2021, 9:23

CapoJan schreef: di 14 sep 2021, 22:05 Dan ben je er nog niet, vrees ik. Een groter achterwiel verandert de geometrie. Ik vermoed dat het stuurgedrag anders wordt, want de hoek van de voorvork verandert ook.

Als ik geometrie vergelijk met mijn M5 valt het wel mee met nieuwe achterbrug.
IMG_20210522_144204.jpg

Plaats reactie