DIY Elektrisch aanhangwagen

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
fcapri
chauffeur
Berichten: 1190
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#31 Bericht door fcapri » za 13 mar 2021, 20:38

dat probleem met vonken trekken kan je voorkomen met een aan/uit schakelaar. parallel over die schakelaar zet je dan een 10ohm weerstand ofzo.

als je dan de accu in plugt, de controller zijn condensatoren zijn leeg, je accu heeft 40V, dan kan er max 4A lopen van stroom. daarna zet je de schakelaar aan om de weerstand te overbruggen.
de dure fiets batterijen gebruiken een schakeling met een fet die dit automatisch voor zijn rekening neemt. k ga wel eens een schakeling bedenken voor die probleem, maar nog geen tijd gehad :mrgreen: . werkt prima met mijn aan/uit schakelaar. en die schakelaar zit gewoon in een verloopkabel die ik tussen mijn velomobiel en het accupack heb zitten (kan die er ook gewoon uithalen maw)

Maddox
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#32 Bericht door Maddox » za 13 mar 2021, 22:26

blackarmor schreef: za 13 mar 2021, 10:55 de nieuwe 21700 cellen zijn trouwens ook wel interessant aan het worden
Samsung INR21700-40T 4000mAh - 35A
Spijtig dat de meest gebruikte cellen de 18650's zijn.
de laatste paar batterijen die ik heb gemaakt waren allemaal zonder bms . ( bijna elk probleem kwa batterijen ervoor was te herleiden naar de bms ) .een deftige bms kost meer dan de gemiddelde batterypack.
Heb daar ook aan gedacht, 'k heb hier een partij Reactor charging stations (1 quad, 2 duo's), maar die gaan helaas maar tot 6S
gewoon af en toe eens aan een balancer hangen werkt voor mij . Wel enkel cellen van een betrouwbare verkoper en deftige kabels en verbindingen ( meestal ruim overbemeten) .
Ik reken op 1mm² per 5A minstens voor de "persoonlijk-mobiele" applicaties.

fcapri
chauffeur
Berichten: 1190
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#33 Bericht door fcapri » zo 14 mar 2021, 8:10

Maddox schreef: za 13 mar 2021, 22:26
Heb daar ook aan gedacht, 'k heb hier een partij Reactor charging stations (1 quad, 2 duo's), maar die gaan helaas maar tot 6S
2x 6S accu maken die je in serie oplaad dan. deed ik vroeger ook en kan je ook aan mijn packs hierboven zien. mijn 10S accu laad met 37V lader op, maar de 2 balance stekkers naar buiten toe zijn 5S
Maddox schreef: za 13 mar 2021, 22:26 Ik reken op 1mm² per 5A minstens voor de "persoonlijk-mobiele" applicaties.
je moet eigenlijk kijken welk verlies je acceptabel vind.

voorbeeld: 36V 350W motor (om gemakkelijk te rekenen), bafang 350W is gelimiteerd op 18A
jij neemt dan 4mm² draad. 1meter van deze draad heeft 4,5mOhm weerstand. maar een meter is niks.
Accu achter mij met binnenin al 20cm draad. daar nog eens 0,5meter bij van de schakelaar en de connector naar de wattmeter. daar nog eens 2meter bij naar de motor die vooraan zit. en alles nog eens terug.
5meter totale draad en 22mOhm weerstand.
op 18A zal je dus 0,4V spanning verliezen over de bekabeling. je volle accu van 42V zakt dus naar 41,6V.
die 4mm² draad is overkill en te moeilijk om te monteren. je zal bijkomend nog meer verlies hebben over al je connectoren, want om 4mm² aan te sluiten moet je al veel grotere connectoren gaan gebruiken.
vermogenverlies over de kabel is dan 7.2watt

zou je in diezelfde applicatie maar 1mm² draad gebruiken, dan heeft die 94mOhm weerstand. bij 18A zal je dus 1,69V spanning verliezen over de bekabeling. je volle accu van 42V zal dan maar 40.3V aan de motor leveren. nu ook nog zo superkritisch niet.
vermogenverlies over de bekabeling is hier 30W. dat begint al mee te tellen, maar is dus ENKEL bij vol vermogen dat je dit hebt. het is natuurlijk ook al extreem om 1mm² te gebruiken bij 18A.
ikzelf kies ergens voor 1,5 tot 2,5mm² flexibele draad. nog goed handelbaar, nog goed te solderen op standaard connectoren. en als voordeel heb je een lagere kortsluitstroom als je eens iets fout doet (kortsluitstroom 40V met die 5meter kabel is dan 425A. met die 4mm² draad zit je al rond de 1800A dan, daar verdampt je alles mee)

Maddox schreef: za 13 mar 2021, 22:26 Spijtig dat de meest gebruikte cellen de 18650's zijn.
dat is al aan het overgaan hoor, als je veel vermogen nodig hebt, en een compacte accu moet je naar grotere cellen gaan. ik gebruik nu ook al 21700 samsung cellen (INR21700-50E). 4900mAh. men 3S pakje is nu 12V 4900mAh en is 2keer niks in grote. is maar 3mm dikker en 6mm langer dan 18650 cellen en die hebben maar 2600mAh.
kleine pack 3s1p 21700 van 4900mAh (224gram), grote pack 3s2p 18650 van 5200mah (301gram)
http://www.fordcapri.be/off/pics/4900-5200.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/4900-5200b.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/4900-5200c.jpg

eens de productie van zulke cellen omhoog gaan, zullen fietsfabrikanten ook wel overstappen. boven de 700Wh beginnen er toch meer naar grotere cellen te gaan
https://enerprof.de/en/ebike-batteries/ ... n=20&f=215
allemaal 21700 packs

Maddox
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#34 Bericht door Maddox » ma 15 mar 2021, 0:24

Bedankt voor de goeie en complete uitleg, Fcapri.

2x6S is maar 12S, net dat tikje lager dan de 13S die ik nu heb. 14S is niet ongebruikelijk, met de 52V accupacks.

Maar ik weet niet hoe de elektronica gaat reageren als die plots 3x5S voor de kiezen zou krijgen. 55V is zo'n "erfenis-voltage" die als harde limiet op elektronica ontwerpen rust.

Kwa kabeldiktes. Ik werk meestal met AWG formaat siliconenkabel voor vermogenskabel. Lekker soepel. En ik wil zo min mogelijk verlies. Warmte heb ik niet nodig.
En natuurlijk, ik had een ruime voorraad 10 AWG kabel liggen. (tussen 5 en 6mm² in, en nu veel minder ruim, die voorraad ).

Connectoren. XT90 of EC5 voor deze toepassingen.

Wat ik als optie zie is geen trailer die mee duwt, maar een trailer als krachtbron.
Zelfs de meest achterlijk goedkope generator kan voldoende vermogen leveren voor het opladen van de accu's die of aan de trekker hangen, of in de trailer zelf zitten.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#35 Bericht door Brechtix » zo 04 apr 2021, 12:38

Maddox schreef: ma 15 mar 2021, 0:24 geen trailer die mee duwt, maar een trailer als krachtbron.
Ik denk dat dat het beste is.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#36 Bericht door Kimmeke » ma 05 apr 2021, 17:43

Maddox schreef: ma 15 mar 2021, 0:24 Wat ik als optie zie is geen trailer die mee duwt, maar een trailer als krachtbron.
Zelfs de meest achterlijk goedkope generator kan voldoende vermogen leveren voor het opladen van de accu's die of aan de trekker hangen, of in de trailer zelf zitten.
Ik ben niet volledig mee wat jullie hiermee bedoelen.
Trailer die meeduwt -> is toch ook een krachtbron
generator voor opladen van de accu's -> geen idee wat hier de bedoeling is. Als je tijdens rijden via een generator batterijen wil opladen ga je helemaal niet meer vooruit geraken op gebied van snelheid.

Buiten het feit dat een paar weken geleden de as van het niet aangedreven wiel plots afgebrak doet mijn trailer met de 2 Li-ion batterijen 10S4P via Ali express het nog goed. (Toch wel vreemd wanneer je zo plots iets gewaar wordt en vlak erna steekt een wiel je voorbij) Ik heb nog niet de tijd genomen om te meten hoeveel energie ik uit de batterijen krijg. Al vermoed ik wel dat dit veel minder zal zijn als 2x14 Ah (150W/36V = ±4A * 1,75 uur = ± 7 Ah). 50 km tegen 30km/u is limiet. (Zonder batterij ben ik blij wanneer ik nog 20km/u kan houden) Eens de batterijen onder de 36V zakken is het gedaan om nog vermogen naar de motor te sturen. Gelukkig blijft de verlichting nog wel werken.
Het zonnepaneel haalt ongeveer 50 W in volle zon. Van de moment er schaduw op komt is het gedaan ermee.
Verder heb ik op de bak zelf nog programmeerbare Led verlichting aangebracht. (Bedankt aan Bicky voor zijn blog)

Maddox
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#37 Bericht door Maddox » ma 05 apr 2021, 18:32

Kimmeke schreef: ma 05 apr 2021, 17:43 Ik ben niet volledig mee wat jullie hiermee bedoelen.
Een trailer niet motoriseren, wel voorzien van accu's om de motor op de fiets te helpen.
Trailer die meeduwt -> is toch ook een krachtbron
Een aangedreven trailer duwt de dissel, of recht in de rug of nek van een ligfietser of links van het achterwiel. 'k Vind dat geen goed idee.
generator voor opladen van de accu's -> geen idee wat hier de bedoeling is. Als je tijdens rijden via een generator batterijen wil opladen ga je helemaal niet meer vooruit geraken op gebied van snelheid.
Een 600W generator met een paar liter benzine is 15 kg ofzo. Da's goed voor een uur of 12 autonomie op de generator.
Wil je met accu's alleen zo'n autonomie hebben, dan heb je een goed gevulde trailer die wel een stuk meer weegt dan 15 kg. En een kapitaal aan accu's. Zo'n generatortje is spotgoedkoop in verhouding. En je maakt van je rijwiel een 3voudige hybride. Bio-fossiel-elektrische hybride, cool nietwaar?
En vooruit geraken. Ik zie niet in waarom 15-20kg zoveel verschil gaat maken, daarvoor heb je toch die trapondersteuning?

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#38 Bericht door Kimmeke » ma 05 apr 2021, 20:06

Maddox schreef: ma 05 apr 2021, 18:32 Een 600W generator met een paar liter benzine...
Dat is een ander verhaal. Ik kon niet goed volgen want ik zat met een elektrische generator in gedachte die zou worden aangedreven door het wiel. En kon niet goed volgen wat je daarmee wilde doen. Een generator op 1 wiel waarmee je batterij oplaad en een motor op het ander wiel ter ondersteuning zag ik het nut niet van in :roll: . Effe fantasie op hol... Dan zou je beter de generator op de trapas zetten en de motor de fiets aandrijven. Dan zou je continue kunnen blijven trappen zonder dat dit invloed heeft op de snelheid van de fiets. Lijkt me zeer contra intuïtief. In de bocht kan je met vol vermogen blijven trappen evenals als je wil stoppen en stilstaat.

fcapri
chauffeur
Berichten: 1190
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#39 Bericht door fcapri » ma 05 apr 2021, 21:33

dat laatste ben ik nog altijd mee bezig, beetje stilgevallen door de verhuis.
aan de trapas een generator, achteraan een achterwielmotor, en een accu.
bedoeling is dat je dus 36V opwekt waarmee de motorcontroller dus wakker wordt en waar je dan de hubmotor kan bekrachtigen via de accu. dit op het wettelijk te houden (zonder trappen geen energie, geen motorcontroller, kan je niet rijden
de generator laad de accu bij.
de ketting is dus vervangen door een paar electrische draden.

er zouden grote verliezen zijn, maar dat heeft een ketting ook.wie met ondersteuning rijd, trapt amper nog zelf mee, dus die paar 10tallen watts dat je nog duwt, boeit weinig als er maar 60% van benut wordt.
als grote voordeel kan je dus bergaf bollen terwijl je de accu oplaad (met een ketting ga je loos meedraaien), en ook aan een rood licht ga je dus energie bijtrappen hetgeen je niet hebt met een ketting.

ik wil er dan ook mee testen wat het doet als je de accu dan afkoppelt (dus genereren wat je nodig hebt aan energie), en ook testen mee doen om met zonnepanelen ook bij te laden.
als je 50W met de generator bijlaad, en 50W via zonnepanelen, en 200W verbruikt om te rijden, zit je maar 50% uit de accu te halen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#40 Bericht door Kimmeke » wo 07 apr 2021, 22:09

@ Fcapri: ik ben benieuwd. Lijkt me interessant projectje.

Plaats reactie