Proes Seiran SL

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

Proes Seiran SL

#1 Bericht door Proes »

Hallo allemaal, ik overweeg sterk om een SerianSL te kopen. Er staat geschreven dat dit een Hi-racer is, ik ga er dus van uit dat dit een snelle fiets is. Heeft iemand ervaring met deze fiets.
Mag ik stellen dat hij trager zal zijn dan een optima-Baron of een Challenge-Jester maar toch sneller is dan een Huricane of een Optima-Stinger? .... Vorige week reed ik met de FujinSL, lekker snel maar oh zo onstabiel (misschien te wijten aan het heel kleine stuurtje en mijn prille ervaring). In elk geval was het onmogelijk om zonder handen te rijden, met één hand lukte nog net wel. Heb ook al een Baron getest waarmee ik onmiddellijk een stabiel gevoel had en ook zonder handen kon rijden.

Wie vertelt me meer over de SeiranSL?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

ik weet enkel dat er nogal positief gesproken word over de fiets, op de tocht in frans vlaanderen was er iemand met zo een sl seiran en die ging toch vlotjes de hellingen op. dus lijkt het me wel dat het een snelle fiets is, of hij sneller is dan voorgenoemde modellen, dat maakt eigen vooral je benen uit.

alleen snap ik niet waarom jij zonder handen wil rijden. Indien dit echt zo belangerijk is voor je, waarom probeer je dan niet eens een flevoracer, moeilijk om aan te leren, maar in feite komt het er op neer dat het een fiets is zonder stuur, en is ook helemaal niet langzaam.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#3 Bericht door GeertJ »

Zonder handen rijden deed je toen je met een gewone fiets leerde rijden ook niet vanaf de eerste 100...1000 km eh. Ik die ondertussen al tegen de 10000 ligfietskm's achter de rug heeft kan nog niet echt zonder handen rijden (wel uitbollen). Ik zou me er niet te druk om maken dat je niet zonder handen zou kunnen rijden. Wat de stabiliteit betreft. Mss dat de seiran stabieler is, maar da kan ook omgekeerd uitvallen... dat moet je gewoon proberen (ikzelf heb nog niet met de seiran gereden). Hou er echter rekening mee, dat, doordat je nog niet lang ligfiets? je nog moet wennen aan de positie, en dat nie alles van het begin zomaar zeer vlot en rechtdoor gaat gaan eh... Je moet je tijd er wat voor nemen.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

SeiranSL

#4 Bericht door Proes »

Natuurlijk is zonder handen rijden niet belangrijk. Het is gewoon een middel voor mij om uit te drukken hoe stabiel een fiets rijdt.
De Baron is zo'n fiets en de FujinSL helaas niet ook al ziet die er voor mij veel mooier uit. Uiteraard zal je zo'n fujin na enkele duizenden kilometers wel beter aanvoelen maar een eerste oordeel en gevoel mag je zomaar niet negeren. Ik ben helaas wel een snelheidsmaniak en wil absoluut met racefiets-vrienden "los" rijden. Daarnaast moet de fiets ook comfortabel zijn om te cruisen en wat hoger zitten om de stad veilig door te komen. Ik hoop in de Seiran al die ingrediënten te vinden.
....

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#5 Bericht door Bruno Van den Bussche »

Op de vorige cycle vision vertelde Paul Voerman me dat de Seiran even snel is als een lage racer uit het challenge gamma. Verbazingwekkend voor zo'n hoge fiets. Ik heb er in Antwerpen later op het jaar eens mee gereden. Of hij zo snel is weet ik niet , er stond geen chronometer op en het gereden stuk was te kort. Hij stapt wel niet zo gemakkelijk op en af als bv. een twister of wizzard. Toch rijdt hij vlotjes en heeft door de grote wielbasis een zachte 'vering'.
Bruno Van den Bussche

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#6 Bericht door wost »

Op www.bentrideronline.com vind je een uitgebreide bespreking van de seiran SL.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#7 Bericht door Ward De Meyer »

IS bochtenwerk niet een pak moeilijker met een hoge ligger? Allé met dat idee loop ik toch rond als ik die dingen zie. OP snelheid een bocht door, lijkt me minder stabiel dan op een lage ligger.

Of heb ik dit verkeerd?
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#8 Bericht door wost »

Is een bukker dan zo onstabiel in de bochten? Een fiets haalt zijn stabiliteit uit de bochten. Je rijdt voortdurend bochten ook als je rechtdoor rijdt.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

SeiranSL

#9 Bericht door Proes »

Bedankt voor de vele antwoorden.
Ik haal zaterdag (morgen) een testfiets af SeiranSL en ga zondag met koersfiets-vrienden rijden.
De reden dat ik een "hoge" snelle fiets wil is omdat dit wat socialer is wanneer ik met die koersfietsvrienden ga rijden ... ik voel mij nogal een vreemde "lage" eend in de bijt. 'k Heb 2 weken geleden met de FujinSL een testrit gereden en kon de bukkers niet bijhouden. We reden naar het land van Saaftingen met tegenwind ... dit zou in mijn voordeel moeten zijn maar de jongens begonnen in groep te rijden en wisselden elkaar vooraan af .... geen beginnen aan ... Het lukte mij wel om ong. 32 km per uur kruissnelheid te doen maar 35 km per uur met wind tegen lukte mij niet en de anderen wel. Vorige weekend leende ik een bukker, koersfiets om dit gevoel eens te testen (ook hier heb ik geen ervaring mee) en reed 75 km met een vriend ... nu kon ik wel 33à34 km/uur kruissnelheid houden (als ik niet kop nam) ... ons gemiddelde was ong. 30 per uur.
Nu zondag, 't wordt goed weer, ga ik met die zelfde mensen mee met die "huur Seiran SL" ... ik vrees dat ik weer NIET ga kunnen volgen.

Wat is jullie mening hierover? ik heb géén ervaring met koersfietsen (heb wel een mbt maar rijd hier max. 20km per jaar mee) en ook niet met ligfietsen .... toch rijd ik "sneller" met een koersfiets?
Gewoon oefening? Waarom dan wel onmiddellijk snel met een koersfiets?

Met de koersfiets kon ik ook op een recht stuk, met wind mee, even boven de 40km/uur fietsen (zo'n 44 à 45) ... met de ligfiets (Fujin SL) eventjes maximum rijden leverde zo'n 38 per uur op ???????????????

Possitieve nieuws is natuurlijk dat een ligfiets 100x leuker rijdt.
Na mijn koersfiets ervaring was ik 's avonds bekaf en mijn linkerknie was 3 dagen zeer pijnlijk en stijf. Ook de onderrug voelt niet lekker wanneer je van zo'n bukker afstapt om een plasje te maken.

Die verhalen over ligfiets sneller als koersfiets interpreteer ik dan ook als zijnde ligfiets met "tail" tgo koersfiets.
Als die jongens in peleton gaan rijden vrees ik dat zij toch ook niet meer watt verbruiken als wij, niet?

Gast

#10 Bericht door Gast »

Proes, je krijgt 100% gelijk van mij voor je laatste bericht. In dit forum lees je over hoge gemiddelden voor wat ligfietssnelheden betreft, en bergop is alles koek en ei. Juist, maar dan na lange tijd en na veel gewenning 'met dezelfde ligfiets waar niets aan veranderd wordt'. En dat wordt er niet of zelden bijvermeld op deze site.
Mijn eerste gemiddelden met een ligfiets waren ongeveer 18 km/u. Nu, acht maanden later, kan ik over een afstand van 100 km/u gerust een gemiddelde halen van 26 km/u. Dit betekent dat zowel wind tegen als wind mee de teller meestal boven of rond de 30 km/u moet staan. En ik voel nu al dat het in de toekomst nog sneller zal gaan.

Bij een ligfiets is het zoals met de auto en een vliegtuig. Met een auto rijden gaat gemakkelijk en dat is weggelegd voor de gewone fiets. Een ligfiets is een vliegtuig wat veel sneller gaat. Maar om te leren vliegen gaan daar eerst veel uren overheen.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: SeiranSL

#11 Bericht door marksje »

Proes schreef:Als die jongens in peleton gaan rijden vrees ik dat zij toch ook niet meer watt verbruiken als wij, niet?
Op de site van M5 staan de snelheden van de verschillende soorten fietsen vermeld bij 250 watt en hieruit zou blijken dat de meeste modellen ligfietsen dan toch sneller zouden zijn. Maar het is oefenen zoals Patrick P zegt. Ikzelf ben ± 3 jaar bezig en rijd bijna dagelijks (met een niet zo snelle fiets). Ik zie nu pas mijn gemiddelde snelheid stelselmatig omhoog gaan. De juiste positie vinden op je fiets is zeer belangrijk en dat vindt je niet met één enkel ritje. Ik ondervind ook dat het de kunst is om zo ontspannen mogelijk op je fiets te liggen en enkel en alleen de benen het werk te laten doen; als je verkrampt ligt is dit ten koste van je snelheid maar je ligt pas ontspannen als je je fiets door en door kent....dus oefenen en kilometers doen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

Snelheid

#12 Bericht door Proes »

Maar waarom moet je op een ligger 3 jaar oefenen, leren ontspanne, speciale spieren kweken enz. voor dat je sneller bent dan op een koersfiets. Waarom ben je met een koersfietsbukker onmiddellijk sneller. Trouwens, hoe snel ben je dan na 3 jaar koersfietsbukker, met duizenden kilometers training, ideale zit, ontspannen 90 omwentellingen per minuut en noem maar op ...... ?????

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

waarom? ik denk dat dat heel eenvoudig is, van kleinsaf aan leer je rijden op een bukfiets. je bukfietsspieren worden zo in de loop der jaren dermate onwikkeld dat tegen de tijd wat je wil gaan racen, je voldoende hebt om sneller te gaan.

op een ligfiets gebruik je andere spieren, deze zijn niet van jongaf even getraind als die bukfietsgevallen. zodoende moet je opnieuw beginnen, deze spieren tijd geven vorm te krijgen, je doet er natuurlijk niet persé drie jaar over, kan je ook in één jaar hoor, gewoon een kwestie van veel oefening en kms dus.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

mail aan M5

#14 Bericht door Proes »

Hoi allemaal .... ik heb een mail gestuurd naar M5 en wacht op antwoord.
Hieronder vind je mijn mail, hun antwoord publiceer ik later!

.....
Beste

Ik overweeg zeer sterk om een ligfiets te kopen bij De Ligfiets in Antwerpen.
Mijn enige argwanen zijn er nog rond snelheid .... ik vind bijvoorbeeld dat ik veel sneller ben met een koersfiets dan met een ligfiets.
Nochtans heb ik met een koersfiets evenmin ervaring.
Op deze vraag zoek ik een antwoord, daarvoor publiceerde ik ook al een vraag op het Gentseliggers-Forum.
Als u dat doorneemt ziet u dat er al heel wat commentaren zijn gekomen o.a. dat je voor een ligfiets zeer specifieke spieren zou hebben (die al heel je leven rusten en niet ontwikkelt zijn) die moeten getraind worden.
Blijkbaar zouden de koersfiets-spieren (wat ik dus ook niet deed) toch al enigszins getraind zijn tijdens je leven door al jaren af en toe te fietsen (bij mij 20km per jaar of zo).

http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... 1895#11895

Ik heb op uw site de kilowat-vergelijkingen al gezien.
Hopelijk hebt u een technisch ondersteund antwoord.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#15 Bericht door Duckjibepete »

P, eerst moet je de gewenningsperiode door, die duurt toch een duizend km, die moet je zeker voor twee maand gefietst hebben. Als je je fiets gewoon bent, klikpedalen, bandjes op goeie druk, trappers op de juiste afstand zodat je niks voelt van het trappen in knieën en spieren, dan pas kan je beginnen snelheid maken. Als je na een jaar van regelmatig fietsen, minstens enkele duizenden kms, dan pas ga je kunnen je bukfietsracers eraf rijden. Als je je nu gaat meten met racefietsers dan ga je enorm gefrustreerd raken. Die jongens willen trouwens niets liever dan een ligfietsers eraf te rijden, "want die fietsen zijn 'zogezegd' toch véén sneller, en kijk het zijn fabeltjes", en dan nog wel ééntje zonder ervaring, eigenlijk heel laf. Waarschijnlijk omdat ze al door verschillende andere liggers met een rotvaart ingehaald zijn... :lol:
Geduld, veel fietsen, je computertje aftapen waar de snelheid staat en na een half jaar die tape eraf halen. Anders raak je echt wel gefrustreerd hoor.
Een goeie raad: als je gaat fietsen met je maten, neem dan het eerste jaar nog je bukker, maar de andere dagen laat je hem gewoon op stal, en neem je de ligger, ik verzeker je dat je dat niet lang gaat volhouden, maar anders gaan ze je er elke keer willen afrijden! :wink:
ride to live, live to ride

Plaats reactie