fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#46 Bericht door fcapri »

goh, dan rijd die nu wel beter. ge geraakt amper weg aan een rood licht (of ge trekt de tandwielen goed scheef), maar eens een 15-20km/h kan je al 1 keer schakelen en haal je goed snelheid. 30-35km/h haal je goed op vlakke baan. in bergaf kan het oplopen tot goed in de 50 (huidig record na 4dagen staat op 57km/h maar dan slingerd die wel heel hard over de weg).

gemiddeld rijd ik er zo een 21,5-22km/h mee over een traject van 31km lang (1h25 ongeveer).
Koster schreef:Intussen heeft de fiets al goed afgezien merk ik, maar zal hij als nieuw uit jou handen komen! =D>
bwa, als nieuw, dat denk ik niet hoor. meer zoals mijn golfke. de ouderdom toont de sporen, maar onderhuids is die wel in orde. hoe was die toen de alleweder vertrok bij u? was toen toen al groen? of in een ander kleur gespoten? nu zit er precies iets a-la plastidip op en dat komt overal los. op alu houd dat spul blijkbaar niet, maar op de plamuur plakt het als gek. ik zou het er willen aftrekken en herspuiten, maar vrees dat er nogal VEEEL plamuur op hangt.
ook nog over manieren aan het denken om mijn materiaal erin te leggen. fietspomp, sleutelje, binnenbandjes, accu, .... zonder dat alles heen en weer rammelt.

dit weekend helaas geen tijd gehad om de nieuwe koplampjes te monteren.
Afbeelding
volgens de chinees zou die ledring een 15W moeten zijn, en het centerlicht met lens een 10Watt led.
echter bij vermogensmetingen kom ik uit op 1,44W voor de ring en 5,4watt voor het center. het geeft best aardig wat licht af

achterlichtje wel geplakt aangezien het smorgens toch al donkerder begint te worden
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:03, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#47 Bericht door fcapri »

en de koplampjes gemonteerd vandaag. was dat een hels werk zeg. lichtjes monteren, snuit monteren, snuit eraf, lichtjes verzetten, snuit monteren, snuit eraf, lichtjes verzetten, ....
beugeltje weggooien, nieuwe beugel maken, snuit erop, snuit eraf, lichtjes verzetten, snuit erop, snuit eraf, beugel in de vuilbak, nieuw idee bedenken,.....

je snapt het probleem wel.
enfin, 4uur later toch resultaat. de gele tape is tegen het verblinden van de tegenliggers
Afbeelding

de gewone verlichting:
Afbeelding

de 'grootlichten'
Afbeelding

en alles samen aan.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

best tevreden van het resultaat, morgenvroeg testen. kan niet wachten tot de voorste led strips aankomen zodat ik de kabelboom definitief kan afwerken.

ook mijn chinees heeft overdreven.
de ledring zou 15W zijn, ik meet effectief 1,5W
de middelste hoofdlamp zou 10W zijn, ik meet iets meer dan 5W.
maar ik was al van plan het vermogen te dimmen om batterijen te sparen, dit hoefde nu niet.
samen 3W gewone verlichting met 10W grootlichten is MEEER DAN GENOEG voor een fietsje.
achteraan trekken de 4ledstrips al 280mA en het achterlicht zelf 60mA. heb ik daar ook al 4Watt aan verlichting
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:04, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#48 Bericht door fcapri »

wat kleurtjes en layouts aan het proberen...
Afbeelding

grondlak...
Afbeelding

neon geel eens geprobeerd, het kleur komt niet goed tot zijn recht op de fotos.
Afbeelding

ik denk misschien van eens naar glow-in-the-dark plastidip ofzo te proberen
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:04, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#49 Bericht door CapoJan »

Als het eronder blank alu blijft, zou een primer wel eens nuttig kunnen zijn.

En met je lichten: goed controleren of ze effectief niet verblindend zijn. In de winter kan het soms verschrikkelijk worden met al die fietsers met goedkope Chinese MTB-verlichting...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#50 Bericht door fcapri »

neenee, er zit grondlak onder, maar t was grijze. en het neon geel komt niet mooi tot zijn recht met grijze grondlak.
het front ga ik met wit proberen en zien er of veel verschil is. t is allemaal nog test versie

het viel al bij al nog mee, vind de looks met de zwarte ondergrond wel ok
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:04, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#51 Bericht door Wouter D »

Als je aw een ziel heeft. Zal hij in elk geval heel opgetogen zijn met zijn facelift.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#52 Bericht door fcapri »

vandaag ook de tandwielen achteraan vervangen.
van een 7speed 14-28 naar een 7speed shimano megadrive 14-34. wat een verschil.
terwijl ik vroeger op de 28T amper kon vertrekken vanuit stilstand, kan ik nu op de oprit het achterwiel laten spinnen met een 34T.
het jammere aan en megadrive is wel dat de tusse versnellingen gewoon hetzelfde blijven en ze enkel die 28 vervangen hebben door een 34T (14-16-18-20-22-24-28T naar 14-16-18-20-22-24-34T) en die laatste sprong is echt GROOT
Afbeelding
en ik had liever dat de tussenversnellingen ook beter verspreid lagen zoals bv deze (13t-15t-17t-19t-21t-24t-28t-34t)
http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1ZCb6KpXX ... e-bike.jpg[/img]

ben eens benieuwd wat de bergop morgen gaat geven zo.
Laatst gewijzigd door fcapri op di 09 feb 2021, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#53 Bericht door Pietermels1979 »

Om die reden heb ik mijn 8 speed omgebouwd naar 10 speed om de tussenstappen te verkleinen en de range te vergroten.

Oplossing voor jou is zelf ewn cassette samenstellen met losse tandwielen ipv een kant en klare cassette. Of ook een ombouw doen naar bij 8/9/10 speed.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#54 Bericht door CapoJan »

Om bij Shimano te blijven: een CS-HG kost geen geld en heb je in een hele reeks varianten, waaronder bijvoorbeeld 13 - 15 - 17 - 20 - 24 - 29 -34. Betere spreiding. Of inderdaad: je recupereert enkele cassettes en combineert zelf. Dat kan nog altijd natuurlijk: een cassette wisselen vraagt niet veel tijd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#55 Bericht door fcapri »

probleem is wel dat mijn achterwiel nog een freewheel heeft en geen cassette.

die HG types zijn allemaal cassettes, die reeks dat je daar aangeeft is trouwens de HG50.
ook een HG20-7 had ik al bekeken waarbij er 2 varianten zijn. de 12-14-16-18-21-24-28 en de 12-14-16-18-21-26-32.

dan had ik het briljante idee om zo een 8speed te nemen die tot 32 of 34 loopt, en daar die eerste gewoon van verwijderen of niet gebruiken.
dan verlies ik wel mijn 14T en is de kleinste een 15 (aangezien de 13 eraf gaat). in china vind ik ze, hier bij lokale fietswinkels allemaal niet. toen ik dan toch een fietswinkel vond die de megarange shimano had liggen (best prijzig spul in vergelijking met een gewone), maar direct mee genomen.
ik overweeg sterk om te veranderen naar een cassette zodat ik meer keuze heb en eventueel met losse tandwielen kan gaan werken

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#56 Bericht door Pietermels1979 »

Ik zou zeker overwegen om een ander wiel met een 8/9/10 Speed Body erop. Zo heb je een goede basis voor de toekomst. Kost een paar centen maar dan ben je klaar met dat geklopt wat je nu aan het doen bent. Tis nu steeds oplappen van dingen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#57 Bericht door fcapri »

vanmorgen de nieuwe versnellingen getest, is idd een hemel van verschil.
ipv aan 9-11km/h omhoog te kruipen op heeeeel lage cadans, ging ik vanmorgen de brug op aan 17km/h en begon ik de bergop in kruishoutem vlot aan 24km/h.

wel één enorm nadeel aan die megadrive, en daar was ik al bang voor. een veel te groot verschil tussen de 2 grootste tandwielen.
bergop ga je dan met die 34T en bovengekomen schakel je naar de 24T en dan lig je stil.
je moet echt hoge cadans gaan rijden voor je mag schakelen. zou beter zijn als je van 34 naar 29kan, en dan zo naar 24. vertrekken aan de lichten is dan wel een plezier nu.

resultaat: 12min te vroeg op het werk vandaag, wat een tandwieltje al kan doen

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#58 Bericht door fcapri »

en de alleweder staat weer in de garage... na slechts 500km zal ik morgen toch met de auto moeten oprijden. ik had al een vermoeden dat er iets scheelde, maar aangezien ik tot 59km/h haal werd me gezegd dat de ophanging in orde is dan.

helaas kan ik nu toch melden dat de ophanging fout is.
de 2 banden zijn door de touwtjes heen versleten...
Afbeelding

vorige eigenaar had ze nogthans vervangen en heb zelf de oude bandjes mee gekregen. het goede nieuws is dat het niet aan mij ligt dat ik zo traag rijd :lol:

de vermoedelijke daders gevonden. als ik de fiets op de zijkant leg, en dan 1 wiel vasthoud met de voeten, dan beweegt het andere wiel nog steeds van links naar rechts. en dat zou liggen aan de 4 rubbers die in de trapdoos zitten. de 4de viel uit elkaar (brokstukken verloren)
Afbeelding

1kant aangepast
Afbeelding

ik heb geen magazijn met alleweder rubbers, dus ben ik de creatieve toer op gegaan door hardrubber schijven te halen van een progressieve waterkraan (diameter 22 met 4mm centergat) en deze opgeboord in het midden naar 8,5mm zodat de M8 draadstang ook weer past.
VanMarcke ref 389154
Afbeelding

oud VS nieuw.
Afbeelding

2 'oude' bandjes terug gemonteerd en we kunnen weer testrijden. dit weekend maar eens dat uitlijntooltje maken.

iemand een idee hoeveel mm het verschil is tussen vooraan en achteraan? ik weet dat het tooltje van 680mm tot 780mm moet kunnen regelen en dat er iets toespoor moet zijn, alleen staan er nergens vermeld hoeveel toespoor
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:04, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#59 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik meen verschillende keren gelezen te hebben dat een 'oudere' Alleweder uitgelijnd moet worden met een bestuurder erin.

Een paar mm toespoor is beter dan uitspoor.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#60 Bericht door erde »

Van mijn trike regel ik dat de beide voorwielen perfect evenwijdig lopen.
Werd zo aangegeven van Challenge zelf .
Normalerwijze kan ik ruim 10.000 km rijden zonder bandenwissel vooraan.
Weet niet of een velomobiel met toespoor rijdt :?:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Plaats reactie