fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#61 Bericht door fcapri »

aangezien ik geen gegevens vind, zal het blijkbaar dus ook parallel moeten lopen.
ze zeggen wel in de handleiding dat je de laatste mm er nooit goed afkrijgt omdat de kogel een volledige toer moet draaien.
als iemand hier info over heeft, of een oude manual van een alleweder hoe je die moet opbouwen. zal er ook wel in staan zeker.

vanmorgen weer met de fiets vertrokken en rijd toch al iets beter. zonder moeite 30km/h op vlakke baan, met een beetje moeite 39km/h aanhoudend, en voluit heb ik 50km/h aangetikt ZONDER bergaf.
vroeger reed ik 22km/h zonder moeite, 28km/h met moeite en voluit maar een 35-37km/h op vlakke baan.
ook op regelmatige basis eens gestopt en aan de banden gevoeld. waren niet warm en zag geen opmerkelijke slijtage, zal vanavond het loopvlak eens goed bekijken. geen idee of er handige tips zijn? misschien wat verf opspuiten en dan paar 100meter rijden en kijken of de verf al weggesleten is?

Gebruikersavatar
Michel
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 11:18
Postcode: 2340
Locatie: Beerse
Velomobiel: WAW174
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#62 Bericht door Michel »

Uit de oude doos http://www.velomobiel.nl/alleweder/alle ... ieuws3.pdf

en nog een http://www.ligfiets.net/homebuild/450/u ... weder.html
Ik bol toch al een dikke 6000km zonder rare slijtage , en 1a2 mm toe spoor afgesteld met 2x25kg op de stoel.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#63 Bericht door fcapri »

ja, die 2 sites had ik al gezien.die eerste pdf heb ik gisteren zelf gebruikt om de rubbers te vervangen in de trapdoos. helaas hebben ze daar nergens vermeld hoe je die moet afstellen

de 2de link heb ik vandaag op het werk ook gevonden

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#64 Bericht door Koster »

fcapri schreef:aangezien ik geen gegevens vind, zal het blijkbaar dus ook parallel moeten lopen.
ze zeggen wel in de handleiding dat je de laatste mm er nooit goed afkrijgt omdat de kogel een volledige toer moet draaien.
als iemand hier info over heeft, of een oude manual van een alleweder hoe je die moet opbouwen. zal er ook wel in staan zeker.

vanmorgen weer met de fiets vertrokken en rijd toch al iets beter. zonder moeite 30km/h op vlakke baan, met een beetje moeite 39km/h aanhoudend, en voluit heb ik 50km/h aangetikt ZONDER bergaf.
vroeger reed ik 22km/h zonder moeite, 28km/h met moeite en voluit maar een 35-37km/h op vlakke baan.
ook op regelmatige basis eens gestopt en aan de banden gevoeld. waren niet warm en zag geen opmerkelijke slijtage, zal vanavond het loopvlak eens goed bekijken. geen idee of er handige tips zijn? misschien wat verf opspuiten en dan paar 100meter rijden en kijken of de verf al weggesleten is?
Fcapri, toen ik de alleweder kocht stond de sporing van de wielen helemaal verkeerd. Na 500 km 1 band helemaal versleten. Toen heb ik oa. ook nieuwe synthetische kogels laten plaatsen. Normaal zou de besturing voor altijd goed moeten blijven hadden ze mij beloofd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#65 Bericht door fcapri »

er zijn natuurlijk nog andere zaken die de sporing beïnvloeden. zoals het stuurhuis, wiellagers, ophangingsrubbers ...
die rubbers in het traphuis waren al zeker een dader voor de sporing, de wielen konden tov elkaar een paar mm bewegen. als ik dus erin zit en snelheid haal, kreeg ik (volgens mij) uitspoor.

als ik dit weekend tijd heb, ga ik eens zo een uitlijntoestel maken zoals beschreven, ga ik ook eens 2 lange alu latten halen om die aan de wielen te bevestigen zoals ik op het forum hier vond, en ga ik ook eens een vrije brug opzoeken om het afbollen te testen op topsnelheid en uitbolafstand.
aan de kogeltjes zelf merk ik nog niet echt speling op

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#66 Bericht door fcapri »

vandaag de bodem wat aangepakt. de faw heeft blijkbaar al eens goed tegen de grond geplakt.

Afbeelding
Afbeelding

alles uitdeuken
Afbeelding

en een laagske zwart over
Afbeelding
Afbeelding

nu ff al heel de bodem ingespoten, voor de winter ga ik de wielkasten ook nog volledig bedekken. dempt het rammelen wat en zal het alu wat beschermen
Afbeelding

ook deze morgen wat geknutseld, het frame is nu binnen om aan elkaar te lassen. hopelijk kan ik het maandagavond weer ophalen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:22, 5 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#67 Bericht door fcapri »

vanmorgen zo een uitlijn tooltje gemaakt en de uitlijning eens gemeten.
vooraan 704mm
achteraan 689mm
serieus wat uitspoor dus.

proberen de kogels wat in te draaien en die blijken op het einde te zitten :evil: . zal ofwel draadstangen moeten inkorten, of iets anders uitvinden. en toen dacht ik aan die stangen waar ik die rubbers van vervangen heb. die kunnen in het traphuis ook geregeld worden. ik heb nu 2mm toespoor gemaakt.
de rest gaan we op de baan afregelen door van een helling te rijden

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#68 Bericht door CapoJan »

Gemeten met gewicht in de Alleweder? Schijnt heel wat verschil te maken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#69 Bericht door fcapri »

ik zat erin, niet zo makkelijk om het uitlijntool er dan onderuit te halen en langs voor weer onder te schuiven.
daarna toen ik uitstapte ook eens gekeken en het scheelt maar 1-2mm dan met de geladen meting.
de vijzen raken achteraan net de velgrand niet meer.

vandaag gaan proefrijden, kleine berg af, top halen, uitbollen meten.
het slechtste was 25km/h en bolde heel snel tot stilstand. uiteindelijk stopte de FAW tussen 2 geparkeerde autos.
stuurkogels 2 toertjes uit gedraaid, bergaf 33km/h gehaald en die 2 geparkeerde autos aan 27km/h voorbij gereden. heel eind verder tot stilstand gekomen (huisnr 7 als toekomstige referentie voor mezelf).
nog wat verder gedraaid en terug gedraaid maar beter werd het niet.
met 1 toer terug weer ingedraaid tov de beste meting, zakte de top naar 32,5 en kwam ik 2meter vroeger tot stilstand. denk nu wel dat ik ideaal zit.

bij het ritje naar huis reed ik 42km/h op vlakke baan met wind op kop, en hoefde daar heel weinig moeite voor te doen.
uitlijntool in actie
Afbeelding
Afbeelding

ondertussen nog wat geknutseld thuis. als iemand weet wat het is :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:22, 4 keer totaal gewijzigd.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#70 Bericht door Mugtango »

Mag ik een gok doen???

Het lijkt op een nok voor een velgrem, de uitsparing past volgens mij op de achterbrug : volgens mij de aanzet voor een parkeerrem op het achterwiel....

Intussen een klein vraagje: rij je nu nog steeds met het 70-tanden voorblad of heb je dat al vervangen door die 53-tands?

In elk geval fantastisch wat je al allemaal kon bereiken. Zelf rij ik intussen iets meer dan een jaar met een oude Flevobike Alleweder waar ook al heel wat aan geknutseld werd. Alleen kan ik er niet zo vaak echt tijd voor uittrekken, dus je hebt me op korte tijd niet alleen bijgehaald wat herstellingswerken betreft, maar zelfs ruimschoots voorbijgestoken... =D> (heimelijk stikjaloers natuurlijk...)
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#71 Bericht door fcapri »

jaja, idd.
maar geen parkeerrem maar een volwaardige achterrem.
die voorremmen werken met 1 kabel op 1 remhendel, als daar ooit iets fout loopt, heb ik niks van remmen.
die zou ik willen opsplitsen en die achterrem wil ik ook nog als backup hebben
Afbeelding

die ene kant is zo gemaakt zodat ik die met 1 schroef kan verwijderen hetgeen vervangen van de band eenvoudig maakt.
morgen eens naar het werk vlammen en ziet wat hem nu kan. die 59km/h top moet beter.

ik rijd idd nog altijd met die 70T, heb in china wel een 56T blad gekocht om erbij te zetten maar vermoed dat het niet nodig meer is. ik heb achteraan de tandwielenset (14-28) vervangen door een shimano megadrive (14-34) hetgeen een veel lichtere versnelling geeft. ideaal om bergop te rijden en ik behoud ook mijn topsnelheid.
ik ga wel kijken om een groep te steken die iets vlotter overgaat. nu ga ik van 24 naar 34 in de laatste versnelling, en ik zou graag een cassette hebben waar de laatste 3 tandwielen 26-29-34 zijn ipv 21-24-34.

als het kan laat ik ooit een nieuw achterwiel maken waar een cassette op past ipv een freewheel. dan kan ik een 11-36 steken,. nog lichter voor bergop en nog zwaarder voor topsnelheid
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:22, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#72 Bericht door bicky »

remmen op het achterwiel bij een trike doet je best niet [-X
Het is heel gevaarlijk ivm uitbreken van het achterwiel en onbestuurbaar worden van de fiets.
daarom wordt het nooit gedaan bij een trike, enkel voor parkeerrem.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#73 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:maar geen parkeerrem maar een volwaardige achterrem.
die voorremmen werken met 1 kabel op 1 remhendel, als daar ooit iets fout loopt, heb ik niks van remmen.
die zou ik willen opsplitsen en die achterrem wil ik ook nog als backup hebben
Niet doen! Met scha en schande heb ik moeten ondervonden dat remmen met een velomobiel op je achterrem echt geen goed idee is. Ooit reed ik 's nachts met m'n AAW langs het jaagpad naar huis. Het was vrij stormachtige weer, maar ik had wind in de rug. Ik moet je niet vertellen dat het aan een vrij hoge snelheid vooruit ging. Plotseling zag ik enkele meters van me een vreemd voorwerp op het jaagpad. Over de volle breedte van het jaagpad lag er een omver gewaaide boom. Onmiddellijk ging ik in de remmen, maar in paniek greep ik ook naar de parkeerrem. Resultaat: plots begon de velomobiel een zijdelingse beweging te maken en voor ik het goed wist, schoof de alleweder op zijn zij over het jaagpad.

Bij fietser.be las ik later deze uitleg:
Waarom geen achterrem? In principe wordt op een driewielige velomobiel beter geen achterrem geplaatst, tenzij als parkeerrem met een aparte draaischakelaar die niet te verwarren valt met de voorremhendels. Als de velomobiel goed afgeregeld is, ligt het zwaartepunt van rijder en machine precies in het geometrisch zwaartepunt van de driehoek gevormd door de wielen. Zo niet ontstaat onderstuur- of overstuurgedrag in de bochten. Dit is ook de reden dat zowel de trappers als de zetel moeten verstelbaar zijn.

Wanneer er nu geremd wordt, verplaatst de richting van de zwaartekrachtvector zich in de richting van de voorwielen. Hierdoor wordt,het achterwiel steeds lichter belast, om in extreme gevallen alle grip te verliezen. Gebeurt dit in een bocht, dan leidt dit tot ongecontroleerd overstuur (zoals bochtjes trekken met de handrem). Fun, dat wel, maar niet iets wat je in het dagelijkse verkeer kan appreciëren.
http://nl.fietser.be/over-fietser-be/bl ... velomobiel
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#74 Bericht door fcapri »

DE MAX :twisted: . waarom wist ik dat niet eerder.
dwars door de bochtjes.
rem zit ook niet op het stuur hoor maar ligt naar het zitje op de grond

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#75 Bericht door Mugtango »

Je kan natuurlijk ook je remmen splitsen: één voor het linkerwiel en één voor het rechterwiel. Dit heeft verschillende voordelen: je krijgt veel meer remkracht en je kan daar ook gebruik van maken om vlotter door de boicht te gaan.
Wil je een snelle bocht nr links nemen, dan knijp je even in de linker hendel waardoor je linkjer wiel wat meer afremt...
Zelf heb ik mijn remmen intussen zo gesplitst en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb.
Nog een extra is dat mocht er een kabel knappen je nog steeds op je andere wiel kan remmen, mits de nodige voorzichtigheid natuurlijk.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Plaats reactie