fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#76 Bericht door fcapri »

remmen wil ik nog splitsen, ben nu afhankelijk van 1 staalkabeltje. als die breek of ergens loskomt, dan heb ik 0,0 remmen over. daarom dat er een achterrem bijkwam, in nood. waar vind ik trouwens een parkeerrem hendel??? wil de parkeerrem op de bodem monteren (of zijkant van het zitje) en niet op het stuur.

vanmorgen naar werkt gefietst en in bergaf toch ff 64km/h zien verschijnen op de km-teller, echter....
paar 10tallen meter verder had ik een rondpunt (kruishoutem) en heb geluk gehad dat daar geen auto reed, want vol in de remmen reed ik het rondpunt gewoon op aan 15km/h. heb niet genoeg remkracht meer op zulke snelheden.
fiets rijd volgens mij iets beter alhoewel mijn GPS nog steeds een gelijkaardige gemiddelde snelheid weergeeft. ik kom al 5min sneller aan op het werk tov mijn gewone fiets (1h10 ipv 1h15). huidig record staat op 56min met de koersfiets en dat lijkt ik nog niet te evenaren (ook nog maar 550km dat ik ligfiets rijd, ligt misschien nog wat aan de benen)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#77 Bericht door bicky »

Heb al verscheidene opties gezien ivm handrem.
zo heb ik al versnellingsysteem gezien dat aangespannen wordt en zo de rem vastzet.
in de versatile vroeger was dat een fietsremhendel met kliksysteem. op mijn bakfiets is dit ook zo, een rem met klik systeem.
een gewone fietsremhendel met velcro was vroeger de handrem in de WAW, een simpele maar effectieve oplossing.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#78 Bericht door Peter J »

fcapri schreef:vanmorgen naar werkt gefietst en in bergaf toch ff 64km/h zien verschijnen op de km-teller, echter....
paar 10tallen meter verder had ik een rondpunt (kruishoutem) en heb geluk gehad dat daar geen auto reed, want vol in de remmen reed ik het rondpunt gewoon op aan 15km/h. heb niet genoeg remkracht meer op zulke snelheden.
fiets rijd volgens mij iets beter alhoewel mijn GPS nog steeds een gelijkaardige gemiddelde snelheid weergeeft. ik kom al 5min sneller aan op het werk tov mijn gewone fiets (1h10 ipv 1h15). huidig record staat op 56min met de koersfiets en dat lijkt ik nog niet te evenaren (ook nog maar 550km dat ik ligfiets rijd, ligt misschien nog wat aan de benen)
Bij deze zou ik mijn collega-velomobilist willen aanraden het niet te gek te maken... Als je in een ongeval betrokken raakt verlies je veel tijd en als het echt tegenslaat dan kan je er nog wat aan overhouden ook... :wink:
64 km/h met een Alleweder lijkt mij redelijk dicht tegen de limiet als je het veilig wil houden, nu... dit is gewoon mijn persoonlijke mening en het gegeven dat ik hier liever niets lees over ongevallen. Jij doet wat je wil, de keuze is aan jou. :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#79 Bericht door fcapri »

het is nu echt heel kalm op de baan door het verlof, en ook op mijn route zijn er weinig autos.
straks rijd ik de andere kant uit. hele lang berg af, 70km/h weg en GEEN fietspad. daar zit ik in het midden van de weg en probeer de autos ver genoeg voor te blijven rond 16h. ik hoef ook nergens te stoppen daar, dus kan gewoon voluit gaan.
2.2km bergaf (43meter omlaag) en 1km uitloopstrook die daarna bergop naar een brug gaat.

UPDATE: helaas, teveel tegenwind, slecht 62km/h kunnen halen. wel een schoon gemiddelde snelheid van 24,9km/h en dat met tegenwind.
op 1h04 was ik thuis terwijl mijn toptijd op 59min staat met 4bft wind achter met de bukfiets. onder ideale wind omstandigheden zou ik volgens mij veel sneller gaan.

morgen hopelijk droog zodat ik het nieuwe zitje kan proberen

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#80 Bericht door fcapri »

we zijn vroeg thuis, niet veel te doen en we zien daar nog een grote plaat alu in de tuin liggen (ik ben aan het verbouwen en de tuin ligt nogal vol bouwmateriaal enzo).

de oude carosserieopleiding van 'in mijne jonge tijd' komt nog maar eens van pas. alu is wel wat makkelijker in vorm te kloppen dan staalplaat, dat is wel een voordeel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:21, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, dakje maken p6

#81 Bericht door Wouter D »

wat betreft je kogelkopjes, kan je inp van de grootste afstand in te draaien, toch de kleinste afstand iets uitdraaien? of niet?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, dakje maken p6

#82 Bericht door fcapri »

binnenrandje gemaakt zodat de vorm behouden blijft. voor de moment gewoon gekit, eens alles vastzit ga ik er nog revetten intrekken ook.
Afbeelding

Afbeelding
t kan natuurlijk altijd beter, maar op t laatste kunnen we nog wel wat in vorm kloppen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:21, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, dakje maken p6

#83 Bericht door fcapri »

elke dag een stapje verder :D
opzettelijk gekozen om die 'deuk' halverwege te topplaat toch te laten stoppen. maakt het makkelijker voor het vizier aan te laten sluiten.
Afbeelding

dat was toch best veel manueel hamerwerk
Afbeelding

kleine 50 poprevetten gebruikt al (bovenaan 2x 15 op een rij, en aan die boog van gisteren ook al een 20tal stuks ingetrokken)
Afbeelding
Afbeelding

volgende keer werk ik anders. dan maak ik dat gekrult profiel aan de voorkant eerst met lipjes aan de zijkant, en dan zet ik er 1 vlakke zijplaat tegen zodat alle revetten aan de zijkant zichtbaar zijn (zoals ze ook origineel doen). misschien dat ik deze nog wel aanpas.

beetje aan het twijfelen hoe ik nu verder ga. ik dacht eraan om eventueel het dakje verwijderbaar te maken, of eventueel naar voor te laten schuiven. maakt het makkelijk om bv op een drukknop te drukken aan een kruispunt, of om te badgen op het werk.
misschien ga ik enkel achteraan nog een U buis monteren voor de stevigheid achteraan en werkt ik de rest met transparant plastic af???
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:21, 5 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, dakje maken p6

#84 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:elke dag een stapje verder :D
opzettelijk gekozen om die 'deuk' halverwege te topplaat toch te laten stoppen. maakt het makkelijker voor het vizier aan te laten sluiten.
Begint mooi te worden. Wel hoop ik dat er nog een degelijke beschermrand rond de plaat komt. Nu mag ik er niet van dromen wat het geeft als je bij een bruuske stop of bij ongeval naar voor wordt geduwd...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, dakje maken p6

#85 Bericht door fcapri »

die wordt omgeklopt tot een rechtopstaand randje. maar weet nog niet precies waar dat moet komen.

achteraan heb ik al lichtjes aangeduid waar de plaat gekrult moet worden. als ik achteruit wil kijken, kom ik daar namelijk gevaarlijk dicht bij. en zo een afgeslepen plaat is gewoon een mes nu. ook halverwege de plaat staan al 2 lijntjes waar het frontstuk moet stoppen.
Afbeelding

vandaag ook ff gekeken naar een mango zijn gat-grootte zodat ik de FAW zijn opening eventueel kan verkleinen.
ik zou eventueel mijn alu plaat zodanig kunnen uitsnijden dat een quest/mango zijn sinterkap erop zou kunnen passen
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:21, 3 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, dakje maken p6

#86 Bericht door fcapri »

vandaag men nieuwe tandwiel aangekomen voor aan de trappers. een 56T. ik heb die samen gezet met de 70T aangezien die nu wel goed rijd, maar mijn vermoeden bleek realiteit. door van 70T naar 56T te schakelen, is mijn ketting VEEEEL TE LANG.

ik kan de 3 lichtste versnellingen achteraan nemen, daarna kan ik niet meer schakelen want de derailleur zit op het einde. maar ik heb wel een wreed lichte versnelling nu.
56T vooraan, 34T achteraan en 20" wieltjes resulteerd in wheelspin :lol:

streepje op straat getrokken en de oprit wat omzeep geholpen.
Afbeelding

ook het zitbankje eruit gegooid, het zit te hoog :( , ik klop met de knieen tegen het alu bovenaan. vandaag ook naar bicky zijn zitje eens gekeken en gezien dat die veel lager zit. de bodem van het zitje zit gewoon tegen de vloer, en met mijn alu constructie zit die 5-6cm hoger.
het hele alu-gelaste frame eruit, onderste polyester van het zitje eraf geslepen, en dan met een vlakke alu plaat het zitje vast gezet. ziet er al veel beter uit, testrit morgen zal resultaat geven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:22, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, dakje maken p6

#87 Bericht door CapoJan »

Om even terug te komen op die snelheid: 'in den tijd' haalde ik met mijn A2 ooit eens 70 km/u (afdaling bij Brakel). De conclusie was: nooit meer. Zodra ik aan de rem kwam, had ik de hele breedte van de weg nodig. Een Alleweder, zeker als die al wat kilometers heeft, is daar niet voor gemaakt.
Met de Orca durf ik dat zonder problemen. Het grootste verschil: de remmen links en rechts werken onafhankelijk. Dat betekent dat de remkracht van elke hendel direct een rem bedient. Meer remkracht dus, veel meer. Daarenboven kun je heel precies de remkracht van elke kant onafhankelijk controleren.

Wat die kap betreft: misschien eens in de autosector kijken voor rubberprofielen om op de randen te zetten? Zoiets.

Mooi om te zien wat je ervan maakt.

Voor de rest: hou het rustig. Je zou de eerste niet zijn die zijn knieën aan gort trapt uit enthousiasme, om daarna te kappen met het ligfietsen. Dat zou pas zonde zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, dakje maken p6

#88 Bericht door fcapri »

oh, mijn knieën zijn al kapot hoor, allesinds de linkse toch al goed.

dagelijks rijd ik toch +50km/h en als ik in form ben, zit ik zelf boven de 60km/h. vandaag slechts 62km/h gehaald doordat er iets teveel tegenwind zat, gisteren de 64 nog eens aangetikt. remmen splitsen moet ik nog eens doen, maarja, tijd hebben... k heb nog zoveeeeel te doen.

iets van bescherming komt er nog wel over hoor, eerst randje omkloppen en dan waarschijnlijk rubberen leidingskes (bv ruitensproeier) doorsnijden en over kitten. k heb nog meters van die leidingen over van gesloopte autos.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, dakje maken p6

#89 Bericht door Lex »

CapoJan schreef:... Het grootste verschil: de remmen links en rechts werken onafhankelijk. Dat betekent dat de remkracht van elke hendel direct een rem bedient. Meer remkracht dus, veel meer. Daarenboven kun je heel precies de remkracht van elke kant onafhankelijk controleren.
Maakt niet veel uit als je een centrale bediening hebt of onafhankelijke. Je gaat evenveel remkracht hebben. Beide remmen worden bediend.


CapoJan schreef:
Voor de rest: hou het rustig. Je zou de eerste niet zijn die zijn knieën aan gort trapt uit enthousiasme, om daarna te kappen met het ligfietsen. Dat zou pas zonde zijn.
Hoeveel weegt de alleweder inmiddels???

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, dakje maken p6

#90 Bericht door Wim -de roetsende »

fcapri schreef:oh, mijn knieën zijn al kapot hoor, allesinds de linkse toch al goed.

dagelijks rijd ik toch +50km/h en als ik in form ben, zit ik zelf boven de 60km/h. vandaag slechts 62km/h gehaald doordat er iets teveel tegenwind zat, gisteren de 64 nog eens aangetikt.
Als je in een oude Alleweder deze snelheden haalt, dan moet je echt wedstrijden gaan rijden.

Mensen die boven de 50/60km/u kunnen rijden zijn extreem sterke rijders en je hoort dus bij de toprijders van Europa.

Zou toch een spektakel worden op CV. Dat een Alleweder wint van al die Questen en DF-en.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Plaats reactie