fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#31 Bericht door fcapri »

en vandaag aan de lichtjes gewerkt. al die rommelkabels verwijderd, 1 mooie kabel aangesloten in een nieuw kastje met wat knopjes.
zwarte kabel met 7 draadjes (massa - massa - gewoon licht - groot licht - ledstrips rondom - claxon - ...?...).
Afbeelding

en tijdelijk 2 lampjes aangesloten als test
Afbeelding

het grootlicht zit lekker hoog zodat je de lamp zelf niet ziet van vooraan. ze zit achter het zwarte deel en schijnt naar beneden. (zal rechtdoor schijnen eens de achterdemper inzakt als de fietser erin zit)
Afbeelding

ik dacht er misschien aan om een mistlamp onderaan te monteren in die polyester neus. ik weet nog niet of ik de pinkers nog ga aansluiten. denk eraan die te verwijderen en de gaatjes te gebruiken als doorvoergat voor de ledstrips te voeden.

als iemand nog andere tips heeft wat handig kan zijn op een velomobiel
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:02, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#32 Bericht door CapoJan »

Als je met 'onderaan' onder de neus bedoelt: niet doen. Ik kwam op verkeersdrempels af en toe met de neus tegen de bodem.
En ik vond dat een lamp in de neus te laag zat. Daarom monteerde ik een B+M Cyo bovenop. Veel beter op onverlicht wegen, maar dat moet je zelf ondervinden, natuurlijk.

De knipperlichten op mijn exemplaar waren er nog met gloeilampjes. Die waren in de zon gewoonweg onzichtbaar. Zou je kunnen vervangen door leds. Veel feller, dus die doen tenminste wat.

En je zou kunnen kijken om op één of andere manier de ketting wat af te schermen, zeker ter hoogte van de achterband. Zo gaat die wat langer mee.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#33 Bericht door Koster »

spruitje schreef:dat lijkt de oude AW van koster van te zijn.

Je hebt wel een goed ook op herstellen van de AW, Hopelijk komt alles goed met dat ding :-)
Hmm, ik denk dat precies ook. Intussen is ie mooi groen geschilderd. De grootste reden dat ik deze alleweder terug heb verkocht en een A3 aangeschaft, is het 20" achterwiel met bijgevolg bij iedere plas water een vuile ketting die dan begon te knarsen. Bij velomobiel.nl vonden ze het ingenieus regelbaar voorlichtsysteem fantastisch en hebben ze het overgenomen in de strada/quest. Dit systeem had een heel slimme en handige nederlander geplaatst. Succes met je project!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#34 Bericht door fcapri »

deze AW is al ferm gedeukt overal. hij zit vol plamuur en is dan in het groen overspoten. ik heb de fotos van die 'koster' gezien en er zijn idd veel gelijkenissen. vooral die oude 'auto' pinkers die erop zitten vallen nogal op alsook die spiegeltjes.

voor de rest vind ik enkel fotos als de alleweder nog een oud achterste heeft, en de fotos nadat die werd aangepast staan niet meer online.
echter heb ik HET SLUITENDE bewijs gevonden dat het zijn ex-alleweder is...
ziehier de mooie diepe kras.
Afbeelding

langs de buitenkant bij mij zie je niks meer ervan, maar heel die hoek hangt vol plamuur. zo erg zelf dat de revetten bijna weg zijn
Afbeelding

maar aan de binnenkant, zie je mooi die kras lopen
Afbeelding

ik heb dus flevobike alleweder 27 in mijn bezit (waar vind je trouwens die 27 terug???)

vandaag weeral de electra gedemonteerd, ik vond het systeem niet goed. er moest een schakelaar bij en ik moest die hele kabel weer lossolderen.
dit is nu opgelost door met connectors te werken.
een 7polige connector naar voor, een 5polige connector naar achter en op deze manier kan de accu in het staartstuk komen.
de 2polige connector is de draad naar de claxon knop op het stuur
Afbeelding
Afbeelding
4 knopjes: rechtse knop is de accu aanschakelen, linkse 3 knoppen zijn van boven naar beneden:
-grootlicht (led spot vooraan en achterlicht die op dubbele sterkte brand)
-led strips (er komen 2 gele vooraan zijkanten, en 2 rode achteraan op de zijkanten)
-normale verlichting, zijnde een gewoon licht vooraan, en achteraan het achterlicht aanzetten.

@ capojan: ik wil er geen licht onder hangen, ik wil een grote lamp in de neus inwerken, maar dan het onderste van die neus waar nu die 50kleine gaatjes zitten. daar 1 zware lamp op die heel de straat verlicht, maar waarbij er geen licht naar de tegenliggers schijnt
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:02, 4 keer totaal gewijzigd.

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#35 Bericht door Koster »

fcapri schreef:deze AW is al ferm gedeukt overal. hij zit vol plamuur en is dan in het groen overspoten. ik heb de fotos van die 'koster' gezien en er zijn idd veel gelijkenissen. vooral die oude 'auto' pinkers die erop zitten vallen nogal op alsook die spiegeltjes.

voor de rest vind ik enkel fotos als de alleweder nog een oud achterste heeft, en de fotos nadat die werd aangepast staan niet meer online.
echter heb ik HET SLUITENDE bewijs gevonden dat het zijn ex-alleweder is...
ziehier de mooie diepe kras.
Afbeelding

langs de buitenkant bij mij zie je niks meer ervan, maar heel die hoek hangt vol plamuur. zo erg zelf dat de revetten bijna weg zijn
Afbeelding

maar aan de binnenkant, zie je mooi die kras lopen
Afbeelding

ik heb dus flevobike alleweder 27 in mijn bezit (waar vind je trouwens die 27 terug???)

vandaag weeral de electra gedemonteerd, ik vond het systeem niet goed. er moest een schakelaar bij en ik moest die hele kabel weer lossolderen.
dit is nu opgelost door met connectors te werken.
een 7polige connector naar voor, een 5polige connector naar achter en op deze manier kan de accu in het staartstuk komen.
de 2polige connector is de draad naar de claxon knop op het stuur
Afbeelding
Afbeelding
4 knopjes: rechtse knop is de accu aanschakelen, linkse 3 knoppen zijn van boven naar beneden:
-grootlicht (led spot vooraan en achterlicht die op dubbele sterkte brand)
-led strips (er komen 2 gele vooraan zijkanten, en 2 rode achteraan op de zijkanten)
-normale verlichting, zijnde een gewoon licht vooraan, en achteraan het achterlicht aanzetten.

@ capojan: ik wil er geen licht onder hangen, ik wil een grote lamp in de neus inwerken, maar dan het onderste van die neus waar nu die 50kleine gaatjes zitten. daar 1 zware lamp op die heel de straat verlicht, maar waarbij er geen licht naar de tegenliggers schijnt
@fcapri, ik heb deze alleweder gekocht van een Nederlander uit Eindhoven denk ik. Of Maastricht. De kras was van een stamp van een paard wist hij mij te vertellen. De kont was toen helemaal ingeknipt en ik heb daar toen een nieuw kontje laten plaatsen door velomobiel.nl. DE ketting en de kettingbuizen werden vernieuwd en de batterij en de verlichting moest toen al hersteld worden. Intussen terug blijkbaar. Nog veel succes met jou project! Koster

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#36 Bericht door fcapri »

de batterij is nu nog wel goed, maar wie gebruikt er deze tijd nog lood accu's op een fiets. die zijn gewoon te lomp, te groot, te zwaar en amper bruikbare energie in. om nog maar van de zelfontlading te zwijgen.
verlichting was bijna niet meer aanwezig, vooraan een brakke ledlamp met 9 ledjes in die amper licht geven (duh, ding verbruikt 80mA op 12V.
ik heb er één van mijn fietslampen bij gezet die iets meer dan 1A trekt op 5V. en die geeft licht. alleen het voedingsgedeelte is niet 100%. moet daarvoor een led driver hebben die van 12V naar 5V gaat.
Afbeelding
is allemaal maar tijdelijk spul tot men 2 felle lampen aankomen uit china (30W led mistlichten voor een bmw)

koster, waar heb je die nr trouwens gevonden? FAW 27 had je gebruikt in je topic. jij wou toen ook naafversnelling bijbouwen, maar dit ging niet omdat de achteras uit 1 arm bestaat. als ik er dus een 2de arm zou bijlassen, zou het wel kunnen dan???
want mijn huidige versnellingen zijn veel te zwaar. ik geraak er amper mee weg als 1 van de wielen in een plasje staat (zit een heel groot tandwiel op vooraan)
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:02, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#37 Bericht door fcapri »

en de alleweder heeft het al begeven :( , en dat na slechts 2dagen.

die zware tandwielen waren al moordend voor mijn knieen, maar blijkbaar helemaal voor het frame en crankashuis.
Afbeelding

hier met moeite 2vingers tussen trapper en frame
Afbeelding

en hier kan er een 3de vinger bij
Afbeelding

het is zelf zo erg dat de ketting eraf loopt, en dat moest natuurlijk gebeuren als ik een drukke 4vaks baan (N60) kruis. nog nooit zo snel uit de velomobiel gesprongen als toen.
heb 30km moeten rijden door ENKEL met de rechtse voet te duwen (dat drukt de tandwielen rechter), en de linkse voet gewoon gebruiken om de halve toer door te draaien zonder kracht.
ik vermoed ook dat die krankas niet origineel is, want die zit scheef in elkaar gelast. als iemand weet hoe dat origineel zat of waar ik die stukken kan vinden? heb momenteel zelf iets in elkaar gelast uit staal (met een fietsband over tegen het oxideren van het alu).
Afbeelding

veel sterker, maar direct ook 1kg zwaarder dan origineel
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:03, 7 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#38 Bericht door fcapri »

ik wil mijn tandwiel vooraan vervangen. de crankset zelf is van sugino en heeft 5 gaatjes op een cirkel van 130mm (sugino GP130).
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... CN1899.JPG[/img]

nu zou ik tandwielen willen bestellen van shimano, namelijk de "chainring 105 53 Z 10-speed FC-5700-L black"
deze zijn ook met 5bouts patroom op 130mm.
Afbeelding

en dacht er misschien aan om direct ook een kleine bij te steken. aangezien de crank zelf voorzien is voor 2 tandwielen te monteren. ik had liever een 44-48 als 2de gehad maar die vind ik niet direct op 5bouten 130mm
Afbeelding

ik vermoed dat het gewoon zal passen? of zijn er nog meerdere verschillen dat je moet bekijken?
Laatst gewijzigd door fcapri op di 09 feb 2021, 23:04, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#39 Bericht door erde »

niet uit het oog verliezen; :? als je een kamwiel van 53 monteert en ernaast een 42 of 44 wil, kan er probleem zijn dat het zijmetaal ( van de derailleur ) die de ketting verduwd niet kan passeren over de 42 of 44 tanden.
Ik heb vooraan 53 en dan 38 of 39 tanden, en mijn derailleur kan maar net boven het tandwiel van 38 of 39 passeren als als er op de 53 gereden wordt. :roll:
Gewoon een aandachtspunt alvorens kamwielen aan te kopen.
Bepaalde fietswinkels ( zeker die van mij) kunnen bijna alle maten van kamwielen doen maken bij bepaalde bedrijven. :)
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#40 Bericht door fcapri »

na lang zoeken en paar winkels aflopen, vandaar een andere weg op gegaan.

het grootste die ik hier in de handel vond was 53T en die tandwielen pasten niet op mijn pedalenset. (dus moet alles vervangen). ook peperdure rommel, 119€ voor een tandwiel.
op internet vond ik gisterenavond dus bovenstaande tandwielen, maar geen idee of ze gingen passen. was toch al stukken betaalbaarder, 25€ voor die 53T.
vandaag in china gekeken en een 56T alu tandwiel gekocht voor 18€ en gratis verzending :D .

nu achteraan nog een cassette of freewheel steken (moet ff zien wat gemonteerd zit) in de maten 11-13-15-18-22-28-34.
dan zou ik op 56T(vooraan) - 34T(achteraan) nog lichter zijn dan mijn gewone bukfiets met zijn 38T-24T verhouding (middenplateau vooraan, grootste achteraan). op candans van 90 maakt dat 16.02km/h op de bukfiets en 13.58km/h op de alleweder (stukken beter dan de 20.6km/h dat ik nu heb met de 70T-24T verhouding).

op hoogste versnelling met 56T-11T zou ik dan nog steeds 47km/h halen op candans 100 terwijl mijn bukfiets dan met 44T-11T aan 52km/h rijd. ik ga dus 5km/h in top inboeten. met een 63T tandwiel zou ik amper verschil hebben, echter bestaan die niet :x.

gisteren ook de derailleur achteraan vervangen door een shimano altus 9speed met GROTE wieltjes in. in tegenstelling tot een ordinaire 9speed, is deze veel korter. het grote voordeel dat die minder laag op de grond zit bij zo een 20" wieltje (origineel kwam mijn derailleur zelf voorbij het remgedeelte van de velg, bijna tegen de band aan. nu zit ik dik 1cm hoger.
Afbeelding

ook de pedalen vooraan waren een plezier nu, dat alu geplooid ding vervangen door een eigen gelaste stalen versie.
Afbeelding
Afbeelding
vooraan nog steeds gebout met 4bouten zoals de alu versie, die 50cm lange buis zit tussen die trapaskoker geklemd (wel 2 fiets binnenbanden tussen gepropt zodat ze geen contact maken) en dan goed vastgestrapt (kan eigenlijk al niet weg door die 4bouten vooraan.
ook handig dat het een holle buis is en de electra er door kon :mrgreen:

rijd al stukken beter, vanmorgen de 42km/h aangetikt en de bergop naar het werk aan 14km/h genomen (maandag was dat 11km/h en dinsdag vlak voor het sneuvelen van dat alu stuk reed ik daar nog 9km/h. het grootste deel van mijn kracht werd toen omgezet naar het plooien van alu ipv voort trekken van de ketting
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:03, 4 keer totaal gewijzigd.

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#41 Bericht door Pietermels1979 »

Ik ben zelf niet echt happig op een china kwaliteit maar los daarvan zou ik kijken voor een stalen tandwiel. Puur omdat er meer kracht op komt dan bij een gewone fiets. Ik vermoed dat alu sneller zal slijten.

Wat betreft je altus derrailleur als je iets met een korte kooi zoekt pak er 1 van een racefiets. Altus is leuk voor basic maar ook niet meer dan dat.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#42 Bericht door fcapri »

vandaag kwam de eerste verlichting aan. kan eindelijk mijn 'design' eens bewonderen nu. hopelijk komt de rest ook snel toe (2 koplampen, led strips voor vooraan en driehoekig achterlicht).
Afbeelding

Afbeelding

kan ik volgende week die pinkers achteraan ook verwijderen alsook die fel witte ledstrips aan de zijkant (er komen witte strips aan de zijkant vooraan tussen neus en voorwielen).
ook de fluo reflectortape kwam aan. daar moet ik nog eens over nadenken hoe ik die ga aanbrengen. bedoeling is namelijk ook dat de alleweder een ander kleurtje krijgt (ik dacht aan HEEEEEL FEL geel, bijna naar het fluo to samen met zwarte accenten onderaan en rond de wielen) en nog iets uitdokteren van dakje
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:03, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#43 Bericht door fcapri »

en nog wat geknutseld. knipperlichten lijkt me wel handig om te hebben achteraan (als je ergens in het midden van een straat stopt, dat de achterliggers je niet voorbijgaan als je dan links wou afdraaien).
en aangezien er toch al leds in die knipperlichten achteraan zitten, toch maar een kleine schakeling gemaakt voor het 'knipperen'. als ik die knipperlichten verwijder, krijg ik een grijze alukleurige vlek in de groene lak. dus toch maar ff deze behouden tot ik hem herspuit.
het printje in kwestie, de schakeling is zo groot als een 0,02€ stuk. op foto dus 2keer uitgevoerd zodoende kan ik kiezen om het printje ergens centraal te bevestigen met 2kabels naar de knipperlichten, of ik knip ze uit elkaar en steek 1 schakeling ingebouwd in een lampbehuizing:
Afbeelding

alweer schakelaars bijbouwen in mijn besturingskastje :-p
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 06 mei 2020, 22:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#44 Bericht door Wouter D »

Voor hetcrankstel met tand wielen zou in gewoon de tweedehands markt afschuimen. Je vind voor 20a30 euro crankstellen met tand wielen die bij niet gebruikt zijn. Zo kocht ik vorig jaarnig een Shimano compact met dubbel ongebruikt tandwiel voor 30 Euro.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - felvobike Alleweder 1

#45 Bericht door Koster »

koster, waar heb je die nr trouwens gevonden? FAW 27 had je gebruikt in je topic. jij wou toen ook naafversnelling bijbouwen, maar dit ging niet omdat de achteras uit 1 arm bestaat. als ik er dus een 2de arm zou bijlassen, zou het wel kunnen dan???
want mijn huidige versnellingen zijn veel te zwaar. ik geraak er amper mee weg als 1 van de wielen in een plasje staat (zit een heel groot tandwiel op vooraan)[/quote]

Goh, ik heb die fiets gekocht in 2005 dacht ik. Ik denk dat het nr op de trapboom stond. Van mijn A3 was dat alleszins het geval. De versnellingen waren voor mij ook te zwaar, in het begin kon ik 16km/u halen. Met een nieuwe ketting en kettingbuizen geraakte ik aan zo kruissnelheid 25/u. Intussen heeft de fiets al goed afgezien merk ik, maar zal hij als nieuw uit jou handen komen! =D>

Plaats reactie