fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
chauffeur
Berichten: 1159
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#16 Bericht door fcapri » zo 03 jul 2016, 18:45

ha, ge zit hier ook :mrgreen: .

wel ferm geschrokken van die alleweder, zo een groot spul.
ik was nog aan het twijfelen, gaan we met de benz break die ophalen, of toch maar met de golf en het aanhangwagentje...
de aanhangwagen was nog te kort, nog toeren moeten uithalen om de nr plaat zichtbaar te houden.

Afbeelding

op die aanhangwagen heb ik destijds mijn moto nog vervoerd en er was plaats over, alsook mijn brommer zie je er amper op staan. zo kort is die absoluut niet, maar toch veel te kort voor een alleweder
Afbeelding



CapoJan schreef:Hoi

leuke ideeën. =D>
Alleen: die staalplaat over het stuurhuis van de Alleweder is geen goed idee: staal en aluminium vormen een galvanisch koppel. Dat houdt in dat je heel binnenkort gaten in het aluminium mag verwachten. Je zou een stuk aluminium kunnen plooien ter vervanging...
alu is absoluut geen probleem, heb HOPEN alu liggen, maar ik werk er niet graag mee. (moeilijk in vorm te kloppen).
als staal en alu zo reageren, wat dan met de bouten??? ze zitten toch geen alu bouten is, dus dan blijft het probleem toch.
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 06 mei 2020, 22:55, 3 keer totaal gewijzigd.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#17 Bericht door Lex » zo 03 jul 2016, 19:26

fcapri schreef:ha, ge zit hier ook :mrgreen: .

wel ferm geschrokken van die alleweder, zo een groot spul.
Dan heb je nog geen Waw met racestaart gezien met zijn 301 cm.

Gebruikersavatar
CapoJan
ploegleider
Berichten: 2412
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#18 Bericht door CapoJan » zo 03 jul 2016, 19:56

fcapri schreef:
CapoJan schreef:Hoi

leuke ideeën. =D>
Alleen: die staalplaat over het stuurhuis van de Alleweder is geen goed idee: staal en aluminium vormen een galvanisch koppel. Dat houdt in dat je heel binnenkort gaten in het aluminium mag verwachten. Je zou een stuk aluminium kunnen plooien ter vervanging...
alu is absoluut geen probleem, heb HOPEN alu liggen, maar ik werk er niet graag mee. (moeilijk in vorm te kloppen).
als staal en alu zo reageren, wat dan met de bouten??? ze zitten toch geen alu bouten is, dus dan blijft het probleem toch.
Op de meeste plaatsen zitten alu popnagels. 't Is alweer wat jaren geleden dat ik een Alleweder had, dus ik kan het me niet meer zo goed voor ogen halen, maar er zaten weinig bouten in. Waar ze zaten - aan de achteras, bijvoorbeeld, liepen ze door nylon of rubber bussen. Maar het galvanisch koppel tussen staal en aluminium is wel een probleem. Dat heb je natuurlijk niet met de meeste velomobielen, die in kunststoffen gemaakt zijn.
Als je niet graag met aluminium werkt - inderdaad moeilijker te plooien -, dan zou ik kiezen voor het lamineren. Epoxy hecht heel goed op aluminium en het geheel wordt oersterk.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
chauffeur
Berichten: 1159
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#19 Bericht door fcapri » zo 03 jul 2016, 19:58

uurtje later de in-vorm-geslagen-staalplaat vervangen door een stuk alu
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 06 mei 2020, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11211
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#20 Bericht door Wouter D » zo 03 jul 2016, 23:00

dat lijkt de oude AW van koster van te zijn.

Je hebt wel een goed ook op herstellen van de AW, Hopelijk komt alles goed met dat ding :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
chauffeur
Berichten: 1159
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#21 Bericht door fcapri » ma 04 jul 2016, 8:22

CapoJan schreef:Op de meeste plaatsen zitten alu popnagels. 't Is alweer wat jaren geleden dat ik een Alleweder had, dus ik kan het me niet meer zo goed voor ogen halen, maar er zaten weinig bouten in. Waar ze zaten - aan de achteras, bijvoorbeeld, liepen ze door nylon of rubber bussen. Maar het galvanisch koppel tussen staal en aluminium is wel een probleem. Dat heb je natuurlijk niet met de meeste velomobielen, die in kunststoffen gemaakt zijn.
Als je niet graag met aluminium werkt - inderdaad moeilijker te plooien -, dan zou ik kiezen voor het lamineren. Epoxy hecht heel goed op aluminium en het geheel wordt oersterk.
ik heb toch een hoop bouten gevonden.
-4stuks waar het stuurhuis aan het frame is bevestigd (waar die scheuren in het flinterdun alu dus zaten)
-2grote bouten die aan het stuurhuis zelf het kruisje verbinden
-4 grote bouten vooraan vanonder waar de voorwielophanging aan hangt (zie foto hieronder zie je de bouten in de linker bovenhoek)
-2 draadstangen die de veerpoten naar voor verbinden
-paar boutjes om het kofferdeksel vast te hangen (scharnieren en slotje)
-heleboel bouten waar de trapas vooraan mee bevestig wordt
-lange bout waar de neus mee vastgezet wordt aan het frame
Afbeelding

en dan heb ik de hele achterophanging nog niet bekeken
enig idee welke manier van vastzetten ik wel kan gebruiken? ik denk dan aan schakelaars, mechanische bevestigingspunten, verlichting, ....
of kan ik beter bij poprevetten en alu boutjes en moeren blijven.

ik heb toch ff gegoogled achter galvanische corossie en daar staat toch aluminium en alimunium legeringen niet beinvloed wordt door zink en verzinkt staal. voor zover ik weet zijn mijn boutjes verzinkt staal.
de 4 bouten van het stuurhuis zijn echter RVS bouten, en als ik in die tabel kijk is dat toch slechter
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op do 11 jul 2019, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
ploegleider
Berichten: 2412
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#22 Bericht door CapoJan » di 05 jul 2016, 8:45

Mooie tabel. Weer wat bijgeleerd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
chauffeur
Berichten: 1159
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#23 Bericht door fcapri » di 05 jul 2016, 9:27

ik ook :D .
zoals ik al eerder zei, ik werk niet met alu. ge kunt dat niet straffeloos in vorm kloppen. mijn hobby is oldtimer restauratie (autos en brommers) en daar werk ik liever met staal.
ik weet wel dat RVS bouten in combinatie met verzinkte/gegalvaniseerde platen enorm reageerd. ook RVS reageert heftig met alu.
op het werk werken we met alu windmasten en dergelijke. en tegen het roesten gebruiken ze altijd RVS bouten. probleem is dat na een paar maand de bouten muurvast zitten omdat het alu in het geboorde gat allemaal is omgezet naar wit poeder.

ik heb absoluut geen idee hoe je alu kan beschermen tegen corossie, het is één van de meest onedele metalen dat we hebben en reageerd bijna met alles wat je monteerd (zeker met koper gaat het snel). enkel zink en magnesium zijn nog een slechter materiaal en zal hierdoor niet reageren met het alu.
want hetgeen ik me afvraag: je hebt een stalen bout die verzinkt is, en je draait die in alu. het alu samen met die zink zal reageren en de zink lost op. eens de zink weg is, heb je een stalen vijs in contact met alu, staal en alu reageren ook en het alu lost op.
in die 4 RVS bouten die ik aan het stuurhuis heb losgedraaid, zijn er 3 RVS bouten en 1 verzinkte bout aanwezig. die verzinkte bout is helemaal roestig (zink al opgelost dus)

hier zie je hoe heftig RVS reageerd met verzinkte plaat
Afbeelding
versta ook nooit dat ze bij die meerdelige autovelgen altijd RVS boutjes in hun alu velgen draaien. dat reageerd voor gek.

heb in ieder geval al een hoop alu bouten besteld (wat kosten die geld zeg, pfff)

Gebruikersavatar
CapoJan
ploegleider
Berichten: 2412
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#24 Bericht door CapoJan » di 05 jul 2016, 11:01

Met mijn beperkte kennis van metallurgie: aluminium vormt aluminiumoxide. Dat is een vorm van 'roest'. Alleen: die oxide vormt een film op het metaal, terwijl roest erin vreet. Dat zou voldoende moeten zijn.
Nu is een Alleweder uit heel dunne plaat gemaakt, waardoor er niet veel materiaal meer overblijft. Anderzijds valt dat wel mee, als je ziet hoe goed die oude Alleweders er soms nog uit zien.

Een ander probleem dat ik met die van mij ontdekte, is dat sommige scherpe knikken - in de wielkasten, bijvoorbeeld, en in de dubbele bodem onder het zitje - zwaar belast worden en na verloop van tijd en kilometers gaan inscheuren. Tenslotte, maar dat heeft vermoedelijk vooral met het aantal kilometers te maken, slijten op sommige plaatsen de popnagels uit. Ik heb er geregeld uitgeboord en vernieuwd om de sterkte te behouden. Als er eentje gaat, volgen die ernaast al snel.

Dan nog dit: met het kleine achterwiel en de onbeschermde ketting is het sterk aanbevolen om met een naafversnelling te werken: het achterwiel besproeit de ketting en de derailleur continu met alle vuil dat het opschept.

O, ja: de kettingrol op de achterbrug en de lagers van die achterbrug kunnen ook vaak wat aandacht gebruiken.

Voor de rest is zo'n Alleweder een leuke velomobiel. Makkelijk om aan te werken, want alles is vlot bereikbaar en de onderdelen zijn meestal wel vlot te herstellen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11211
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#25 Bericht door Wouter D » di 05 jul 2016, 18:28

Heb zelf nooit een alleweder gehad, maar dergelijke problemen passeerden hier de laatste jaren al dikwijls de revue. Dikwijls werd een scheur of verzwakking opgelapt door er enkele lagen kunststof op te lamineren. alu schijnt nl niet te reageren met kunststof :-).


Ik denk dat als je een metalen verbinding wilt, je nog het beste bent met klinknagels in alu, of popnagels met alu.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#26 Bericht door erde » di 05 jul 2016, 21:20

Reageert inox dan anders dan rvs op de aluminium :?: :?:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
CapoJan
ploegleider
Berichten: 2412
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#27 Bericht door CapoJan » di 05 jul 2016, 22:47

erde schreef:Reageert inox dan anders dan rvs op de aluminium :?: :?:
inox = acier inoxidable
rvs = roestvrij staal
Da's toch hetzelfde?
Er zijn natuurlijk veel soorten inox. Wat ze gemeen hebben, is dat ze niet (of minder) roesten.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#28 Bericht door erde » wo 06 jul 2016, 8:56

[quoteinox = acier inoxidable
rvs = roestvrij staal
Da's toch hetzelfde?][/quote]
Roestvrij staal is zeker niet hetzelfde als inox :shock:
Inox is een legering met chroom, kan niet roesten, zelfs na een jaar in de plasbak :lol: :lol: .
RVS indien je dat geregeld in de vaatwas doet, vertonen roestvlekken door de agressieve producten in de vaatwas.
Inox daarentegen verandert niet. 18/8 is zeer goed, maar 18/10 nog beter. Die getallen zeggen iets over de hoeveelheid chroom in de legering.
Simpele test :roll: magneetje bij inox houden, trekt zeker niet aan, bij rvs wel .
Indien er gesproken wordt over inox, hou er een magneetje bij en je weet meteen als het wel echt is.
Inox is taaier en harder om te bewerken.
Inox is eigenlijk een edele legering, van dezelfde familie van titanium, die dan weer lichter is.
Metalen in het lichaam , vijzen bouten staven en plaatjes, zijn een legering met titanium, is ook zeer sterk en onvergankelijk.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

fcapri
chauffeur
Berichten: 1159
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#29 Bericht door fcapri » wo 06 jul 2016, 9:02

RVS = inox, alleen is inox de franse benaming en RVS (roest VAST staal, niet roest vrij staal). het is bestendig tegen roest, maar is er niet vrij van. HEEEEEEEEEEEEL zeker dat het WEL exact hetzelfde is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal

je hebt alleen RVS en RVS, afhankelijk wat ze gebruiken als begin (staal of ijzer) en wat ze toevoegen als extra metaal (chroom, nikkel....) en ook belangrijk hoe het gemaakt werd.
wat er eigenlijk gebeurd met RVS, is dat het ander metaal, bv chroom, door de omgevingslucht ook een 'roestlaagje' vormt die het metaal verder beschermd, net zoals aluminium doet. dat beschermlaagje zal ook het staal van de RVS gaan beschermen tegen verder roesten.
wat velen dan ook niet weten, is dat je RVS gerust moet laten, je mag dit niet elke week gaan opblinken met staalwil zoals motorijders met hun RVS uitlaten doen. want dan beschadig je telkens dat beschermlaagje.
je hebt dan ook RVS soorten voor de voedingsindustrie die absoluut nooit roesten, en mindere RVS soorten die wel roesten op verloop van tijd.

aluminium heeft 2 soorten roest, de gewone die een oppervlakte velletje maakt van een paar µm diep en zo het resterende metaal bescherm, maar je hebt ook een 2de roest die verder blijft roesten en het alu niet bescherm maar omzet in aluminiumoxide (wit poeder)
ijzer heeft ook 2 soorten roest, zwarte roest die het metaal beschermt (Fe3O4 dacht ik) en de bruine roest die verder kankerd door het metaal heen (Fe2O3). in nature zal ijzer altijd in bruine roest overgaan en verder roesten. enkel als je het behandeld kan je naar de zwarte roest geraken die beschermd. bij alu is het omgekeerd, alu gaat standaard over naar een beschermende roest, terwijl het door externe invloeden overgaat naar de kankerroest die het metaal opvreet. oa in aanraking met meer edele metalen vergaat aluminium heel snel

er bestaan zo tabellen waar alle metalen gegroepeerd staan (ff google op galvanische corrosie tabel).
een klein tabelletje:
Afbeelding

als je 2 metalen dus samen zet, zal het zwakste metaal vergaan. daarom hangen ze ook een magnesium kathode aan een ondergrondse mazouttank. de magnesium staaf zal dan oplossen en zo de ijzeren mazouttank beschermen. zonder die kathode zou de mazouttank gaan roesten.
RVS, en zeker die martensitische is blijkbaar heel reactief met alu.
Martensitische staaltypen (400-serie)Dit materiaal is goed te bewerken met een hoge hardheid en rekgrens, maar met verminderde corrosiebestendigheid. Martensitische rvs-soorten zijn altijd magnetisch en zijn goed te harden door middel van een warmtebehandeling. Deze rvs-soort wordt vaak gebruikt waar een hoge hardheid en sterkte, gecombineerd met een redelijke corrosiebestendigheid noodzakelijk is.Een speciale vorm van het martensitische rvs-type is de precipitatie-hardende vorm. Dit type staal wordt gekenmerkt door een zeer goede corrosiebestendigheid, vergelijkbaar met de austenitische soorten, en een hardheid en rekgrens die boven die van de martensitische soorten ligt. Een veelvoorkomend voorbeeld van dit type rvs is 17-4PH, zo genoemd vanwege een percentage van 17% chroom en 4% nikkel. de 'PH' staat voor precipitation hardenable
.


voor de rest iemand een idee waar je nog veel info vind over alleweders? ik heb via afbeeldingen en historie op internet kunnen achterhalen dat ik een flevobike alleweder type 1 zou hebben (door de dubbele golfvorm achteraan). die zouden geproduceerd zijn rond 1992. ik zou namelijk graag exact willen weten welke versie, modelnr, bouwjaar de mijne is. want die is ook bijna oldtimer :-).
heb flevobike al gecontacteerd maar daar krijg ik weinig reactie van

fcapri
chauffeur
Berichten: 1159
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#30 Bericht door fcapri » wo 06 jul 2016, 18:51

vandaag nog wat gewichtsbesparing gedaan.

de vorige eigenaar reed met 2 loodaccu's rond voor de verlichting en de claxon, en ik vind loodaccu's gewoonweg ROMMEL en niet geschikt voor fietsverlichting.

dus ff eens wat metingen gedaan.

accu 1: één van de originele accu's van vorige eigenaar. 12V lood 6Ah. loodaccu mag je niet volledig ontladen (aan te raden tot max de helft te gaan). dat zou dan 3Ah zijn dat je er uit kan trekken. (12V x 3Ah = 36Wh)
deze accu weegt 2440gr.
Afbeelding

ik ben eerder een favoriet van li-ion batterijen uit laptops. ik monteer deze zowat overal in. speelgoed, cameras, ... ook mijn daily gewone fiets heeft onder het zadel een li-ion voor de gewone verlichting.

ik neem hiervoor 6 cellen uit een laptop accu van 3,7V en 2600mAh (gewone 18650 cellen voor de specialisten).
ik zet ze in een 3S2P configuratie (3 in serie is 3x3,7V of 11,1V en 2 in parallel zodat ik 5200mAh of 5,2Ah heb).
li-ion mag je wel volledig ontladen, dus ik kan de volledig 5,2Ah gebruiken.
11,1V x 5,2Ah = 57,7Wh.
als voordeel is deze accu zowat 7keer kleiner en weegt ze slechts 312gr.
Afbeelding

vorige eigenaar 5kg aan batterijen, ik amper 650gr en veel meer plaatsbesparing
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 06 mei 2020, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie