ik ben andy, online beter gekend als fcapri (op diverse fora) en ben al een tijdje aan het uitkijken naar een velomobiel (waw, mambo, quest...) alleen dat budget is er niet altijd.
ik werkte vroeger in bevekom en reed dagelijks met de fiets van leuven naar bevekom (37km/dag). ik moest de fiets echter aan het station achterlaten, dus dat is een 'wrak' gebleven.
nu ben ik van werk lokatie veranderd en kan de fiets zowel thuis als op het werk beschermd achtergelaten worden. als nadeel is het wel een ritje van 61km/dag.
ik doe het nog steeds met een dergelijke fiets zoals mijn eerder wrak (een gewone herenfiets met stalen kader en versnellingen).
nu ben ik begonnen aan de bouw van een ligfiets, maar loop continue tegen het probleem aan bij de zoektocht naar onderdelen. daarom besliste ik van mijn ligfiets te bouwen uit standaard onderdelen die ik overal kan halen. echter loop ik vast op het zitje... ik heb geen idee waar die in belgie ergens te kopen.
hier een paar fotos van mijn zelfbouw project tot nu toe. het achterste deel is een restant van mijn 'wrak' uit leuven (door een ongeluk was de kader vooraan lichtjes krom).
ontwerp en berekeningen aan de hand van online fotos van andere trikes en zelfbouwprojecten.
eerste versie die grandioos foutliep. je kan namelijk maar 2 richtingen uit met het frame.
-ofwel maak je een rechte vooras en moeten de pedalen omhoog
-ofwel maak je een vooras is V profiel en mogen de pedalen laag zitten
ik maakte echter een rechte vooras met lage pedalen waardoor ge uw schoenen zelf uitklopt
ook de uitlijning liep totaal fout, de fiets wijkt altijd uit naar rechts, er is amper mee te sturen.... dus opnieuw naar de tekentafel. de fout zat in het caster.
caster dan aangepast alsook de richting van het sturen. nu blijft de fiets wel mooi rechtdoor gaan, en door aanpassing van caster draait die ook beter
het frame is nu ook aangepast zodat mijn schoenen aanblijven en nu zoek ik nog een methode om heel de boel te verlagen (ophangpunten van de voorwielen moeten wijzigen). de arm voor de pedalen gaat nog iets wijzigen (meer in de vorm van die houten balk)
voor het gemak in onderdelen heb ik ervoor gekozen om de originele tandwielen en ketting van het achterste deel te behouden, alsook de versnellingen.
met een 2de ketting ga ik dan de pedalen vooraan met de tandwielen op de originele trapas verbinden (kleinste tandwiel).
in de toekomst ga ik hier misschien met een aandrijfas werken zodat de voorste ketting weg kan.
voor de voorremmen zou ik met trommelremmen wil werken in de kleine wieltjes (nog niet aangekocht omdat ik nog niet 100% zeker weet welke maat voorwielen ik ga gebruiken. de fiets hangt nog te hoog waardoor ik misschien nog naar kleinere wieltjes over ga.
ik hoop ongeveer op dergelijke fiets uit te komen maar dan wel met alle tandwielen en ketting ACHTER de zitplaats en een groter achterwiel zodat hoge snelheden mogelijk blijven (lees:+40km/h)