fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#1 Bericht door fcapri »

hey iedereen,

ik ben andy, online beter gekend als fcapri (op diverse fora) en ben al een tijdje aan het uitkijken naar een velomobiel (waw, mambo, quest...) alleen dat budget is er niet altijd.

ik werkte vroeger in bevekom en reed dagelijks met de fiets van leuven naar bevekom (37km/dag). ik moest de fiets echter aan het station achterlaten, dus dat is een 'wrak' gebleven.
nu ben ik van werk lokatie veranderd en kan de fiets zowel thuis als op het werk beschermd achtergelaten worden. als nadeel is het wel een ritje van 61km/dag.
ik doe het nog steeds met een dergelijke fiets zoals mijn eerder wrak (een gewone herenfiets met stalen kader en versnellingen).
nu ben ik begonnen aan de bouw van een ligfiets, maar loop continue tegen het probleem aan bij de zoektocht naar onderdelen. daarom besliste ik van mijn ligfiets te bouwen uit standaard onderdelen die ik overal kan halen. echter loop ik vast op het zitje... ik heb geen idee waar die in belgie ergens te kopen.

hier een paar fotos van mijn zelfbouw project tot nu toe. het achterste deel is een restant van mijn 'wrak' uit leuven (door een ongeluk was de kader vooraan lichtjes krom).

ontwerp en berekeningen aan de hand van online fotos van andere trikes en zelfbouwprojecten.
Afbeelding
eerste versie die grandioos foutliep. je kan namelijk maar 2 richtingen uit met het frame.
-ofwel maak je een rechte vooras en moeten de pedalen omhoog
-ofwel maak je een vooras is V profiel en mogen de pedalen laag zitten
Afbeelding



ik maakte echter een rechte vooras met lage pedalen waardoor ge uw schoenen zelf uitklopt
Afbeelding

ook de uitlijning liep totaal fout, de fiets wijkt altijd uit naar rechts, er is amper mee te sturen.... dus opnieuw naar de tekentafel. de fout zat in het caster.
caster dan aangepast alsook de richting van het sturen. nu blijft de fiets wel mooi rechtdoor gaan, en door aanpassing van caster draait die ook beter
http://www.fordcapri.be/fcapri/trike/640/DSCN1809.JPG

het frame is nu ook aangepast zodat mijn schoenen aanblijven en nu zoek ik nog een methode om heel de boel te verlagen (ophangpunten van de voorwielen moeten wijzigen). de arm voor de pedalen gaat nog iets wijzigen (meer in de vorm van die houten balk)
Afbeelding


voor het gemak in onderdelen heb ik ervoor gekozen om de originele tandwielen en ketting van het achterste deel te behouden, alsook de versnellingen.
met een 2de ketting ga ik dan de pedalen vooraan met de tandwielen op de originele trapas verbinden (kleinste tandwiel).
in de toekomst ga ik hier misschien met een aandrijfas werken zodat de voorste ketting weg kan.
voor de voorremmen zou ik met trommelremmen wil werken in de kleine wieltjes (nog niet aangekocht omdat ik nog niet 100% zeker weet welke maat voorwielen ik ga gebruiken. de fiets hangt nog te hoog waardoor ik misschien nog naar kleinere wieltjes over ga.

ik hoop ongeveer op dergelijke fiets uit te komen maar dan wel met alle tandwielen en ketting ACHTER de zitplaats en een groter achterwiel zodat hoge snelheden mogelijk blijven (lees:+40km/h)
http://www.kmxus.com/uploads/tu_product ... c/Side.jpg[/img].
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:00, 19 keer totaal gewijzigd.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#2 Bericht door Lex »

Welkom! Ziet er een tof projectje uit.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#3 Bericht door rik »

echter loop ik vast op het zitje... ik heb geen idee waar die in belgie ergens te kopen.
Vraag het anders eens aan Ivo van http://www.trikeshop.be
DF 269
Ice sprint1 26"

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#4 Bericht door fcapri »

en die doet ook onderdelen voor ligfietsen? zou wel handig zijn, die zit letterlijk 3straten van mijn deur :D .

sinds vandaag ook in het bezit van een alleweder, maar daar is wel wat werk aan. het alu waar het stuurhuis aan zit is helemaal gescheurd.
Afbeelding

en ondertussen al opgelost. stuk staalplaat in vorm geplooid, 3x zijdelinks vastgebout, 2x bovenaan vastgebout, en dan de 4 originele bouten er weer in van het stuurhuis
Afbeelding

morgen pak ik de verlichting aan, de remmen, de ketting, de zitbank...
en morgen gaan we de trike ook aanpakken, vandaag heb ik de 2 voorvorken weer verwijderd om ze anders in elkaar te lassen zodat het wiel hoger komt te zitten (lees: het frame vliegt ongeveer 6-8cm omlaag). ook veel kleinere bandjes gemonteerd zodat het ook al een 1-2cm scheelt. fotos komen nog.

en in de toekomst gaan we ook een 3de trike in elkaar lassen, maar deze keer een hele kleine. het metaal voor het frame te lassen heb ik vandaag ook gekocht.
daar ga ik zowat dit volgen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:00, 4 keer totaal gewijzigd.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#5 Bericht door Lex »

fcapri schreef:en die doet ook onderdelen voor ligfietsen? zou wel handig zijn, die zit letterlijk 3straten van mijn deur :D .
Dan mogen we misschien een van uw werken bewonderen op een van de ritten van de Limburgse liggers. Of zijn het drie hééééél lange straten?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#6 Bericht door fcapri »

hier klopt iets niet dan,

als ik op die link klik, dan kom ik op een website van http://www.trikeshop.org/
met adres Hoekstraat 43 - B-8570 Vichte

en vichte ligt toch in west vlaanderen?, vooral aangezien die 'hoekstraat' een zijstraat is van de delhaize waar ik wekelijks ga. dus ofwel staat daar een verkeerde link, ofwel is limburg wel HEEEEEEL GROOT geworden.
k vond het al raar dat ze mij voor een zadel naar een VW/trike shop sturen van motos. daarom vroeg ik ook of die ook in ligfietsen deed

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#7 Bericht door CapoJan »

Hoi

leuke ideeën. =D>
Alleen: die staalplaat over het stuurhuis van de Alleweder is geen goed idee: staal en aluminium vormen een galvanisch koppel. Dat houdt in dat je heel binnenkort gaten in het aluminium mag verwachten. Je zou een stuk aluminium kunnen plooien ter vervanging of, als je het echt onverwoestbaar wil maken, lamineren met glasvezel en epoxy. Ook goed alle hoeken en kanten van de voorste wielkasten nazien, want die krijgen heel veel te verduren. Dat is ook waar pekel blijft zitten bij winterritten en die vreet het aluminium aan.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#8 Bericht door Lex »

fcapri schreef:hier klopt iets niet dan,

als ik op die link klik, dan kom ik op een website van http://www.trikeshop.org/
met adres Hoekstraat 43 - B-8570 Vichte
Spijtig. Het klopt idd niet. Rik had het waarschijnlijk over deze trike shop. Maar denk dat dat dan wat ver is voor U.

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#9 Bericht door Martin »

Lex schreef:
fcapri schreef:hier klopt iets niet dan,

als ik op die link klik, dan kom ik op een website van http://www.trikeshop.org/
met adres Hoekstraat 43 - B-8570 Vichte
Spijtig. Het klopt idd niet. Rik had het waarschijnlijk over deze trike shop. Maar denk dat dat dan wat ver is voor U.
Yvo stuurt deze ook op met de post. Bestelde er reeds al zaken en mijn Scorpion fs 26 komt van bij Yvo.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#10 Bericht door Martin »

Als je geen mesh zitting wenst dan kan je de schelp zitting bestellen bij Nasca.
https://www.nazca-ligfietsen.nl/nl/list/tech/item/60/
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#11 Bericht door rik »

Oops :oops: . Foutje, sorry! Maar dankzij Lex zijn we er toch geraakt! 8)
DF 269
Ice sprint1 26"

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#12 Bericht door Lex »

rik schreef:Oops :oops: . Foutje, sorry! Maar dankzij Lex zijn we er toch geraakt! 8)
Vraag ik me natuurlijk af hoe zo iets kan gebeuren. Gaat ge van hobby veranderen? :shock: :wink:

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#13 Bericht door rik »

Lex schreef:Vraag ik me natuurlijk af hoe zo iets kan gebeuren. Gaat ge van hobby veranderen? :shock: :wink:
Je brengt mij op een idee :D :lol: [-X
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#14 Bericht door Wouter D »

welkom en veel plezier in je zelfbouw avontuur. Ik ben de laatste tijd bezig met een en ander op te kuisen. Ik vond deze week nog een oud achterdeel van mijn ex ice/trike (met bijhorende bagagedrager) is voor een 20 inch achterwiel. mocht je interesse hebben, laat je maar iets weten via pb, dan spreken we wel prijsje af.

voor zelfbouw onderdelen, kan je ook terecht bij http://www.hafa-ligfietsen.nl/
die verkoopt onderdelen die je kan lassen op je frames.
Bijlagen
WP_20160630_009.jpg
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fcapri is hier

#15 Bericht door bicky »

Hé Andy, Je bent ook op het forum geraakt.
Voor de andere van het forum: Andy is een collega van me.

Zitschaal vond ik terug in het weekend. stuurde al mailtje naar je werk email.
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 11300.html

veel succes met je projecten.
er is nog plaats naast mijn mango+ in de fietsenstalling, kijk al uit om die alleweder te zien

Plaats reactie