waw 225 is niet meer

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

waw 225 is niet meer

#1 Bericht door wout »

na vijf jaar (eerst waw 103) en ruim 55000 veilige wawkm is daar nu abrupt een einde gekomen.
Op 25/05 wordt ik op het fietspad gecoupeerd door een gele vrachtwagen ik kan een aanrijding nog vermijden door uit te wijken maar daardoor knal ik met ruim 50 km/u tegen een vluchtheuvel vrachtwagen rijdt gewoon door. Zelf heb ik niets buiten wat neklast en hoofdpijn. mijn waw is er iets erger aan toe, wielkast gescheurd en neus beschadigd. Maar alles werd netjes hersteld (in recordtempo) door Ben van Fietser.be.
Mijn waw was weer in topvorm.
gisteren echter werd ik andermaal gecoupeerd door een vrachtwagen op de wiedauwkaai, ik wijk uit op de kasseien om een aanrijding te vermijden en rijdt daardoor een binnenband stuk (snakebite) het vervangen van de band loopt wat lastig daar mijn pompje niet naar behoren werkt. Maar alez we kunnen weer vertrekken zij het met bijna 3 kwartier vertraging. Bijna thuis, ik rij op het fietspad aan de linkerkant van een voorangsweg (ketterijstraat in watervliet) . Het fietspad heeft twee richtingen. Ik ben daar steeds op mijn hoede voor onoplettende chauffeurs, ik zie een wagen stoppen dus ik rij door in de veronderstelling dat ze me gezien heeft net op het moment dat ik voorbij de wagen kom vertrekt ze, een aanrijding is onvermijdelijk Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wonderwel kom ik relatief ongeschonden uit mijn waw, op blauwe plekken neklast schaafwonden en 3 hechtingen in mijn voorhoofd na. De botsing heb ik heel bewust meegemaakt, ben niet buiten bewustzijn geweest maar toch heriiner ik me van direkt na de botsing niets meer zo heb ik mijn verzekeringsagent, mijn vrouw gebeld zonder dit te beseffen verder nam ik foto's en plaatste ze dan nog op facebook en ook dat kan ik me niet herinneren...

1)wat heb ik nu geleerd, ik reed al amper nog op fietspaden maar nu rijd ook ik niet meer tegen de richting op een fietspad met twee richtingen toch niet dat naast de ketterijstraat
2)mijn waw is helemaal niet gevaarlijk, hij was levensreddend ik mag niet denken aan de gevolgen mocht ik met een conventionele fiets had gereden
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#2 Bericht door Ronnius »

Nooit beelden van een aanrijding online plaatsen voor alles afgehandeld is.
Anders kan de tegenpartij schending van de privacy inroepen en is de mogelijkheid dat je zelf voor je schade opdraait.

In elk geval, toen ik een aanrijding met vluchtmisdrijf ging aangeven en vertelde dat ik camerabeelden had,
werd me expliciet gevraagd of ook maar iemand, behalve mezelf, die beelden had gezien.
Ik kreeg de indruk dat ik daar gelukkig, in alle eerlijkheid,
op kon antwoorden dat niemand anders de beelden had gezien.
Want ik had echt het gevoel dat anders de tegenpartij de dans kon ontspringen.

En het was ook op een 2-richtingsfietspad, met vrij zicht voor de autobestuurder
en hij had mij gezien, althans duidelijk in mijn richting gekeken. Maar dat zegt niet veel.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#3 Bericht door Lex »

Het zit je niet mee de laatste tijd Wout. Het belangrijkste is dat je er niets aan overhoud.
Hoop dat je niet al te veel papierwerk krijgt en snel terug in de fiets zit.

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#4 Bericht door wout »

Merci voor de tip, heb het filmpje verwijderd.
volgens de politie gaat het ongeval niet veel problemen geven , de aanrijder zou verklaard hebben dat ze niet naar rechts gekeken heeft.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#5 Bericht door Ronnius »

Niet iedereen, of moeten we schrijven "NOG niet iedereen" wil persé zijn/haar verantwoordelijkheid ontlopen.
Maar het is zeker niet slecht om niet steeds alles zomaar vrij te geven.
Dat het ongeluk gefilmd was, is al aangehaald geweest om, om redenen van privacy, de verantwoordelijkheid proberen te ontlopen.
Wat gelukkig niet altijd werkt...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#6 Bericht door blackarmor »

goed dat ge niet te veel voorhebt .
tweerichting fietspaden zijn eigenlijk een dikke pest . automobilisten willen dat je op het fietspad rijd maar willen er liefst niet te veel plaats voor vrijmaken . en de moment dat ze in de auto zitten gaat het iq zodaning naar beneden dat ze onmiddellijk vergeten wat al die borden en tekeningeskes op de baan betekenen . en die zal waarschijnlijk vanuit die straat rechtsaf willen draaien , dus het enige wat haar interesseert is wat van links komt .
en klote dat als je een ongeval wil vermijden en je bij het ontwijken iets raakt je zelf voor de kosten opdraait :( .
daar zijn camerabeelden wel nuttig voor, kwestie je niet altijd ( bijna nooit ) de tijd hebt om een nummerplaat te noteren
verder meestal best over zwijgen tot de eventuele tegenpartij moeilijk doet of liegt over het ongeval ( bv roodrijders)
heb je dagrij verlichting op de waw staan ?

nu de versatile van Dieter is gerepareerd ( en te traag naar mijn zin :p ) dus zien het wel zitten om aan de volgende te beginnen ;)
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

amaai, crash-waw-dummy, zo'n patat heb ik gelukkig nog niet moeten incasseren.
Je rijdt nochtans duidelijk met een vlaggetje rond ...
Stop Fueling Around

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#8 Bericht door Pleeboy »

gelukkig niet al teveel lichamelijk letsel, met een open ligger was je natuurlijk pas later ter plekke geweest :wink:

hopelijk wordt de kwestie snel afgehandeld!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#9 Bericht door fcapri »

jammer van de waw wel. is zoiets niet te herstellen?

de laatste straat voor ik thuis ben, is ook zo een fietspad met 2 richtingen die aan de linkerkant ligt (als ik naar huis ga).
paar maand geleden zelfde gehad met een gewone fiets. normaal stopt elke auto OP het fietspad, maar deze keer stopte een auto voor het fietspad. ik veronderstelde dus ook dat die daar de omgeving kent en ik rijd door op het fietspad.
net als ik voor de auto rijd, zie ik dat de chauffeur naar links aan het kijken is en gewoon vertrekt. raakt met zijn bumper nog net de as van mijn achterwiel. (had mijn been al weggetrokken). ben tot stilstand gekomen op de straat (gelukkig geen tegenliggers) en doe nog teken naar de chauffeur dat die uit zijn doppen moet kijken.
ik pak de fiets op om de schade te bekijken en hoor een auto vertrekken in hoge toeren. vluchtmisdrijf. rap nog de nr plaat gelezen en in mijn gsm beginnen noteren, alsook de nr plaat van de auto die erachter stond op het kruispunt. klacht ingediend bij de politie. de tegenpartij echter beweerd in zijn verklaring dat ik hem heb aangereden en ik dan gevlucht ben met de fiets...
hij heeft ook schade aan de voorbumper die ik zou moeten vergoeden (ik had geen schade, want hij heeft me net geraakt op de vijs van de achterwielas).

je hebt dus veel geluk dat de tegenpartij toegeeft in fout te zijn. je moet echter ook opletten, volgens bepaalde regels in een verzekeirngscontract mag je zelf nooit verklaren in fout te zijn (de verzekering kan dan geen andere argumenten gebruiken om dat te ontkennen).
als haar verzekering dus moeilijk doet, kunnen ze de vrouw haar verklaring teniet doen door dat argument, en dan geldt er enkel nog het overige bewijs (fotos, jouw verklaring, getuigen...). mijn broer kan er jammer genoeg van meespreken (fietser op het voetpad die tegen mijn broer zijn nieuwe auto reed, fietser gaf toe in fout te zijn omdat die op het voetpad reed, echter weigerd de verzekering deze verklaring. rest nog de overige argumenten dat mijn broer uit zijn garage komt en hierbij verantwoordelijk is. verzekering betaalde NIKS uit).

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#10 Bericht door Wouter D »

als je als fiets reed waar je hoorde te rijden en voorrang verleende waar nodig, hebben autobestuurders geen poot om op te staan, aangezien je zwakke weggebruiker bent. Als die auto moest afslaan terwijl jij op de hoofdweg zat, moest die auto wachten tot jij voorbij was, voor hij mocht doorrijden
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

wout schreef:na vijf jaar (eerst waw 103) en ruim 55000 veilige wawkm is daar nu abrupt een einde gekomen.
Is de WAW weer tot leven gewekt?

spruitje schreef:als je als fiets reed waar je hoorde te rijden en voorrang verleende waar nodig, hebben autobestuurders geen poot om op te staan, aangezien je zwakke weggebruiker bent. Als die auto moest afslaan terwijl jij op de hoofdweg zat, moest die auto wachten tot jij voorbij was, voor hij mocht doorrijden
Onze beleidsmensen zouden toch moeten beseffen dat de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad voor problemen vragen is. Vooral in een bebouwde omgeving of langs een traject met veel kruispunten. Uit een onderzoek van de fietsongevallen bleek het volgende. Dat is toch vrij onthutsend. En toch komen er nog ieder jaar dergelijke fietspaden bij...
Fietsers op dubbelrichtingsfietspaden lopen een hoger risico. Het risico op een ongeval op een dubbelrichtingsfietspad is 60 procent hoger dan op een enkelrichtingsfietspad. Ter hoogte van kruispunten is dat risico zelfs 90% hoger. Vooral op wegen met veel andere voorzieningen (winkels enz) of waar er parkeerstroken zijn, is er voor de dubbelrichtingsfietspaden een hoger ongevalrisico. Dat komt omdat autobestuurders vaak geen fietsers uit beide richtingen verwachten. Maar ook fietsers maken soms een verkeerde inschatting en anticiperen hierop te weinig.
http://www.mobielvlaanderen.be/persberi ... php?id=430
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#12 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef: Onze beleidsmensen zouden toch moeten beseffen dat de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad voor problemen vragen is. Vooral in een bebouwde omgeving of langs een traject met veel kruispunten. Uit een onderzoek van de fietsongevallen bleek het volgende. Dat is toch vrij onthutsend. En toch komen er nog ieder jaar dergelijke fietspaden bij...
Onze "beleidsmensen" zijn een zootje ongeregeld, hoe wil je dan dat er een degelijk beleid zou worden gevoerd... :? :roll: 8)
Veel geblaat en weinig wol... :mrgreen:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef: Onze "beleidsmensen" zijn een zootje ongeregeld, hoe wil je dan dat er een degelijk beleid zou worden gevoerd... :? :roll: 8)
Veel geblaat en weinig wol... :mrgreen:
Daar in je buurt, in Hove, gaan ze het bestaand dubbelrichtingsfietspad in de Mortselsesteenweg herinrichten. Enige ervaring met dat fietspad?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#14 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef:Daar in je buurt, in Hove, gaan ze het bestaand dubbelrichtingsfietspad in de Mortselsesteenweg herinrichten. Enige ervaring met dat fietspad?
Neen, geen ervaring mee... Ik rijd wel eens via Hove naar Boechout maar de Mortselsesteenweg heb ik nog nooit gebruikt.. :?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: waw 225 is niet meer

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

blackarmor schreef:tweerichting fietspaden zijn eigenlijk een dikke pest . automobilisten willen dat je op het fietspad rijd maar willen er liefst niet te veel plaats voor vrijmaken . en de moment dat ze in de auto zitten gaat het iq zodaning naar beneden dat ze onmiddellijk vergeten wat al die borden en tekeningeskes op de baan betekenen . en die zal waarschijnlijk vanuit die straat rechtsaf willen draaien , dus het enige wat haar interesseert is wat van links komt.
Aan zuidkant van het kasteel van Poeke - voor wie nog kleine kinderen heeft, ook bekend als Slot Marsepeinstein - ligt er een weg die de dorpskernen van Poeke en Lotenhulle met elkaar verbindt. Vele jaren geleden liet de gemeente Aalter er een dubbelrichtingsfietspad leggen. Aan de uitwerking valt nogal wat aan te merken, maar het grootste probleem is de ligging van dat fietspad. Dat werd niet aangelegd aan de kant van het kasteeldomein (nochtans conflictvrij). Wel aan de andere kant waar er heel wat huizen staan en meerdere straten op uitkomen.

Afgelopen zondag kwam ik uit een van die zijstraten aangefietst. Die straat helt af, waardoor je een vrij goed zicht hebt op het kruispunt. En toen gebeurde het. In een flits. Voor mijn ogen. Ik zag het, maar het leek eerst niet bij me door te dringen. Tot ik op het kruispunt stopte. Fiets zwaar beschadigd. Het meisje gelukkig slechts enkele schrammetjes. Het meisje reed op het fietspad maar werd gegrepen door een wagen die in tegenrichting kwam en de zijstraat wou inrijden. De autobestuurder bleek niet uit de streek te zijn. Bij het inrijden had hij slechts naar rechts gekeken. Waarschijnlijk nooit gedacht dat er op die plaats ook fietsers uit de tegenrichting konden komen...

Inderdaad, op sommige plaatsen zijn dubbelrichtingsfietspaden dikke pest. Structurele rottigheid!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie